۷۴۵۳۴۱
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

صوفی: ایده حجاریان، یک شورای نگهبان دیگر است

علی صوفی در روزنامه اعتماد نوشت: مسلم است که امروز اصلاح‌طلبان باید به خود بیایند و تدبیری بیندیشند. آن‌ها دیگر به حرف کسی گوش نمی‌کنند. عملکرد شورای عالی سیاستگذاری در جریان انتخابات شورا‌ها به اختلافات درونی شورای عالی سیاستگذاری دامن زد. همه این‌ها مزید بر علت شد. اصلاح‌طلبان به این فکر افتادند که با گفتمان رایج شان دیگر نمی‌توانند مردم را به صحنه بیاورند.

علي صوفي در روزنامه اعتماد نوشت: نسبت امروز جريان اصلاحات با جامعه نسبت به گذشته دستخوش تغيير شده است. شرايط اجتماعي، سياسي، بين‌المللي و اقتصادي امروز اصلاح‌طلبان حتي با سال ٩٦ هم قابل قياس نيست؛ چه رسد به سال ٩٢.

امريكا از برجام خارج شد و يكي از مهم‌ترين پشتوانه‌هاي رييس‌جمهور يعني برجام هم از دست رفت. بازار ارز آشفته شد و مردم اعتراضاتي در شهرهاي مختلف انجام دادند. اعتراضات نشان داد كه جامعه از جريان‌هاي سياسي عبور كرده است. اينگونه نبود كه از جريان اصولگرا به جريان اصلاح‌طلب جذب شود. شعارها و حرف‌هاي مردم نشان داد كه اين اعتراض از جنس ديگري است و حتي به اعتراضات سال ٨٨ هم شباهتي ندارد. اينها موجي از مردمي هستند كه از شدت ياس به خشم آمده‌اند.

گفتمان يك جريان سياسي بايد از دل احساس مردم بيرون بيايد و تبيين همين احساس باشد. مردم در اين صورت به گفتماني رو مي‌آورند. مسلم است كه احساس و رفتارهاي جديد مردم ضرورت تعريف گفتمان جديدي را مي‌آفريند. اصلاح‌طلبان با ساختار قبلي نمي‌توانند نياز مردم را تامين كنند. اين گفتمان بايد بر شفافيت و تبيين نيازهاي مردم مبتني باشد. احساس ناكارآمدي و و نااميدي از بدعهدي‌هاي پي در پي باعث رويگرداني شده است. اصلاح‌طلبي به‌شدت نياز به تحول دارد. تاكنون ايده‌هاي جديدي در اين راستا داده شده اما لزوما راهكار خوبي نيستند.

پارلمان اصلاحات فقط يك ايده است و حتي يك پروپوزال و طرح هم نيست. شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات فقط ايده را تصويب كرده است. پارلمان اصلاحات تنها در شرايطي مي‌تواند شكل گيرد كه احزاب فراگير در كشور وجود داشته باشند. آن وقت است كه مي‌توان انتظار داشت كه از هر حوزه انتخابيه و تقسيمات كشوري نمايندگاني در اين پارلمان حضور پيدا كنندو رقابت‌هايي بين احزاب شكل گيرد.

هسته سخت اصلاحات هم كه آقاي حجاريان مطرح كرده با تجربه‌اي كه از شوراي عالي سياستگذاري داريم نگراني افزودن به فيلترها را افزايش مي‌دهد و ممكن است مانع فعاليت اصلاح‌طلبان باشد. تضميني نيست كه هسته سخت اصلاحات به شوراي نگهبان ديگري براي اصلاح‌طلبان تبديل نشود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی مهدوی

      سلام.هشدارها به دولت بود نه نظام. آقای صوفی فکرکنم حالتون خوب نیست.علی مهدوی کنگاور

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج