جاباما
۷۴۲۵۶۱
۴ نظر
۵۰۱۹
۴ نظر
۵۰۱۹
پ

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

شیرون خودروی فوق‌العاده‌ای به حساب می‌آید و بهترین راه برای درک فوق‌العاده بودن یک خودرو استفاده از دنیای اعداد است. بنابراین در ادامه به سراغ اعداد مهمی که در مورد شیرون وجود دارند می‌رویم. پس با ما باشید.

وبسایت دنده 6: در حال حاضر تقریبا جواب هر سوالی درمورد قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان، به یک نام منتهی می‌شود و آن بوگاتی شیرون است.

کمپانی بوگاتی توسط فردی متولد ایتالیا به نام اتوره بوگاتی در سال ۱۹۰۹ تاسیس شد. کارخانه اصلی این کمپانی در مولشایم در منطقه آلزاس فرانسه (که پیش از پیمان ورسای به امپراتوری آلمان تعلق داشت) قرار گرفته است.

اعضای خانواده اتوره هنرمند بودند و او این هنر را به خودروهای کارخانه‌اش نیز وارد می‌کرد؛ در نتیجه خودروهای بوگاتی از ابتدا به زیبایی مشهور شدند. درضمن این کمپانی فرانسوی مهارت خاصی در تولید خودروهای مسابقه‌ای داشت و بارها با ماشین‌های مختلف قهرمان مسابقات اتومبیل رانی شده بود.

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

در نهایت در سال ۱۹۶۳ تولید خودرو با برند بوگاتی متوقف شد. اما در سال ۱۹۸۷ یک ایتالیایی به نام رومارو آرتیولی دوباره تولید خودرو تحت برند بوگاتی را آغاز کرد. پس از خریده شدن برند بوگاتی توسط فولکس واگن در سال ۱۹۹۸، معروف‌ترین خودروی کمپانی یعنی ویرون در سال ۲۰۰۵ متولد شد. هایپرکاری که برای سال‌های زیادی لقب پرسرعت‌ترین خودروی جهان را با خود به یدک می‌کشید.

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

اما پس از گذشت حدود یک دهه از سلطنت ویرون، نیاز به جانشین برای آن به شدت احساس می‌شد. بنابراین با وجود هزینه‌های زیادی که این کار در بر داشت، بوگاتی و فولکس واگن اقدام به طراحی و ساخت شیرون کردند. خودرویی فوق‌العاده که می‌خواهد دوباره برای سالیان زیادی بر ابرخودروهای جاده‌ای سلطنت کند. هرچند برخلاف گذشته، حالا مدعیان زیادی برای تاج و تخت وجود دارند.

شیرون خودروی فوق‌العاده به حساب می‌آید و بهترین راه برای درک فوق‌العاده بودن یک خودرو استفاده از دنیای اعداد است. بنابراین در ادامه به سراغ اعداد مهمی که در مورد شیرون وجود دارند می‌رویم.


۱۵۰۰: اسب‌بخاری که تحت کنترل راننده در می‌آید

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

همانند ویرون، یک موتور غول‌آسای ۸ لیتری W۱۶ وظیفه تولید قدرت مورد نیاز این هایپرکار را دارد. اما بوگاتی می‌گوید که بازطراحی این موتور سبب شده است که قدرت خروجی ۲۵ درصد افزایش پیدا کند. برای تولید این قدرت با موتور‌های پراید، باید حدود ۲۴ ماشین را در کنار هم قرار بدهیم.

۴۲۰: حداکثر سرعت شیرون به دلیل مشکلات تایر به این مقدار محدود شده است

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

در واقع تا الان کسی نمی‌داند که شیرون واقعا به چه سرعتی بدون محدودیت کامپیوتری دست پیدا می‌کند. اگرچه در صفحه آمپر آن تا ۵۰۰ کیلومتر بر ساعت درجه بندی شده است، اما رسیدن به این سرعت بعید به نظر می‌آید. تا به حال تایری برای خودروهای معمولی ساخته نشده که بتواند نیروهایی که در این سرعت به آن وارد می‌شود را تحمل کند. میشلن- تولید کننده معروف تایر- می‌گوید با تکنولوژی کنونی به سرعت‌های بیش‌تر از ۴۵۰ کیلومتر نمی‌توانیم دست پیدا کنیم.

۶۰۰۰۰: مقدار هوایی که موتور در هر دقیقه به داخل می‌کشد

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

موتور بزرگ ۸ لیتری برای تولید قدرت به حجم بسیار زیادی هوا نیاز دارد. در هر دقیقه برای سیر شدن این موتور گرسنه، ۶۰۰۰۰ لیتر هوا باید وارد آن شود. حجم این مقدار هوا بیش‌تر از نصف فضای بار یک تریلر است.

۴: تعداد توربوشارژرهای موتور

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

بیش‌تر خودروسازان به استفاده از یک توروبوشارژر در موتور‌هایشان رو آورده‌اند. مدل‌هایی هم هستند که دو توربوشارژر دارند و احتمالا خریدارانشان با چنین موضوعی به دیگران فخر می‌فروشند. اما آن‌ها باید کمی در این موضوع بازنگری کنند. بوگاتی ۴ توربوشارژر را برای شیرون در نظر گرفته است.

۸۰۰: مقدار حجم آبی که در هردقیقه برای خنک کردن قطعات گردش می‌کند

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

استفاده حداکثری از توان قطعات، دردسرهای خودش را نیز به همراه دارد. در چنین‌ موتورهای حجیمی یکی از مهم‌ترین مشکلات مهندسان، خنک سازی قطعات است. درضمن سرعت بالای چرخش توربوشارژرها نیز گرمای بسیار زیادی تولید می‌کند که خنک کردن آن‌ها نیز یک دغدغه مهم برای مهندسان محسوب می‌شود.

طراحان بوگاتی برای خنک سازی موتور و توروبوشارژر از دو چرخه آب استفاده کرده‌اند که هرکدام به طور مجزا کار خنک سازی را انجام می‌دهند. مجموعا در هر دو چرخه حدود ۴۰ لیتر آب وجود دارد که هر سه ثانیه به طور کامل از کنار قطعات موتور و توروبوها عبور می‌کنند. همانند ویرون، خنک‌سازی این حجم گسترده آب توسط ۱۰ رادیاتور انجام می‌شود.

۳۰: مساحت مبدل کاتالیست‌های شیرون برابر با مساحت ۳۰ زمین فوتبال است

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

برای تبدیل گازهای خروجی از موتور شیرون به گاز‌هایی کم ضررتر، به مقدار بسیار زیادی مبدل کاتالیستی نیاز داریم. به طوری که بوگاتی برای شیرون ۶ مبدل کاتالیستی درنظر گرفته است. مجموع مساحت سطح این کاتالیست‌ها به ۲۳۰۲۶۶ متر مربع می‌رسد.

۱۴۰: مقدار نقره به کار رفته در لوگوی بوگاتی (گرم)

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

بوگاتی می‌گوید تنها قسمتی که سعی نکرده وزن آن را کاهش دهد، لوگوی شیرون است. از وزن ۱۵۵ گرمی این لوگو با محیط ۲۶ سانتی‌متری، ۱۴۰ گرم آن را نقره تشکیل می‌دهد.

۴۴: فضای حمل بار شیرون (لیتر)

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

اگر به ‌نظرتان این فضا خیلی کوچک به نظر می‌رسد، باید به شما بگوییم که ویرون حتی همچین فضایی را نیز نداشته است. حالا خریداران ثروتمند شیرون می‌توانند چمدان‌‌ خود را به هنگام رفتن به فوردگاه به همراه ببرند.

برای درک بهتر کوچک‌ بودن این فضا باید دقت کنیم که پراید فضایی حدودا ۸ برابری را در صندوق عقب برای حمل بار در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد.

۸۶: با فیبرکربن استفاده شده در شیرون می‌توان ۸۶ حلقه به دور زمین تولید کرد

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

بوگاتی تلاش زیادی برای کاهش وزن شیرون کرده و به همین منظور در قسمت‌های زیادی از فیبرکربن استفاده شده است؛ به طوری که شاسی را کاملا فیبر کربن تشکیل می‌دهد.

اگر این میزان فیبر کربن را به شکل رشته‌هایی در بیاوریم، می‌توانیم آن را ۸۶ دور حول زمین بچرخانیم. همچنین طول این رشته ۹ برابر فاصله میان زمین و ماه می‌شود.

اما برخلاف چیزی که تصور می‌‌شود، وزن نهایی شیرون نه تنها نسبت به ویرون کاهش پیدا نکرده، بلکه بیشتر از ۱۰۰ کیلوگرم نیز افزایش داشته و از ۱۸۸۸ کیلوگرم به ۱۹۹۸ کیلوگرم رسیده است.

۲۶۰۰۰۰۰: قیمت شیرون به دلار

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

تنها ۵۰۰ نسخه از شیرون ساخته خواهد شد. بنابراین برای داشتن یکی از این شیرون‌ها در پارکینگ خانه، هزینه بسیار زیادی باید پرداخت شود. اما افراد زیادی هستند که مشکلی بابت این مورد ندارند و حتی حدود ۲۰۰ عدد پیش از اینکه شیرون به طور رسمی معرفی شود، فروخته شده بود.

در نظر بگیرید که با ۲.۶ میلیون دلار می‌توان پنج لامبورگینی آونتادور را در پارکینگ خانه داشت یا یک ویلای ساحلی بسیار مجلل را خرید.

۴۱.۹۶: شیرون برای رسیدن به ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت، به ۴۱.۹۶ ثانیه نیاز دارد

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

یکی از مهم‌ترین رکورد‌هایی که شیرون در اوایل معرفی خود جابه‌جا کرد، زمان رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت بود. هرچند عمر این رکورد به یک ماه هم نرسید و کونیگزگ آگرا توانست با ثبت زمان ۳۶.۴۴ ثانیه‌ای، این رکورد را به نام خود ثبت کند.

۵۰۰۰۰۰: میزان مسافتی که در تست‌های شیرون طی شده است (کیلومتر)

بوگاتی شیرون؛ قدرتمند‌ترین خودروی جاده‌ای جهان

بوگاتی برای اینکه خودرویی بی نقص را معرفی کند، تست‌های بسیار زیادی را بر روی شیرون انجام داده است.

مهندسان درمحموع حدود ۳۰۰ ساعت شیرون را در تونل باد قرار داده‌اند. همچنین در طول تست‌های جاده‌ای حدود ۲۰۰ دست تایر استفاده شده است و برای انجام آزمایش‌ها، ۳۰ دستگاه مدل اولیه نیز ساخته شدند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      یک کلام (( هیولا ))

    • بدون نام

      داداش اشتباه نوشتی سلطان که لقب پیکانه.پیکان سلطان دنیا.اصلا بوگاتی چیه.سلطان فقط نیسان ابی و پیکان و پراید بقیه ادا سلطان بودن در میارن

    • بدون نام

      من قصد خرید این خودرو داشتم ولی چون گفت صندوق عقبش کوچیکه و مال پراید ۸ برابر اینه من نظرم عوض شد و پراید خریدم.همه اونایی که پراید خریدن اول قصد خرید بوگاتی رو داشتن ولی فقط بخاطر این جمله رفتن پراید خریدن.مدیونید اگه یه جور دیگه فکر کنید.(بالاخره پراید در مقایسه با خودروهای دیگه پیروز شد.بعد بگید همش ماشین بدیه.ماشین به این خوبی صندوق عقبشم که ۸ برابر بوگاتیه.حالا فهمیدید چرا سایپا پراید رو بازنشسته نمیکنه بعد ۲۰ سال.)

    • بدون نام

      فقط پراید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج