۷۴۰۶۶۲
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

به دنبال رسوایی مدیرعامل فیس بوک و بنا بر نظر سنجی دانشگاه آکسفورد

کاهش اعتماد کاربران به اخبار شبکه‌های اجتماعی

با توجه به اتفاقاتی که برای مدیرعامل فیس‌بوک افتاد و پای وی به مجلس سنا باز شد، آمار نشان می‌دهد دیگر تعداد کمتری از کاربران برای اطلاع از اخبار مهم روز سراغ فیس‌بوک می‌روند. مطالعات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد کاربران در زمینه رصد و کسب خبر، نه تنها از فیس‌بوک بلکه نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دلسرد شده‌اند.

روزنامه ایران: گردش اطلاعات در جهان هر روز سریع‌تر می‌شود و حالا دیگر شکل فناورانه به خود گرفته است چرا که بیشتر کاربران اینترنت جهان، اخبار را قبل از انتشار در رسانه‌های مکتوب، روی شبکه‌های اجتماعی و در فضای مجازی دنبال می‌کنند. پیش از این، «فیس بوک» در انتشار اخبار پیشتاز بود و درصد بالایی از کاربران با اعتماد به اخبار آن، سعی می‌کردند موضوع‌های مهم روز را در این اپلیکیشن دنبال کنند ولی با توجه به اتفاقاتی که برای مدیرعامل فیس‌بوک افتاد و پای وی به مجلس سنا باز شد تا درباره عملکرد این اپلیکیشن در رابطه با انتشار اخبار جعلی و همچنین نشت اطلاعات توضیح دهد، حالا آمار نشان می‌دهد دیگر تعداد کمتری از کاربران برای اطلاع از اخبار مهم روز سراغ فیس‌بوک می‌روند.

کاهش اعتماد کاربران به اخبار شبکه‌های اجتماعی

البته مطالعات دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد کاربران در زمینه رصد و کسب خبر، نه تنها از فیس‌بوک بلکه نسبت به سایر شبکه‌های اجتماعی نیز دلسرد شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری اخبار نسبت به سال گذشته کاهشی 6 درصدی داشته و البته این روند کاهشی برای کاربران جوان نسبت به سال گذشته به 20درصد رسیده است.

شبکه‌های اجتماعی محبوب خبررسانی در جهان

شبکه‌های اجتماعی یک دنیای دینامیک هستند و کاربران بسرعت از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر مهاجرت می‌کنند. تحقیقات اخیر دانشگاه آکسفورد نشان می‌دهد تعداد زیادی از کاربران برای دیدن اخبار نسبت به فیس‌بوک بزرگ‌ترین پلتفرم شبکه اجتماعی جهان بدبین شده‌اند و از آن فاصله گرفته‌اند و در مقابل، برخی به اپلیکیشن‌های دیگری امید بسته‌اند که یکی از آنها واتس اپ است که البته یکی از زیرمجموعه‌های فیس‌بوک محسوب می‌شود.

این تحقیقات که با نظرسنجی از 74هزار کاربر در 37کشور از 5قاره جهان انجام شده است نشان می‌دهد میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای پیگیری اخبار نسبت به سال گذشته کاهشی 6 درصدی داشته است و بیشترین درصد روبرگرداندن از شبکه‌های اجتماعی نیز به فیس‌بوک مربوط می‌شود هرچند هنوز هم این شبکه اجتماعی تعداد زیادی کاربر دارد. درواقع اکنون دیگر حتی اخبار کمتری هم روی فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود.

در این تحقیق، واتس اپ به‌عنوان جایگزین فیس‌بوک برای دسترسی کاربران به اخبار مورد مطالعه قرار گرفت و 58درصد از پاسخ دهندگان در مالزی، 48درصد در برزیل و یک سوم افراد حاضر در نظرسنجی(36درصد) در اسپانیا و 30 درصد هم در ترکیه عنوان کردند که اخبار را از طریق واتس اپ پیگیری می‌کنند.

اینستاگرام، دیگر شبکه اجتماعی زیرمجموعه فیس‌بوک در حوزه خبررسانی است که در آسیا و امریکای جنوبی طرفداران زیادی دارد. این تحقیق همچنین نشان می‌دهد که گرایش اروپایی‌ها و امریکایی‌ها برای مرور اخبار بیشتر به اسنپ چت است. توئیتر هم جزو اپلیکیشن‌های محبوب خبررسانی در جهان است که البته تقریباً برای کسب خبر، به طور مساوی در جهان مورد استفاده کاربران قرار می‌گیرد.

ردپای اخبار جعلی در واتس اپ

یکی دیگر از یافته‌های جالب این مطالعه آن است که 54درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی نگرانی‌هایی در زمینه اخبار جعلی در دنیای آنلاین بویژه روی شبکه‌های پیام رسان دارند. آنها معتقدند پیام رسان‌های جدید باید نسبت به موضوع اخبار جعلی و انتشار شایعات حساسیت بیشتری داشته باشند و از همان ابتدای فعالیت، مسئولیت آن را به عهده بگیرند. از نگاه «نیک نیومن» یکی از محققان این مطالعه، از دلایل گرایش مردم به واتس اپ می‌توان به رمزگذاری و امنیت بالای این شبکه اجتماعی اشاره کرد چرا که مردم می‌بینند حریم خصوصی‌شان در آن بیشتر حفظ می‌شود.

نیومن ادامه داد: واتس اپ به کاربران اجازه می‌دهد متن، عکس، ویدئو و.. را برای دیگر کاربران ارسال کنند و برخلاف اینستاگرام، توئیتر و فیس‌بوک هیچ الگوریتم مشخصی وجود ندارد که تصمیم گرفته شود کدام محتوا نمایش داده شود. همچنین کمپانی‌ها نمی‌توانند به گروه‌های خصوصی و دوستانه واتس اپ وارد شده و در آن تبلیغات قرار دهند که همه این موارد به افزایش یافتن تعداد کاربران واتس اپ کمک می‌کند.

وی ادامه داد: با وجود گرایش کاربران به واتس اپ برای کسب اخبار، در این شبکه اجتماعی هم اخبار جعلی منتشر می‌شود. به هرحال در هر اپلیکیشنی مزاحمت‌هایی هم دیده می‌شود و نمی‌توان آن را به صفر رساند ولی به گفته فعالان حوزه محتوا در واتس اپ، تلاش‌ها برای به حداقل رساندن میزان اخبار جعلی در این شبکه اجتماعی ادامه دارد و احتمالاً خبرهایی در این زمینه در راه است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ما نه واتس آپ استفاده می کنیم نه فیس بوک. تلگرام داریم. تلگرام

    • نسیم

      اتفاقا مردم تنها چیزی رو که باور دارن اخبار و فیلمها و عمسهای واقعی در شبکه های مجازیه..چون توسط خود مردم گرفنه میشه و سانسور در کار نیست

    • لیلی

      شما برو یه فکری واسه شبکه اجتماعی داخلی کن.اونها مشکلشونو به بهترین شکل حل میکنن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج