جاباما
۷۴۱۷۲۴
۸ نظر
۵۰۰۸
۸ نظر
۵۰۰۸
پ

روحانی می‌تواند جلوی کاهش ارزش ریال را بگیرد؟

اخیرا نرخ دلار امریکا در ایران به ۷۹۰۰ تومان در بازار سیاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی بوده ایم. کارشناسان مهم ترین عوامل این آشفتگی های اخیر را عدم اطمینان نسبت به بقای برجام و بازگشت تحریم های جدید آمریکا، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کالاهای وارداتی می دانند.

انتخاب: تد رگنسیا در الجزیره نوشت: در پایان هفته ی جنجالی بازار ارز و اعتراضات فروشندگان بازار تهران ، بسیاری از اقتصاددانان تاکید کردند که رئیس جمهور حسن روحانی باید گام های قاطعی برای مقابله با چالش های شدید اقتصادی بردارد. اخیرا نرخ دلار امریکا در ایران به ۷۹۰۰ تومان در بازار سیاه رسید که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد افزایش ۱۱۰ درصدی بوده ایم. کارشناسان مهم ترین عوامل این آشفتگی های اخیر را عدم اطمینان نسبت به بقای برجام و بازگشت تحریم های جدید آمریکا، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش قیمت کالاهای وارداتی می دانند.

روحانی می‌تواند جلوی کاهش ارزش ریال را بگیرد؟

به گزارش «انتخاب»؛ الجزیره در ادامه آورده است: کارشناسان معتقدند دولت روحانی باید برای کاهش فشار در ریال، تصمیمات متعددی را اتخاذ کند. سعید لیلاز یکی از اقتصاددانان ایرانی گفت که دولت باید عملکرد قدیمی اعطای یارانه برای خرید دلار به کسانی که به خارج از کشور سفر می کنند را متوقف کند. بر طبق سیاست دولت، هر ایرانی که به خارج از کشور سفر می کند حق دارد حداکثر 100 دلار نصف قیمت بازار بخرد. هر سال بین 10 تا 12 میلیون ایرانی به خارج از کشور سفر می کنند و آن ها حدود 15 تا 20 میلیارد دلار هزینه می کنند.

سعید لیلاز معتقد است که به دلیل یارانه ، تقاضای سفر به خارج و خرید دلار بسیار سریع افزایش پیدا می کند. وی گفت: « من حامی محدودیت دولت بر سفرهای خارجی نیستم اما دولت نباید یارانه ای را به مسافرانی که به خارج از کشور سفر می کنند بپردازد. من نمی دانم چرا دولت در مورد این مسئله بسیار مهم تصمیم گیری نمی کند. مدیریت دولت کجاست؟ » وی معتقد است که دولت همچنین می تواند تقاضای دلار آمریکا را با محدود کردن کالاهای وارداتی کاهش دهد. گمرگ ایران در روز چهارشنبه هفته گذشته ورود 1339 کالای وارداتی غیرضروری که در داخل می توان تولید کرد را ممنوع اعلام کرد. بر طبق گزارش فایننشال تریبون این ممنوعیت شامل وسایل خانگی و اقلام غذایی هم می شود.

قنبر نادری تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که روحانی برای مقابله با بحران ارزی فعلی باید تغییراتی را در تیم مدیریت اقتصادی خود ایجاد کند. نویسنده معتقد است که گمانه زنی های وجود دارد که روحانی ممکن است کسی را جایگزین ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی کند. اوایل امسال، دولت روحانی درصدد بود تا از سقوط ارزش ریال جلوگیری کند و به یکسان سازی واحد ارز دلار مبادرت ورزید و قیمت ۴۲۰۰ تومان را را تعیین کرد.

در این راستا تعدادی از دلالان ارز در بازار سیاه بازداشت شدند اما این اقدامات برای برقراری ثبات ناکافی بود زیرا آن ها همچنان در بازار سیاه به خرید و فروش معامله ارز با نرخ بالاتر از نرخ تعیین شده دولت ادامه می دهند. قنبر نادری در بخش دیگر به انتقاد از بازاری ها پرداخت که در اعتراضات شرکت کرده بودند. وی معتقد است که بازاریان ستون اقتصاد ایران بودند که امروزه نفوذ آن ها بر گفتمان سیاسی کاهش پبدا کرده است. وی بر منسوخ شدن بازاریان اشاره کرد زیرا که آن ها از مدرنیزه شدن مشاغلشان ممانعت به عمل می آورند.

سارا وخشوری، رییس شرکت مشاوره "اس وی بی انرژی" گفت که سوء مدیریت و تحریم های آمریکا نقش مهمی را در ایجاد مشکلات ارزی کشور ایفاء می کنند. بازار داخلی خیلی زود آگاه می شود که دسترسی آن به ارز خارجی و سیستم بانکداری بین المللی به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. »

سعید لیلاز معتقد است که کاهش ارزش ریال بیشتر ریشه در عوامل سیاسی و جو روانی جامعه ایران دارد. بر طبق گزارش خبرگزاری مه،ر در حال حاضر صادرات ایران همچنان باثبات است و در سه ماهه اول در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش 21 درصدی بوده ایم و ارزش واقعی آن 11 میلیارد دلار بوده است. اما این وضعیت پس از بازگشت تحریم ها انتظار می رود که تغییر پیدا کند. از زمان اعلام خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آمریکا به کشورهای دیگر هشدار داده که اگر با ایران تجارت کنند مورد تحریم قرار می گیرند. آمریکا همچنین از سایر کشورها خواسته تا خرید نفت از ایران را متوقف کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بام

      ای اقا ایناهمه حرفه بعدا یک همت صد درصدی اگه بکنه خوبه که ماهمون ریال تومان قبول داریم اینقدر این پول خارجی به ما نگین که ما اصلا هیچ پول خارجی قبول نداریم البته نهبه حرف بلکه به عمل ونه درحد سرگرم کردن مردم که تیتر بخوره ماهم نظر بدیم هرکی میخواد به سفر روحانی امیدوار بشه باشه منم دیگه حرفیبرای گفتن ندارم

    • بدون نام

      فقط تو سیاست خارجی داره دل یک عده را بدست میاره،
      وضعیت مردم که برای چپ و راست مهم نیست
      کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من

    • بدون نام

      عمرا
      ایشون که سهله...........
      بزودی شاهد دوازده هزار تومان معادل یک دلار خواهیم بود.

    • بدون نام

      آخه ریال هم کاهش داره دبگه از صفر مگه کمترهم داریم!!!

    • بدون نام

      100% خیر

    • بدون نام

      روحانی به تنهایی نمی تواند جلوی کاهش ارزش ریال را بگیرد همانطور که ریئس جمهور های قبلی هم نتوانستند جلوی آنرا بگیرند،تنها کسی که می تواند جلوی آنرا بگیرد کسی است که آنرا بی ارزش کرده است!

    • بدون نام

      در صورتی که ارز دولتی را فقط به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص دهند،می شود جلوی کاهش ارزش ریال را گرفت ،مگرنه هیچ کس قادر به آن نیست.

    • بدون نام

      امریکا،ارزش ریال را کاهش داده است،نه کس دیگر!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج