جاباما
۷۴۳۱۰۶
۱ نظر
۵۰۱۲
۱ نظر
۵۰۱۲
پ

فروش بی نسخه ریتالین ممنوع است

سرپرست واحد نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، گفت: داروی ریتالین حتما باید با نسخه پزشک تحویل بیمار داده شود و در صورت تخلف داروخانه ها با آنها برخورد خواهد شد.

خبرگزاری ایرنا: متیل فنیدات با نام تجاری ریتالین از مشتقات گروه آمفتامین‌ها است که بر سیستم اعصاب مرکزی تاثیر دارد و پزشکان بر وابستگی روانی و نیاز به افزایش میزان مصرف آن، اتفاق نظر دارند؛ این دارو از سوی دانشجویان در فصل امتحانات جهت بهبود تمرکز و کاهش خواب بدون توجه به عوارض آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سهیلا عبدلی سرپرست واحد نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی روز یکشنبه در این باره اظهار داشت: داروی ریتالین حتما باید با نسخه پزشک تحویل بیمار داده شود اما دانشجویان به روش های مختلف از جمله تهیه از بازار آزاد یا از طریق داروخانه های متخلف اقدام به خرید می کنند که این موضوع از نگاه بازرسان پنهان نمانده و در صورت مشاهده، برخورد قانونی با داروخانه های متخلف صورت می گیرد.

وی به خانواده های دانشجویان توصیه کرد تا نظارت کامل بر رفتار فرزندان خود داشته باشند تا با استناد به حرف های بی پایه و بی اساس به سمت مصرف قرص ریتالین نروند.

وی اضافه کرد: به تازگی مصرف خودسرانه این دارو در کشورها رو به افزایش است و گزارش های متعددی وجود دارد که برخی از افراد برای بیدار ماندن در شبهای امتحان از قرص های ریتالین استفاده می کنند تا بتوانند چندین ساعت متوالی بیدار مانده و تمرکز خود را حفظ کنند.

سرپرست واحد نظارت بر امور دارویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مضرات مصرف خودسرانه این دارو گفت: مصرف کنندگان به ویژه دانشجویان تصور می کنند ریتالین بی خطر است اما باید توجه داشته باشند که عادت کردن به مصرف این دارو فرد را به مصرف با دوز بالاتر مجبور می کند و ممکن است ترک وابستگی امکان پذیر نباشد.

عبدلی ادامه داد: داروی ریتالین از سوی پزشک برای کودکان بیش فعال تجویز می شود و خواب را کم می کند اما این موضوع که افراد بالغ به منظور افزایش یادگیری و زمان بیشتر بیدار ماندن از آن استفاده می کنند دارای عوارضی خواهد بود که شناخته شده ترین آن پرخاشگری و ایجاد اختلال در سیستم اعصاب مرکزی است.

وی با هشدار به دانشجویان و جوانان تاکید کرد: مصرف خودسرانه داروی ریتالین می تواند بی خوابی، استرس، حالت تهوع، سرگیجه، تغییرات فشار خون و ضربان قلب، بروز حالت های روان پریشی و وابستگی به دارو را همراه داشته باشد و مصرف طولانی مدت دارو منجر به زرد شدن رنگ پوست، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، اضطراب، بی قراری و عوارض جبران ناپذیری خواهد شد.

وی یادآور شد: داروی ریتالین برای کنترل کودکان بیش فعال به کار می رود و جزء محرک های سیستم اعصاب مرکزی بوده و خواص شبیه آمفتامین ها دارد و برای درمان بیش فعالی، نشانه های نارکولپسی (حمله خواب) و برخی از مبتلایان به افسردگی تجویز می شود. از این دارو همچنین در درمان خواب آلودگی مزمن در میان افراد میانسال و کهنسال استفاده می شود.

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرده است که مطالعات در داخل کشور نشان می­‌دهد مصرف ریتالین در برخی دانشجویان بعد از الکل، مواد خانواده حشیش، تریاک و ترامادول رتبه پنجم را به خود اختصاص می­‌دهد و فروش آن در فصل امتحانات تا ۵۰ درصد افزایش می یابد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • Arvinsky

      همینوکم داشتیم دکترمهندس معتاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج