۷۴۲۳۶۴
۲ نظر
۵۰۰۶
۲ نظر
۵۰۰۶
پ

وضعیت این روز‌های بازار تهران چگونه است؟

گزارش روزنامه ایران از انتظاراتی که اصناف از دولت دارند: سراغ بازاریان هم رفتیم. نقیبیان یکی از تولیدکنندگان بازار بزرگ تهران به ما می گوید: قیمت محصولات ما در فاکتورها مربوط به سال ۹۶ است اما موقع تحویل کالا به قیمت روز محاسبه می‌کنیم. نمی‌توان فاکتورها را هر روز تغییر داد. متأسفانه این روزها شاهد ثبات قیمت نیستیم و این نوسان قیمت باعث شده به سفارش‌های ما لطمه سنگینی وارد شود.

روزنامه ایران نوشت: چند روز از اعتراض و اعتصاب بازار می‌گذرد. مجموعه شرایط اقتصادی و نا بسامانی برخی بازارهای کشور موجب شده بود که کسبه بسیاری از بازارهای تهران و با محوریت بازار بزرگ تهران در اعتراض به شرایط موجود و از جمله ممنوعیت واردات برخی کالاها، دلار گران، رکود دامنه دار و اخلال در چرخه عرضه و توزیع، کرکره مغازه‌ها را پایین کشیده و دست به اعتصاب بزنند.

اکنون بازاریان منتظر وعده‌هایی هستند که هفته گذشته از سوی وزیر صنعت به آنها داده شد. بازاریان در حجره‌های خود نگران یک ماه دیگر هستند و اینکه کالاها چگونه به دستشان خواهد رسید. در روزهایی که بازار بزرگ تهران بسته شده بود و این اتفاق به سایر شهرها هم رسید، دولت به معترضان قول داد که در اسرع وقت برای حل مشکلات آنها اقدام کند.

وزیر صنعت گفته بود صنوفی که به لیست کالاهای ممنوعه اعتراض دارند بدانند که آن لیست وحی منزل نیست و در صورت تقاضا با رفع ممنوعیت برخی از کالاها موافقت می‌شود. نکته دیگری که وزیر صنعت قول داده بود، تسریع در ترخیص مواد اولیه واحدهای تولیدی از گمرک بود.موضوع مالیات بر ارزش افزوده هم یکی از خواسته‌های اصناف بود. نکته دیگر کمک به ثبات نرخ ارز بود.

هر چند وزارت صنعت نمی‌تواند اهرم کنترل‌کننده باشد اما قرار است موضوع ثبات نرخ ارز در دولت دنبال شود تا واحدهای صنفی مردد درفروش و خرید کالا نباشند. اعتراض واحدهای صنفی طی هفته گذشته به چند دلیل بود؛ یک رکود شدید بازار، دوم؛نوسان شدید قیمت ارز، سوم؛کمبود مواد اولیه و چهارم؛ حضور برخی از افراد که واحدهای صنفی را مجبور به تعطیلی می‌کردند.

پیگیری وعده‌ها

قاسم نوده فراهانی از قدیمی‌های اصناف است. فردی که سالیان متمادی رئیس اتاق اصناف ایران بود. وی درباره وضعیت این روزهای بازار و کسبه به «ایران »گفت: طی چند روز اخیر گفت‌و‌گوهای متعددی با بازاریان داشتیم و از آنها خواستیم که به مغازه‌های خود بروند و اجازه دهند مشکلات را حل کنیم. آنها نیز به ما اعتماد کردند و کرکره مغازه‌های خود را بالا بردند، حال نوبت دولت است که با تمام قوا برای حل چالش واحدهای صنفی و بازاریان آستین بالا بزند. البته اتاق اصناف قول‌هایی که به واحدهای صنفی داده شده است را پیگیری می‌کند.

وی افزود: خیلی از تولیدکنندگان نسبت به تأمین مواد اولیه خود نگران هستند و می‌گویند از دو ماه دیگر مواد اولیه نخواهند داشت. اکثر تولیدکنندگان با چنین مشکلی مواجه شدند. واحدهای تولیدی چون پوشاک، کفش، تجهیزات پزشکی و.... خیلی از آنها مواد اولیه‌شان در گمرک مانده است و منتظر مساعدت دولت هستند تا روند ترخیص سرعت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که دولت باید به آن توجه کند، ثبات نرخ ارز است. هر قیمتی که قرار است برای آن در نظر گرفته شود به یکباره صورت گیرد تا تکلیف تولیدکنندگان، فروشندگان و خریداران مشخص شود.حداقل دولت باید تا ۶ ماه نرخ‌ها را ثابت کند تا همه امکان برنامه‌ریزی داشته باشند.

فراهانی اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده که اکنون در مجلس است را موضوع مهمی دانست که واحدهای صنفی انتظار تصویب و ابلاغ آن را می‌کشند. وی اظهارداشت: بازاریان سهم بسزایی در به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی داشتند از این‌رو هیچ‌کدام آنها نمی‌خواهند در برابر دولت و نظام قرار گیرند.

خواسته آنها حل مشکلات موجود است. اخیراً نیز جلسه‌ای با رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت داشتیم. در آن جلسه رئیس مجلس از وزیر صنعت خواست که از توانایی اصناف استفاده شود. چرا که آنها بازوی توانمند اقتصاد کشور هستند. بدین جهت امیدواریم از این پس در تصمیم گیری‌ها اصناف هم حضور داشته باشند تا تصمیم‌ها یکطرفه نباشد.

آخرین وضعیت بازار

سراغ بازاریان هم رفتیم. نقیبیان یکی از تولیدکنندگان بازار بزرگ تهران به ما می گوید: قیمت محصولات ما در فاکتورها مربوط به سال ۹۶ است اما موقع تحویل کالا به قیمت روز محاسبه می‌کنیم. نمی‌توان فاکتورها را هر روز تغییر داد. متأسفانه این روزها شاهد ثبات قیمت نیستیم و این نوسان قیمت باعث شده به سفارش‌های ما لطمه سنگینی وارد شود.وی ادامه داد: هیچ زمان با نوسان روزانه قیمت روبه‌رو نشده بودیم ولی چند وقتی است که نمی‌دانیم باید چه کاری انجام دهیم. علیرضا عابد تولیدکننده پوشاک است که از ابتدای سال‌جاری تاکنون ۳ کارگاه خود را تعطیل کرده و تنها یک کارگاه برای او باقی مانده است.

وی گفت: شلواری که به‌عنوان مثال برای ما ۱۰ هزار تومان تمام می‌شد اکنون مجبوریم با قیمت ۲۵ هزار تومان به فروش برسانیم.وقتی قیمت‌ها اینچنین بالا می‌رود ما مشتری‌های خود را از دست می‌دهیم و لذا چاره‌ای جز تعطیل کردن نداریم. وی خاطرنشان کرد:در گذشته مواد اولیه را با ارز ۳هزار و ۷۰۰ تومان می‌خریدیم اما اکنون با ارز ۸ هزار و ۵۰۰ تومان هم نمی‌توان مواد اولیه خرید. بدین جهت اکنون با بحران مواد اولیه روبه‌رو شده‌ایم و تولیدکنندگان داخلی هم برای تأمین نیاز ما نمی‌توانند کاری انجام دهند.

حتی تولیدکنندگان هم مواد مورد نیاز خود را از خارج وارد می‌کردند و اکنون معلوم نیست این وابستگی چگونه قرار است مدیریت شود. آنچه مشخص است وضعیت صنف پوشاک بسیار بحرانی است. عابد با بیان اینکه تا چند ماه پیش ما به‌صورت چکی خرید می‌کردیم ولی اکنون روزانه و حتی ساعتی شده است، گفت: پرداخت ساعتی قیمت‌ها بشدت به تولیدکنندگان صدمه وارد کرده است و بدین شکل امکان ادامه حیات نداریم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شک نکنید که مثل تمام راه حلهایی که دولت واسه مشکلات پیشنهاد میکنه ونوشدارو بعداز مرگ سهراب است تو این مورد هم کار مفیدی صورت نمیگیره،اونم از طرف وزیر صنعت!!!!!
      بهتره مثل همیشه مردم خودشون تو فکر چاره باشند

    • بدون نام

      این وزیر صنعت ومعدن را سریع عوض کنند تورا به خدا حرف رهبر گوش دهید واز جوانها بااستعداد تحصیل کرده واقعی وتوانا استفاده کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج