جاباما
۷۴۶۰۲۳
۵۰۱۲
۵۰۱۲
پ

راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان بعد از یائسگی

ترشح هورمون استروژن که برای سلامت استخوان‌ها بسیار حیاتی و واجب می‌باشد، بعد از دوران یائسگی، در زنان کم شده و به همین علت احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنها، زیاد می‌شود. درمان با میوه‌هایی که پوست براقی دارند، ممکن است از پوکی استخوان به واسطه کمبود استروژن پیشگیری کنند.

وب‌سایت دکتر سلام: ترشح هورمون استروژن که برای سلامت استخوان ها بسیار حیاتی و واجب می باشد، بعد از دوران یائسگی، در زنان کم شده و به همین علت احتمال ابتلا به پوکی استخوان در آنها، زیاد می شود. زیرا فعالیت سلول های استئوبلاست که باعث ساخت استخوان می شوند را افزایش می دهند. هورمون این کار را به واسطه گیرنده استروژن آلفا (ERα) و گیرنده استروژن بتا (Erβ) انجام میدهد. میزان هورمون استروژن در دوران یائسگی کاهش می یابد.

این تحقیق توسط گروهی از دانشمندان چینی در دانشگاه پزشکی بی جینگ، انجام گرفت که در این تحقیق، اثرات میوه براق برگنو (privet) بر روی گیرنده های استروژن در استخوان ران، استخوان درشت نی در موش های بدون تخمدان را مورد بررسی قرار دادند. این میوه در کشور چین، بطور سنتی در درمان پوکی استخوان مورد استفاده قرار می گرفته است.

برای انجام این تحقیق، به مدت ۱۲ هفته، از این میوه ها، به میزان ۳.۵ (گرم / کیلوگرم) به موش ها داده شد. سپس، سطوح سرمی هورمون استروژن، هورمون لوتئینیز (هورمونی که توسط غده هیپوفیز قدامی ترشح می شود و باعث تحریک تخمک گذاری می شود) و هورمون تحریک کننده فولیکول را اندازه گیری کردند.

راه‌های پیشگیری از پوکی استخوان بعد از یائسگی

آنها همچنین با استفاده از آنالیز وسترن بلات و رنگ آمیزی ایمونو هیستو شیمی (فرآیند تشخیص آنتی ژنها در بافت سلولی)، گیرنده استروژن آلفا ( ERα ) و گیرنده استروژن بتا ( Erβ ) در استخوان ران، استخوان درشت نی و رحم را مورد ارزیابی قرار دادند.

بر اساس نتایج به دست آمده، تحت درمان قرار گرفتن با این میوه ها، باعث افزایش گیرنده استروژن آلفا (ERα )در استخوان ران و استخوان درشت نی و همچنین افزایش گیرنده استروژن بتا( Erβ ) در رحم موش ها شد، اگر چه نتیجه استروژن آلفا (ERα ) بسیار قوی تر از استروژن بتا (Erβ )در موش ها بود. گذشته از این، این نوع درمان باعث افزایش وزن رحم در موش ها نشد.

علاوه بر این، درمان با اینگونه میوه ها در موش هایی که تخمدان نداشتند، سطح هورمون لوتئینیزه و هورمون تحریک کننده فولیکول را در آنها افزایش دادند ولی باعث کاهش سطح سرمی هورمون استروژن شدند.

نتایج به دست آمده از این تحقیق نشان داد، درمان با میوه هایی که پوست براقی دارند، ممکن است از پوکی استخوان به واسطه کمبود استروژن پیشگیری کنند.

راه های درمانی دیگر برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

کارهای زیادی را به منظور حفاظت از ابتلا به پوکی استخوان می توانید انجام دهید از جمله:

ورزش

انجام ورزش های تحمل وزن و ورزش های مقاومتی، با تحریک تشکیل استخوان، باعث افزایش سلامت استخوان می شوند و از طرف دیگر سرعت روند از دست دادن استخوان بر اثر کهولت سن را کند می کنند.

بعضی ازورزش های تحمل وزن که می توانید انجام دهید عبارتند از:

پیاده روی

آهسته دویدن

طناب زدن

بالا رفتن از پله ها

اسکی

به منظور انجام تمرینات مقاومتی برای مقابله با افزایش وزن، شما باید با وزنه، ماشین های دارای وزنه و نوارهای الاستیک استفاده کنید. ورزش یوگا را نیز می توانید جایگزین اینگونه تمرینات کنید.

تحقیقات نشان می دهند که انجام مرتب یوگا، هر روز و به مدت 12 دقیقه، تراکم مواد معدنی استخوان را در ستون فقرات، استخوان ران و استخوان باسن، افزایش می دهد.

داشتن یک رژیم سالم و خوردن غذاهای سالم

داشتن یک رژیم غذایی حاوی غذاهای گیاهی و غذاهای تخمیر شده، از پوکی استخوان پیشگیری می کنند. بسیاری از میوه ها و سبزیجات، مواد مغذی مختلفی دارند که به سلامت استخوان کمک می کنند این مواد مغذی شامل کلسیم، منیزیم، پتاسیم، ویتامین K، ویتامین C و پروتئین می باشند.

همچنین دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند که از التهاب و استرس اکسیداتیو جلوگیری به عمل می آورند. این دو حالت سلولی با مسائل سالخوردگی و سلامت، مانند پوکی استخوان، در ارتباط می باشد.

از طرف دیگر، غذاهای تخمیر شده حاوی پروبیوتیک ها، به بهبود سلامت روده و افزایش تراکم معدنی استخوان کمک می کند. شما می توانید مواد غذایی تخمیر شده مانند ماست، کفیر، کلم ترش و کیمچی را تجربه کنید. ( زنان با انتخاب یک رژیم ضد التهابی، می توانند از ابتلا به پوکی استخوان جلوگیری کند، همچنین باعث کاهش دردهای استخوانی خود شوند)

داشتن خواب کافی و با کیفیت

برطبق یک تحقیق که در مجله انجمن پیراپزشکی آمریکا انتشار یافته، مردان و زنانی که بالای 50 سال، سن دارند، بطور معمول کمتر از شش ساعت در شب می خوابند و همین موضوع، باعث افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان در آنها می گردد. میزان مناسب خواب در افراد بزرگسال، بین 7 تا 8 ساعت، می باشد.

این راه های درمانی، نه تنها از استخوان های شما محافظت می کنند، بلکه از بیماری های دیگری مانند بیماری قلبی و سرطان نیز می توانند جلوگیری کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج