جاباما
۷۴۲۶۷۰
۵۴ نظر
۵۰۱۳
۵۴ نظر
۵۰۱۳
پ

تفاوت دولت احمدی‌نژاد با دولت روحانی چیست؟

انفعال و تداوم سکوت ناامید کننده مدیران دولتی، در مردم این سوال را ایجاد می‌کند: تفاوت دولت احمدی نژاد با دولت روحانی چیست؟

سیدصادق حسینی در عصر ایران نوشت: این روز‌ها همه از افت شدید قیمت برابری ریال در برابر دلار نگران و ناراحتند؛ به ویژه که این افت را برابر با کاهش شدید سرمایه، پس انداز، گرانی و قدرت خرید خود می‌دانند. در این میان البته آن چه بیش از افت برابری نرخ ریال نگران کننده است، از بین رفتن «امید و اعتماد مردم» است؛ اعتماد به این که دولت راه کاری برای بیرون رفت از این وضعیت ندارد.

نکته تلخ این است که انفعال و تداوم سکوت ناامید کننده مدیران دولتی و پایداری نابسامانی موجود، آرام آرام در مردم این سوال را ایجاد می‌کند: تفاوت دولت احمدی نژاد با دولت روحانی چیست؟

دولت چگونه تحویل روحانی شد؟

واقعیت این است که حسن روحانی، دولت را در بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی دوره احمدی نژاد، تحویل گرفت. در سیاست داخلی دولت احمدی نژاد با تمام نهاد‌ها درگیر بود، آمریکا توانسته بود با استفاده از اشتباهات دولت، با ایجاد اجماع جهانی، تحریم‌های هوشمند سنگینی را علیه مردم ایران اعمال کند، تورم و بیکاری به بالاترین حد خود رسیده و فراتر از همه این مسایل، امید و سرزندگی در جامعه رنگ باخته بود.

در مقابل اما، محمود احمدی نژاد، دولتش را در شرایط با ثبات و نشاط سیاسی و اقتصاد روبه رشد و اندوخته ۱۰ میلیارد دلاری در صندوق ذخیره ارزی از دولت اصلاحات تحویل گرفت. بر اساس آمارها، درآمد نفتی دولت اصلاحات در ۸ سال ۲۱۱.۳ میلیارد دلار بود که متوسط سالانه آن ۲۶.۴۱ میلیارد دلار است. همچنین رشد اقتصادی دولت اصلاحات از ۰.۸ درصد در سال ۱۳۷۶ به ۶.۳ درصد در سال ۱۳۸۴ رسیده بود.

محمود احمدی نژاد رییس جمهوری محبوب و نورچشمی جریانات اصولگرا، در دولت نهم و دهم در مجموع ۵۸۹ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت که متوسط سالانه ۸۴.۲ میلیارد دلار است. احمدی نژاد که بیشترین درآمد نفتی تاریخ معاصر ایران را در دست داشت و دولتش ۲.۲ تا ۳.۳ برابر دولت‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دلار در اختیار داشت، این سوال مهم را در میان افکار عمومی و نخبگان ساخت که «پول نفت چه شد و کجا رفت؟» کار به آنجا رسید که احمد توکلی عضو اصولگرای مجلس وقت و از حامیان نخست ریاست جمهوری دور اول او، شهریور ۱۳۹۲ در برنامه تلویزیونی پایش، وضعیت حساب ذخیره ارزی را در یک جمله خلاصه کرد؛ «حساب ذخیره ارزی جارو شد».

*درآمد نفتی ۸ ساله دولت اصلاحات: ۲۱۱.۳ میلیارد دلار / تورم در سال پایانی (۱۳۸۴) ۱۰.۴ درصد

*درآمد نفتی ۸ ساله دولت محمود احمدی نژاد: ۵۸۹ میلیارد دلار / تورم در سال پایانی (۱۳۹۲): ۳۵.۹ درصد

محمود احمدی نژاد که دولت را با رشد ۶.۳ درصد، تورم ۱۰.۴ درصد و بیکاری ۱۱.۵ درصدی در سال ۱۳۸۴ از رئیس دولت اصلاحات تحویل گرفت، با رشد ۳.۹- درصد، تورم ۳۵.۹ درصد و بیکاری ۱۰.۶ درصدی در حالی که اجماع سنگینی علیه پرونده هسته‌ای ایران شکل گرفته بود و ایران زیر بار شدید‌ترین تحریم‌ها و در فصل ۷ منشور سازمان ملل متحد بود، تحویل حسن روحانی داد.

شرایط ایران بهتر از ۱۰ سال پیش است

در برخی ضعف‌های جدی دولت روحانی، همه مردم و مسؤولان متفق القول هستند، اما با این حال نباید فراموش کرد دولت روحانی، وارث چه شرایط اسفناک و خطرناکی بود. یادمان نرود در دوره رییس جمهور محبوب اصولگرا، به رییس پلیس کشور برای پرداخت حقوق، مجوز فروش نفت داده شد! یادمان نرود که در پی سیاست‌های کسی که دولت ش. را «پاک‌ترین دولت» تاریخ ایران می‌دانست چه فساد‌هایی کشف شد.

امروز، ایران توانسته است از شرایط خطرناک سال‌های آغازین دهه ۹۰ به سلامت و با افتخار گذر کند: ناامیدی و عدم اعتماد به فرایند‌های سیاسی با برگزاری ۲ انتخابات ریاست جمهوری کاهش قابل توجهی یافت؛ رشد فزاینده تورم متوقف شد و از ۳۵.۹ درصد به ۹.۶ درصد در سال ۱۳۹۶ رسید؛ در صندوق توسعه ملی ۴۴ میلیارد دلار پس انداز دارد (اردیبهشت ۱۳۹۶)؛ مهمترین پرونده‌ی سیاسی ۳۰ سال اخیرش را با جهان حل شد؛ برجام و حسن عمل ایران نگذاشت اجماعی علیه کشور شکل بگیرد و تحریم کنندگان دیروز به جز آمریکا، به دنبال اجابت خواست‌های برجامی ما هستند و کار آمریکا را تقبیح می‌کنند و روابط سیاسی و اقتصادی ما با کشور‌های جهان در حال عادی شدن است.

در سیاست منطقه‌ای نیز، ایران توانسته با سیاست‌های پیشرو و واقع‌گرایانه دست بالاتری نسبت به رقبای منطقه‌ای داشته باشد و کارت‌های بازی اش را افزایش دهد. در صنعت نفت، دولت توانسته با وجود همه سختی‌ها علاوه بر بالابردن تولید و صادرات، دیپلماسی انرژی را با قوت بیشتری دنبال کند که رشد قیمت نفت را در پی داشته است.

با وجود مشکلاتی که همه‌ی ما درگیر آن هستیم؛ اما همه این توفیقات در سایه هم‌دلی، امید و نشاط جامعه شکل گرفته است. انتظار این است دولت پیام مردم را به درستی درک کند، از شوک ناشی از حملات و لفاظی‌های ترامپ بیرون بیاید و فراتر از سخنرانی‌های بی حاصل، با انجام تغییرات، راه کار‌ها را عملی کند و امید را به جامعه برگرداند که امید بذر هویت ماست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • 6 ساله که بیکارم

      مثل اینکه خواب تشریف داری ...احمدی نژاد 6 ساله که رفته ... الان دولت دوازدهمه ... دیگه کم کاری خودتون رو با این حرفهای پوچ توجیه نکنید ... بهتر بود آمار سال 1387 هم میذاشتید ... یعنی فکر میکنید مردم مثل خودتون نادان تشریف دارن

      پاسخ ها

      • ایرانی

        دیگه حرفی واسه گفتن نمونده چون هر چی گفتیم هیچ فایده ای نداشت.........

      • بدون نام

        احمدی نژاد کاری کرد که تا سالها هیچ کس نمیتونه مملکت رو درستش کنه

    • بدون نام

      هردوشون مملکتو به فنا دادن، فقط دولت احمدی نژاد بی کلاس بود و پوزخند می زد و ادبیات چاله میدونی بکار می برد و دولت روحانی باکلاسه و با ریش پروفسوری و لبخند ملیح سر مردمو با پنبه بریده و میبره. پشیمانم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من حمایت نمیکنم اما در دولت احمدی نژاد همه چی بود قدرت خرید و کاسبی رونق داشت قطعه فروش ها مغازه هاشون پر بود
        اما الان تو افتاب نشستن اونی که میگه روحانی بهتره حتما جیره خورش و اونایی که نه یک دوره بلکه دو دوره رای دادند در
        ظلم هایی که در حق قشر مستضعف کرده سهیم هستن و خداوند شاهد و ناظر است قطعا اه مظلومین دامانشان را میگیرد

    • آریایی

      .بی عرضه ها
      شما گفتید میاییم گندهای احمدی نژاد رو پاک میکنیم خودتون که ریدید. ....

      پاسخ ها

      • عبرت روزگار

        این مجیزه که نوشتید نوعی فرار به جلو هستش .

    • بدون نام

      آره همش بگید مقصر احمدی نژاد بود الان ۶ سال که شما دولت را دست گرفتید بسه این همه دروغ

    • بدون نام

      این ها نمیتوانند مملکت رو اداره کنند به احمدی نژاد چه ربطی داره...

    • ع

      هر جا کم میارن از دیگران مقایسه میکنن ومیگن فلان برنامه شده خب چه کار کنیم بیایم دولت که همه چی راانکار میکنه ومیگه نگرانی نداشته باشید دست بزنیم براش بگیم بگم ماجرای دیرو که جیب زنی کرده حالا یدگه بقیه راخودتان میدانید

    • امير

      باز هم فساد هاي احمدي نژاد رو برجسته كردن!!! انگار كه دولت اصلاحات و دولت سازندگي پاك بودن و فسادي در اونها نبود.. همه سياسيون دارن توي اين گندابي كه درست كردن دست و پا ميزنن و فقط بوي تعفن اش مشام مردم رو پر كرده.
      بس كنيد ديگه
      كار كنيد
      كار كنيد
      والله گوشمان پر است از حرف

    • بدون نام

      احمدی نژاد خدمات خوبی برا ملت داشت اما روحانی خیر .
      دولت روحانی تمام خدمات احمدی نژاد را افتتاح کرد و همه کم کاریهاش را تقصیر دولت احمدی نژاد
      دولت روحانی بی کفایت ترین دولتهای ایران بود
      بیشترین گرانی و صعف اقتصادی در دولت روحانی بود

    • بدون نام

      فعلا که روحانی گند زد به همه چی نه سیاست خارجی خوبی داریم نه اقتصاد خوبی .

    • بیرانوند

      فکرکاربرای جوانهاباشیدازحرف زدن همه ماشالله کمنمیارن

    • بی نام

      مطالب شما کاملا نادرست و صرفا توجیه است یادتان رفته همین چند وقت پیش چه پوزی می دادید که ما از تحریم عبور کردیم دلار را که مستحضرید اگر قبلا طبق ادعایتان روزانه بالا میرفت صعود دلار در دوره تدبیر لحظه ای شده .قیمتها هم به به .نقدتان را هم که به نسیه ار وپا و آمریکا بخشیدید .بنظرم صد رحمت به دولت احمدی نژاد لااقل ایشان جرات عوض کردن چندین وزیر را داشت .اما اینجا مدتها ست هیچ کس صحبتی در مورد آشفتگی بازار و اقتصاد نمی کند چرا؟!

    • عاقل

      مردم دیگه وقت اراجیف رو ندارن

    • بدون نام

      دولت روحانی انقدر دستشون با هم یکیه تو تاراج بیت المال که جرات نمیکنه یکشون را جابجا کنه

    • مافي

      احمدي نژاد مردعمل گرابود ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لعنت به احمدی

    • بدون نام

      هیچکدام قابل دفاع نیستند عملکرد قابل قبولی ندارند . البته این فقط به قوه مجریه برنمیگردد. بلکه قوه های دیگر نیز وضع بهتری ندارند . واقعا مملکت قحط الرجال شده.

    • محسن

      شرایط الان بهتر از ۱۰ سال پیشه ؟؟
      واسه شماها شرایط خوب شده لابد

    • بدون نام

      احمدی نژادظاهرباطنش یکی بود ووطن وهم وطن دوست باغیرت مردولی روحانی برعکسش واحمدی نژادافغانیاذواخراجدکردوگفت مااب اضافی بودجه ومنابع شغل اضافی نداریم به افغانی خارجیدبدیم وحق مردم دولت بده به افغانیاولی روحانی برعکس مرض وبازگذاشته وروزانه بالای۸۰۰۰هزارافغانی قاچاقی میان ومضحکه ومسخردنیاشدیم بااین کاروروحانی فقط میخوادخودش خوب نشان بده توایران وجهان ولی الان برعکس شده وبدتروهمین تعدادافغانی باعث این میش درسال بالای۲۰۰ملیون ضررمیزنن هرکسیم بیادتااینهانرن درست نمیش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی بدبختی الان داریم از احمدی نژاده

    • بهلول

      ولت احمدی نژاد هر چه گفت انجام داد هیچ کس هم نتوانست جلوی اورا بگیرد.ولی دولت روحانی هر کاری که گفت را نکرد مجلسی‌ها تندروها روحانی هر کاری میخواهد انجام دهد از ۱۰ نفر اوکی میگیرد ولی احمدی نژاد مردانه مقابل همه ایستاد وکار خود را کرد

    • بدون نام

      زمین تاآسمان اختلاف دولت احمدی تلاش صداقت خدمت شجاعت توسعه وترقی اقتداراما دولت روحانی مکر ریاه فقر ناتوانی دروغ بی خیالی بیکاری گریه التماس نافرجام وبدبختی برویددرلایحه های مردمی تابیدارشوید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معنی تلاش و صداقت و خدمت رو هم فهمیدیم!!!! مموتی چه کرد با ایران؟!!!!

    • بدون نام

      ولا احمدی خیلی بهتر بود،،شما که گند زدید،مسکن مهر، یارانه،، سهام عدالت،مال احمدی شما چکار کردید

    • بدون نام

      درامد کلان وپول مملکت رو بالا بکشید مردمم بیخیال.مملکت وملت رو بیخیال.هرچند حقمونه.تا یکسره نریزیم بیرون از روی سادگی .مرگ بر تمام دنیا.ازوقتی واژه مرگ به نماز وعبادت مردم اضافه کردن روزبروز بدبختر شدن.

    • بهرام

      از نظر علم اقتصاد دلار باید به ۸۰۰۰ تومن میرسید در کل دولت روحانی فداکاریهای زیادی برای ایران انجام داد شانس بد ما از موقعی شروع شد که ترامپ بر سر کار اومد شرافتا با دوران احمدی نژاد در کل قابل قباس نیست

      پاسخ ها

      • بهمن

        این نافرجامی که دولت روحانی به پا کرد و به مجریان ان هفتصد سکه و مدال شجاعت اعطا کرد تنها اقدام انجام شده است که ارزش یک سکه یک ریالی هم برای ملت نداشت به غیر پراید چهل ملیونی

    • احد صالح

      چقدر تابلو که اين مقاله سفارشي نوشته شده

    • بدون نام

      لعنت به مال مردم بخور بنفش

    • بدون نام

      احمدی نژاد ۸۰۰ هزار بشکه فروخت روحانی ۴۲۰۰۰۰۰ بشکه بقول روحانی با برجام ۱۵۰ میلیارد پول بلوکه‌ ازاد شد‌.۲۷ تن طلای بلوکه اند ایران مال احمدی نژاد بود بنزین ۴۰۰ تومانی شد ۱۰۰۰ یارانه نداد به مردم

    • بدون نام

      بابا خجالت هم خوب چیزی است.جمع کنید این خاله زنک بازی ها رو .

    • بدون نام

      آره فدات شم شما تورم 36 درصدی را به 8/8 دهم درصد رساندید خزانه پر شد واقعا چقدر ارزش پول ایران را بالا بردید اختلاس وای وای وای دو برادر....ممنون و سپاس از اینهمه ؟؟؟؟؟؟؟ عجب

    • بدون نام

      ما کاری به اعداد و ارقام نداریم ... ما تو زندگی روزمره همه چی رو با تمام وجود لمس می کنیم
      سالیان طولانیه که میگیم دریغ از پارسال
      ما هر روز با تمام وجود به قهقرا رفتن اوضاع مالی ، فرهنگی و اخلاقی این ملک رو به چشم دیدیم خودخوری کردیم و چاره ای هم ندیدیم
      تا زمانی که چنین حجم عظیمی از بی خردی سرتا پای کشور رو گرفته امیدی به بهتر شدن اوضاع نیست

    • بدون نام

      الان چند تا صد روز گذشته

    • بدون نام

      با این تفکرات که هی بگیم تقصیر فلانی بوده و نفر قبلی هم بگه تقصیر نفر قبلی بوده به هیچ کجا نمی رسیم. یه نگاه به دنیا بیندازید.جهان با یه سرعت فوق العاده توی این شش سال پیشرفت کرده. همین وضعیت گوشی های هوشمند امروز رو با شش سال قبل مقایسه کنید. حالاجالبه که ما بعد از شش سال پیشرفتی نداشتیم هیچ، تازه نمی خواهیم قبول هم کنیم که اشتباه کردیم، اشتباه داشتیم و...

    • محمد

      بابا دست بردارید دیگه والا به خدا اون دوره کار فراوون بود بازار وضعش عالی بود واقعا پول تزریق مییشد به اقتصاد کشور ، آخه این که آقای روحانی هنرش فقط توی خرج نکردن پوله چیش خوبه ، 6 ساله یک ریالم خرج نکرده همه پروژه ها نصفه نیمه رها شده بعد میبینیم آقا حقوق نجومی میده و پولارو به یه افراد خاص میدن تا باهاش دلالی کنن ، واقعا یه مشت دزد دروغ گویین و همه رسانه هام خریدید برا خودتون

    • بدون نام

      احمدی نژاد هرچه بودالان بازهم محرومین دعایش میکنند ولی روحانی چه کرد ایابرای محرومین کارکرد

    • Crazy

      همشون مثل همه ان ....
      مردم نون شب ندارن بخورن بعد روحانی میگه ما مشکل اقتصادی نداریم آره والا راست میگه خودش که هیچ مشکل اقتصادی نداره گور بابای ملت و مردم

    • ماهان

      نویسنده عزیز خداوکیلی چقدر ادولت روحانی چابیدی که اینطور بقیه رو خر فرض کردی؟!

    • بدون نام

      ما مردم از شما بالا دستیا بهتر معنای بیکاری وتورم ورکود رو حس میکنیم در دولت قبل بیشتر به قشر محروم میرسیدن برعکس دولت روحانی که بیشترین فساد وررانت روداشت فرق اینا این بود احمدی نژاد باج نداد وتحریم شدیم این یکی باج دادو تحریم شدیم

    • بدون نام

      این همه گرونی اجناس عرض وسکه اونم تو یکی دوماه اونم سه چهار برابراز کسی تندتندمیگفت ماتورم مهار کردیم رکود اقتصادی مهارکردیم حقوق کارگرارو بیشتراز رشد تورمی امساله هزارتادروغ دیگه واقعا شاهکار اقای روحانی دستش درد کنه دولت تدبیر اومید الا برکت الله

    • رمضان

      خط فقط خط علی رهبر فقط سید علی
      که این راست چپ با اعمال ننگ اور خود می خواهند مردم را از نظام رهبری دلسرد کنند که کور خوانده اند مردم بیدارند ؟ بگذریم از عده ای که بایک مبلغ جزئی یا یک شام یا بخاطر هیچ رای به دولتی بی کفایت دادند که مملکت را ول کرده قیامت باید کسانی که با رای خود اینطور به طبقه پائین ظلم می شود جواب بدهند

    • بدون نام

      فقر تو مملکت چند برابر شده امار فساد خیلی رفته بالاامار بی کاری رفته بالا مردم خیلی تو فشارن اقای ایکس تو وزرات که تقصیرارو گردن دولت قبل میندازی اومدی چه قلتی بکنی والله بخدا بریدیم دیگه

    • انسان

      سلام من نمیخوام بگم فلان فلان اومدم بگم که زمان احمدی نژاد چی تو زندگی ما اتفاق افتاد زمانی که محمود اومد دهات که ما توش بودیم حتی گاز مخابرات یه باجه بانک نداشت با اومدن محمود اومد مخابرات اینترنت اسفالت وام کشاورزی اب اشامیدنی داد رونق به کسب داد و حالا ۶ سال از خدمات روحانی گذشت هیچ ندیدیم حداقل مردم دهات ۴۵ تومن یارانه میگرفتن یه ماه میخوردن زندگی بود الان با ۴۵ تومن یه حلب روغن نمیدن

    • حسین

      اگه دولت قبلی اینقدر خراب کاری داشت چه لزومی بود که برای ریاست جمهوری اینقدر تلاش کردین وعده صدروزه و با امضا برجام هم زمان تمام تحریمها برداشته میشود سر دادید یک سوال

    • حسین

      سلام این کالای اساسی به چه چیزهایی میگن که دولت اعلام کرده با ارز ۴۲۰۰ تامین میشه گوشت که نیست مرغ برنج روغن قند شکر حبوبات هم که نیست پس چیست

    • علی

      در دوران محمود احمدی نژاد درآمد نفتی به بالاترین حد خود پس از پیروزی انقلاب رسیده بود.
      ما که تحریم بین المللی بانکی بودیم چطور اینهمه پول وارد مملکت شد مگه شما نمی گید هیچ بانکی با ما کار نمی کرد خودتون بهتر می دونید پس از برجام پولهای باوکه شده از فروش نفت ایران آزاد شد

    • Shahin

      مقایسه این دو نفر کار درستی نیست چون اونها هر کدوم قسمتی از یک برنامه واحد را اجرا کردند وخدمات شایانی به اسلام کردند

    • دلدار

      واقعا مقایسه اجمدی نژاد وروحانی ظلم است به همه کسانی که حامی مستضعفان بود نه روحانی که فقط مستضعف را زیاد کرد خدارا در نظربگیرید روحانی چه کاری غیر از دروغ ودروغ گفته بدبختمون کرد 6ساله با وعده های نسیه بیچاره شدیم ... احمدی نژاد حداقل برای محرومان خوب بود ولی این کلیدساز فقط برای رانت خواران وفامیلهایش حب بود حسن غلط کردیم رهاکن مملکت را برو

    • سلامی

      دولت خدمت خدمت گذار محرومین فقط احمدی نژاد
      دولت روحانی دوغ،ریاکار و خادم آمریکا و اروپا

    • علیرضا

      به جای این چرندیات کار کنید برای مردم کار کار کار کار کار خدمت خدمت خدمت خدمت.تا حالا کسی از خدمت به مردم ضرر نکرده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج