۷۴۴۲۶۹
۸ نظر
۵۰۰۵
۸ نظر
۵۰۰۵
پ

هشدار؛ صرفه‌جویی در مصرف برق را جدی بگیرید

سیدمحمدرضا موالی‌زاده در روزنامه ایران نوشت: میزان مصرف برق در کشور برای اولین بار از مرز هشدار دهنده ۵۶۰۰۰ مگاوات گذشت و به نقطه حساس ۵۶۶۷۲ مگاوات رسید؛ یک زنگ خطر و هشداری جدی. این میزان مصرف نسبت به پیک تابستان سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ مگاوات افزایش را نشان می­ دهد.

سیدمحمدرضا موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی در روزنامه ایران نوشت: بر اساس گزارش مرکز کنترل برق کشور در روز دوشنبه ۱۱ تیرماه سال‌جاری، میزان مصرف برق در کشور برای اولین بار از مرز هشدار دهنده ۵۶۰۰۰ مگاوات گذشت و به نقطه حساس ۵۶۶۷۲ مگاوات رسید؛ یک زنگ خطر و هشداری جدی. این میزان مصرف نسبت به پیک تابستان سال گذشته بیش از ۱۲۰۰ مگاوات افزایش را نشان می­ دهد.

این در حالی است که امسال به‌دلیل کاهش نزولات جوی و خشکسالی، ظرفیت تولید نیروگاه­ های برقابی کشور ۳۰درصد کاهش یافته است. بپذیریم که ما اساساً به نحوی غیر متعارف، انواع مختلف انرژی را مصرف می‌کنیم.

امروزه لزوم فرهنگ‌سازی در این زمینه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود. تنها در سال گذشته ۲۰ هزار مگاوات برق مصرفی ما به سیستم‌های سرمایشی اختصاص یافته که معادل مصرف چندین کشور همسایه است. اگر ۲۰ میلیون مشترک در سطح کشور، هر کدام یک لامپ ۱۰۰ واتی اضافی را خاموش کنند، نیاز به احداث یک نیروگاه ۲۰۰۰ مگاواتی رفع خواهد شد. تولید هر یک مگاوات برق یک میلیون دلار هزینه در بر خواهد داشت. اگر تأسیسات وابسته به نیروگاه را نیز حساب کنیم این رقم حدوداً ۵ برابر می‌شود.

توان تولید برق کشور در حال حاضر ۵۸۰۰۰ مگاوات است که این میزان برق، از نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی و برقابی به دست می‌آید گرچه وزارت نیرو و بخش‌های فعال در این زمینه با جدیت در تلاشند تا میزان تولید برق طبق برنامه افزایش یابد اما طبیعتاً ساخت نیروگاه و تأسیسات وابسته به آن زمان‌بر است و در کوتاه مدت، هر میزان تلاش، باز هم پاسخگوی این حجم عظیم مصرف نخواهد بود.

نکته قابل توجه این است که کشورهایی که از انواع مختلف و متنوع نیروگاه­ برای تولید برق استفاده می‌کنند و در این زمینه هیچ مشکلی ندارند دغدغه مصرف بهینه انرژی را به مراتب بیش از ما داشته، با وسواس خاصی به این موضوع توجه می‌نمایند.

حال در صورتی که ما با رویه موجود این شیوه مصرف را ادامه دهیم، بایستی در انتظار خاموشی‌های طولانی مدت و سهمیه‌بندی برق باشیم که هزینه‌ها و تبعات این امر کاملاً روشن است. چنانچه در شرایط فعلی هر مشترک در بخش خانگی، صنعتی، کشاورزی و اداری تنها ۱۰درصد در میزان مصرف برق صرفه‌جویی کند می‌توان امیدوار بود که تابستانی بدون خاموشی داشته باشیم.

می‌توان با اتخاذ تمهیداتی ساده، میزان هدر رفت انرژی را کاهش داد. راهکارهای کاهش مصرف، بارها گفته و نوشته شده و در اینجا ضرورتی به تکرار آنها نیست. واقعیت این است که متأسفانه ما تاکنون چندان توجهی به این امر مهم و حیاتی نداشته‌ایم. پر واضح است که در فصل تابستان همه نقاط کشور مخصوصاً استان‌های گرمسیر در صورت قطع برق با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند شد.

ضمن اینکه کاملاً روشن است که گستره گرما در کشور روز‌به‌روز افزایش بیشتری یافته و می‌یابد. امید است با عزمی جدی و حرکتی ملی در جهت تقویت فرهنگ مصرف بهینه انرژی برق و سایر اقسام انرژی گام برداشته، مؤلفه مثبت دیگری از رفتار مسئولانه ایرانیان را بر مؤلفه‌های ارزشمند فراوانی که در فرهنگ عمومی خویش داریم بیفزاییم. ان‌شاء‌الله

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      باشه...ما صرفه جویی کنیم که شماها کیلو کیلو برقارو صادر کنید عراق و افغانستان و پاکستان ....پولم بهتون ندن

    • بدون نام

      ما صرفه جویی در برق را جدی می دانیم شما چطور در عرض چهل سال در ساخت نیروگاه برق جدی بوده اید .

    • عنقا

      خدا وکیلی یک اینجا به من بگه صرفه جویی کردم خاموشی بود حالا این وسط ما ناله میزنیم که دلار مال خارحیهااست شما چرا اینو به دلار حساب کردین اگه این طور باشه اصلاهیچکی قبض نده واخطارم بیاد اتش میزنم من اصلا اعترض دارم نسبت به این قبض که چرا 100هزار تومان امده قبول داری حرف منو

    • کامبیر

      ترکیه وعراق هم گرم است برق می خواهندمفتی!

    • بدون نام

      تابستان برق آب صرفه جویی کنید!!. زمستان گاز صرفه جویی کنید!! ...

    • بدون نام

      گرمای هوا، گردوخاک، کمبودآب، قطعی برق، قیمت دلار، تورم، تحریم، گرانی، ناامید، مضطرب.. چه حال خوبی داریم ما..

    • بدون نام

      ایشون همه نوع پستی رو تا حالا تجربه کردند . فقط فک کنم تا حالا رییس فدراسیون کشتی نشدند که انشاالله اونم تجربه می کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... برق قم که مناطق متوسط دوساعت ظهر و دوساعت بعدازظهر برق رو قطع میکنند تا مردم مناطق مرفه بدکن قطعی برق رفاه کامل داشته باشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج