۷۴۱۳۷۹
۳ نظر
۵۰۰۸
۳ نظر
۵۰۰۸
پ

بررسی فوری طرحی برای حل مبادلات ارزی ایران

نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن بانک مرکزی موظف به استفاده از پیام رسان های مالی داخلی و انعقاد پیمان های پولی چندجانبه در تجارت خارجی خواهد شد.

خبرگزاری مهر: نمایندگان مجلس طرحی را به تصویب رساندند که در صورت تصویب نهایی آن بانک مرکزی موظف به استفاده از پیام رسان های مالی داخلی و انعقاد پیمان های پولی چندجانبه در تجارت خارجی خواهد شد.

در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی بررسی یک فوریت طرح راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و انعقاد پیمان های پولی دو و چندجانبه در تجارت جهانی با امضای ۵۱ نماینده در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

حسینعلی حاجی دلیگانی به عنوان طراح این طرح گفت: اعمال تحریم ها توسط آمریکا و افزایش هزینه های استفاده از نظام پرداخت بین المللی که تحت اختیار و نظارت آمریکا و سایر کشورهای غربی است، موجب خروج مبادلات تجاری بین المللی ایران از قالب های رسمی بانکی شده است و سبب شده که این مبادلات با روش هایی از قبیل صرافی ها یا شبکه های پیچیده ارزی سایر کشورها انجام شود.

وی ادامه داد: غیر رسمی شدن مبادلات بین المللی، امکان استفاده از روش های پرداختی رایج و کم هزینه ای مانند گشایش اعتبار اسنادی که از روش های رسمی بانک مرکزی انجام می شود را ناممکن ساخته است، بنابراین نتیجه این پیچیدگی ها افزایش هزینه ها و دشواری تجارت بین المللی برای بازرگانان ایرانی است.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور که بانک های بزرگ جهان حاضر به نقل و انتقال منابع مالی حاصل از فروش نفت نیستند و عمدتا از جریمه ها و تحریم های آمریکا واهمه دارند و هیچ نشانه ای از بهبود روابط بانکی ایران با خارج از کشور دیده نمی شود، باید کاری کرد.

وی اظهارداشت: تا هنگامی که ایران نیازمند نظام مالی آمریکا و اروپا باشد نه تنها فشارها باقی خواهد ماند، بلکه افزایش نیز خواهد یافت. این در حالی است که تاکنون ایران طرحی عملیاتی و جدی در راستای بی اثر کردن تحریم های مالی تهیه نکرده است.

حاجی دلیگانی گفت: نگاه دقیق به ساختار و شیوه اعمال تحریم ها نشان می دهد دو عنصر کلیدی عامل اصلی فشارها بر اقتصاد ایران بوده است که عبارت است از الف: تسویه معاملات با استفاده از دلار، ب: پیام رسانی مالی از طریق سوئیفت.

عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی در خصوص راهکار حل این دو مشکل گفت: برای حل دو مشکل فوق دو راهکار پیمان های پولی دو و چند جانبه و سیستم پیام رسان موازی سوئیفت وجود دارد. پیمان پولی دوجانبه یک کانال امن بانکی برای انجام مبادلات تجاری بین المللی است که در آن به جای استفاده از دلار یا سایر ارزهای واسط از ارزهای ملی دو کشور استفاده می شود. با این روش امکان ایجاد محدودیت در مسیر نقل و انتقالات بانکی ایران از بین می رود و ریسک و هزینه های تجارت نیز کاهش می یابد.

حاجی دلیگانی گفت: علاوه بر این لازم است فرآیند پیام رسانی مبادلات خارجی ایران نیز از وابستگی صِرف به سیستم پیام رسانی مالی بین المللی (سوئیفت) خارج شود تا علاوه بر از بین رفتن امکان نظارت آمریکا، شرایط برای کاهش هزینه ها و افزایش سرعت مبادلات خارجی ایران فراهم شود.

پس از آن نمایندگان با ۱۰۳ رای موافق، ۶۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در مجلس یک فوریت این طرح را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی این طرح، بانک مرکزی موظف است ظرف سه ماه در مبادلات مالی و بانکی داخلی و بین المللی تغییراتی ایجاد کند.

این تغییرات شامل راه اندازی و استفاده از پیام رسان های مالی و اختصاصی، استفاده از ظرفیت های سامانه های بومی، انعقاد قرارداد همکاری با کشورها، مجامع و بانک های ملی و منطقه ای است.

همچنین بانک مرکزی موظف به انعقاد پیمان های پولی دو و چند جانبه با حداقل ۲۴ کشور چین، روسیه، هند، ترکیه، پاکستان، برزیل، عراق، ژاپن، کره جنوبی، آذربایجان، افغانستان، ترکمنستان، ارمنستان، قطر، عمان، قزاقستان، سنگاپور، تایلند، اندونزی، بلاروس، سریلانکا، لبنان، سوریه، مالزی، خواهد شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درود بر این همه نبوغ!!!! آیا طرف خارجی ریسک این مبادله را می پذیرد؟ و آیا نظام بانکی آنها حاضر است با سیستم دیگری نقل و انتقال انجام دهد؟ مسئله این است که آنها اگر می خواستند با ایران کار کنند با همان سیستم این کار را انجام می دادند

    • بدون نام

      خدارو شکر مواد فروش دستگیر شد مشکل سکه به خیر گذشت از فردا هی مییاد پایین خخخخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      خدارو شکر مواد فروش دستگیر شد مشکل سکه به خیر گذشت از فردا هی مییاد پایین خخخخخخخخخخخخ

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج