۷۴۰۷۲۶
۳۱ نظر
۵۰۰۸
۳۱ نظر
۵۰۰۸
پ

بازگشت کارت سوخت؛ احتمالا از ۱۵ تیرماه

متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال جاری ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است، ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

ایسنا نوشت: متوسط مصرف بنزین در خردادماه سال جاری ۸۳ میلیون و ۶۰۰ هزار لیتر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۷۵ میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر بوده است، ۱۱.۲ درصد رشد داشته است.

در شرایطی که به تعداد خوردوهای در خیابان روز به روز افزوده می‌شود شاید باید بستر مناسب را برای مدیریت مصرف بنزین فراهم کرد. بستری که گزینه هایی مانند استفاده از کارت سوخت،سهمیه بندی و دو نرخی شدن بنزین در آن قابل بررسی است.

گزینه‌هایی که البته قبلا امتحان خود را پس داده اند. برای مثال در سال ۱۳۸۵ میزان مصرف ۷۳.۶۶۰ بود که این میزان در سال ۱۳۸۶ با منفی ۱۲ درصد رشد به ۶۴.۴۵۰ رسید. این اتفاق ناشی از آغاز سهمیه بندی سوخت در ایران و صدور کارت هوشمند در تیر ماه سال مذکور است.میزان مصرف بنزین در کشور تا سال ۱۳۹۳ بین ۶۴ تا ۶۹ میلیون لیتر باقی ماند و حتی در سال ۱۳۹۰ به ۵۹ میلیون لیتر نیز رسید.

میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۴ و با تک نرخی شدن بنزین و حذف تقریبی کارت سوخت به ۷۱ میلیون لیتر رسید و بعد از آن میزان مصرف بنزین روند رو به رشد داشت. به طوریکه پیش بینی می‌شود میزان مصرف بنزین در سال ۱۳۹۷، ۹ درصد رشد داشته باشد.

بازگشت کارت سوخت و به روزرسانی جایگاه‌ها

البته زمزمه های بازگشت کارت سوخت از زمستان سال گذشته و با مصوبه مجلس به گوش می‌رسید. درحالی که در سال‌های اخیر با غیر فعال شدن طرح سهمیه‌بندی بنزین، استفاده از کارت‌های سوخت عملا منتفی شده بود، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرد طبق مصوبه مجلس استفاده از کارت سوخت برای متقاضیان سوخت‌گیری خودرو بار دیگر الزامی خواهد شد.ضمن اعلام این خبر تاکید شد افرادی که فاقد کارت سوخت هستند باید به منظور جلوگیری از ایجاد مشکل نسبت به اخذ کارت سوخت اقدام کنند.

این خبر شائبه‌هایی را درمورد دو نرخی و سهمیه بندی شدن بنزین ایجاد کرد اما این امر محقق نشد و این روزها با نوسازی و به روزرسانی جایگاه‌ها باز هم ابهاماتی در این زمینه ایجاد شده است.

البته بر اساس قانون هدفمند کردن یارانه‌ها این اختیار را دارد، لکن از مجلس در قانون بودجه این امر خواسته شده بود ولی مجلس با آن مخالفت کرد مگر اینکه دولت بخواهد بنزین را سهمیه‌بندی کند.

به گفته اسدالله قره‌خانی، یک عضو کمیسیون انرژی مجلس دولت قصد دارد از ۱۵ تیر کارت سوخت را اعمال کند یعنی به دنبال سهمیه‌بندی برای بنزین است یعنی برای خودروهای عمومی بنزین را با یک قیمت ارائه می‌دهد و برای سایر خودروها به قیمتی دیگر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • امير

      من خو كاري ندارم و طرفدار هيچكدوم يا مخالف هيچ كدوم نيستم . اما اين روحاني اينقدر به محمود فحش داد حالا داره برميگرده به زمان محمود.
      طرح شاپرك بازرگاني كارت سوخت مسكن مهر طرح سلامت همه اينارو از بين برد بعد كم كم داره دوباره احيا ميكنه.
      مسئولين ما شعور اين رو ندارن كه كار خوب رو ادامه بدن. فقط چون جناح مخالف بنيانگزار كار بود ميخوان خرابش كنن بگن ما خوبيم.
      چرا؟؟؟؟ چرا مسئولين جامعه ما و خوده ما محكوم به تكراريم؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیه خزانتون خالی شده از جیب مردم میخواید پر کنید ....

      • سید هاشم

        خدا لعنت کند احمدی نژاد را تمام بدبختی های کشور از زمان این آدم شروع شد مثلاً این کارت سوخت به چه دردی خورد که با هزینه بسیار زیادی بابت آن صرف شد و فقط جیب يه عده سود جو پر شد و حالا هم بدون استفاده باشد

      • علی کرمانشاه

        بیشتر مصرف بی رویه متعلق به ماشین‌های دولتی استدولت در هر اداره ده‌ها خودرو زیر پای عده‌ای انداخته که حتی مسافرت هم میروند و با تولید بی رویه خودروهای غیراستاندار پرمصرف که متعلق به ۴۰سال پیش اروپا است پژو و پژوپارس که تو اروپا وجود نداره بجای تحمیل این لگن ها به مردم و نابودکردن منابع نفتی وجدان وشرف داشته‌باشید و موتور هیبریدی و یورو5توسط متخصصین داخلی بسازید وقید رانت و انحصارو ویژه خواری عده‌ای محدود را قطع و این لکه ننگ را پاک کنید دو سوم مصرف سوخت مال این خودروهای غیراستاندارد و دولتی و افزایش بی رویه آنها در کشور است کم‌کاری ورانت خواری دولت را پشت مصرف مردم وبا گرانتر کردن سوخت و خدمات دولتی توجیع نکنید زشت است کشوری به تکنولوژی پیچیده هسته‌ای و موشکهای بالستیک و علم نانو‌ذرات وپزشکی وسایبری بصورت بومی‌سازی دست یابد ولی خودرویی ملی و استاندارد جهانی نداشته باشدو برای سلامتی این ملت باشرف اهمیتی ندهد و حفظ رانت عده‌ای ژن‌برتر برای انحصارفروش خودرو استعداد متخصصین داخلی را سرکوب و کشور را سرشکسته برای نداشتن خودرویی ملی کند امروز درجهان کشورهای ۵میلیونی کوچک تولیدکننده وبزرگترین صادر کنندگان خودرو سبک و سنگین وصنعتی جهانند.به خود بیائید وبا این ملت نجیب ومهربانجفا و خیانت نکنیدخیلی زود دیر میشود.

    • صادقی

      پیشنهاد: : مجلس مصوب کند افرادی که ماشین بالای ۱۰۰ میلیون تومان سوار میشوند بنزین ۳۰۰۰ تومانی بزنند و درامد حاصل از این مابالتفاوت در بخش بهداشت و درمان و اموزش و پرورش هزینه شود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برفرض که به اونا ۳۰۰۰تومنی فروختن.ازکجا معلوم که درآمد حاصل رو به این شکلی که گفته شده هزینه می کنند.برادر من مگه جیب گلوگشاد اینا میذاره که به مسائل دیگه برسند؟....

      • علی

        پیشنهاد خوبیه ولی چون همه اونایی که ماشین مدل بالا سوار میشن خودشونن و محال که اینکار رو بکنن .مرگ خوبه اما برای همسایه.

      • کمیل

        اگه اینجوری بشه همه راه دزدی را پیدا میکنن
        مثلا کسی که بنزین 1000ت میزنه از باکش میکشه میره 2000ت میفروشه.واسه این جماعت که کاری نداره.اونی که ماشین 100 میلیونی داره یه پراید هم میگیره بنزین پراید رو خالی میکنه تو ماشین مدل بالاش
        این راهش نیست باید یه فکر اساسی بشه اینا دولت کاری نمیکنه که به نفع ملت باشه

    • بدون نام

      خجالت بکشید لعنت به همتون با این مسخره بازی هاتون

    • بدون نام

      لعنت بر شما باد باز میخوان بنزین رو ببرن بالا بر شرفتون لعنت بی وژدانها باز یک شلوغی دیگه راه میندازین کشور رو به سمت نابودی دارین میبرین مسولان بی وجدان

      پاسخ ها

      • کارمند

        لعنت بر احمدی نژاد که بنزین هفتاد تومان را کرد هزار تومان و دلار نه صد تومان شد چهار هزار تومان و نان لواش دوازده تومان را کرد دویست تومان و سنگک پنجاه تومان شد هزار تومان خانه سی میلیونی شد سیصد میلیون تومان پراید شش میلیون شد بیست و چهار میلیون تعجب می کنم که مردم ایران هنوز دم از احمدی نژاد میزنند تمام این چیزای که گفتم شش سال گذشته در زمان روحانی قیمت ثابت داشته اند چرا انسان باید بناحق حرف بزند خدا از همه چیز آگاه هست خدایش حقوق ها را هم آقای روحانی خیلی خوب زیاد کرده با توجه به تحریم ها خیلی مشکلات کمتر از زمان احمدی نژاد هست

      • علی کرمانشاه

        آقای کارمند تمام این داستان که تعریف کردید گوشه ای از خدمت دولت فعلی است احمدی نژاد بنزین۳۰۰تومان با یارانه ۴۵۰۰۰تومانی به مردم و مسکن مهر را با ۵میلیون تومان و صنایع هسته‌ای را با اورانیوم۲۰%وپراید راَ۴‌.۵و پژوپارس را ۱۷و پژو۱۳وسمندپایه‌گاسوز ۱۷میلیون تحویل دولت فعلی دادواین دولت فقط هرجا کم می‌آورد به دولت قبل نسبت میداد و تا اینجا که کشور را به بحران کشانده گرانی خدمات دولتی و ارز و طرا و رانت اختلاص و واردات بی رویه و قاچاق و تعطیلی صنایع داخلی وبیکاری مزمن و مسئولین پیر و ناتوان و ذلیل و ........

    • بدون نام

      آقایان نفهم.مشکل مصرف بنزین برا دور دور کردن نیست.خیلی ها با وضعیتی که برایشان در این چهل سال بوجود آوردید دارند با مسافر کشی نون به خونه میبرند.آدمهایی که یک روزی خودشان به ده خانواده نون میدادند........

    • Reso

      خداوکیلی این چه کشوریه ما داریم... واقعن دیگه حرفم نمیاد... فقط میتونم بگم دارن میدزدنوو میبرنو میخوووووووووووورن... و همه این کارا هم سیاه کاریه منم وقتی شکمم سیر باشه به بغل دستیم کاری ندارم چه برسه مردم این دولت مردامونم شکمشون سیره ملیاردی پول دارن و مطمنن میگن کلاهمونو سفت بچسبیم باد نبره...

    • نوید

      اینا بهانست واسه گرونتر کردن بنزین. یادمون نمیره قبلا از این ترفند استفاده کردین و بعد کارت سوخت رو حذف کردین.درست مثل یارانه دادنتونه. همه چیز به بهانه یارانه گرونتر شد و کم کم یارانه هم حذف شد.

    • بدون نام

      تا مردما مثل زامبی ها از گرسنگی به جون هم نندازید دست بردار نیستید فقط بلدید زیر آب همدیگرو بزنید وگند به مملکت بزنید
      کاش معجزه ای میشد کوروش کبیر،نادرشاه و دیگر مردان بزرگ سر از خاک بلند میکردند و مردم رانجات میدادند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معجزه نیاز نیست
        کاش فقط و فقط یه ذره مردم واسه خودشون ارزش قایل بودند و جلو ظلم می ایستادن و همه هوای همدیگه رو داشتن اونوقت این آقایون جرات این بلاها رو نداشتن

    • بدون نام

      خیلی خوبه چرا ناراحت شدین آلآفا کمتر خیابونا رو دور بزنن

    • بدون نام

      بدبختی دوباره شروع شد.باز چه خوابی برای ملت دیدید.

    • بدون نام

      خجالت بکشید

    • بدون نام

      همه جوره بکشید از مردم

    • مسعود

      بعدها تاریخ از مملکت داری شما حرفهاااااااا خواهد زد....

    • رضا

      با تغییر قیمت بنزین اقتصاد بطور کامل از هم پاشیده...

    • بدون نام

      بابا به جای گرون کردن بنزین خودروها رو کم مصرف کنید.البته به ضررشونه.

    • هادی

      خداکنه گرون بشه

    • حسن

      دست از سر مردم بردارید. خسته شدیم. هر روز چند تا خبر بد بشنویم. برید گم شید تا دیر نشده

    • بدون نام

      ترفند خوبیه در جهت گران کردن بنزین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا لعنت کنه احمدی نژاد را همه اینها از تو گور اون بلند می شود

    • رضامتال

      مردم ما با خودشون نیستن اگر باهم بودن وضع این نبود

    • رضامتال

      دولت 2تا هدف داره از بازگشت کارت سوخت
      1)افزایش قیمت بنزین
      2)دو نرخی کردن بنزین با کارت سوخت 1300
      ازاد 1500
      بنزین سوپر1800 یا 2000 تومن
      متن بازگشت کارت سوخت یعنی بالا بردن حامل انرژی

    • saeed

      یکی میاد یه طرحی میده بعدی میاد طرح رو کنسل میکنه این وسط ملت بدبختن که باید از اینا پیروی کنن
      قبلی کارت سوخت رو آورد این کنسلش کرد دوباره میخواد احیاش کنه خخخخخخخخخخخخخ شیر تو شیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج