۷۴۱۶۷۶
۱ نظر
۵۰۰۸
۱ نظر
۵۰۰۸
پ

غروی: اروپا حیثیت خود را در خطر می‌بیند

وحید غروی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اهمیت امنیتی و سیاسی سفر روحانی به دو کشور اروپا پرداخته است.

خبرآنلاین: وحید غروی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اهمیت امنیتی و سیاسی سفر روحانی به دو کشور اروپا پرداخته است.

آیا استقبال اروپایی ها از رییس جمهور ایران نشان از عزم آنها برای حفظ برجام دارد؟

بدون شک سفر آقای دکتر روحانی به سوییس و اتریش به عنوان دو کشور مهم در اروپای غربی در شرایط کنونی از زوایای مختلف دارای اهمیت زیادی است که باید مورد توجه قرار کیرد.

اتریش ریاست شش ماهه اتحادیه اروپا را به دست گرفته است و این عامل، اهمیت ویژه خود را دارد. سوئیس نیز به عنوان یکی از منابع مالی و بانکی بین المللی و حافظ منافع آمریکا در ایران و نیز میزبان دفتر اروپایی سازمان ملل در ژنو، شهری که بسیاری از توافقات بین المللی آنجا صورت میگیرد، جایگاه ویژه ای در صحنه بین المللی دارد. گذشته از اینها همانگونه که آقای رییس جمهور هم اشاره کردند، در چند سال گذشته ژنو و وین میزبان مذاکرات ایران با کشورهای موسوم به پنج به اضافه یک بوده اند و انتخاب زمان و مکان در این سفر نمیتواند اتفاقی باشد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای، دشمنی کم سابقه حکومت آل سعود و متحدین عربش و نیز تحرک بیش از حد رژیم صهیونیستی اسراییل در به انزوا کشاندن ایران و اتحاد کامل این رژیم با آمریکای ترامپ و نیز همراهی با ارتجاع عرب به رهبری عربستان، ایران را در چندین جبهه به کارزار سیاسی و دیپلماتیک سختی کشانده است و همه این عوامل اهمیت این سفر را دو چندان میکند.

اروپایی ها با بحرانهای مهمی همچون بحران مهاجرت و بحرانهای امنیتی مواجه هستند. آیا سفر روحانی میتواند بابی برای همکاریهای جدید با ایران در این حوزه ها باشد؟

بر اساس آنچه که اعلام شده، گذشته از مذاکرات سیاسی دو جانبه و نیز بحث و بررسی مواضع و اقدامات اعتمادساز اتحادیه اروپا پس از خروج آمریکا از این توافق، قرار است چندین تفاهم نامه همکاری در خصوص فناوری های نوین در صنعت حمل و نقل و نیز مدیریت منابع آب میان ایران و اتریش به امضا برسد. امضای چندین موافقت نامه در زمینه های اقتصادی و فرهنگی نیز با سوییس در دستور کار قرار دارد. گفته شده قرار است بانک سرمایه گذاری اروپا از برنامه های مالی و بانکی ایران حمایت کند.

اهمیت این سفر پس از خروج امریکا از برجام و تلاش برای انزوای ایران چقدر اهمیت دارد؟ در رابطه با موضوع بسته پیشنهادی اروپا به نظرتان چه فضایی وجود دارد؟

دکتر عراقچی معاون سیاسی وزارت خارجه و مذاکره گر اصلی برجام گفته است:

سه کشور اروپایی (آلمان، فرانسه و انگلیس) به ما قول دادند که یک بسته عملی برای حفظ برجام و تامین منافع و خواسته های ایران از برجام ارایه دهند و ما امیدواریم تا پایان ماه میلادی جاری، این بسته ارایه شود.

اتحادیه اروپا از فردای عهد شکنی آمریکا و خروج از برجام در تلاش است تا توافقی را که عمده کارهایش را طی چندین سال خود انجام داده و ایران را به مشارکت فعال در این برنامه ترغیب کرده است، علیرغم فشار های آمریکا و متحدین منطقه ای ایران ستیزش، به نتیجه دلخواه ایران برساند.

رییس جمهور اعلام نموده است که این دیدار ها فرصتی خواهد بود برای صحبت های آینده در خصوص برجام. باید در انتظار بود تا به طور همزمان تحرکات اتحادیه اروپا ذر بروکسل و نیز ذستاوردهای سفر رییس جمهور به ثمر رسد.

اروپای گرفتار در بحران مهاجرت و نیز آزرده از بی مهری های شریک و متحد دیرینه اش آمریکا باید نهایت تلاش خود را بعمل آورد تا آبرو و حیثیت خود را در عمل به یک توافق تاریخی حفظ کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای اثبات واقعیت رفتارشون اونهارابایددربرابر عمل انجام شده قرارشون داد مثلا یک سری اختلافاتی اساسی که باامریکادارند روبایدبراشون روکرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج