۷۴۰۶۵۳
۳ نظر
۵۰۱۳
۳ نظر
۵۰۱۳
پ

درباره چگونگی خصوصی سازی بنگاه‌های دولتی

علی عسگری در روزنامه ایران نوشت: یکی از زمینه‌های کلیدی که مسئولان می‌توانند از آن طریق تولید داخلی را حمایت کنند، رفع مشکلات و ابهامات قانونی مبتلا به بخش تولید است. وجود ابهام و دوگانگی در قوانین آیین نامه‌ها و... موجبات سردرگمی در بخش تولید را فراهم می‌آورد.

علی عسگری، معاون اقتصادی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در روزنامه ایران نوشت:

در این اصل که باید فرآیند خصوصی‌سازی و کاهش سهم دولت در بنگاه‌ها از طریق سازمان خصوصی‌سازی صورت گیرد، تردیدی نیست اما آنچه محل بحث است، چگونگی اجرایی شدن فرآیند خصوصی‌سازی است که به نظر می‌رسد در جریان این فرآیند باید به شرایط حاکم بر فضای واقعی اقتصادی کشور توجه گردد. شاید در برخی از بخش‌های تولید بی توجهی به مقطع زمانی و شرایط اقتصادی در فرآیند واگذاری‌ها حتی برعکس باعث عقب‌رفت کشور در آن حوزه صنعتی شود.

در مجموع می‌توان گفت شفاف‌سازی جزئیات قراردادهای واگذاری یکی از راهکارهایی است که باعث حمایت از تولید داخلی در بنگاه‌های خصوصی شده می‌گردد. همچنین در این راستا واقع‌بینی اقتصادی و تطبیق تعاریف علمی با فضای اقتصادی کشور بسیار ضروری است. به عنوان مثال در شرایط کنونی و فشارهای ناعادلانه بین‌المللی ممکن است برخی از تعاریف اقتصادی عیناً در فضای اقتصاد داخلی کشور مصداق نداشته باشد. به عنوان مثال در فرآیند خصوصی‌سازی آنچه به عنوان متقاضیان بخش خصوصی جهت خرید بنگاه‌های دولتی می‌بینیم، در مواردی با تعریف علمی که در دانش اقتصاد از بخش خصوصی ارائه می‌شود، تفاوت دارد.

بخش خصوصی یک بخش منعطف است که به دنبال کارآمدسازی،‌ اقتصادی فعالیت کردن و شفافیت بیشتر است. چنین بخش خصوصی‌ای است که در علم اقتصاد بسیار فعال و پویا تعریف شده است اما موارد متعددی وجود دارد که بعد از واگذاری بنگاه‌ها خریداران بخش خصوصی این مشخصات را بروز نمی‌دهند و در ادامه فعالیت بنگاه و تولید داخلی تحت مدیریت آنان، دچار اختلال می‌شود.

بنابراین پیشنهاد دیگر برای جلوگیری از رکود آینده واحدهای تولیدی واگذار شده دولتی، این است که به نوعی شفاف متقاضیان خرید بنگاه‌های دولتی به لحاظ ویژگی‌های کیفی و تخصصی در اداره بنگاه خود را عرضه دارند و از طرفی به گونه‌ای که این شفافیت و کیفی سنجی ممیزی فراتر از قانون محسوب نگردد، می‌توان فضای واقعی واگذاری یک بنگاه را ارزیابی کرد تا مناسب‌ترین شرایط برای بنگاه صنعتی در حال واگذاری رقم بخورد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این مگه رییس صدا وسیما نیست بس اشتباه نشده یاشده

    • رفیعی نسب

      چرا ابهام وسردر گم خب اگه یک محصول میخواد استفاده بشه باید خوب باشه الان این میگین بعدا خارجی رامیارن که نباید اینجوری باشه

    • بدون نام

      حالا که اوضاع اقتصادی تمام بنگاه های اقتصادی خراب و مبهم است و اداره کردنش براتون سخت شده ، ا می خواهید از شرشون خلاص بشید ، عجب جانورانی هستید شما ،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج