۷۴۱۲۲۰
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

جای خالی احزاب در مدیریت اعتراض‌های مردمی

گفت‌وگو حشمتیان با روزنامه ایران: «خانه احزاب ایران» نهادی صنفی است و نمی‌تواند درخواست مجوز برای تجمع کند؛ اما حزب‌ها می‌توانند.

گفت‌وگو حشمتیان نایب رئیس «خانه احزاب» با روزنامه ایران: مردم می دانند احزاب برایشان معجزه نمی کند

آقای حشمتیان! چند هفته گذشته در برخی نقاط کشور از جمله بازار تهران شاهد تجمعات اعتراضی بودیم؛ تجمعاتی که بدون دریافت مجوز‌های قانونی برگزار شد و گاهی هم به خشونت و درگیری و آسیب به اموال عمومی و شخصی کشیده شد. این در حالی بود که دولت این امکان را فراهم کرده است که تجمعات اعتراضی به‌صورت قانونی در برخی نقاط تهران و سایر استان‌ها برگزار شود. مطابق قانون، احزاب و تشکل‌های سیاسی می‌توانند درخواست مجوز بدهند و حال سؤال اینجاست چرا شما به‌عنوان نایب رئیس اول «خانه احزاب ایران» همچنین به‌عنوان دبیر کل حزب مستقل و اعتدال ایران، از این ظرفیت استفاده نکردید؟

«خانه احزاب ایران» نهادی صنفی است و نمی‌تواند درخواست مجوز برای تجمع کند؛ اما حزب‌ها می‌توانند.

فقط در شورای مرکزی «خانه احزاب ایران» 21 دبیر کل یا نماینده احزاب بزرگ کشور حضور دارند؛ آیا در شورای مرکزی پیشنهاد شد یکی از این احزاب چنین درخواستی بدهد؟

قبل از اعلام این تصمیم آقای جبار‌زاده معاون سیاسی وزارت کشور تعدادی از دبیران کل احزاب اصلاح‌طلب، اصولگرا و اعتدالگرا را دعوت کرد و در «شورای سیاسی» موضوع به بحث گذاشته شد؛۱۱نقطه در تهران را هم ما پیشنهاد کردیم.الان اصنافی معترض هستند که به احزاب وابستگی ندارند. بازار تهران به حزب من وابستگی ندارد باید حزبی که بازار تهران به آن وابستگی دارد پای کار بیاید.

احزاب حلقه واسط میان مردم و دولت‌ها و حکومت‌هاست؛ وقتی مردم دغدغه دارند باید واسطه باشد این ربطی به وابستگی به احزاب ندارد...

در این موقعیت اگر بخواهیم درخواست بدهیم باید راجع به بیکاری درخواست مجوز کنیم که آن موقع با من برخورد می‌کنند. در حال حاضر مسلم است مسئولان رده بالای ما باید به احزاب و خانه احزاب اعتقاد پیدا کنند و ما تقاضای تجمعات کنیم. مردمی که کف خیابان آمدند قشر خاصی بودند که حس کردند مسائلشان از طریق احزاب حل نمی‌شود و کسی به حرف احزاب گوش نمی‌دهد. تا زمانی که قانون احزاب قوی‌ای در مملکت نداشته باشیم و نظام پارلمانی حزبی حاکم نباشد، قطعاً نه مردم و نه مسئولان به احزاب توجه نخواهند کرد.

مردم می‌دانند احزاب برایشان معجزه نمی‌کنند ومسئولان حرفشان را گوش نمی‌کنند. همین هفته گذشته صدا و سیما در حمایت از دولت برنامه روی آنتن فرستاد. فقط اصولگرایان را دعوت کرد؛ ۱۰ نفر از اصولگرایان از جمله حداد عادل و باهنر را آوردند. ولی سراغ اصلاح‌طلبان، اعتدالگرایان و مستقلان نیامدند. بعضی‌ها نمی‌خواهند قبول کنند سه جریان فکری و سیاسی در کشورداریم. گاهی فقط به اصلاح‌طلبان برای خالی نبودن عریضه تریبون می‌دهند.

شما که دبیر کل یک حزب استانی نیستید؛ در هفته گذشته ما درباره آب شاهد اعتراض‌های متعدد بودیم؛ مردم از احزاب نمی‌خواهند مشکل‌شان را حل کنند؛ می‌خواهند صدای آنها را به گوش مسئولان برسانند. نمی‌شد قبل از اینکه عده‌ای با آجر به جان مغازه‌های بازار بیفتند، با درخواست تجمع صدای مردم را به گوش مسئولان رساند؟

کارگران مشکل داشته باشند خانه کارگر باید درخواست مجوز بدهد؛ هنوز مردم از ما تقاضا نکردند که تجمع داشته باشند تا ما هم درخواست کنیم.

مردم تقاضا نکردند؛ شما هم احساس نیاز نکردید؟

الان در حال حاضر آن تشکلی که در بازار طرفدار بیشتر دارد، بایستی حرکت کند. منی که جای دیگر طرفدار دارم، باید جای دیگر پای کار باشم. حرف شما قبول؛ اما الان تقاضای حزبی در کار نیست. تقاضاها صنفی است. اصناف پای کارند مانند بازاریان. اینها هم دیدند احزاب معجزه‌ای نکرده‌اند و رده‌های بالا آنها را به رسمیت قانونی نمی‌شناسند. احزاب می‌توانند بیانیه و اطلاعیه و نامه بدهند یا مصاحبه کنند که این کار را می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جای خالی ارزانی ،در عدم اعتراض های مردمی.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج