۷۴۶۵۶۱
۶۰ نظر
۵۰۰۶
۶۰ نظر
۵۰۰۶
پ

واکنش امام جمعه تبریز به ممنوعیت آموزش زبان محلی

 نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز به اظهارات روز گذشته وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش به زبان محلی در مدارس واکنش نشان داد و گفت: ما همان گونه که به ایران عشق و علاقه داریم، همه به آذربایجان نیز علاقه مندیم.

ایرنا: نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز به اظهارات روز گذشته وزیر آموزش و پرورش مبنی بر ممنوعیت آموزش به زبان محلی در مدارس واکنش نشان داد و گفت: ما همان گونه که به ایران عشق و علاقه داریم، همه به آذربایجان نیز علاقه مندیم.

حجت الاسلام محمدعلی آل هاشم امروز دوشنبه در دیدار مدیران و کارکنان ادارات کل بهزیستی و تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی با وی افزود: باید مواظب برخی سخنان که بر دنیا و آخرت ما خیری ندارد، باشیم و اجازه ندهیم دشمن به هدف اصلی خود، که تفرقه انداختن میان اقوام ایرانی است، دست پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش روز گذشته اعلام کرد: در برخی مناطق مشاهده شده است با زبان محلی به دانش آموزان آموزش داده می شود که این موضوع بسیار خطرناک است، زیرا بچه ها زبان محلی را در خانواده فرا می گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند

امام جمعه تبریز در واکنش به این اظهارات، با بیان این که خطه آذربایجان در راه حفاظت از مرز و بوم میهن اسلامی ۱۰ هزار شهید تقدیم کرده است، اظهار داشت: مگر ممکن است این مردم به خاک و کشور خود بی‌علاقه و بی‌توجه باشند که چنین سخنانی مطرح می‌شود.

واکنش امام جمعه تبریز به ممنوعیت آموزش زبان محلی

وی با اشاره به این که نقش برجسته آذربایجان در دوران‌های مختلف تاریخ ایران مانند مشروطیت و انقلاب بر کسی پوشیده نیست و مردم این خطه در همه عرصه‌ها پیشقدم بوده اند، اضافه کرد: ما در تبریز دو شهید محراب و رزمندگان نمونه فراوانی در لشکر عاشورا داریم که در جبهه‌ها، ایثار و فداکاری آنها زبانزد بود.

امام جمعه تبریز خطاب به وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: تازه مردم انتظار دارند در دانشگاه‌ها برخی دروس به‌زبان مادری تدریس شود و ما نیز عشق و علاقه خود را به آذربایجان فراموش نخواهیم کرد.

وی به سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با یکی از خانواده‌های شهدای مدافع حرم اشاره کرد و گفت: رهبر عزیزمان در دیدار با خانواده آن شهید مدافع حرم که ترک‌زبان بودند، به آموزش زبان ترکی به فرزند این خانواده تأکید کردند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • آه ازدست ادمای ..

      منظور اینه که فرد بتواند کسی که فارسی صحبت میکنند جوابش را بدهد
      مسافرت تبریز رفته بودیم اگر آدرسی رومی پرسیدیم متوجه نمیشد چی میگیم،یا ما متوجه نمیشدیم که یارو چی میگه
      زبان محلی رو که توی خونه هم میشه یاد گرفت اما توی مدرسه باید زبان رسمی یادداده بشه

      پاسخ ها

      • بهزاد

        یعنی متوجه نشدی که ترکها دوس ندارن فارسی حرف بزنن؟خودشون جوابتونو ندادن

      • بدون نام

        در جواب شخصی که با نام بهزاد در این بخش مطالبی نوشته آیاهمه ترک زبانها در این مورد مثل تو فکر میکنن؟مردم در ایران و از اقوام مختلف برای صحبت کردن با هم به چه زبانی باید با هم حرف بزنند؟شعرای مختلفی از مناطق با اکثریت ترک زبان نشین در ایران وجود دارند که به زبان فارسی شعر سرودن.جایگاه زبان فارسی در ایران جایگاهی فراقومیته و زبان فارسی متعلق به فقط یک قوم در ایران نیست وزبان فارسی یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه.

      • محمد

        متاسفانه فاشیسم تا جای پیش رفته که حتی در خانه هم فرزندان ما امنیت نداران ونمیتوانند زبان مادری را فرا گیرند به کوری بدخواهان یاشاسین ایران یاشاسین انا دیلیم

    • بدون نام

      وزیر آموزش و پرورش جوابگوی مدرسه معین تهران باشد و حرفهای نژاد پرستانه نزند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حرف نژاد پرستانه؟چرا نژاد؟در قانون اساسی هم به آموزش به زبان فارسی در مدارس هم اشاره شده .آموزش زبان محلی هم با آموزش به زبان محلی متفاوته.و زبان فارسی هم یکی از ارکان وحدت ملی در ایران است و زبان فارسی هم فقط متعلق به یک قوم در ایران نیست و در آذربایجان هم شعرای مختلفی وجود داشتند که به زبان فارسی شعر سرودند.

    • بدون نام

      آقای وزیر بهتر است یکبار هم که شده قانون اساسی کشور را بخوانید و اگر هم پول خرید آنرا ندارید بنده حاضرم برایتان بخرم و به وزارتخانه ارسال نمایم که دیگر اینگونه سخنان را بر زبان نیاورید و دشمن شاد کن نشوید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمن شاد کن؟این نظر تو بیشتر دشمن شاد کنه یا اون سخنان آقای وزیر؟در قانون اساسی هم بسیار واضح به آموزش در مدارس به زبان فارسی اشاره شده.آموزش به زبان قومی و محلی با آموزش ادبیات زبان قومی و محلی هم متفاوته.

    • بدون نام

      اهان میخوای عزیزم بگیم کتاب درسی رو هم برای شما به زبان ترکی چاپ کنن امتحاناتم ترکی باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ن میخوای ب زبان شیرین افغانها بخونیم و بنویسیم

    • بدون نام

      پس زبان رسمی کشور این بچه ها اگر یاد نگیرن کی باید یاد بگیرن وقتی میخواین زبان محلی رو جایگزین کنن؟ فردا مثلا میخواد یه نامه اداری بنویسه یا کتاب و مقاله علمی که همه بخونن بعد نگارش اولویت حتی بلد نیست چطوری میشه؟ بقولا مگر این رو تو خونه یاد نمیگیرن تو مراکز آموزشی اگر از زبان رسمی کشور استفاده نشه کسی که بخاطر مثلا موقعیت کاری والدین مجبور هست اونجا تحصیل کنه یا خودش توی اون مراکز پذیرفته شده باید چکار کنه باید بره دوره کلاسهای زبان محلی ؟

      پاسخ ها

      • خوزه زاپاتا دومنیکو الپاچینو فدریکو

        بدتون نیاد قصد جسارت هم ندارم واقعیت اینه که لهجه فارسی خیلی شیرین و لطیف و احساسات برانگیزه و بیشتر به درد قربون صدقه رفتن دوس دختر و دوس پسر برای همدیگه میخوره هیچوقت انتظار نداشته باشید که یک پسر و یا مرد و یا حتی دختر تورک با این لهجه صحبت بکنن عزت ایران ایلامی مدیون تورکهاست پس اجازه بدید تورکها با خلق و خوی تعصب و غیرتی که نسبت به ایران دارن هم مواظب مملکت باشن شم شما فارس زبانهای دوست داشتنی . یا علی

    • بدون نام

      خوزستان هم با زبان عربی اموزش داده شود جناب ال هاشم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته بیشترش لری

    • دومان

      یاشاسین آذربایجان

    • ایرانی

      خب تصورش بکنید با یه بچه شش ساله ترک یا کرد یا عرب ایرانی که هنوز زبان فارسی نمیداند همون روز اول ریاضی را به زبان فارسی درس بدی میفهمه به نظر شما؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خوب به زبان خودش بگن
        ما چه گناهی کردیم مثلا انگلیسبی یاد میگیریم،اول باید به فارسی ترجمه کنیم بعد زبان ترکی ؟! در صورتیکه زبان انگلیسی با ترکی قواعدشان خیلی نزدیکه !
        برترین ها لطفا سانسور نکن

      • بدون نام

        آیا در کنکور در ایران هیچ فرد کرد یا ترک زبان یا عرب رتبه ممتازی کسب نکردن؟تو از تاثیر دو زبانه بودن درمجموع در یادگیری چقدر آگاهی داری؟در جواب بدون نام ۱۲:۲۸ تو چند شاعر فارس زبان میتونی نام ببری که در ایران به زبان ترکی شعر گفته باشن؟و چند شاعرترک زبان در ایران وجود داشتن که به فارسی شعر سرودن؟فارسی زبانی فراقومیته در ایرانه.جایگاهش به عنوان زبان رسمی در ایران و زبانی که شعرای مختلفی از اقوام مختلفی هم در ایران به این زبان شعر سرودن کاملا مشخصه و زبان فارسی هم متعلق به فقط یک قوم در ایران نیست و یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه.

    • بدون نام

      پس چرا یک کارمند نمیتواند فارسی صحبت کند

    • بدون نام

      یاشاسن امام جمعه

    • مهرداد

      من پدرم ترکه اما جای دیگه بزرگ شدم تا زمان دبیرستان که رفتیم تبریز زندگی کنیم، هم دبیرستان به زبان ترکی تدریس میشد و هم مقطع کاردانی که دانشگاه خوندم و هم الان که کارشناسی دارم میخونم. دروغ نگید لطفا.

    • ج.م.

      آفرین بر امام جمعه تبریز
      کاشکی در کل کشور به سخنان وزیر محترم آموزش وپرورش انتقاد میشد . این آغا مثل اینکه اصلا زبانشناسی و روانشناسی بلد نیستند. درکل جهان قاعده بر این این است که حتما کودک قبل از آموزش زبان غیر , حتما زبان مادری را آموزش ببیند. آموزش هرگونه مفاهیمی با زبان مادری خیلی ساده تر وعمیق تر می باشد , درغیر این صورت مغز کودک باید همزمان این مفاهیم را اول به زبان مادری وبعد به زبان دیگری انتزاعی کند.متاسفم برای کارشناسان ما که این قدر رو زبان های محلی حساسیت منفی دارند. قانون اساسی این حق را به اقوام مختلف داده که بازبان خود اموزش ببینند. حالا که این حق راعملا از اقوام گرفته ایم , دیگه این صحبت ها از زبان وزیر آموزش خیلی بی اتصافی می باشد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قانون اساسی کجا این حقو داد که اقوام با زبان محلی خود آموزش ببینند؟در قانون اساسی در مورد آموزش به زبان فارسی به صورت واضح اشاره شده ولی کجا دقیقا به آموزش به زبان محلی و قومی اشاره شده؟ آموزش به زبان محلی با آموزش زبان محلی متفاوته.درکجای قانون اساسی در مورد آموزش به زبان محلی و قومی اومده؟و نکته بعد اینکه اگر منظورت در این نظرت اینه که در تمام جهان قاعده براینه که آموزش به زبان محلی و قومی باشه باید بگم در کشورهای مختلف بسیاری وجود داره که آموزش در مدارس به زبان رسمی در اون کشوره و من واقعا ازین نظرت تعجب کردم. در دنیای جدید آموزش به زبان رسمی برای ارتباط با فضای بزرگتر در سطح یک کشور مهمتره یا آموزش صرفا بر پایه آموزش با زبان محلی؟و چقدر در مورد تاثیر دو زبانه بودن در مجموع در یادگیری آگاهی داری؟و زبان فارسی هم در ایران جایگاه فراقومیتی داره و یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه.

    • بدون نام

      درودبراین سیدفاطمی...

    • بدون نام

      هیچ دلیلی وجود ندارد که در مدارس با زبان محلی تدریس شود چون ما زبان ملی داریم و جهت پیشرفت و تعامل با مردم دیگر نقاط کشور ما نیاز به تسلط بر زبان ملی داریم .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان قومهای مختلف طبق قانون اساسی در مدارس آزاده وممنوعیت را این وزیر اعلام کرده

    • امیران

      آقایِ آل هاشم بسیار انسان شریفی هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یاشاسین آل هاشم وزیر نژادپرست باید استیضاح بشود

    • خلیلی قوشچی

      یاشاسین بوتون ائللریمیز
      یاشاسین آذربایجان
      یاشاسین آقای آل هاشم

    • بدون نام

      این سخنان وزیر توهین به همه اقوام و زبان آن هاست
      آموزش زبان مادری از کمترین حقوق شهروندی یک فرد است
      احسنت به امام جمعه تبریز
      نباید در مقابل همچین مسئولین بی لیاقتی سکوت کرد

    • بهزاد

      از پانفارس ها انتظاری بیش ازین نیست.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پانفارس؟دقیقا منظورت چیه؟زبان فارسی در ایران جایگاه فراقومیته داره و متعلق به فقط یک قوم در ایران نیست و چندین قرن هم زبان رسمی در ایران بوده و اکنون نیز زبان رسمی در ایران هست و از ارکان وحدت ملی در ایرانه.

      • بدون نام

        طوطی یه بار گفتی همه هم دیدند لازم نیست هزار بار تکرار کنی وزیر حرفش کاملا نژادپرستانه بوده وسلام

    • بدون نام

      چه ربطی داشت.

    • داراب

      متاسفم وزیر نژاد پرستی داریم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان فارسی در ایران جایگاه فراقومیتی داره و متعلق به فقط یک قوم در ایران نیست و یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه.و چه ربط منطقی داشت که اونطور در نظرت نوشتی "نژاد پرستی"؟

    • بدون نام

      آی ساقوول

    • بدون نام

      یاشاسین اذربایجان ایران وتبریزیهای باغیرت باکلاس افتخارایران وایرانی یک نفرافغانی راه ندادن نه بیکاردارن نه فقیربرعکس کل ایران اگه این افغانهاهم یادبگیرن که نفوذی میشن واین خطرناک

    • بدون نام

      زبان مادری که دیگراحتیاج به معلم ودرس ومشق نداردمادران وپدران وظیفه خویش راخوب انجام میدهند
      .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        نخیر باید در مدارس هم تدریس بشود

    • بدون نام

      ما هم دوست داریم به زبان لری تمام دروس را بخوانیم برامون افتخاره تازه دوست داریم زبان ما زبان رسمی کشور بشه چون تعدادمان بیشتر از فارس و ترک است!!!

      پاسخ ها

      • بهزاد

        پس ۴۰ میلیون ترک ایرانی چی میشه؟
        از ارومیه و تبریز و اردبیل و زنجان و قزوین و همدان بگیر تا ترکهای شیراز و خراسان و اراک و.....
        حالا شما بیشترید یا ترکها.ما که زبان ملیمون ترکی هست

      • بدون نام

        در پاسخ به شخصی که با نام بهزاد در این قسمت مطالبی نوشته چطور اونطور در پاسخت در این بخش نوشتی ۴۰ میلیون ترک ایرانی؟همدان رو هم به اون نحو و ازون نظر مانند تبریزو اردبیل به حساب آوردی؟میدونی چند درصد از جمعیت همدان اصالتا لر و کرد و خود همدانیهایی که لرو ترک زبان و کرد نیستند می باشند؟و تو چطور نوشتی ۴۰ میلیون ترک ایرانی؟زبان ملیمون دراین پاسخت یعنی چه؟همه اقوام ایرانی در ایران از یک ملت هستند و اون ملت ایرانه.واژه "ملیمون" که به اون نحو در این پاسخت نوشتی یعنی چه؟

      • بدون نام

        عزیز تو چهل میلیون نیستی شاید به زور پانزده میلیون بشی اما من با سند میگم بالای چهل میلیونم

    • بدون نام

      جناب رئیس جمهور متاسفم که همچین آدمی راوزیر آموزش وپرورش انتخاب کرده اید بنظر ایشان زان مادری بایددرکنج خانه ها بایگانی بشه اتفاقا میبایست ازمقطع ابتدائی تادانشگاه کاربرد داشته باشه بهتره برای لغات خارجی بموقع جایگزین انتخاب کنید تا اینقدر متداول نشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید طبق قانون اساسی ادبیات زبانهای قومی در ایران تدریس بشود

    • بدون نام

      آقای وزیر کجای قانون اساسی ما این طور بیان شده؟ بفرمائید مستفیذ بشیم

    • بدون نام

      من خودم تبریزی هستم.یاد گیری زبان محلی رو مناسب میدونم ولی نباید همه ی درسها به زبان محلی تدریس بشه.به عنوان مثال زبان انگلیسی در کتاب انگلیسی تدریس میشه و درس ریاضی رو به زبان فارسی درس میدن نه زبان انگلیسی.

    • بدون نام

      ...خدا به ما رحم کند.

    • بدون نام

      مگر شمایی که انتظار دارید ترکها فارسی بلد باشند.خودتان ترکی بلدید؟وقتی کسی برای مسافرت به تهران می آید از آذربایجان .،آدرس میپرسد حتما باید فارسی بلد باشد،؟شما چرا ترکی یاد نمیگیری؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان فارسی در ایران جایگاه فراقومیته داره و زبان رسمی کشور در چندین قرن بوده.چند تا شاعر فارس زبان میتونی نام ببری که در ایران به زبان ترکی شعر سروده باشن؟وحالا چند شاعر ترک زبان در ایران میتونی نام ببری که به فارسی شعر سروده باشن؟شاعران ترک زبان مختلفی در ایران وجود داره که به فارسی شعر سرودن.کدوم زبان در ایران در طی قرن ها جایگاه فراقومیته و رسمی داشته؟زبان فارسی هم متعلق فقط به یک قوم نیست و از ارکان وحدت ملی در ایرانه

      • بدون نام

        کلا زبان فارسی نصف بیشترش عربیه و یک زبان علمی نیست به نظرم همون زبان ترکی یا عربی رسمی میشد بهتر بود

    • estalin

      اصلا کی گفته زبان رسمی فارسی هست تورکها زبان زنده بین المللی خودشون رو دارن حالا بیان با لهجه فارسی که زیر مجموعه زبان زنده عربی هست صحبت کنن نه بابا چنین انتظاری نداشته باشید .تو این دنیا برای یاد گرفتن زبانی باید به خودت زحمت بدی که بین المللی باشه مث انگلیسی.لهجه فارسی هم بد نیست یاد بگیری

      پاسخ ها

      • بدون نام

        زبان رسمی در ایران زبان فارسی هست و چندین قرن هم زبان رسمی در ایران نیز بوده و جایگاه فراقومیتی هم در ایران داره و یکی از ارکان وحدت ملی در ایرانه و متعلق به فقط یک قوم در ایران هم نیست.زبان فارسی هم لهجه نیست.ومتاسفانه عده ای هم بدون منبع موثق و درست اینو مطرح کردن و یک عده هم اونو تکرار کردن.و برای بسیاری از واژه های عربی که در زبان فارسی وجود داره معادل فارسی هم وجود داره.در زبان ترکی هم معمولا واژه های فارسی و عربی که بسیار زیاده که این هم کاملا واضحه.زبان ترکی از کی مثل زبان انگلیسی زبان بین المللی شده؟علت اینکه اونطور در این نظرت نوشتی زنده بین المللی دقیقا چی بود؟

    • محمد

      زبان فارسی به درد زبان عشیره ای می خورد نه کشوری و ملی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        پس چرا حتی صفویان و قجریان هم زبان رسمیشون فارسی بود و دستور داده بودن تو تمام بلدیه ها فارسی بنویسن و تمام مکاتبات اداری فارسی باشه ؟

    • بدون نام

      ایا میدانید زبان ترکی سومین زبان غنی دنیاست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایا میدانید شما دروغ می گویید؟

    • estalin

      بی خیال بابا ما ترکی حرف بزنیم شما فارسی تازه تمام قومیتهای ایران لهجه فارسی رو قبول کردن فقط ما ترکها قبول نکردیم و نمیکنیم و نخواهیم کرد. هیچ عاقلی یک زبان غنی رو عوض نمیکنه. خدا بخواد الفبامون رو هم لاتین میکنیم

    • سید

      عزیزانی هموطنی که برای زبان فارسی و ترکی جوش میزنند بدانند که عزیزان فارسی زبانی که برای زبانشان اهمیت قائلند این ترکهای بیچاره هم برای زبان خودشان اهمیت قائلند. خوبه بدانید همین ترکها ایران رو یکپارچه کردن و زبان فارس یرا رسمی پس این ترکها از شما ایرانیترند. لازم نیست از ترکی بترسید. با این حرفها دارن اذربایجان رو ازرده خاطر میکنند و قصدشان هم معلوم. بدبختند دیگر.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج