۷۴۰۳۴۶
۱ نظر
۵۰۰۴
۱ نظر
۵۰۰۴
پ

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

صنعت موبایل رشد سریعی دارد و گوشی‌هایی که هر سال معرفی می‌شوند نسبت به مدل‌های سال قبل خود پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. در این بین سال ۲۰۱۸ از سال‌های پرتغییرات در صنعت موبایل بود و بهینه‌سازی‌های مختلفی را در گوشی‌ها شاهد بودیم.

برترین ها - ترجمه از محمد کاملان: صنعت موبایل رشد سریعی دارد و گوشی‌هایی که هر سال معرفی می‌شوند نسبت به مدل‌های سال قبل خود پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. در این بین سال ۲۰۱۸ از سال‌های پرتغییرات در صنعت موبایل بود و بهینه‌سازی‌های مختلفی را در گوشی‌ها شاهد بودیم. به همین دلیل قصد داریم اکنون که به نیمه سال ۲۰۱۸ رسیده‌ایم توقف کوتاهی داشته باشیم و نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت بیاندازیم.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

طراحی و ساختار

ابعاد و طراحی گوشی‌: در سال ۲۰۱۷ نسبت تصویر ۱۸:۹ و ۱۹:۵:۹ در گوشی‌های تراز اول رواج پیدا کرد تا قد و قامت گوشی‌ها به صورت میانگین چیزی حدود ۳.۶۵ میلیمتر بلندتر شود، این گوشی‌ها به در عرض نیز به مقدار بسیار کمی کمی عریض‌تر شدند. در نتیجه در نیمه اول سال ۲۰۱۸ بلند بودن قد گوشی‌ها به امری طبیعی تبدیل شد و یک بار دیگر شاهد بلندتر شدن گوشی‌ها نیز تا حدود ۱.۵۴ میلیمتر بودیم.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

سال ۲۰۱۷ شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند تلاش زیادی برای باریک‌تر کردن پرچمداران خود به خرج دادند اما این داستان در نیمه سال ۲۰۱۸ تکرار نشد و ضخامت گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۸ حدود ۰.۴۷ میلیمتر بیشتر شده است. دلیل این امر را می‌توان قرار دو طرف گوشی را در لایه‌ای از شیشه دانست.

از طرف دیگر گوشی‌هایی که تاکنون در سال ۲۰۱۸ معرفی شده‌اند وزن گرفته‌اند و حدود ۵.۶ گرم وزن این گوشی‌ها نسبت به مدل‌های ۲۰۱۷ بیشتر شده ‌است، این امر را نیز می‌توان به دلیل حضور شیشه در بدنه گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۸ دانست. وزن شیشه نسبت به آلومینیوم و پلاستیک که در بدنه گوشی‌های هوشمند استفاده میشد بیشتر است. افزایش ظرفیت باتری گوشی‌های جدید را نیز می‌توان یکی دیگر از دلایلی دانست که ضخیم‌ و سنگین‌تر شدن گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۸ را به دنبال داشته است.

موادی که در ساخت گوشی استفاده می‌شود: جالب است بدانید در یک سوم از گوشی‌هایی که تاکنون در سال ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند شاهد حضور شیشه در پشت و جلو آن‌ها هستیم. بدون شک در نظر داشتن اصول زیباشناختی را می‌‌توان یکی از دلایل حضور شیشه در بدنه گوشی‌های جدید دانست، از طرف دیگر شیشه فرآیند تعبیه کردن تجهیزات RF را ساده‌تر می‌کند و باعث حذف خطوط آنتن در پشت گوشی می‌شود. از طرف دیگر از آنجایی که شیشه چگالی بیشتری دارد سیگنال‌های LTE، وای‌فای و بلوتوث را ضعیف می‌کند.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

جالب‌تر اینکه از بین تمامی گوشی‌های ۲۰۱۸ که در آن‌ها از شیشه استفاده شده است تنها ۲۲ درصد از قابلیت شارژ وایرلس بهره گرفته‌اند.

رنگ‌بندی گوشی‌ها: شرکت‌های سازنده گوشی تاکنون در سال ۲۰۱۸ به لحاظ رنگ‌بندی در گوشی‌های خود خوش‌سلیقگی زیادی نشان نداده‌اند و رنگ‌بندی گوشی‌ها تغییر چندانی نسبت به سال‌های گذشته ندارد.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

کماکان رنگ مشکلی غالب‌ترین رنگ در گوشی‌های هوشمند تراز اول امروزی است و رنگ‌های آبی، زرد، قرمز، نقره‌ای، خاکستری، رزگلد، سفید، صورتی، سبز، بنفش و مسی را می‌توان از دیگر رنگ‌هایی دانست که سلاطین موبایل برای گوشی‌های تراز اول خود در سال ۲۰۱۸ انتخاب کرده‌اند.

صفحه‌نمایش گوشی‌ها

از آنجایی که صفحه‌نمایش نقش واسط میان گوشی و کاربر را ایفا می‌کند، شرکت‌های سازنده موبایل همیشه تمرکز ویژه‌ای بر روی افزایش کیفیت و طراحی صفحه‌نمایش در گو‌شی‌های خود داشته‌اند. به همین دلیل در سال ۲۰۱۸ با گوشی‌هایی طرف هستیم که قد و قامت صفحه‌نمایش آن‌ها بلندتر شده است و میانگین ابعاد صفحه‌نمایش این گوشی‌ها نیز چیزی حدود ۵.۸ اینچ است.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

صفحه نمایش این گوشی‌ها به لحاظ تراکم پیکسل نیز پیشرفت زیادی داشته است و به صورت میانگین تراکم پیکسل‌های صفحه‌نمایش گوشی‌های جدید ۲۰۱۸ چیزی حدود ۳۶۹ پیکسل در هر اینچ است. با توجه به اینکه تراکم بیشتر از ۳۰۰ پیکسل در صفحه‌نمایش باعث عدم رویت پیکسل‌ها می‌شود می‌توان گفت در گوشی‌های تراز اول ۲۰۱۸ با صفحه‌نمایش‌هایی طرف هستیم که پیکسل‌ها در این صفحه‌نمایش‌ها قابل تشخیص نیستند.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

ازطرف دیگر پنل‌های صفحه‌نمایش گوشی‌های ۲۰۱۸ شاهد تغییر مهمی در طراحی نیز بوده‌اند و این تغییر چیزی نیست جز بریدگی قسمت بالای صفحه‌نمایش برای قرار دادن بلندگو و دوربین سلفی. این طراحی که اولین بار آنرا در گوشی اسنشیال فون شاهد بودیم به سرعت در سایر گوشی‌ها نیز استفاده شد و تا این روزها بیشتر گوشی‌های پرچمدار ۲۰۱۸ را با بریدگی قسمت‌ بالای صفحه‌نمایش شاهد باشیم.

صدا در گوشی‌ها

یکی دو سالی است که برخی از سلاطین موبایل حضور جک ۳.۵ میلیمتری هدفون را در گوشی‌های پرچمدار خود کنار گذاشته‌اند به همین دلیل در حین معرفی یک گوشی جدید باید نگران بود و نبود این جک محبوب و قدیمی باشیم.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

خوشبختانه تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند در سال ۲۰۱۸ تاکنون روی خوشی به جک ۳.۵ میلیمتری هدفون نشان داده‌‌اند و حدود ۸۷ درصد از این گوشی‌ها به جک هدفون ۳۵. میلیمتری مجهز هستند. طیف وسیعی از گوشی‌های میان‌رده در سال ۲۰۱۸ نیز از این جک هدفون بهره گرفته‌‌اند اما در بیشتر این گوشی‌ها خبری از بلند‌گوهای استریو نیست.

باتری و شارژ گوشی

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

اوضاع گوشی‌های هوشمندی که تاکنون در ۲۰۱۸ عرضه‌ شده‌اند به لحاظ ظرفیت باتری مطلوب بوده و میانگین ظرفیت باتری این گوشی‌ها چیزی معادل ۳۴۲۲ میلی‌آمپر ساعت است. به لحاظ مدت زمان روشن بودن نیز گوشی‌های ۲۰۱۸ تاکنون پیشرفت بهترین نسبت به گوشی‌های ۲۰۱۷ داشته‌اند و ۸۲ ساعت زمان روشن بودن را می‌توان برای گوشی‌هایی که تاکنو در ۲۰۱۸ معرفی شده‌اند رکورد گرفت.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

میزان ۵۰ درصد از این گوشی‌ها به قابلیت شارژ سریع‌ مجهز هستند و تنها ۱۰ درصد از گوشی‌های ۲۰۱۸ از ویژگی‌ شارژ وایرلس بهره می‌گیرند.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

درگاه یو‌اس‌بی

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

سازندگان گوشی‌های هوشمند در حال مهاجرت از درگاه USB به USB-C هستند، اما پورت محبوب میکرو یو‌اس‌بی را همچنان در ۶۰ درصد از گوشی‌هایی که تاکنون در سال ۲۰۱۸ معرفی شده‌‌اند شاهد هستیم. پورت USB-C حدود ۳۰ درصد از سهم گوشی‌های ۲۰۱۸ را در اختیار دارد و پورت USB3-C تنها در ۱۱ درصد از گوشی‌های ۲۰۱۸ حضور پیدا کرده است.

تجهیزات تشخیص هویت بایومتریک

صفحه‌نمایش تمام‌صفحه در گوشی‌های هوشمند ۲۰۱۸ باعث حذف سنسور تشخیص اثر انگشت از جلوی بیشتر این گوشی‌ها شده است و تنها در ۱۱ درصد از گوشی‌های ۲۰۱۸ شاهد حضور سنسور تشخیص اثر انگشت در جلوی گوشی هستیم.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

در نتیجه سنسور تشخیص اثر انگشت در بعضی از این گوشی‌‌ها به زیر پنل صفحه‌نمایش مهاجرت کرده است. از طرف دیگر در گوشی‌های اندرویدی شاهد فناوری تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی نیز هستیم. این فناوری در اندروید در بیشتر مواقع امنیت بالایی ندارد اما اپل با معرفی فیس‌آی‌دی توانست فناوری تشخیص هویت کاربر از طریق چهره را دگرگون کند.

به همین دلیل سازندگان گوشی‌های اندرویدی نیز یک بار دیگر از این قابلیت به عنوان روشی جدید برای باز کردن قفل گوشی استفاده کرده‌اند تا در گوشی‌هایی که تاکنون در ۲۰۱۸ تولید شده‌اند شاهد رشد ۵ درصدی تعبیه شدن قابلیت تشخیص چهره باشیم. انتظار می‌رود این آمار در سال‌های آینده رشد چشمگیری داشته باشد.

دوربین‌ پشت گوشی

انصافاً باید اعتراف کرد کیفت دوربین برای خیلی از کاربران حرف اول را می‌زند و در حین خرید گوشی به دنبال محصولی هستند که بهترین دوربین را داشته باشد. این امر باعث شد تا حضور دوربین دوگانه در گوشی‌هایی که تاکنون در ۲۰۱۸ معرفی شده‌اند به میزان ۵۵ درصد افزایش داشته باشد. از طرف دیگر در حال حاضر تنها ۱ درصد از این گوشی‌ها به دوربین سه‌گانه مجهز هستند اما انتظار می‌رود دوربین سه‌گانه در گوشی‌های آینده حضور بیشتری داشته باشد.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

متأسفانه ویژگی‌های ثبات نوری یا دیجیتالی تصویر در دوربین‌ گوشی‌های ۲۰۱۸ پیشرفت زیادی نداشته است و تنها ۲۸ درصد از این گوشی‌ها به این ویژگی مجهز هستند.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

اگر به بحث‌های فنی دوربین گوشی علاقه داشته باشید حتماً به خوبی می‌دانید که سنسور گوشی‌ها به میزان مگاپیکسل بالایی دست پیدا کرده‌اند و مانند گذشته شاهد افزایش مگاپیکسل سنسور گوشی نیستم، در عوض شرکت‌های سازنده تمرکز بیشتر به استفاده از چند سنسور در دوربین برای جذب بیشتر نور و تشخیص دقیق عمق تصویر دارند. به همین دلیل میانگین مگاپیکسل حاضر در دوربین گوشی‌های هوشمندی که تاکنون در سال ۲۰۱۸ تولید ‌شده‌اند چیزی معادل با ۱۴.۵ مگاپیکسل است.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

قابلیت فیلمبرداری با کیفیت 4K نیز یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که ۴۰ درصد از گوشی‌‌های میان‌رده سال ۲۰۱۸ از آن بهره می‌برند. فیلمبرداری سوپر اسلوموشن با سرعت ۹۶۰ فریم‌ در ثانیه نیز سلانه‌سلانه راه خود را به گوشی‌های هوشمند بیشتری پیدا کرده است و در ۶ درصد از گوشی‌هایی که تاکنون در ۲۰۱۸ عرضه‌ شده‌اند شاهد حضور این ویژگی هستیم.

دوربین سلفی

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

گوشی‌های هوشمند تراز اول در نیمه سال ۲۰۱۸ شاهد ارتقا دوربین سلفی بوده‌اند و در بیشتر این گوشی‌ها شاهد ترکیب دوربین دوگانه و ویژگی ثابت نوری یا الکترونیک تصویر هستیم.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

دوربین گوشی‌های سلفی که در این چند ماهه اخیر معرفی شده‌اند به لحاظ مگاپیکسل پیشرفت زیادی داشته‌اند و به صورت میانگین ۱۱ مگاپیکسل را در دوربین سلفی این گوشی‌ها شاهد هستیم.

سیستم‌عامل اندروید

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

چیزی حدود ۱۵ درصد از گوشی‌های هوشمندی که تاکنون در ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند از سیستم‌عامل قدیمی اندروید ۷.۱ بهره می‌برند و ۲۰ درصد از این گوشی‌ها به سیستم‌عامل قدیمی‌تر اندروید ۷ مجهز هستند. اندروید ۸ نیز در ۳۵ درصد از این گوشی‌ها حضور دارد و اندروید ۸.۱ به‌عنوان جدیدترین نسخه سیستم‌عامل اندروید در ۲۹ درصد از گوشی‌ها تعبیه شده است.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

رم و فضای ذخیره‌سازی

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

گوشی‌های هوشمندی که در چند ماه اخیر عرضه شده‌‌اند نیز همانند مدل‌های قبلی خود به لحاظ رم و فضای ذخیره‌سازی بهینه‌سازی‌هایی را شاهد بوده‌اند و این روزها حتی گوشی‌هایی را شاهد هستیم که ۸ گیگابایت رم دارند. از طرف دیگر تمایل شرکت‌های تولید کننده گوشی‌های هوشمند را برای عدم پشتیبانی از کارت حافظه میکرو‌ اس‌دی شاهد هستیم و این شرکت‌ها به تعبیه کردن حافظه داخلی تمرکز نشان می‌‌دهند.

پردازنده و عملکرد گوشی

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

اسنپ‌دراگون بازار تراشه‌های گوشی‌هایی که در نیمه سال ۲۰۱۸ معرفی شده‌اند را با میزان ۶۵ درصد در اختیار داشته است و مدیاتک سهم ۲۳ درصدی از این بازار را از آن‌ خود کرده‌ است. تراشه HiSilicon تنها ۵ درصد در این بازار سهم داشته و پردازنده اگزینوس که ساخت دست سامسونگ است ۷ درصد از بازار پردازنده‌های حاضر در گوشی‌های ۲۰۱۸ را در اختیار داشته است.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

در حال حاضر نتایج بنچمارک بعضی از گوشی‌های تراز اولی که در نیمه اول ۲۰۱۸ عرضه شده‌اند منتشر نشده و در نتیجه نمی‌توان جمع‌بندی درستی در خصوص کارآیی این گوشی‌ها داشت اما آمار و ارقام حکایت از بهینه‌تر شدن عملکرد گوشی‌های ۲۰۱۸ نسبت به ۲۰۱۷ حکایت دارد.

قیمت

انصافاً باید اعتراف کرد قیمت یکی از اهرم‌های مهم در انتخاب و خرید گوشی به‌حساب می‌آید و گوشی‌هایی که در سال ۲۰۱۸ تاکنون معرفی شده‌اند به صورت میانگین چیزی حدود ۳۵۴ یورو قیمت دارند که کاهش قیمت در میانگین گوشی‌ها را به دلیل حضور بیشتر گوشی‌های میان‌رده در بازار ذکر کرد.

نگاهی به دنیای موبایل در ۶ ماهی که گذشت

در پایان پیشنهاد می‌کنیم اگر شما هم گوشی‌های معرفی شده از جانب شرکت‌های مختلف را دنبال می‌کنید و نقطه‌نظر جالبی در این زمینه در ذهن شماست، در قسمت نظرات ما را در جریان دیدگاه‌های خود قرار دهید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چه فرقی میکنه که چه پیشرفتهایی دارن،با این قیمتا که نمیشه گوشی عوض کرد فقط باید نگاه کنیم و ....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج