۷۴۰۲۶۶
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

آخرین تحرکات دولت برای ترمیم تیم اقتصادی

گزارش روزنامه اعتماد از آخرين تحركات دولت براي ترميم تيم اقتصادي را می خوانید.

گزارش روزنامه اعتماد از آخرين تحركات دولت براي ترميم تيم اقتصادي را می خوانید.

شامگاه شنبه پاستور ميزبان جلسه‌اي مهم بود. گعده‌اي مهم و محرمانه براي اتخاذ تصميمات اساسي در جهت تغييرات تيم اقتصادي دولت. شنبه شب علي طيب‌نيا، وزير سابق اقتصاد كه به تازگي از فرانسه به ايران بازگشته مهمان جلسه خصوصي حسن روحاني رييس‌جمهور و محمود واعظي رييس دفتر رييس‌جمهور بوده است. اين گعده از آن جهت محرمانه بوده است كه طيب نيا بدون راننده و با خودروي شخصي عازم پاستور شده است و اين نشان مي‌دهد شايد رييس دفتر رييس‌جمهور و همچنين روحاني علاقه نداشتند تا كسي از جزييات اين جلسه با خبر شود.

چندي پيش خبري در روزنامه اعتماد مبني بر خداحافظي سيف از بانك مركزي و ورود مجدد علي طيب نيا به دولت منتشر شد. بازگشت طيب‌نيا به ايران و برگزاري جلسه با رييس‌جمهور نشان داد كه اين خبر دور از واقعيت نبوده و حسن روحاني تلاش دارد تا از طيب نيا مجددا استفاده كند.

به گفته يك منبع آگاه در دفتر رييس‌جمهور تغيير رييس بانك مركزي و رييس سازمان برنامه و بودجه خروجي اين جلسه محرمانه بوده است. عملكرد محمدباقر نوبخت در سازمان برنامه و بودجه انتقاد‌هاي فراواني را به دنبال داشته تا جايي كه بسياري از فعالان سياسي و اقتصادي نسبت به حضور نوبخت در سازمان برنامه و بودجه بارها معترض شده بودند.

به نظر مي‌رسد سرانجام اين اعتراض‌ها نتيجه داده و نوبخت از سازمان برنامه و بودجه جدا خواهد شد اما تصور اينكه او به طور كامل از دولت جدا شود دور از ذهن است. از سوي ديگر مدت زمان ماموريت ولي‌الله سيف رو به پايان است و با توجه به اتفاقات اخير بازار ارز و وضعيت بانك‌ها تمديد ماموريت او از سوي رييس‌جمهور كمي بعيد به نظر مي‌رسد. حال سوال اين است كه چه كساني جايگزين نوبخت و سيف خواهند شد؟

چرا طيب‌نيا بهترين گزينه است؟

به گفته منبع آگاه در دفتر رييس‌جمهور، حسن روحاني به طيب‌نيا پيشنهاد رياست سازمان برنامه و بودجه را ارايه كرده است كه مورد توجه او نيز قرار گرفته است. ركورد‌دار بيشترين راي‌هاي مثبت نمايندگان مجلس در تاييد وزير اقتصاد پيشنهادي، در تاريخ سياسي نظام جمهوري اسلامي ايران اين روز‌ها در يك قدمي ملحق شدن به تيم اقتصادي دولت قرار دارد تا جايي كه قريب به يقين از هفته‌هاي آتي نام طيب‌نيا در ميان اعضاي تيم اقتصادي دولت جاي خواهد گرفت. علي طيب نيا عملكرد مناسبي در دوران وزارت اقتصاد دولت يازدهم داشت. كنترل تورم و مثبت شدن تراز اقتصادي كشور مهم‌ترين دستاورد‌هاي طيب‌نيا بوده است.

پورمحمدي به جاي سيف

بنابر گفته اين منبع آگاه ديگر عضو جديد تيم اقتصادي دولت محمود پورمحمدي خواهد بود. پورمحمدي كه اكنون معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه است گزينه جدي جايگزيني ولي‌الله سيف در بانك مركزي است. پور محمدي جزو معدود مديراني است كه در دولت‌هاي مختلف جمهوري اسلامي ايران داراي مسووليت بوده است.

معاون اقتصادي سازمان برنامه و بودجه كه در آستانه ٥٢ سالگي قرار دارد، قائم‌مقام رييس كل بانك مركزي ايران در دوره رياست محمود بهمني، مشاور عالي رييس بانك مركزي در سال ۱۳۸۷ در دوره طهماسب مظاهري، معاون بانكي وزير اقتصاد و دارايي از سال ۱۳۸۳ در دوره سيد صفدر حسيني، داوود دانش‌جعفري و شمس‌الدين حسيني و معاون برنامه‌ريزي محمدباقر نوبخت معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور بوده است.

سابقه طولاني پور محمدي در همكاري با دولت‌هاي مختلف حاكي از رييس محور بودن او دارد و شايد همين ويژگي به او كمك كرده است همواره در سطوح بالاي مديريت اقتصادي كشور حضور داشته باشد. اين انتخاب نيز تا حدودي قطعي شده است و پس از پايان دوران ماموريت سيف در بانك مركزي پورمحمدي به عنوان جانشين او معرفي خواهد شد.

مقصد نوبخت كجاست؟

سخنگوي دولت، رييس سازمان برنامه و بودجه، عضو تيم اقتصادي دولت و عضو ستاد اقتصاد مقاومتي؛ اينها همه سمت‌هاي محمدباقر نوبخت در دولت دوازدهم است كه حكايت از علاقه ويژه رييس‌جمهور به مرد ريز نقش و خوش روي دولت دارد. همين علاقه رييس‌جمهور سبب شده است تا علاوه برآنكه انتقادات به او تا به امروز بي‌نتيجه باشد، جدايي او از تيم اقتصادي دولت نيز دور از ذهن به نظر برسد. در اين شرايط سوالي كه پيش مي‌آيد مقصد بعدي نوبخت است. استيضاح مسعود كرباسيان، وزير اقتصاد دولت دوازدهم با ٧٢ امضا وصول شده است. طبق اخبار واصله از بهارستان تعداد اين امضاها به بيش از ١٠٠ امضا خواهد رسيد و اين يعني نشان دادن خروجي به مسعود كرباسيان.

در صورت خروج كرباسيان از دولت، محمدباقر نوبخت جدي‌ترين گزينه وزارت اقتصاد و دارايي خواهد بود زيرا او جزو مورد اعتماد‌ترين چهره‌هاي رييس‌جمهور در موضوع اقتصاد است. اما يك گمانه‌زني ديگر نيز درباره مقصد نوبخت وجود دارد؛ برخي معتقدند در صورت ابقاي كرباسيان پس از جلسه استيضاح، نوبخت، معاون اجرايي رييس‌جمهور مي‌شود. سمتي كه در دولت يازدهم بر عهده محمد شريعتمداري بود اما پس از انتخاب او به عنوان وزير صنعت، اين صندلي تا امروز خالي مانده است. حال بايد منتظر ماند و به نظاره نشست كه آيا نوبخت از سازمان برنامه و بودجه و سيف از بانك مركزي خواهند رفت يا خير.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از این جیب به اون جیب

    • امید

      این نوبخت پر حرف و دروغگو را در هیچ سمتی نزارین

    • ir.motori

      خخخخ

    • مهدی

      اگر واقعا قصد کار مردمی دارید.دست کسانی را که در این چهل سال ثروت اندوزی کرده اند و در دهها شرکت و هلدینگ و بانک صاحبان و مالکان سهام هستند از صندلی وزارت خالی کنید و انبان چهل ساله ایشان را به خزانه برگردانید....وگرنه با روتوش کردن و جابجایی ...در بنده هیچ امیدی ایجاد نمیشود...علی(ع). گفت حق مردم را اگر مهریه همسرتان هم شده باشد ..پس میگیرم ...کسانی که فرزندانشان در غرب زندگی و تحصیل میکنند ...درد و رنج مردم کوچه و بازار را هرگز درک نخواهند کرد...و ضد سرمایه خود تصمیمی نمیگیرند..

    • بدون نام

      طیب نیا هم امتحانشو پس داده و هیچ سابقه موفقی تو پرونده اش نیست وای به حال این ملت. نمیدونم تو این مملکت قحط الرجال هست ؟

    • بدون نام

      ای دولت بی کفایت

    • بدون نام

      نوشدارو بعد از مرگ سهراب .روحانی بیخیال این هم بگذرد

    • بدون نام

      وقتی می گویند فرزندان و خانواده اکثر مسوولین درخارج از کشور خصوصا در امریکا واروپا زندگی میکنند امیدی وجود ندارد کجایید ای شهیدان خدایی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج