جاباما
۷۴۲۷۳۷
۸ نظر
۵۰۰۷
۸ نظر
۵۰۰۷
پ

بستن تنگه هرمز، نفت را به ۲۵۰ دلار می‌رساند

تهران تهدید کرده است در صورت قطع صادرات نفت این کشور تنگه هرمز را خواهد بست. کارشناسان بر این باورند در صورت عملی شدن این تهدید کسری عرضه میلیون‌ها بشکه نفت در بازار جهانی رخ خواهد داد.

خبرگزاری فارس به نقل از راشاتودی، ایران تهدید کرده است در صورتی که صادرات نفت این کشور متوقف شود تنگه هرمز را خواهد بست.

این تنگه محل عبور روزانه میلیون بشکه نفت است و یک سوم تا یک چهارم کل نفت مورد نیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند.

بخش قابل توجهی از صادرات نفت کشورهایی، چون عربستان، ایران، امارات، کویت و عراق از تنگه هرمز عبور کرده و تمام گاز طبیعی مایع شده LNG قطر نیز از این تنگه به بازار جهانی صادر می‌شود.

روز پنج‌شنبه فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران گفت: تنگه هرمز یا برای همه است و یا برای هیچکس نخواهد بود.

به طور کلی ناوگان پنجم دریایی آمریکا نیز که در بحرین قرار دارد برای حفاظت از کشتی‌های تجاری عبوری از این تنگه ایجاد شده است.

ولادیمیر روژان کفسکی کارشناسان سرمایه‌گذاری مؤسسه گلوبال اف‌ایکس معتقد است ظرفیت تنگه هرمز معادل عبور ۱۴ نفتکش بزرگ یا به عبارتی ۱۷ میلیون بشکه در روز است که این رقم کمی کمتر از نیمی از صادرات نفت از سوی تولیدکنندگان به بازار جهانی است. اگر صادرات نفت از طریق این تنگه متوقف شود قانون توازن عرضه و تقاضا قیمت نفت را به ۱۶۰ دلار در هر بشکه خواهد رساند.

وی افزود: اگر تنگه هرمز حتی برای یک یا دو ماه بسته شود کارگزاران نفتی دچار وحشت شده و تمام نفت موجود در بازار را خواهند خرید و در این صورت قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت.

البته روژان کفسکی معقتد است: به دلیل اینکه این منطقه به شدت تحت حضور نیرو‌های نظامی کشور‌های مختلف است معلوم نیست ایران این اقدام را اجرایی کند یا خیر.

آرتم اوینوفس کارشناس ارشد مؤسسه «تله ترید» نیز پیش‌بینی کرده در صورت بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران قیمت نفت به ۲۵۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید. وی البته می‌گوید این سناریو تا اجرایی شدن فاصله زیادی دارد.

وی در عین حال می‌گوید: بعید به نظر می‌رسد سپاه پاسداران اقدام به بستن تنگه هرمز به مدت چند روز یا چند هفته کند. چرا که این مسئله می‌تواند به اقدام متقابل برخی کشور‌ها منجر شود.

میخائیل ماشچنکو کارشناس مؤسسه ای‌تورو، اما نظر دیگری دارد و می‌گوید حتی اگر تنگه هرمز بسته شود شاهد افزایش شدید قیمت نفت خواهد بود چرا که قیمت نفت برنت هرگز از ۱۵۰ دلار در هر بشکه بالاتر نرفته است.

این کارشناس روس می‌گوید: لفاظی‌های ترامپ به جای پایین آوردن قیمت نفت، برخلاف میل وی در حال بالا بردن قیمت نفت در بازار جهانی است.

ماشچنکو گفت: اگر ترامپ نمی‌خواست ایران را منزوی کند سرمایه‌گذاران نفتی دیگر اقدام به خرید حجم‌های بالای نفت در بازار نمی‌کردند. سرنوشت بازار نفت به اقدامات کشور‌های بزرگ نفت بستگی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به میزان کاهش تولید نفت در آمریکا و میزان افزایش تولید نفت توسط عربستان و روسیه اشاره کرد.

وی ادامه داد: عربستان و روسیه بخشی از ظرفیت تولید و صادرات نفت خود را طی سال‌های اخیر غیر فعال نگهداشته‌اند که میزان استفاده از این ظرفیت توسط دو کشور می‌تواند بر بازار نفت تأثیرگذار باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بماچه من که مردم میخوام هیچ قبرکنابرنگردند

    • بدون نام

      فکر نکنم بتونه ببنده به این دلیل که 1- ارتباط ایران با خیلی کشورها دچار مشگل میشه مخصوصا عراق ...مگر اینکه با کشورهایی که رابطه بهتر داره هماهنگ بشه.2 این عمل احتمال بروز جنگ رو بالا میبره که تو این شرایط حتی روسیه هم بما پشت میکنه چون قیمت نفتش بالا میره3 ایران میمونه وسط مث 72 نفر کربلا و.... اون همه کشورهای عربی و امریکا و ....که مث کفتار منتظر زمین خوردن ایرانن

      پاسخ ها

      • حمید رضا

        دوست عزیز مگر میشود یک را بین المللی که منافع ده ها کشور با ان مرتبط است را بطور انفرادی و یکطرفه بست این نتیجه این عمل و عواقب بعدی آن میتواند برای ده ها سال کشور ما را منزوی و از مدار جهانی خارج سازد.

    • بینام ایرانی

      آقای روحانی قیمت دلار را نتونستی کنترول کنی قیمت مسکن قیمت ماشین چه بازده اقتصادی برا این مردم داشتی وقتی روی کشور خودت کنترول نداری تنگه هرمز میتونی ببندی

    • بدون نام

      تنگه هرمز گافی نیست این موضوع با هماهنگ وبا حمل ه به آل سود مورد قبول هست گر تنگ هرمز باشد معنی آن این هست یعنی ما را به آمریکای عادم خور باز کردیم وآن موقع ما جان ومال وزیر ساز منطقه مان را آمرکای آدم خور سپردیم ویا باید از جان خود بگذریم یا گوشه نشینی را اختیار کنیم با احترام

    • بدون نام

      کاش تا هزار دلار ببره تا ما کمتر نفت بفروشیم کمتر زیر ایران خالی بشه این همه زلزله و فرو‌نشست زمین مال این برداشت بیش از حده

    • بدون نام

      با بند میخواین ببندینش

    • پاکدل احمدی

      همینطور ک برجام رو آتش زدین تنگه هرمزم ببندین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج