جاباما
۷۴۳۲۵۷
۷ نظر
۵۰۰۹
۷ نظر
۵۰۰۹
پ

شیوع نگران کننده مصرف قلیان در تهران

معاون مرکز درمان و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق مطالعاتی که در مناطق مختلف شهر تهران انجام دادیم ۱۷,۵ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال در شهر تهران قلیانی دائمی هستند که آمار هشدار دهنده و قابل تاملی است.

خبرآنلاین: معاون مرکز درمان و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: طبق مطالعاتی که در مناطق مختلف شهر تهران انجام دادیم ۱۷,۵ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال در شهر تهران قلیانی دائمی هستند که آمار هشدار دهنده و قابل تاملی است.

دکتر زهرا حسامی درباره مصرف قلیان، افزود: در این تحقیقات مشخص شد که ویژگی‌های مصرف کنندگان قلیان کاملاً نسبت به جوامع سنتی تغییر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر شاهد افزایش شیوع مصرف قلیان در رده های سنی ۱۸ تا ۲۹ سال هستیم. ضمن اینکه تمایل قشر تحصیلکرده و خانم ها نیز به مصرف قلیان بیشتر شده است.

معاون مرکز درمان کنترل دخانیات دانشگاه شهید بهشتی یادآور شد: متاسفانه بخش عمده ای از اماکنی که در آن قلیان مصرف می شود رستوران ها و کافی شاپ ها است.

وی در ادامه مطلب تصریح کرد: ما در این مرکز دانشگاهی قدرت اجرایی نداریم. ضمن اینکه کاربردی سازی تحقیقات در کشور ضعیف است چراکه فقط وزارت بهداشت متولی بهداشت جامعه نیست و باید سیستم های مختلفی برای اجرای قانون جامع کنترل دخانیات ورود کنند.

حسامی در ادامه سخنان خود در یک برنامه رادیویی با بیان اینکه نمایندگان مجلس باید در رابطه با اجرای این قانون راهکارهایی را پیش بینی کنند، به بیان راهکار های پیشگیری از شیوع مصرف قلیان در کشور پرداخت و گفت: ریشه های اجتماعی شیوع مصرف قلیان در کشور به عدم آگاهی و وجود باور غلط افراد مبنی بر کم ضرر بودن قلیان برمی گردد.

وی در ادامه افزود: بسیاری از خانواده ها تصور می کنند قلیان کشیدن فرزندان شان کار قبیحی نیست و حتی در مواردی به صورت خانوادگی مصرف می کند بنابراین یکی از مسائلی که باید در پیشگیری از این معضل توجه کنیم آموزش و اطلاع رسانی است.

معاون درمان مرکز درمان تحقیقات پیشگیری و کنترل دخانیات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: وقتی بستر برای مصرف قلیان در قهوه خانه ها مهیا است جوانان و نوجوانان هم به رفتن به این مکان ها رغبت می کنند متاسفانه قانون جلوگیری و ممنوعیت استفاده از دخانیات در اماکن عمومی خیلی کم اجرا شده و سلیقه ای عمل می شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بیخیال

      نگران دزدی ها و غارت دولت و آقا زاده ها نیستین نگران قلیونید.

    • شهروند

      بنظرتون دلیلش چی میتونه باشه.؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      چرا مجلس شورای اسلامی مصرف قلیان را در کافه وچایخانها ممنوع نمی کند

    • بدون نام

      بی جنبه ها

    • احد صالح

      خانم دکتر متاسفانه نه گوش شنوايي هست و نه اراده اي براي اصلاح فرهنگ و بهداشت مردم
      درباره اينکه کجا پول است و چگونه ميشه به پول رسيد(حالا اختلاس باشه يا راه ديگه فرقي نمي کنه)
      ببين چه گوش هاي شنوايي پيدا مي شود

    • آرش

      نمیتونید هیچ تفریحی برای مردم باقی نگذارید و انتظار داشته باشید مردم مثل مجسمه صبح تا شب بنشینن و هیچ کاری نکنن وقتی تفریحات سالم و کم ضرر رو از مردم میگیرید به ناچار به تفریحات پرضرر رو میارن شما دارید تیشه به ریشه مردم میزنید

    • بدون نام

      وقتی بیکاری وباش نتیجش این میش حالا برین بودجه ومنابع شغل کشوروحق ایرانیاروبدین به افغانیا چه غیرت چه عرضگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج