جاباما
۷۴۵۸۵۸
۱۷ نظر
۵۰۰۵
۱۷ نظر
۵۰۰۵
پ

احمدی نژاد و روحانی چقدر نفت فروختند؟

درآمد نفتی ایران از ابتدای استقرار روحانی در سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته از ۲۷۳ میلیارد دلار فراتر رفت. دولت روحانی در حالی پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که فراز و نشیب های نفتی فراوانی را از سر گذرانده است.

خبرآنلاین: درآمد نفتی ایران از ابتدای استقرار روحانی در سال ۱۳۹۲ تا پایان سال گذشته از ۲۷۳ میلیارد دلار فراتر رفت. دولت روحانی در حالی پنجمین سال فعالیت خود را پشت سر می گذارد که فراز و نشیب های نفتی فراوانی را از سر گذرانده است.

دولت یازدهم از ابتدای استقرار تا کنون ۲۷۳.۲ میلیارد دلار نفت فروخته است. استقرار دولت در شرایطی رخ داد که ایران با تحر یم نفتی اتحادیه اروپا روبرو بود و میزان صادرات نفت به پایین ترین سطح در سه دهه گذشته رسیده بود. تلاش برای احیای بازارهای از دست رفته از یک سو و برنامه ریزی برای افزایش میزان تولید و صادرات از سوی دیگر سبب شد دولت یازدهم خیره کننده ترین آمار رشد تولید و صادرات نفت را در کارنامه خود ثبت کند . با این حال شیب تازه ای که اقتصاد ایران در آن قرار گرفته است، می تواند بار دیگر آورده ارزی ایران از محل صادرات نفت را دستخوش تغییر نماید.

بررسی ها نشان می دهد میزان درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۹۲ یعنی اولین سال استقرار دولت روحانی به ۶۴ میلیارد و ۵۴۰ میلیون دلار رسید. این رقم در سال پس از آن با کاهش قیمت نفت به ۵۵ میلیارد کاهش یافت . درامد نفتی ایران در سال ۱۳۹۴ با حفظ روند کاهشی به ۳۱ میلیارد دلار و در سال پس از آن ، بار دیگر به ۵۵.۷ میلیارد دلار افزایش یافت.افزایش صادرات نفتی مهمترین دلیل رشد قابل توجه درآمدهای ایران بود . سال گذشته نیز ایران ۶۵ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار نفت فروخته است.به این ترتیب دولت یازدهم در فاصله سال های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ درامدی معادل با ۲۷۳.۲ میلیارد دلار از محل فروش نفت کسب کرد تا در قیاس با دوره مشابه قبل یعنی سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۹۱ ، کاهش چشمگیر درآمد را شاهد باشد.

احمدی نژاد ؛ رویای تکرارنشدنی

درآمدهای نفتی دردوران احمدی نژاد رویایی دست نیافتنی است.سالیان طولانی این رکورد قابل شکستن نخواهد بود و قرن چهاردهم برای ایران با این فرصت از دست رفته عجین شده است.

هر چند بررسی ها نشان می دهد میزان تولید و صادرات نفت در دولت احمدی نژاد روندی کاهشی داشت اما بازار جهانی با دولت عدالت و مهرورزی سر سازگاری داشت چرا که به یمن قیمت های بالای نفت، دلارهای نفتی سرازیر ایران شدند. درآمد نفتی دولت احمدی نژاد بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی ۶۱۸ میلیارد دلار است. هر چند دولت نهم در اولین سال فعالیت ۴۸.۸ میلیارد دلار درآمد از محل فروش نفت داشت اما سالیانی نیز درامد ۸۰ تا ۱۱۸ میلیارد دلاری را در کارنامه خود ثبت کرد تا از این منظر غیر قابل رقابت با دولت های قبل و پس از خود باشد.

اخم نفت به اصلاحات

هر چند پرفراز و نشیب ترین تجربه نفتی از آن دولت روحانی است اما بررسی ها از منظر میزان درآمد نفتی نشان می دهد دولت اصلاحات نیز اقبال بلندی در این حوزه نداشته است.

بررسی ها نشان می دهد میزان درآمد نفتی ایران در دوره اصلاحات حدود ۱۶۳ میلیارد دلار بوده است . اوپک میزان درآمد نفتی ایران در سال ۱۳۷۶ را در حدود ۱۰ میلیارد دلار عنوان کرده است اما آمار بانک مرکزی نشان می دهد دولت خاتمی از سال ۱۳۷۷ تا پایان سال ۱۳۸۳ حدود ۱۵۴ میلیارد دلار نفت فروخته است . به این ترتیب رقم تقریبی درآمد نفتی دولت با ترش‌رویی این بازار به دولت هفتم و هشتم ۱۶۴ میلیارد دلار بوده است.

در این دوره ایران حتی روی درآمد نفتی ۹.۹ میلیارد دلاری در سال ۱۳۷۷ را نیز به خود دید . بالاترین درآمد نفتی در سال های تصدی این دولت در سال ۱۳۸۳ محقق شد. در این سال ایران ۳۶.۳ میلیارد دلار نفت فروخت .

نمودار زیر میزان درآمد نفتی ایران را در بیست سال گذشته نشان می دهد.

احمدی نژاد و روحانی چقدر نفت فروختند؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • مهرشاد

      دولت احمدی نژاد، کلا تو همه چیز رکوردداره. تو قیمت نفت، تو فساد، تو اختلاس، تو دروغ و ...... . در ضمن خودش هم زشت ترین رییس جمهور تاریخ تو کل دنیاست.

      پاسخ ها

      • علی جاده

        از آقازاده ها بپرسید ما که یک ریال هم نه از احمد آقا گرفتیم نه از حسن فقط احمد آقا به ما مسکن مهر داد و یارانه اما حسن همه چیز را گرفت حسن اگر زنجانی داشت نقاش را می فروخت توانایی احمد آقا بهتر بود.

    • ع

      ااخر من چی بگمما نه پولش دیدم که احساسی کنیم حالا شما یگی چقدر فروختند ماکه نمیداینم اینم الکی

    • mehdi...3424

      این درآمدها خرج کجاها شد

    • بدون نام

      تو کار دیگران دخالت نکنین

    • بدون نام

      به نصف درامد نفتمون میره کشورای دیگه

    • بدون نام

      مشکل کشور ما اینکه پول نفت بجای اینکه بره تو حساب بیت‌المال، بخش زیادیش میره تو جیب کسانی که به دنبال سهمشون از انقلاب هستند
      به خاطر همینه که اینقدر اختلاف طبقاتی و بی ارزشی پول ملی داریم

    • ناشناس....

      به امید خدا تحریم بشیم که نتونن یه قطره نفت هم بفروشن دل مردم خنک بشه

    • بدون نام

      سیاست همراه با تعقل ایشون باعث اون دوران طلایی شد حالا اقایون بی سواد فعلی چه دارن میکنن

      پاسخ ها

      • کاربر قدیمی

        تعقل رو خوب اومدی!!!

    • بدون نام

      هیچکدام از این درآمدهای نفت را در اقتصاد خانواده درک نکردیم.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دولت پاک دست ایران بر باد جالبه حالا دم از عدالت میزنه خنده‌دار

    • محمدرضا بختیار

      اصلا من کاری به اینکه در آمد نفتی دولت ها چقدر بوده ندارم !!!ولی برام سوال هستش که ما با صادرات نفت و پتروشیمی و گاز چگونه با بحران ارز در بازار داخلی روبرو هستیم و برخی از مدیران نظام اذعان به نبود ارز و کمبود ارز در سیستم ارزی دارند؟!!بعضی وقت ها آشفتگی بازار ارز را سیاست خود آقایان باید دانست که از سیاست های ایدئولوژیکی نشات می گیرد و بس!!!

    • بدون نام

      قیمت نفت بیشتر سیاستهای کشور تعیین میکند در زمان آقای احمدی نژاد بخاطر سیاست استکبارستیزی ایشان ،وغیر قابل پیش بینی بودن ،روی قیمت نفت اثر گذاشت ولی درزمان اصلاحات باز سیاست تعامل وگفتگوروی قیمت نفت اثر گذاشت ودر این زمان نیز همینطور ،در باره عملکرد نیز با توجه ب آمارهای واقعی ،سه دولت از نظرمسکن،اتوبان وجاده،ایجاد کارخانه های مختلف و.... انصاف ووجدان را در نظر گرفت.

    • بدون نام

      مهرشادازکس وکارروحانی ویاخیلی راضیه واون موقع۴۵۰۰۰هزاریارانه اندازه۳۰۰۰۰سیصدهزارالان می ارزیدوبیکاری فقرجرم جنایت وفسادنااکنی نارضایتی خیلی خیلی کمتربوداین دوررکوردهرچی بدوبدبختی شکونده واون موقع افغانیاروبیرون کرداحمدی نجات ولی روحانی ول کرده پرکردوکاروانسرای کردایران

    • بدون نام

      به لجن کشید درامدا که مال ملت بدبخت بود،وقتی نظارت نباشه وهمه چی خر تو خر باشه همین میشه.

    • محمد

      اصلا فروش نفت نباشین. کشور ما توانمندیهاش خعلی زیاده. هر چی از هر کجا کم بیارن بلافاصله با مالیات و برداشتن از جیب ما جبران میشه. ما که نمردیم دندمون نرم مثل بوووق کار میکنیم تا هر چی دزدی گرگی و کمبود بودجه هست جبران بشه. علی برکت الله

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج