۷۴۳۰۶۱
۷ نظر
۵۰۳۳
۷ نظر
۵۰۳۳
پ

بیگدلی: نباید اروپا را از دست بدهیم

یک استاد دانشگاه گفت: نباید اتحادیه اروپا را از دست دهیم چرا که اگر این اتفاق بیفتد چهار دسته تحریم‌های کنگره آمریکا، کاخ سفید، شورای امنیت و اتحادیه اروپا مجدد باز می‌گردد و هجمه بین‌المللی دیگری علیه ایران به راه می‌افتد.

خبرگزاری ایسنا: دکتر علی بیگدلی استاد دانشگاه در نشستی با عنوان "تحریم‌ها و تاثیر آن بر اقتصاد ایران" که عصر روز شنبه در موسسه دیپلماسی ایرانی برگزار شد، با اشاره به مذاکرات ایران و ۱+۴ و ارایه بسته پیشنهادی اقتصادی به ایران برای حفظ برجام گفت: اتحادیه اروپا برای حفظ پرستیژ خودش و حفظ نظارت‌های آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران در برجام باقی ماند. علاوه بر این اروپایی‌ها به دنبال آن هستند که در موضوعاتی از جمله فعالیت‌های موشکی، حقوق بشر و سوریه بتوانند در آینده با ایران وارد مذاکره شوند و این مساله در اظهارات اخیر وزیران خارجه فرانسه و آلمان کاملا مشهود است.

بیگدلی: نباید اروپا را از دست بدهیم

وی ادامه داد: اروپا با آمریکا ۱۲۰۰ میلیارد دلار معادلات تجاری و اقتصادی دارد و طبیعی است آمریکا را با وجود همه اختلاف‌نظرهایی که دارند رها نمی‌کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که در علم سیاست چیزی به عنوان تضمین عینی و قطعی نداریم گفت: خروج آمریکا از برجام خلاف قوانین حقوقی نیست چرا که این توافق تعهدآور و الزام‌آور نبود چرا که در کنگره و پارلمان‌های کشورها به تایید نرسید.

بیگدلی در ادامه با انتقاد از به کار بردن سیاست‌های انتقام‌جویانه و واکنشی از سوی مسوولان کشور اظهار کرد: این سیاست اشتباه است. الان موقع این صحبت ها نیست. ممکن است این اظهارات خوشایند بخشی از افکار عمومی و بخش نظامی کشور باشد اما مسیری اشتباه است. در حال حاضر آمریکا موفق شده است دوباره ایران را بر سر زبان‌ها بیندازد و به موضوع جهانی تبدیل کند. هم اکنون ۱۵ هیات را به کشورهای دیگر فرستاده است تا مانع از تعامل اقتصادی و خرید نفت از ایران شود. بنابراین در چنین شرایطی باید هوشمندانه و توام با صبر و تدبیر عمل کرد و سیاست "مدارا" را پیش گرفت.

این کارشناس مسایل بین‌الملل خاطرنشان کرد: اکنون نیاز داریم کمی عمل‌گرایانه‌تر و مستقیم‌تر وارد عرصه شویم. نیاز داریم در رابطه با تعامل با دنیا و منطقه تغییرات دقیق و حساب‌شده‌ای در سیاست‌ خارجی‌مان ایجاد کنیم. ما امروز کشور در لحظه سرنوشت‌سازی هستیم. اگر امام خمینی (ره) می‌گفتند که حفظ نظام از اوجب واجبات است اکنون همان موقع است و باید برای حفظ ایران دست به کار شد.

وی با تاکید بر رعایت و دقت در اظهارات و موضع‌گیری‌های مسوولان کشور در شرایط کنونی گفت: نباید صرفا به دنبال آن باشیم حرفی بزنیم که مردم کوچه و بازار خوششان بیاید. تهدیدات و فشارهایی که به اروپا یا دیگر کشورها وارد می‌کنیم باید حساب شده باشد.

وی ابراز عقیده کرد: ما راهی جز مذاکره برای برون رفت از شرایط فعلی نداریم و راه‌حل‌های دیگر از جمله جنگ که عده‌ای به دنبال آن هستند به قیمت از بین رفتن کشور و نظام تمام خواهد شد.

بیگدلی خاطرنشان کرد: باید در سیاست خارجی به سمت عقل سیاسی حرکت کنیم و از سیاست‌های یک‌جانبه که فشار و تهدید را بر کشور ایجاد می‌کند تجدیدنظر کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • نوکر ولایت

      لعنت به شما پرستش کنندگان غرب
      تا کنونو از غرب چه سودی به نظام اسلامی رسیده! متوجه نیستیتد که قابل اعتماد نیستند!؟ درهای کشور را ببندید و با استفاده از نیروی بسیج و سپاه کشور را اباد کنید
      مرگ بر اسراعیل

    • mehdi...3424

      نه شرقی نه غربی پس چی شد

    • رضا

      بابا میدونیم شما نمیخوایید
      ولی گویا اونها میخوان
      تکلیف تون چیست؟
      برید باز پیش کدخدا،ملت خیلی وقته فهمیده آمریکا خیلی غلط ها میتونه بکنه
      فهمیده که کدامتان مشت تان پر،و کدام خالیست
      با مشت خالی به جنگ مشت پر رفتن،آسیبش مستقیم زیر چشم ملت را کبود میکند،جاخالی هم که نمیشه داد
      یه بار دادیم
      نتیجه اش ویرانگر بود،بابک زنجانی متولد شد.....

    • بدون نام

      اروپا نباید ایران را از دست بدهد .
      ما تنگه را بر روی دنیا می بندیم .
      و تو دهن استعمار می زنیم .

    • کارمند

      به هر قیمتی؟چرا یه مدت رابطه سیاسی خوب با کشورهای تاثیر گذار ابرقدرت دنیا را امتحان نمیکنید تا مجبور نباشید به هر قیمتی برجام نیمه جان و کشورهای اروپایی غیرقابل اعتماد را حفظ کنید

    • بدون نام

      با آمریکاه دشمن شویم به اروپائی ها باج بدهیم خخخخخخخ

    • جهان آرا

      توصیه بسیار واقع بینانه ای را ایشان به دولتمردان و مسئولین کرده . در واقع نقشه راه حل دیپلماتیک را این استاد دانشگاه برای این مقطع حساس بطور شفاف ترسیم کرده. حال تصمیم گیر نهایی خود بایستی تصمیم بگیرد آیا از این نقشه راه استفاده کند یا نه. هیاهوها همیشه مصرف داخلی دارند ولی در سیاست خارجه هیچ مصرفی که ندارند هیچ، شاید اوضاع را بدتر هم بکند.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج