جاباما
۷۴۴۳۲۹
۲۴ نظر
۵۱۸۸
۲۴ نظر
۵۱۸۸
پ

٣ داوطلب ایرانی سفر بی‌بازگشت به مریخ

سفری بی‌بازگشت به مریخ که از نخستین روز انتشار خبر‌های آن، با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد، از همان اول هم ترسناک به نظر می‌رسید. «سعيد قندهاری»، «صادق مدرسی» و «الهه نوری» سه ايراني متقاضی مریخ‌نوردی و سفری همیشگی به این سیاره هستند.

روزنامه شهروند - محمد باقرزاده: سفری بی‌بازگشت به مریخ که از نخستین روز انتشار خبرهای آن، با حاشیه‌های فراوانی روبه‌رو شد، از همان اول هم ترسناک به نظر می‌رسید. شرکت هلندی «مارس وان» هرچند که همچنان به کارهای خود برای فرستادن انسان به مریخ و ایجاد یک کلونی دایمی انسانی روی سیاره سرخ ادامه می‌دهد اما در این سال‌ها، بارها برنامه‌های خود را تغییر داده و در آخرین اطلاعات، زمان فرودآمدن نخستین انسان روی مریخ را به ۲۰۳۲ یعنی ۹‌ سال دیرتر از تاریخ اولیه اعلام کرده است.

٣ داوطلب ایرانی سفر بی‌بازگشت به مریخ

براساس آخرین اطلاعات، مارس وان، سهام خود را در بورس آلمان ارایه کرده و قرار است از فروش این سهام بخشی از هزینه‌های این پروژه را تأمین کند. علاوه ‌براین، پایان بهمن امسال، زمان اعلام‌شده برای انتخاب ۲۴نفر از فهرست ۱۰۰نفره و آغاز تمرینات این تیم است. آن‌چه اما پروژه این موسسه غیرانتفاعی هلندی را در سال‌های گذشته به صدر اخبار نشاند، استقبال مردم از نخستین اعلان این شرکت یعنی ثبت‌نام برای سفری بی‌بازگشت به مریخ بود.

در نخستین گام، ٢٠٢‌ هزار نفر به این فراخوان روی خوش نشان دادند و نام خود را برای این سفر ثبت کردند تا مراحل گزینش آغاز شود که در مراحل بعد و با انصراف تعدادی از این افراد و همچنین بررسی‌های مارس‌ وان، حالا ۱۰۰نفر در فهرست نهایی مریخ‌نوردی قرار دارند؛ ۱۰۰نفری که براساس برنامه‌های اعلام‌شده باید به ۲۴نفر کاهش پیدا کنند.

اطلاعات منتشرشده در پایگاه خبری سازمان مارس وان، نشان می‌دهد که تعداد زنان و مردان این فهرست برابر و سهم زنان مانند مردان است؛ ٥٠نفر. در این فهرست که مربوط به ‌سال ۲۰۱۶ است، ۱۵نفر کمتر از ۲۶‌سال سن داشتند و دونفر؛ یک زن و یک مرد هم بالای ۵۵سال، سن داشتند. آن‌چه اما این لیست ١٠٠نفره را به خبری داغ در ایران تبدیل کرد، حضور سه ایرانی در این فهرست است.

٣ ایرانی متقاضی سفر بی‌بازگشت به مریخ کجا هستند و چه می‌کنند؟

٣ داوطلب ایرانی سفر بی‌بازگشت به مریخ

«سعيد قندهاری»، «صادق مدرسی» و «الهه نوری» سه ايراني متقاضی مریخ‌نوردی و سفری همیشگی به این سیاره هستند. مريخ بیش از ۲۳۰ميليون كيلومتر با زمين فاصله دارد و آن‌طور که اعلام شده، این سفر درصورت تحقق، ٧ تا ٨ماه طول خواهد کشید. الهه نوری، زمان ثبت‌ این درخواست، ۱۹‌سال داشت و درباره خودش به رسانه‌ها گفته بود دانشجوي معماري است و به طراحي و دكوراسيون علاقه‌مند است. او همچنین توضیح داده بود که به نجوم و اخترشناسي علاقه‌مند است. او از ۱۶سالگي به كيهان‌شناسي علاقه‌مند شده و در آن دريافته كه از كائنات چيز زيادي نمي‌داند. نوری که از ایران مهاجرت کرده است و یکی از ۱۰۰نفر نهایی پروژه سفر به مریخ است، در پاسخ به سوال ما می‌گوید که فعلا علاقه‌ای به گفت‌وگو ندارد اما ادامه می‌دهد که انگیزه‌اش برای این سفر کم نشده است.

صادق مدرسی هم این‌روزها و در ۳۳ سالگی، به کار تحقیقاتی در زمینه بیماری ام اس و در دانشگاه‌ هاروارد آمریکا مشغول است. مدرسی در ایران کارشناسی ارشد زیست‌شناسی خوانده و همزمان مطالعات درباره نجوم هم داشته است. او هم در گفت‌و‌گو با ما از علاقه‌اش به محقق‌شدن این سفر گفته و آرزو کرده در بین ۲۴نفر نهایی قرار بگیرد. سعيد قندهاري هم سومین ایرانی این فهرست است. او ۳۷ساله و دارای مدرك كارشناسي ارشد فيزيك از ايران و كارشناسي ارشد روابط بين‌الملل و حقوق بشر از نيوزیلند است. قندهاری این‌روزها ساکن نیوزیلند است و همچنان به ادامه پروژه سفر به مریخ علاقه‌مند است.

سفر به مریخ؛ رویایی محال یا پروژه‌ای حتمی

مدت‌هاست که ماجرای سفر به سیاره سرخ و ساخت کلونی‌های انسانی در مریخ، به بحثی جدی و کارشناسی تبدیل شده، بعضی منتقدان پروژه مارس وان را یک خیال‌پردازی دانستند و گروهی دیگر، این تلاش را گامی روبه‌جلو و قابل ‌احترام اعلام کردند. «محمد جواد ترابی»، روزنامه‌نگار بخش علم و سردبیر سابق ماهنامه نجوم درباره این بحث‌ها می‌گوید: «سفر به مریخ، سفری بسیار پرمخاطره و پرهزینه‌ است. به همین دلیل سازمان‌های فضایی معتبر در جهان همیشه به شیوه‌ای محافظه‌کارانه دراین‌باره سخن گفتند. تا حدود ٥‌سال پیش، هیچ صحبتی درباره سفر به مریخ به صورت جدی وجود نداشت تا این‌که شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی فضایی شکل گرفتند و پیش از همه شرکت مارس وان که الان یک نهاد غیرانتفاعی شده است، برنامه‌ای برای فرستادن یک‌طرفه و بی‌بازگشت انسان به مریخ ارایه کرد.»

او درباره برنامه این شرکت هلندی هم می‌گوید: «برنامه این شرکت به این صورت بود که هر دو‌سال یک بار، یک کپسول فضایی و در هر کپسول، ۴ انسان را که هر کدام از این چهار نفر، از یک اقلیم، نژاد و زبان متفاوت هستند - تا در طولاني‌مدت دچار یکنواختی نشوند - به مریخ بفرستد. مسافران حدود ۹ماه در راه هستند و وقتی به مریخ رسیدند در اقامتگاه‌هایی قرار می‌گیرند که از قبل در فضاپیماهای بی‌سرنشین در مریخ، قرار گرفته‌اند.» ترابی که پیش از این و در گزارش‌های مختلفی به بررسی امکان این پروژه پرداخته، درباره انتقادات وارده به پروژه مارس وان می‌گوید: «از ابتدا این پروژه‌ با نقدهای فراوانی همراه بود. ازجمله این‌که ریسک پروژه بسیار بالاست و احتمال زنده‌ماندن افراد بسیار پایین است.

دلیل هم این بود که علاوه‌برفشارهای روانی، امکان ایجاد اختلاف‌ها هم زیاد است. در مواردی که سفر به مریخ شبیه‌سازی شده مثل مارس-۵۰۰، اطلاعات منتشرشده نشان می‌دهد که اختلاف‌ها شدت پیدا کرده بود. این اختلاف‌ها و بحث‌های روانی، ذهن روانشناسان حوزه فضا را به این موضوع معطوف کرده که در پروژه‌های طولانی‌مدت، انسان چه شرایطی پیدا می‌کند.» او ادامه می‌دهد: «علاوه‌بر مسائل روانی، مسأله فناوری هم هست. پرسش این است که اگر فضاپیماهای بی‌سرنشین یا باسرنشین نتوانند محموله‌های آب و اکسیژن را به سلامت برسانند چه سرنوشتی در انتظار این افراد در صورت حضور در مریخ، خواهد بود.» این روزنامه‌نگار حوزه علم درباره دیگر انتقادات نسبت به این پروژه، توضیح می‌دهد: «یک نقد بزرگ دیگر، مربوط به یکی از ادعاهای این پروژه و نسبت آن با حریم خصوصی افراد بود.

این پروژه قرار بود در صورت تحقق، به صورت زنده، زندگی این افراد را پخش کند و از حق فروش این فیلم‌ها، بخشی از هزینه‌ها تأمین شود. این موضوع بسیار جنجال ایجاد کرد و من خودم با مدیر مارس وان دراین‌باره صحبت کردم و ایشان گفت که موضوع چنین نیست و خبری از برادربزرگ داستان جورج اورول نیست. مدیر این پروژه گفت که این افراد به اختیار خود گزارش‌هایی را منتشر خواهند کرد و آن گزارش‌ها به فروش خواهند رسید.» آن‌طور که ترابی می‌گوید تلاش‌ها برای سفر انسان به مریخ همچنان ادامه دارد و به‌عنوان مثال، به برنامه «ایلان ماسک» مدیر شرکت اسپیس ایکس اشاره می‌کند که فعالیت‌هایش با استقبال فراوانی هم روبه‌رو شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راننده تاکسی

      عقل که نباشه جان در عذابه

    • آیلار

      خوش به حالشان فردا که مردند اونجا گناهی نیست یک مرگ خود خواسته هست دریغ از زندگی خسته هستم خودکشی هم حرام است اصلا نمی دانم چه غلطی بکنم آنقدر خودزنی کرده ام که بازهم نمی میریم فقط همه جایم از دست خودم کبود شده است کاش می تونستم برم سوئیس اونجا میگن یک مرکزی هست به اسم مرگ خود خواسته...هیچ امیدی ندارم چون همسر و بچه ام را از دست داده ام خودم هم شنوائی ام را از دست داده ام..اصلا خنده داره من برای چه زنده مانده ام..خاک بر سرت روزگار

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سلام دوست عزیز
        در بهزیستی قسمتی هست برای کمک ب افرادی ک ناامید هستند از زندگی
        حتما پیگیر باش
        احتمالا شما در این دنیا موندی ک کاری یا تصمیمی بدست شما انجام بشه

        دستت و رو زانوهات بذار یاعلی بگو و بلند شوانتقامت رو از دنیا با خندیدن دوباره بگیر

    • امیر احمدی

      الان ایران هیچ فرقی با مریخ نداره حالا اونجا آزادی هم هس

    • بدون نام

      والا همه ي ما ايراني ها حاضريم به اين سفر بي بازگشت بريم

    • بدون نام

      یعنی چطوری؟ میرن برای همیشه. دیگه برنمیگردن عجب جراتی دارن؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من الان دوازده سالمه ترجيح ميدم اونجا باشم تا توى ايران

      • مهدی

        این ارزوی هر انسان که از سیاره زمین خارج بشه و زندگی دومشرو شروع کنه

    • بدون نام

      آقا اینا دوباره ثبت نام نمی کنند منم میخوام از این سیاره برم دلم یه سفر بدون بازگشت میخواد تو مریخ نه ترامپ هست نه داعش نه اصولگرا نه اصلاح طلب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منم

    • Arezoo

      منم هستم.قطعا شرایط اقتصادی و... اونجا بهتر از ایرانه!

    • بدون نام

      کاش منم مطلع میشدم و ثبت نام میکردم. علاقه ای به زندگی ندارم دیگه...

    • بدون نام

      بله دیگه...با این مملکتی ک ما داریم، هرررررررررر جایی بریم خیلی بهتر از ایرانه...حتی مریخ
      :-|

    • بدون نام

      کاش الهه بره.
      زنان مریخی، مردان ونوسی.

    • علیخانی

      والا شانس ما ایرانیها
      اگر بربم مریخ همه جا گل و بلبل میشه
      اونوقت اونجا از غصه دق میکنیم

    • بدون نام

      @عليخاني
      اونجارو هم به گند مي كشونيم:))))

    • بدون نام

      منم میام
      چیزی ندارم اینجا

    • مریم

      چه باحاله میری اونجا کلا با یه دنیای جدید آشنا میشی چیز های جدیدی میخوری و کار های متفاوتی انجام میدی کاش منم میرفتم البته به خاطر مشکلات جامعه نه به خاطر علاقه مندی و کنجکاوی

    • مرتضی

      به درکه میمیریم و نمیایم .حداقل اونجا راحت میمیریم .نه امریکا است نا اسرائیل نه اعراب و عربستان دیوانه نه تامپ خل و چل نه تن یاهو بوزینه نه داعش*****نه آنگل مرکل ***** نه دولتی که فقط به فکر خودشه نه اقای سیفی که خانواده اش در استرالیاست و...... نهاز دلار 10000تومانی خبری است و نه از بنزین گران . از روغن پالم دار ـمیوه پارافین دار ـ آب و هوای آلوده ـ گرانی و...هم خبری نیست .

    • مهدی

      چطوری میتونم ثبت نام کنم ?اگه میدونین جواب بدین خواهش میکنم

    • بدون نام

      حق دارن

    • جواتی

      ای بابا چقدر شما سخت گرفتین من خودم یه مدت مریخ مسافر کشی میکردم جای بدی هم نیست منتها شبها یکم سرده فقط

    • محمد ج

      بابا اونجا اینقد راحتم نیس که همه راه افتادین... اونجا باید تموم عمرتون داخل یه کلنی باشین که مثل یه زندانه... اب و غذا باید از زمین ارسال بشه که اگه سالم نرسه میمیرید... مشکلات تکراری شدن و روانی و... به کنار

    • محمد

      رفتن به مریخ ارزوی هر انسانیه . منم دوست دارم برم چون اونجا حداقل میتونم چیزایی که تو ذهنم هست و عملی کنم اونجا میشه زندگی کرد وقتی به چیزی علاقه داشته باشی تو یه اتاق شش متریم میتونی زندگی کنی و لذت ببری. کاش بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج