جاباما
۷۴۱۹۰
۶ نظر
۵۰۲۷
۶ نظر
۵۰۲۷
پ

«امپراتور» مهدی یراحی

جدی ترین و پراقبال ترین آلبوم این روزها، امپراتورِ مهدی یراحی است؛ در گفتگو با همشهری جوان به این سوال جواب می دهد که توانسته با دومین آلبومش به جایگاه باثباتی در موسیقی پاپ ایران برسد؟

«امپراتور» مهدی یراحی

همشهری جوان: جدی ترین و پراقبال ترین آلبوم این روزها، امپراتورِ مهدی یراحی است؛ در گفتگو با همشهری جوان به این سوال جواب می دهد که توانسته با دومین آلبومش به جایگاه باثباتی در موسیقی پاپ ایران برسد؟

«بی احساس، چی می خوای؟ از دستت شدم عاصی!» دو سال پیش شاید کمتر کسی می دانست این موسیقی ریتمیک [برخی می گویند دامبولی!] با آن لهجه غلیظ عربی که شنونده بی نوا به سختی می توانست آرامش خودش را هنگام شنیدنش حفظ کند (!). از همان حنجره خسته ای بیرون آمده که قبل از افطار می خواند: «هر جای دنیایی دلم اونجاست...» در کنسرت مهدی یراحی هم تماشاچیان یک قطعه در میان مشغول تحرک یا تفکر هستند.

«امپراتور» مهدی یراحی

آلبوم امپراتور مهرماه امسال منتشر شد و کنسرت قطعات این آلبوم هم - بدون فوت وقت - در همان روز انتشار آلبوم در برج میلاد روی صحنه رفت و جالب آنکه خیلی از قطعات را همه حاضران با هم همخوانی می کردند. سراغ مهدی یراحی رفتیم تا بپرسیم بالاخره بعد از انتشار دومین آلبومش، با خودش چند چند است و در انتخاب شعرها و ملودی هایش چه متر و معیاری دارد. اول از همه با تکه شعر: «ما بچه ای از هم نداریم ...» در ترک ۷ آلبوم امپراتور شروع کردیم که حداقل توی تحریریه همشهری جوان روی مخ برخی هاست!

- قطعه هفتم آلبوم یک عاشقانه اجتماعی است. فکر کنم در موسیقی پاپ فعلی هیچ خواننده ای سراغ چنین سوژه هایی نمی رود. خیلی از افراد به من می گفتند نمی فهمیم چرا این ترانه را انتخاب کرده ای. این ترانه واکنش های حد وسط نداشت یا خیلی با آن مخالفت شد یا خیلی دوستش داشتند.

یعنی اگر کاری اینگونه بازتاب هایی نداشته باشد و همه از آن خوششان بیاید، خنثی یا بد بوده؟

- تا به حال قطعه ای نداشتم که بازخوردها درباره آن اینقدر متفاوت باشد؛ مثلا یک قطعه ای مثل هر جای دنیای را همه شنیده اند و اکثرا هم پسندیده اند. قطعه هایی هم دارم که بعد از انتشار برخورد مخاطبان با آن کاملا معمولی بوده، خیلی شنیده نشده اند. هر کاری را برای یک جریانی انجام می دهم. همه کارهایم را مناسب سلیقه مخاطب عام نمی سازم که فقط در دورهمی و مهمانی ها شنیده شود. هر کدام از آهنگ هایی که در یک آلبوم می گذارم، قرار است مقدمه یک اتفاق تازه برایم باشد.

یعنی نمی خواهی در سبک موسیقی یا حوزه معنایی خاصی در ترانه ها تمرکز کنی؟

- مجبورم به خاطر اینکه بتوانم کار کنم و تداوم داشته باشم، یک استراتژی برای خودمط راحی کنم. هر هنرمندی مجبور است به بقای خودش فکر کند و برای تهیه کننده ها توجیه اقتصادی داشته باشد. خیلی ها هستند که موسیقی را بهتر می شناسندت و آدم های چیره دستی هم هستند اما چون مناسبات را متوجه نشده اند - متاسفانه - نتوانسته اند به موفقیتی که شایسته آنهاست، دست پیدا کنند و به آن تداوم بدهند.

استراتژی ات این است که با گشت و گذار بین همه سبک ها، همه سلیقه را با خودت همراه کنی؟

- ببین! تا جایی که می توانم باید خودم را معرفی کنم. درگیر مخاطبی هستم که سلیقه معلوم و مشخصی دارد، مطمئن هستم اولین انتخاب شنونده های موسیقی در جامعه «یراحی» نیست. شاید گاهی شعرهایم را مخاطب عام متوجه نشود اما نمی خواهم با انتخاب شعرهای خوب از ترانه سرایان فکری و عمیق، طیفی از مخاطبان عام تر را از دست بدهم. خیلی ها انتخابشان را کرده اند و برای تین ایجرهای ۱۵ تا ۲۰ ساله می خوانند اما فکر می کنم میانگین مخاطبانم حدود ۳۰ تا ۳۵ سال است که نیاز به ترانه هایی عمیق تر دارد.

«امپراتور» مهدی یراحی

یادم می آید همیشه گفته این خواندن قطعات اجتماعی خیلی برایت جدی است اما همین ترک «ما هیچ وقت با هم نبودیم»، تنها کار اجتماعی این البوم محسوب می شود؟ بین ۱۳ تا، فقط یک قطعه اجتماعی کم نیست؟

- این آلبوم دومم است. در آلبوم اول و دوم نمی توانم خیلی به خودم بپردازم، باید به مخاطبم نزدیک شوم. برای همان دغدغه ای که گفتم.

یعنی با خواندن ترانه های اجتماعی از مخاطبت دور می شوی؟

- از مخاطب عام دور می شوم؛ باید مخاطب عام به دست بیاورم تا بتوانم در این بازار باقی بمانم. بعد بنشینم سر فرصت به او بگویم که اینطوری فکر می کنم. مخاطب تا وقتی من را نشناسد، نمی آید حرف های جدی ام را گوش کند. می گویم باید یک واقعیت را بپذیریم. حتی جدی ترین خواننده های ما که خیلی هم در بحث اجتماعی جا افتاده اند، در ابتدای فعالیتشان کارهای عامه پسندی را اجرا کرده اند و به تدریج طی ۱۰، ۲۰، ۳۰ سال به جایگاهاجتماعی فعلی شان رسیده اند. عاشقانه هم دوست دارم ولی جاهایی بیشتر دوست دارم صحبت کنم که درد مشترک من و تعداد بیشتری از آدم هایی است که داریم در کنار هم زندگی می کنیم. بحث این است که دوست ندارم صرفا خواننده اجتماعی یا خواننده قطعه های عاشقانه باشم.

در نهایت هر قطعه موسیقی برایت زمینه چینی برای یک اتفاق تازه است یا کارت دعوت برای یک قشر اجتماعی خاص؟

- برای هر قشر اجتمعی خودمرا با یک ترک [قطعه] پرزنت می کنم تا آن قشر را به خودم نزدیک کنم. حالا در ادامه می توانم تصمیم بگیرد که می خواهد مخاطبم باشد و باقی بماند یا سی دی را به کناری بیندازد و رد شود. هنوز خودم را در مرحله معرفی می بینم. مشکل این است که چون مخاطب عام با قطعات عاشقانه ارتباط بهتری برقرار می کند، گاهی باید جهت دهی آلبوم را به سمت قطعات عاشقانه برد. منظورم این نیست که این دو گونه در تقابل با هم هستند یا همدیگر را نفی می کنند. ما مجبوریم کار عاشقانه بسازیم که طیف بیشتری را درگیر کنیم و تهیه کننده ها را هم از برگشت مالی پروژه ها مطمئن کنیم.

الان به نظرت دلیل فروش بیشتر کار عاشقانه چیست؟

- مردم اتفاقا از کار اجتماعی استقبال می کنند. ما خواننده رپی داریم که صرفا اجتماعی می خواند و بین جوان ها هم بسیار پرطرفدار است.تهیه کننده از ترس اینکه مبادا مجوز خواننده و آلبوم باطل شود، ریسک نمی کند. تا وقتی نگاه برخی تهیه کنندگان اینطوری باشد، نمی توان انتظار داشت که از قطعات اجتماعی حمایت شود. این دایره ای است که از تهیه کننده شروع می شود و مخاطب هم به شنیدن کارهای صرفا عاشقانه ابتدا راضی می شود و سپس عادت می کند. در موسیقی پاپ که یکی از مولفه های اصلی اش پرفروش بودن است، نمی آیم هر سبکی را به قیمت شنیده شدن بخوانم یا از خط قرمزهای شخصی و چهارچوب های فکری ام عدول کنم که مخاطب من را گوش کند اما تا جایی که بتوانم به سلیقه مخاطب نزدیک می شوم تا به مرز مشترکی برسیم که هم مخاطب عام درکت کند و هم تو از خودت دور نشوی. هر قدر هم کارت خوب باشد، اگر نتوانی آلبوم هایت را بفروشی، کسی برایت تره هم خرد نمی کند.

«امپراتور» مهدی یراحی

بالاخره به پاسخ سوال علم و هنر بهتر است یا ثروت رسیدی!

- به هر حال یکی از دغدغه های هر هنرمندی این است که رویش سرمایه گذاری شود. اگر بخواهم خودم را به مردم نزدیک نکنم. تا ۵۰ سالگی نان در آب بزنم، عمرم تمام می شود و قصه ام به آخر می رسد. تمام نقدم به یکسری دوستان خیلی هنرمندم این است که تا کی می خواهی نان خشک سق بزنی و به این افتخار کنی که داری کار خیلی هنری می کنی. می گویم باید هوش به خرج بدهیم، به مردم نزدیک شویم. اصلا بگذار راحتت کنم؛ ما اگر پزِ - به اصطلاح - هنر برای هنر بودنش را دنبال کنیم، مغموم می شویم و خودمان را گول می زنیم. ۳۲ سالم است و تازه آلبوم دومم را بیرون داده ام. در ۱۹ سالگی که اوایل داغ شدن بازار موسیقی پاپ بود، آلبوم جمع کردم اما بیرون ندادم. برخی از این دست دوستانم سرخورده اند و پز می دهند که «خیلی هنرمندیم و کسی ما را درک نمی کند!» اما واقعیت این است که همه دوست داریم ۱۰ سانس کنسرت هم که می گذاریم، همه صندلی هایش پر شود، دوست داریم کارمان را همه گوش بدهند، منتها بلد نیستیم. حوصله اینکه برویم روش هایش را یاد بگیریم هم نداریم. می گویم دوست دارم تا جایی که بتوانم برای همین مخاطب با همین سطح سلیقه کار کنم.

این دعوت از عامه مخاطبان و گنجاندن هزار جور سبک موسیقی در یک آلبوم، باعث سرگشتگی مخاطبت نمی شود؟ بالاخره سبک مهدی یراحی چیست؟ چه نوع آدمی با چه سلیقه ای باید به او گوش کند؟

- این پراکندگی سلیقه ام است. اگر بخواهم در یک فضای مشخص مثل «هر جای دنیایی...» یا «سازش» کار کنم، خودتو که می دانم سلیقه ات همین هاست، بعد از چند قطعه دوستم نخواهی داشت. دستم برایت رو می شود. با خودت می گویی همان اولی ها را گوش می دهم، بس است. خود تو هم اگر آلبوم سوم و چهارم همین شکلی باشد، با من مصاحبه نمی کنیچون حرف هایم تکراری خواهد بود. در این آلبوم، وجه اشتراک کارها صدایم است. در هیچ قطعه ای صداسازی نکرده ام. شاید یکی را کرون خوانده ام، یکی را نه. در یکی گام بلوز را انتخاب کرده ام در دیگری گام مینور اما در نهایت مخاطب مرا به یک سبک که در ماه عسل ها خوانده ام خواهد شناخت. با اینحال برای اینکه در همانس بک مشخص بتوانم زنده بمانم، نباید سبک های دیگر را از دست بدهم.

«امپراتور» مهدی یراحی

فکر می کنی در تمام سبک هایی که در آلبوم قرار داده ای تبحر یکسانی داری؟

- کاری را انجام می دهم که خودم فکر می کنم می توانم انجام دهم. اولین قطعه ای که خواندم یک کار بلوز بود که با حسین استیری دو نفری اجرا کردیم. منتها همان موقع می دانستم مردم ما سبک نغمه های شرقی را بهتر می فهمند و زودتر به آن نزدیک می شوند و اینطوری بهتر می شود دلشان را به دست آورد. آن موقع دوست داشتم بلوز بخوانم، وقتش نبود. الان وقتش شده است. حتما فکر می کنم از پسش برآمده ام اما خب، تو می توانی بگویی خوب نبوده.

من می گویم به عنوان مخاطب برای گوش کردن قطعات راک، جز، بلوز، کانتری یا هر جور دیگری از موسیقی، خواننده هایی را می توانم انتخاب کنم که در سبک خودشان استخوان ترکانده اند. از شما هم شاید بخواهم در سبکی بخوانید که کس دیگری نتواند به قدرت تو ورود کند. آیا باید در همه سبک ها یک قطعه داشته باشی؟

- موسیقی پاپ دایره المعارف همه سبک هاست. به خاطر همین انعطاف، پاپ را انتخاب کرده ام. به خاطر اینکه پرطرفدارترین و بی ادعاترین سبک موسیقی است که شناخته ام. کلاسیک هم خیلی دوست داشتم اما پاپ را انتخاب کردم چون می شود مثل ترک «امپراتور» به آن مایه کلاسیک داد، هم مثل «از خودت خبر بیار» به آن مایه بلوز و جز داد، هم می شود مثل قطعه «قاصدک» به آن تم و حال و هوای فولکلور یک داد، هم مثل قطعه «سازش» به آن ملودی عربی بخشید و همه دستگاه ها و گوشه ها وس بک های موسیقی جهان را در موسیقی پاپ بیاوری و از آن خروجی جدید مطابق با سلیقه خودت بگیری. مثلا قطعه «سلام» لیونل ریچی در اصل یک کار جز بود اما وقتی در پاپ تنظیم و ارائه شد، همه آن را شنیدند و کل دنیا با آن ارتباط برقرار کرد.

«امپراتور» مهدی یراحی

بخش های جا مانده از مصاحبه

شاید روزی یک آلبوم عربی منتشر کنم

در هر مصاحبه ای بخش هایی هست که به گپ می ماند تا یک مصاحبه چالشی با موضوعی مشخص. این گپ ها، مزه خاص خودش را داردو این گفتگو هم از این قاعده مستثنا نیست. با مهدی یراحی حرف های خودمانی و شیرینی زده ایم که بخش هایی از آن را اینجا می خوانید. بخش های دیگرش هم ماند برای ما. بماند!

بین خواننده های داخلی، کسی که به یک زبان بین المللی فراگیر مثل عربی به صورت زبان مادری مسلط باشد نداریم، فکر جهانی شدن نیفتاده ای؟

- کاملا فکر کرده ام و برایش برنامه هم دارم. به فکر رایزنی هایی در این باره هستم و خیلی موقعیت ها را چک کرده ام. قبل از اینکه بخواهم با خواننده ها یا آهنگسازان آن سمت همکاری کنم، در فکر این هستم که یک آلبوم عربی که موسیقی هایش از خودم باشد انجام دهم. به سیروان خسروی گفته ام می خواهم موسیقی عربی را جدی تر دنبال کنم. این حسنی است که بتوانم دو زبان را مسلط بخوانم.

این پر پر زدن که در تیتراژ ماه عسل ۹۲ می خواندی، خیلی جلب توجه می کردها (خنده!). به همین موضوع برمی گردد دیگر!

- از بچگی تلفظ حرف «پ» را انجام داده ام. اصلا حرف پ در عربی خوزستان که به عربی عراق نزدیک است، وجود دارد. در قطعه سازش هم پرپر زدن را برای اینکه حسش دربیاید، اینطور با شدت تلفظ کردم.

به نظر خودت در بازار جهانی موسیقی عربی شانسی داری؟

- راستش را بخواهی چشم انداز مشخصی ندارم. فکر کنم تا سنم بالا نرفته است اگر دست به کار بشوم شاید بشود یک کارهایی کرد. چون در نوجوانی قرآن می خواندم، در موسیقی عربی روی صدایم ناخودآگاه کار شده است. نوعی تجربه گرایی است و می خواهم تلاشم را بکنم تیری در تاریکی بیندازم.

«امپراتور» مهدی یراحی

با توجه به تسلطت ات به متون مذهبی عربی، به فکر ضبط یک کار مناسبتی از ادعیه، مثلا برای ایام ماه مبارک رمضان نیستی؟

- خواندن ادعیه و قرائت قرآن را یک تخصص می دانم که کار اهلش است و شاید برای انجامش مناسب تر باشند. با این حال دوست دارم یک اذان را در حد توانایی و درک خودم از موسیقی قرآنی تنظیم کنم و بخوانم.

همانطور که می بینید، در آلبوم امپراتور، جلوی نام خیلی از قطعات، خالی مانده! در بخش ترانه سرایان اسم بعضی ها حذف شده است. اسم زانیار خسروی و فرزاد فتاحی هم در قسمت تنظیم کننده ها ذکر نشده که خودتان می توانید جاهای خالی را با کلمات داده شده پر کنید و البته از بخش «با تشکر» استفاده کنید! در آن بخش اسم همه هست

در قسمت تشکرهای آلبوم اسم یک دوجین آدم پیدا می شود که هیچ کجا اسمشان را نشنیده ایم. مثلا شاهرخ، شاهین، شجاع و محمد یراحی. خود مهدی می گوید چون یک نفر از برادرانش برای فیلمبرداری تیزر آلبوم با او به شمال آمده، خواسته اسم بقیه را هم بنویسد که فکر نکنند کمتر دوستشان دارد. ملیکا فقی هم که در آلبوم از او تشکر شده، همان کسی است که در پوستر روی جلد روی اسب نشسته
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سیاوش

      هرجور میتونی بمون من با تو سازش میکنم
      این چند کلمه کلی حرف داره با خودش

    • محمدرضا

      خیلی خواننده ی خوبیه خدا حفظش کنه آلبوم امپراتورشو خیلی دوس دارم

    • حمیدرضا

      خواننده ی خیلی خوبیه
      آهنگ " عبرت الشط على مودك وخليتك على راسي ... " هم که خیلی باحاله
      ان شالله موفق باشه توی کارش

    • هدیه

      اون خانمی که روی اسب نشسته خانم مونا برزوئی ترانه سرا است نه ملیکا فقهی.!!!!!!!!!!!!!!

    • فرزاد

      خیلی احساسی خونده/واقعا آلبوم قشنگیه مخصوصا آهنگ امپراطور و دیدار

    • الاهه

      نه اون خانم رو اسب همون ملیکا فقهی .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج