۷۴۴۰۰۱
۲۰ نظر
۵۰۰۷
۲۰ نظر
۵۰۰۷
پ

توکلی: فساد سیستماتیک در کشور نداریم

نمایندگاه سابق و فعلی مجلس توضیحاتی درباره احتمال وجود فساد سیستماتیک در کشور ارائه کردند.

خبرگزاری تسنیم: احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت و محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی پیش از ظهر امروز در میزگردی با موضوع بررسی فساد معضل فراجناحی در جمهوری اسلامی ایران که در خبرگزاری "ایرنا" برگزار شد به ارائه توضیحاتی در مورد این موضوع پرداختند.

توکلی: فساد سیستماتیک در کشور نداریم

توکلی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا فساد سازمان یافته در کشور وجود دارد یا خیر،گفت: ابتدا برای درک این موضوع باید تعریفی از فساد سازمان یافته ارائه کرد، البته در کشور ما فساد سازمان یافته نیست.

وی با بیان اینکه فساد سازمان یافته تعریف‌های متفاوتی دارد، افزود: یک تعریف این است که تمام سیستم کشور دچار مشکل شود، در تعریفی دیگر گفته می‌شود اگر بین 15 تا 35 درصد از مراجعین به واحدهای حکومتی با رشوه کارهایشان را پیش ببرند، این فساد سیستماتیک است.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با تأکید بر اینکه وقتی نخبگان و دولت در سیطره فاسدان قرار می‌گیرند نیز فساد سیستماتیک ایجاد می‌شود، ادامه داد: یک تعریف هم بنده دارم و آن این است که وقتی دستگاه‌های مسئول مبارزه با فساد به درجاتی از فساد آلوده می‌شوند، دیگر سیستم از خود دفاع نمی‌کند که در این حالت فساد سیستماتیک رخ می‌دهد و به همین دلیل است که می‌گویم اگر با این فساد مبارزه نشود روز به روز آلوده تر می‌شویم.

**در سطوح بالای مدیریتی کشور گرفتار فساد نشدیم

محمود صادقی نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی درباره اینکه آیا در کشور فساد سیستماتیک وجود دارد یا خیر، گفت: یک تعریف استانداردی وجود دارد مبنی براینکه افراد و سازمان‌ها برای اینکه کارشان راه بیفتد هیچ آلترناتیوی (جایگزینی) برای آلوده شدن به فساد ندارند.

وی ادامه داد: به طور نمونه در سال 94 قانون رسیدگی به دارایی و اموال مسئولان تصویب شد و مقرر شد که طی شش ماه آیین‌نامه این قانون از سوی قوه قضائیه نوشته شود که با گذشت سه سال خبری از این موضوع نیست.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: در قانون برنامه ششم آمده است سامانه‌ای باید برای اعلام حقوق و دستمزد مدیران ایجاد شود که حدود سه ماه نیز از مهلت این کار گذشته است.

صادقی اظهار داشت: در پیگیری‌هایی که داشتم مسئولان گفتند این کار را شروع کردند اما برخی دستگاه‌ها به مانند مجلس این کار را انجام نمی‌دهند. به طور نمونه اعلام شد که مجلس از بارگذاری حقوق و دستمزد مدیران در سامانه خودداری می‌کند. این مصداقی از فساد سازمان یافته است.

توکلی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: فساد سازمان یافته شبکه‌ای است که هوای یکدیگر را دارند و اگر از مجلس بپرسید چرا حقوق و مزایای مدیران را طبق قانون برنامه ششم در سامانه بارگاری نمی‌کند؟، می‌گویند دولت هم این کار را انجام نمی‌دهد و اگر از دولت هم بپرسید چرا بارگذاری نمی‌کنند؟ می‌گویند قوه قضائیه هم این کار را انجام نمی‌دهد.

صادقی در پاسخ به سوالی درباره اینکه در دو سال اخیر نمایندگی خود آیا فسادی را کشف کرده‌اید یا خیر،گفت: موارد عدیده‌ای کشف شده است به طور مثال در جریان درخواست تحقیق و تفحص از شهرداری تهران، با این فساد شبکه‌ای برخورد کردیم. برخی نمایندگان اقداماتی را انجام دادند به طور مثال به یک نماینده مجلس 10 میلیارد هولوگرام تغییر کاربری داده شد و برخی نیز گفتند که کارت هدیه 5 میلیونی به برخی نمایدنگان داده شده است، البته در مورد تغییر کاربری بنده سند دارم، ولی برای کارت هدیه 5 میلیونی سندی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: در روز رأی‌گیری برای تصویب تحقیق و تفحص از شهرداری علامت‌هایی دیدم که نشان می‌داد افراد آلوده شدند تا رأی ندهند.

نماینده مردم تهران در مجلس به فسادهایی که در بحث بورسیه‌ها اتفاق افتاد اشاره کرد و عنوان کرد: افرادی که بورسیه شده بودند امروز فارغ التحصیل شدند و در حال جذب در دانشگاه‌ها هستند که این همان ادامه فساد است.

صادقی اظهار داشت: دیوان عدالت اداری هم رأی به استخدام افراد بورسیه داده در حالیکه این دیوان صلاحیت ورود به این موضوع را نداشت.

وی گفت: به طور نمونه سال‌ها طول کشیده است تا پرونده بابک زنجانی مورد بررسی قرار گیرد و در صندوق ذخیره فرهنگیان نیز تحقیق و تفحصی از آن انجام شد به دلیل طولانی شدن روند تحقیق و تفحص برخی افراد از کشور فرار کردند.

**اگر مبارزه با فساد را سیاسی کنیم سیستم فلج می‌شود

توکلی با بیان اینکه حقوق‌ها امروز معقول نیست، گفت: در شرایطی که مردم گرفتار مسائل اقتصادی هستند، دیگر مسئولان نمی‌توانند حقوق و مزایای مدیران را اعلام کنند حقوق برخی از مدیران نیز غیرقانونی پرداخت می‌شود، به همین دلیل سخت است میزان حقوق‌ها اعلام شود.

وی با بیان اینکه به لطف خدا فعلاً در سطوح بالای مدیریتی کشور گرفتار فساد نشدیم، عنوان کرد: ممکن است افراد پاکی در مجلس کم و زیاد شوند اما متأسفانه امروز اهمیت فراجناحی نیز در مجلس کم شده است. به عنوان مثال نماینده‌ای که می‌خواهد فردی را پیش وزیری ببرد، حق القدم می‌گیرد یا برخی از نمایندگان نفوذ را پیش فروش می‌کنند به عنوان مثال فردی از نمایندگان در انتخابات حمایت می‌کند و سپس آن نماینده در مجلس دین خود را به آنان ادا می‌کند.

**بهتر است برای مبارزه با فساد با یکدیگر همکاری کنیم

نماینده سابق مجلس به نمونه‌ای از این دست موارد اشاره کرد و گفت: رئیس کمیسیون اقتصادی در مجلس هشتم و نهم با خوشرویی کار همه را راه می‌انداخت اما گزارش‌های کمیسیون را تقدیم صحن نمی‌کرد یا آنها را با تأخیر ارائه می‌کرد و برای برخی نمایندگان مشکلاتی ایجاد می‌کرد که با پیگیری‌هایی که داشتیم در انتخابات مجلس دهم رد صلاحیت شد.

توکلی در پاسخ به سوالی در مواجه جناحی با فساد و تسویه حساب جناحی در این زمینه گفت: ما گرفتاری‌های جناحی در کشور داریم به جای اینکه یکدیگر را متهم کنیم، بهتر است برای مبارزه با فساد با یکدیگر همکاری کنیم اگر مبارزه با فساد را سیاسی کنیم سیستم فلج می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه فساد به جایی رسیده که مفسدین به هم چسبیدند و نمی‌گذارند ساختار کشور اصلاح شود، گفت: همان رئیس کمیسیون اقتصادی مجالس هشتم و نهم نمی‌گذاشت ما کارمان را انجام دهیم که در جاهایی موفق بود و در جاهایی موفق نبود.

صادقی با بیان اینکه در سیستم پارلمانی کشور امروز شفافیت در حداقل خود است، اظهار داشت: به صورت نمونه امروز ما در سیستم رأی‌گیری در مجلس تردیدهایی داریم؛ اینکه رأی نمایندگان چگونه خوانده می‌شود و باید اصلاح شود.

وی با تأکید بر اینکه باید احزاب در کشور به طور واقعی شکل بگیرند، گفت: اگر احزاب به طور حقیقی شکل گیرند، می‌توانند چشمه ناظر باشند و خودشان در مبارزه با فساد پیش قدم باشند. ما امروز دچار سرمایه‌داری رفاقتی شدیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رضا

      ایشوم همیشه از افشای فساد صحبت کردن ولی هیچوقت هیچ فسادی رو نگفتن برا خودش شغل درست کرده با همین حرفها قرار بود اسامی بدهکارای بانکی رو افشا کنن چی شد؟؟

      پاسخ ها

      • الف

        دقیقا......اتفاقا فساد از حد سیستماتیک هم بالاتر رفته.ازاین به بعد هرجا فسادی ندیدیم باید بگیم یه جای کار میلنگه

    • بدون نام

      جون عمه ات

    • بدون نام

      معلومه اگه فساد سیستماتیک قبول کنه ، قطعا خودش هم در این سیستم رشد کرده و بالطبع ایشون هیچ وقت نقض غرض نخواهد کرد طبق تعاریف ایدولوژی اصول خودشون .

    • بدون نام

      سلام به اقای توکلی بفرمایید تخلفات ثبت سفارش وزارت صعنت و معدن و تجارت را نگاه کند بعدا اطهار نظر کند کارمندش الان فراری در ترکیه است و در حال رفتن به امریکا یا کانادا می باشد و سایرین مدیدان حسابی از رانت استفاده ها بردند کی از هواب بیدار میشوید

    • منتظر المهدی

      شما بگو . ولی کیه که باور کنه‌‍.......

    • غلامحسین قائدی

      ایشان در مورد بورس تحصیلیشان در انگلستان .ارز متاهلی خودشان درانگستان وزمین شهرک غربشان ،روزنامه فردایشان سازمان شفافیتشان و...هم توضیح بدهند وبگویند برای کدام ایرانی درشرایط ایشان این سفره گسترده بوده تابگوییم احست درست میفرمایید

    • بدون نام

      فسادتون سیستماتیک نیست وضعیتمون اینه،اگه سیستماتیک بود چی میشد؟؟؟؟!!!!!!پس باید بریم خدا رو شکر کنیم!!!!!

      پاسخ ها

      • الف

        خوب اومدی

    • بدون نام

      یه فساد سیستماتیک این است که در کشور داشتن پست و مقام با درآمد از بیت المال برای عده ای مادام العمر است و مرتبا از یک پست به پست مدیریتی بعدی مهاجرت میفرمایند. آقای دکتر شفافیت اگر این فساد سیستماتیک نیست پس چیست . از تو هم آبی گرم نمیشه . برا خودم متاسفم که یه زمانی چقدر به تو دل بسته بودم

      پاسخ ها

      • الف

        دقیقا...من هم قبلا ایشون رو دوست داشتم ولی نظرم عوض شده

    • بدون نام

      فساد آنچنان گسترده شده و شاید بشه ادعا کرد جز فرهنگ کاری بعضی ها گردیده،که به این سادگی‌ها نمیشه ریشه کنش کرد.
      این نوع فساد همیشه در هر کشوری وجود دارد اما وقتی ما دم از گزینش مدیران متعهد و..... می‌زنیم،پذیرش امر برامون سخت تر میشه
      یا مثلاً وقتی ارقام اختلاس را میبینیم،طبیعتا در قدرت یک مدیر نمی‌تواند باشد و باید گروهی مرتکب جرم شده باشند،وجود همین گروه نشانه ی سازمان یافته بودن تخلفات اینچنینی است.
      حال آقای توکلی حتما تعریف دیگری دارند،البته باید توجه داشت اگر کسی قصد نام بردن متخلفان را داشته باشد،شاید به گونه ای حذف فیزیکی گردد،بنابر این بگم،بگم،ها در همان حد حرف باقی میماند.

    • بدون نام

      عامل فساد خود ایشون هستن پس نتیجه میگیریم که درتو بذار بهترین کار ممکن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همانهایی که دچار فساد هستند الوده اند و همانهایی که نظاره گرند و توجیه میکنند فرقی ندارد

    • بدون نام

      بابا بی خیال نگین از این چیزا دشمن رو شاد نکنید

    • بدون نام

      من فقط تیتر رو خوندم ..

    • بدون نام

      تا صد نفر مفسد اعدام نشن كار دست بقيه نمياااد

    • مهدی

      فساد سیستماتیک در کشور .نه ....داریم خوبش هم داریم

    • بدون نام

      همه چیز ارومه راستی کار دیدبان از منظر فرهنگ را پاس داریم چیست

    • بدون نام

      آره تو گفتی و ملت هم باور کردن
      فساد اگه سیستماتیک نبود تا الان رفع شده بود نه اینکه گسترده تر بشه
      فساد مثل سرطان تمام زوایای کشورو گرفته ... چی میگی تو

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج