۷۴۴۷۰۵
۷ نظر
۵۰۰۸
۷ نظر
۵۰۰۸
پ

آذر منصوری: چرا اعتراف مائده واکنش‌ برانگيز شد؟

آذر منصوري؛ فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: دختراني در شبکه اجتماعي اينستاگرام مي‌رقصند و مخاطبان هم ‌مختارند که اين رقص را ببينند يا اينکه نبينند. اما مشکل از جايي شروع مي‌شود که اين رقص‌ها زياد ديده مي‌شود و به قولي به شاخ‌هاي اينستاگرام تبدیل می‌شوند.

آذر منصوري؛ فعال سیاسی در روزنامه شرق نوشت: دختراني در شبکه اجتماعي اينستاگرام مي‌رقصند و مخاطبان هم ‌مختارند که اين رقص را ببينند يا اينکه نبينند. اما مشکل از جايي شروع مي‌شود که اين رقص‌ها زياد ديده مي‌شود و به قولي به شاخ‌هاي اينستاگرام تبدیل می‌شوند.

موضوع رقص دختران البته اولين بار نيست که سوژه رسانه‌ها مي‌شود. همين چند ماه پيش بود که رقص و گل‌افشاني دخترکان در يکي از فرهنگسراهاي شهر تهران و در حضور شهردار سابق اين شهر به موضوع داغ رسانه‌ها و به غائله‌اي براي حذف شهردار تهران تبدیل شد.

آذر منصوری: چرا اعتراف مائده واکنش‌ برانگيز شد؟

ظاهرا قرار است هر موضوعي که به نوعي به حوزه زنان در ايران برمي‌گردد، به اصلي‌ترين مسئله کشور تبدیل شود ‌و سر از ترند‌هاي شبکه‌هاي اجتماعي درآورد. حال مي‌خواهد موضوع پوشش زنان باشد يا رقصيدن آنها در شبکه‌هاي اجتماعي و... متغير اصلي همه اين اتفاقات زنان ايران هستند. به‌راستي چرا چنين است؟

چرا واکنش‌ها تا اين حد نسبت به مسائل زنان ايران جدي مي‌شود؟

چرا موضوع اعتراف از مائده هژبري تا اين حد واکنش‌برانگيز است؟

سال‌هاست فعالان زنان ايران در باره شکاف‌هاي جنسيتي در ايران به عنوان يکي از شکاف‌هاي قابل‌تعميم به حوزه‌هاي ديگر هشدار داده‌اند. وجود اين تبعيض‌ها عليه نيمي از جمعيت کشور در صورت بي‌توجهي آثار و پيامدهاي منفي خود را بر نيمه ديگر هم به جاي خواهد گذاشت و کم‌کم اين آثار به عريان‌ترين شکل ممکن خود را بر جامعه ايران تحميل خواهد کرد. ایران‌در رتبه بندی شکاف جنسیتي، در بين ۱۴۵کشور جهان در جمع 10 کشور آخر دنيا قرار دارد.

معني اين عدد اين است که بيش از نيمي از جمعيت کشور از انواع تبعيض‌ها رنج مي‌برند. وقتي در کنار اين تبعيض‌ها محدوديت آنها را در انتخاب سبک زندگي حتي در مقايسه با نيمه ديگر نيز اضافه کنيم، طبيعي است بايد منتظر حجمي از واکنش‌ها در برابر اين رويکرد باشيم. مائده هژبري همان‌طور که از نامش پيداست، در خانواده‌اي مذهبي متولد شده و ۱۷ سال بيشتر ندارد و در ايران نيز بزرگ شده است.

او هنوز طبق قانون کودک محسوب مي‌شود. هنوز به بلوغ کامل فکري نرسيده است. او باور و تمايلاتي دارد شايد يکي از تمايلات او ميل به ديده‌شدن باشد؟ ما چه کرده‌ايم براي آنکه مائده‌هايمان بيشتر ديده شوند؟

وقتي در جزئي‌ترين مسئله مانند رفتن او به ورزشگاه‌ها سال‌ها مقاومت مي‌شود؟ چه انتظاري از او داريم؟

چه براي مائده‌ها کاشتيم که امروز فصل برداشتمان باشد؟

طبيعي است عده‌اي در بيرون از مرزهاي ايران و شايد هم داخل سال ها است به دنبال اثبات ناکارآمدي جمهوري اسلامي هستند، اما چرا براي اثبات اين ناکارآمدي مطالبات زنان ايران را نشانه گرفته‌‌اند و غائله‌هایی مانند چهارشنبه‌هاي سفيد را راه مي‌اندازند و در پي هر اعتراضي به دنبال دوختن ردايي براي خود و بزرگ‌ترهايشان هستند؟

آنها تلاش مي‌کنند صداي فعالان زن ايران که به روش‌هاي مسالمت‌آميز به دنبال پيگيري مطالبات زنان هستند، به انزوا کشيده شود، تکليف ما با آنها روشن است، اما احاله همه مسئله به خارج از مرزهاي ايران و نگاه سلبي به اين مطالبات نه‌تنها تلاش بيهوده‌اي است که فقط صورت‌مسئله را به ناشيانه‌ترين شکل ممکن پاک مي‌کند، بلکه مقاومت در برابر انتخاب سبک زندگي به‌‌ویژه زنان و دختران امروز به پيدايش شکاف‌هايي مي‌انجامد که به طور مستقيم منافع ملي کشور را نشانه گرفته است.

اگر مائده‌هاي امروز ايران را نشناسيم و پيرامون آنچه آنها مي‌انديشند و مي‌خواهند و آنچه ما مي‌خواهيم گفت‌وگو نکنيم و تنها نسخه تجويزي‌مان، پخش اعترافات تلويزيوني براي به‌اصطلاح تنبيه امثال او و ‌آگاهي‌بخشي به نسل او و خانواده‌ها باشد، هم بر واقعيت‌ها سرپوش گذاشته‌ايم و هم آب به آسياب جريان‌هايي ريخته‌ايم که به دنبال بهره‌برداري از مسائل زنان ايران براي دامن‌زدن به شکاف‌ها و در نهايت براندازي جمهوري اسلامي هستند.

بايد گفت‌وگو‌ کنيم و راهي جز گفت‌وگو و پذيرش واقعيت‌هاي جامعه براي پيچيدن نسخه‌هاي شفا‌بخش نداريم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا باید واکنشی نشان بدهیم که بقیه هم فکر کنند این کار درسته کسی خطا کرده باید جزا ش ببیند احضار نظر درباره این کار اشتباه است نبایو همه حمایت میکردند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا فک میکنی فقط تو میفهمی این نشونه بلاهت و حماقته،جزای چه چیزی رو باید ببینه ؟؟؟دومن به تو چه ربطی داره که بقیه حمایت کردن یا نکردن ،؟؟؟؟برو و یاد بگیر که طرز فکر هرکسی به خودش ربط داره نه شما ها

    • بدون نام

      خواهر گرامی . واقعا مسیولین ما قدرتی و توانی بیش از برخورد با مسایل مربوط به زنان ندارند . اگر مرد میدان بودند و کارآمدی داشتند آنقدر مسایل مردانه وجود دارد که با آنها دست و پنجه نرم کنند .

    • ...

      چه قدر همه ناراحت شدن؟!
      مثل اینکه اونهایی که ناراحت شدند مخاطبش بودن!!!!

    • بدون نام

      بلاخره یه روزی آه این دختران و مردم شما را خواهد گرفت

    • بدون نام

      نفری که میگی مردم اظهار نظر و حمایت نکنن ،به تو چه ربطی داره

    • بدون نام

      آفرین. مساله باید ریشه ای بررسی بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج