۷۴۰۲۸۶
۳ نظر
۵۰۰۷
۳ نظر
۵۰۰۷
پ

تشریح برنامه‌های جدید تولید و فروش نفت ایران

تحليل روزنامه اعتماد از اظهارات جهانگيري در مراسم روز صنعت و معدن: اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور از توليد و فروش نفت توسط بخش خصوصي در بورس داخلي خبر داد و اعلام كرد كه٢٩ ميدان نفتي در اختيار بخش خصوصي قرار مي‌گيرد و آنها مي‌توانند علاوه بر توليد نفت در قالب بورس، به فروشنده نفت تبديل شوند. فروش نفت از طريق بخش‌هاي غيردولتي، اين بخش نفت را بخرد و صادر كند.

روزنامه اعتماد: به نظر مي‌رسد استفاده از توان بخش خصوصي براي عبور از تحريم‌ها يكي از اصلي‌ترين روش‌هايي است كه روي ميز هيات دولت قرار دارد و دولت دوازدهم مي‌خواهد اين‌بار نه مانند دولتمردان دولت دهم كه با نام بخش خصوصي به كام كاسبان تحريم فعاليت كردند، رسما و شفاف از پتانسيل بخش خصوصي استفاده كند؛ موضوعي كه حتي چندي پيش محمدجواد ظريف رابه اتاق ايران كشاند تا پيش زمينه‌هاي همراهي دولت و بخش خصوصي را با اميد دادن به اين بخش آماده كند و بگويد كه اين‌بار دولت نه تنها با نام بخش خصوصي كه تمام قد در حمايت از اين بخش خواهان حضور فعال آنها در روزهاي سخت پيش روي كشور هستند تا بدون هيچ خللي چرخ اقتصاد بچرخد.

در همين حال كه معاون اول رييس‌جمهور اين برنامه دولت را جدي‌تر از هميشه خوانده است اما توضيح بيشتري در مورد نحوه نفت فروشي بخش خصوصي نداده است و مشخص نيست كه نفتي كه در بورس عرضه مي‌شود با چه مكانيسم قيمت‌گذاري مي‌شود تا جذابيت براي بخش خصوصي براي حضور در اين ميدان سخت را داشته باشد.

به نظر مي‌رسد دولت نفت را به ريال به بخش خصوصي مي‌فروشدو اين بخش خصوصي است كه با مذاكره با خريداران قيمت را تعيين و در نهايت احتمالا ارز حاصل از آن را مجددا تحت شرايطي كه سياستگذار تعيين كرده، تحت عنوان ارز حاصل از صادرات در بازار عرضه مي‌كند.

در همين حال مشخص نيست كه سقف و كفي هم براي عرضه نفت وجود دارد يا خير ؟ آيا بخش خصوصي حق استفاده و مذاكره مجدد با خريداران فعلي ليست وزارت نفت را دارد يا مجموعه فعاليت‌هاي خصوصي‌ها به بازار‌هاي جديد منوط شده و حق ورود به بازارهاي موجود را ندارند. پيش از اين و در سال ٩١ زماني كه قرار شد بخش خصوصي فروشنده نفت شود سه كنسرسيوم براي فروش نفت ايران تعيين شدند و مقرر شد تا ٢٠ درصد از بازاريابي نفت خام ايران توسط اين كنسرسيوم‌ها انجام شود.

در آن زمان هيچ تخفيفي براي خريد نفت توسط بخش خصوصي از سوي دولت در نظر گرفته نشد؛ حال آنكه مشتريان خارجي نفت ايران، به دليل انگيزه‌هاي اقتصادي، خواستار انعطاف يا تخفيف در فروش نفت بودند و تخفيف در فروش نفت به يكي از خواست‌هاي فعالان بخش خصوصي تبديل شده بود. و حالا بايد ديد دولت براي اجراي اين تصميم چه ميزان به بخش خصوصي پيشنهادات خاص مي‌دهد و حاضر است با كمك به اين بخش يك بار براي هميشه بدون كمك از كاسبان تحريم از ظرفيت موجود در اين بخش استفاده كند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کثافت کاری های دانتی دوباره داره بر می گرده ، بعلاوه مفت فروشی آن . خاک ای خاک

    • بینام ایرانی

      آقا زاده ها بشتابید بخور بخور جدید آغاز شد می در بر و معشوغ بکام است سلطان جهانم به چنین روز غلام است مردم خون دل میخورن شما خون مردم

    • بدون نام

      یک بابک زنجانی دیگر .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج