۷۴۱۱۴۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

چشمک فوتبال به قاره کهن

آخرين تيم آسيايي از جام‌جهاني حذف شد تا قاره كهن هيچ نماينده‌اي در مرحله يك چهارم نهايي نداشته باشد.

روزنامه قانون: آخرين تيم آسيايي از جام جهاني حذف شد تا قاره كهن هيچ نماينده‌اي در مرحله يك چهارم نهايي نداشته باشد. هرچند هر پنج تيم آسيايي نتايج درخشاني گرفتند اما ژاپن در اين بين بهترين عملكرد را داشت و در مقابل بلژيك نيز تا پاي حذف اين تيم پيش رفت.

آيا فوتبال آسيا ضعيف است و در سال‌هاي گذشته هيچ پيشرفتي نكرده است؟ آمار مي‌گويد دست كم در چهار سال اخير، تيم‌هاي آسيايي نتايج بهتري گرفته‌اند. در جام‌جهاني ۲۰۱۴، چهار نماينده آسيا (ايران، استراليا، ژاپن و كره‌جنوبي)، ۹ باخت و سه مساوي كسب كردند درحالي‌كه در جام‌جهاني ۲۰۱۸، آسيا با پنج نماينده (ايران، استراليا، ژاپن، كره‌جنوبي و عربستان) موفق شد چهار برد، سه مساوي و ۹ باخت را كسب كند. با توجه به حذف تمام نمايندگان آسيا از جام‌جهاني، عملكرد آن‌ها را در دوره‌هاي مختلف جام‌جهاني بررسي كرده‌ايم كه در ادامه آن را پي مي‌گيريم.

كره جنوبي

نخستين حضور آن‌ها در جام‌جهاني ۱۹۵۴ سوييس بود؛ جايي كه با نتايج هفت بر صفر و ۹ بر صفر به تركيه و مجارستان باختند و از دور گروهي كنار رفتند. در جام جهاني ۱۹۸۶ (مكزيك) براي دومين بار در جام‌جهاني حاضر شدند. اين بار به آرژانتين با نتيجه سه بر يك باختند، در مقابل بلغارستان با نتيجه يك بر يك مساوي كردند و به ايتاليا سه بر دو باختند. در دوره سوم حضورشان در جام‌جهاني (۱۹۹۰ - ايتاليا) دو بر صفر به بلژيك باختند، سه بر يك مغلوب اسپانيا شدند و بازي سوم را با نتيجه يك بر صفر به اروگوئه واگذار كردند.

در چهارمين دوره حضورشان با اسپانيا به تساوي دو بر دو رسيدند، در برابر بوليوي با نتيجه صفر - صفر متوقف شدند و از آلمان با نتيجه سه بر دو شكست خوردند. در جام‌جهاني ۱۹۹۸، سه بر يك به مكزيك باختند، از هلند با نتيجه پنج بر صفر شكست خوردند و در برابر بلژيك به تساوي يك بر يك دست پيدا كردند. اما بهترين نتايج كره در جام‌جهاني ۲۰۰۲ رقم خورد؛ جايي كه اشتباهات داوري به وضوح به نفع‌شان بود و شايعات درباره حمايت فيفا از ميزبانان را به وجود آورد. كره‌جنوبي در جام‌جهاني ۲۰۰۲ به رتبه چهارم دنيا دست پيدا كرد،‌ آن‌ها پرتغال، ايتاليا و اسپانيا را از پيش رو برداشتند اما در مقابل آلمان و تركيه مغلوب شدند. گل‌هاي پرتعداد اسپانيايي‌ها به كره‌جنوبي كه داور بازي آن‌ها را مردود مي‌كرد، از نكات مهمي است كه در خاطر فوتبال‌دوستان باقي مانده است.

كره‌جنوبي در جام‌جهاني ۲۰۰۶ يك برد در برابر توگو، يك تساوي در برابر فرانسه و يك شكست در برابر سوييس كسب كرد و نتوانست راهي مرحله بعدي شود. اما در جام‌جهاني ۲۰۱۰ پيروزي در برابر يونان، شكست چهار بر يك در برابر آرژانتين و تساوي دو بر دو در برابر نيجريه، كره‌اي‌ها را راهي مرحله يك هشتم نهايي كرد كه در اين مرحله دو بر يك مقابل اروگوئه شكست خوردند و كنار رفتند. در جام‌جهاني ۲۰۱۴، مقابل روسيه به تساوي رسيدند، به الجزاير چهار بر دو باختند و شكست يك بر صفر در برابر بلژيك منجر به حذف اين تيم از جام‌جهاني شد.

شايد بزرگ‌ترين شگفتي جام‌جهاني ۲۰۱۸ را كره‌اي‌ها رقم زدند. آن‌ها پس از شكست يك بر صفر در برابر سوئد و شكست دو بر يك در برابر مكزيك، موفق شدند با نتيجه دو بر صفر آلمان را شكست دهند و با وجود حذف از جام‌جهاني، اجازه صعود را به قهرمان پيشين جام‌جهاني ندادند.

ژاپن

اگر سامورايي‌ها چند دقيقه مقاومت مي‌كردند، بلژيكي‌ها بايد از خانه، بازي‌هاي جام‌جهاني را تماشا مي‌كردند اما كم‌ تجربگي باعث شد ژاپن نيز به سرنوشت ديگر آسيايي‌ها دچار شود. نخستين حضور ژاپن در جام‌جهاني ۱۹۹۸ رقم خورد. آن‌ها در فرانسه دو بر يك به جاماييكا باختند و پس از تحمل دو شكست يك بر صفر در برابر كرواسي و آرژانتين به خانه بازگشتند. در جام‌جهاني ۲۰۰۲ كه ميزبان بازي‌ها بودند، ابتدا در برابر بلژيك به تساوي دو بر دو دست پيدا كردند، روسيه را يك بر صفر شكست دادند و تونس را با دو گل بدرقه كردند اما تركيه كه قاتل آسيايي‌ها بود، موفق شد يك بر صفر اين تيم را در مرحله يك هشتم نهايي شكست دهد.

در جام‌جهاني ۲۰۰۶، ژاپن در ابتدا با نتيجه سه بر يك مغلوب استراليا شد، سپس در برابر كرواسي به تساوي صفر - صفر دست پيدا كرد و به برزيل چهار بر يك باخت. در جام‌جهاني ۲۰۱۰، اين تيم ابتدا كامرون را با نتيجه يك بر صفر شكست داد، به هلند با نتيجه يك بر صفر باخت و دانمارك را سه بر يك شكست داد تا در مرحله يك هشتم نهايي و در ضربات پنالتي بازي را به پاراگوئه واگذار كند و به خانه بازگردد. جام‌جهاني ۲۰۱۴ نيز براي ژاپني‌ها خوب نبود؛ آن‌ها ابتدا با نتيجه دو بر يك به ساحل عاج باختند سپس در برابر يونان به تساوي صفر - صفر دست پيدا كردند و به كلمبيا با نتيجه چهار بر يك باختند.

پيروزي دو بر يك در برابر كلمبيا، تساوي دو بر دو در مقابل سنگال و شكست يك بر صفر در برابر لهستان در جام‌جهاني ۲۰۱۸ حكم به صعود سامورايي‌ها به مرحله بعد داد. آن‌ها هم‌امتياز با ايران راهي مرحله يك هشتم نهايي شدند و در برابر بلژيك بازي تماشايي و زيبايي را به نمايش گذاشتند اما درحالي‌كه دو بر صفر از اين تيم پيش بودند، در ثانيه‌هاي پاياني با نتيجه سه بر دو به ياران آزارد باختند و كنار رفتند.

استراليا

پنجمين حضور استراليايي‌ها در جام‌جهاني ۲۰۱۸ رقم خورد. آن‌ها پيش از اين در جام‌جهاني ۱۹۷۴ دو گل از آلمان شرقي و سه گل از آلمان غربي خوردند و تساوي در برابر شيلي نيز نتوانست حكم به بقاي‌شان در جام‌جهاني دهد. در جام‌جهاني ۲۰۰۶ براي دومين بار موفق شدند يكي از تيم‌هاي حاضر در بزرگ‌ترين جشنواره فوتبالي جهان شوند. پيروزي سه بر يك در برابر ژاپن، شكست دو بر صفر در برابر برزيل وتساوي دو بر دو در مقابل كرواسي، منجر به نخستين صعود استراليا به مرحله يك هشتم نهايي شد اما در اين مرحله به ايتاليا باختند و كنار رفتند.

در جام‌جهاني ۲۰۱۰، ابتدا به آلمان با چهار گل باختند و سپس در برابر غنا به تساوي يك بر يك رسيدند. در نهايت نيز صربستان را با نتيجه دو بر يك از پيش رو برداشتند اما نتوانستند راهي مرحله بعد شوند. در جام‌جهاني ۲۰۱۴، ابتدا با نتيجه سه بر يك مغلوب شيلي شدند، هلند را با نتيجه سه بر دو از پيش رو برداشتند و به اسپانيا با سه گل باختند. در جام‌جهاني ۲۰۱۸ نيز ابتدا با نتيجه دو بر يك به فرانسه باختند، در برابر دانمارك به تساوي يك بر يك دست پيدا كردند و در مقابل پرو با نتيجه دو بر صفر باختند و كنار رفتند.

عربستان سعودي

ضعيف‌ترين نتايج تيم‌هاي آسيايي در جام‌هاي جهاني را عربستاني‌ها رقم زده‌اند. آن‌ها براي نخستين‌بار در جام‌جهاني ۱۹۹۴ حاضر شدند و حتي به مرحله بعد نيز راه پيدا كردند.

عربستاني‌ها ابتدا به هلند با نتيجه دو بر يك باختند، با همين نتيجه، موروكو را از پيش رو برداشتند و يك بر صفر در مقابل بلژيك پيروز شدند اما شكست سه بر يك در برابر سوئد مانع از صعودشان به مرحله بعد شد. در جام‌جهاني ۱۹۹۸ ابتدا يك بر صفر به دانمارك باختند، سپس با نتيجه چهار بر صفر مغلوب فرانسه شدند و در برابر آفريقاي جنوبي نيز به تساوي دو بر دو دست پيدا كردند. در جام‌جهاني ۲۰۰۲، عربستان به تنهايي ۱۲ گل خورد و كنار رفت.

آن‌ها ابتدا هشت بر صفر مغلوب آلمان شدند، سپس به كامرون با نتيجه يك بر صفر باختند و در برابر ايرلند نيز سه گل دريافت كردند. در جام‌جهاني ۲۰۰۶ ابتدا مقابل تونس به تساوي دو بر دو دست پيدا كردند و به اوكراين چهار بر صفر باختند. سپس از اسپانيا يك گل خوردند و كنار رفتند. در جام‌جهاني ۲۰۱۸ نيز ابتدا پنج گل از روسيه دريافت كردند سپس با نتيجه يك بر صفر به اروگوئه باختند و در نهايت با نتيجه دو بر يك مصر را شكست دادند.

ايران

نخستين حضور كشورمان در جام‌جهاني سال ۱۹۷۸ بود؛ جايي‌كه ملي‌پوشان در ابتدا با نتيجه سه بر صفر از هلند شكست خوردند، سپس در برابر اسكاتلند به تساوي يك بر يك دست پيدا كردند و از پرو نيز با نتيجه چهار بر يك باختند. در جام‌جهاني ۱۹۹۸، يوگسلاوي با يك گل موفق شد نسل طلايي فوتبال ايران را شكست دهد سپس در برابر آمريكا با ضربه سر استثنايي حميدرضا استيلي و فرار بي‌نظير مهدوي كيا با نتيجه دو بر يك پيروز شديم و بازي آخر را به آلمان با دو گل واگذار كرديم. در جام‌جهاني ۲۰۰۶، ابتدا با نتيجه سه بر يك مقابل مكزيك مغلوب شديم، از پرتغال با نتيجه دو بر صفر باختيم و در برابر آنگولا نيز به تساوي يك بر يك دست پيدا كرديم.

در جام‌جهاني ۲۰۱۴ نخستين‌بار با كارلوس‌كي‌روش راهي جام‌جهاني شديم. در آن مسابقات ابتدا در برابر نيجريه به تساوي صفر - صفر دست پيدا كرديم، به آرژانتين با گل دقايق پاياني مسي باختيم و درحالي‌كه همه اميدوار به صعود بوديم، از بوسني سه گل دريافت كرديم و كنار رفتيم. در جام‌جهاني ۲۰۱۸ نيز در حالي‌كه در بازي نخست موروكو را با يك گل شكست داديم به اسپانيا با نتيجه يك بر صفر باختيم و در برابر پرتغال نيز به تساوي يك بر يك دست پيدا كرديم تا درحاليك‌ه با آرژانتين و ژاپن هم‌امتياز بوديم نتوانيم به مرحله بعدي راه پيدا كنيم.

سخن پاياني

تاکنون ۱۰ تیم (هندِ شرقی (اندونزی فعلی)، کره جنوبی، ژاپن، ایران، عربستان، کره شمالی، عراق، چین، کویت، امارات) از قاره آسیا و استرالیا و نیوزیلند از قاره اقیانوسیه -که در برخی ادوار با آسیا نماینده مشترک داشته‌اند- در جام جهانی حضور پیدا کرده‌اند و در برخی ادوار جام جهانی نتایج بسیار خوبی گرفته اند که تعجب و تحسین همگان را در پی داشته است؛ از کره شمالی که در جام جهانی ۱۹۶۶ توفان زرد لقب گرفت تا کره جنوبی که در جام جهانی ۲۰۰۲ در کشور خودش به مقام چهارم جهان رسید تا تاریخی ترین رتبه آسیایی‌ها رقم بخورد؛ هرچند به عقیده بسیاری از کارشناسان داوری برای چشم بادامی ها بسیار جانبدارانه بود.

در جام‌جهاني ۲۰۱۸ نيز آسيايي‌ها برتر از آفريقايي‌ها ظاهر شدند و هرچند كه جز ژاپن، هيچ كدام از نمايندگان قاره كهن نتوانستند از دور گروهي بالا بروند اما نتايج آن‌ها در مقايسه با تيم‌هاي آفريقايي دست كم از نظر آماري بهتر است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج