جاباما
۷۴۶۶۸۱
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

بیش از آنکه پپ بر فوتبال انگلستان اثر بگذارد، تاتنهام با پوچتینو تاثیرگذار بوده است، نکته ای که اهالی فوتبال توجه کمتری به آن دارند.

ورزش سه: جام جهانی ۲۰۱۸ به پایان رسید. جامی که همچون بقیه جام ها هیجان، لذت و زیبایی زیادی به همراه داشت و البته یک ماهِ دل انگیز را برای فوتبال دوستان رقم زد. پیش تر تیفوسی های فوتبال پس از جام یک دفتر پر از نکات و تصاویر و... داشتند که یادگاری از جام جهانی آن دوره محسوب می شد؛ حالا این مطلب را به چشم همان دفترها نگاه کنید.

1. تیم ملی ایران در رده بندی

تیمی که در سارانسک مقابل پرتغال به تساوی رسید و از جام کنار رفت، تیم ۲۳ نفره ایران با هدایت کارلوس کی روش بود. اما ایران یک تیم ۳ نفره دیگر هم داشت که به کاپیتانی علیرضا فغانی بازی های مهمی را قضاوت کرد و به زعم کارشناسان مختلف خارجی، بهترین تیم داوری تورنمنت نیز بود.

در نهایت فغانی، سخندان و منصوری بازی رده بندی را داوری کردند. حال آرزوی اهالی فوتبال در ایران برای آن ها، قضاوت در فینال جام ملت های آسیا و فینال جام جهانی ۲۰۲۲ است.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

۲. تاثیر پپ بر تیم ملی انگلستان

بسیاری قهرمانی اسپانیا در جام جهانی 2010 و آلمان در 2014 را به حضور پپ گواردیولا در لیگ این کشورها مرتبط می دانند. آن ها همچنین معتقد بوده و هستند که حضور گواردیولا در منچسترسیتی، عامل اصلی موفقیت تیم ملی انگلستان نیز هست.

نگاهی به سبک بازی تیم ملی انگلستان خلاف این را نشان می دهد. سه شیرها 9 گل را از روی ضربه ایستگاهی به ثمر رساندند؛ به عبارتی 75 درصد از تمام گل هایشان. آن ها در این زمینه صدرنشین هستند. این در حالی است که تیم های پپ گواردیولا معمولا گل هایشان را در جریان بازی به ثمر می رسانند.

اما شاگردان ساوت گیت، مالکیت توپ و درصد پاس صحیح بالایی داشتند. آن ها بیش از هر تیم دیگری پاس صحیح دادند و در مرحله حذفی 83 درصد پاس صحیح داشتند. انگلیس تنها یک بار در مرحله حذفی باخت و آن هم دیداری بود که توپ بیشتر در اختیار حریف بود.

بیش از تاثیر پپ بر انگلستان، باید اثر تاتنهام و پوچتینو بر جام جهانی را بررسی کرد. تاتنهام در نیمه نهایی 10 بازیکن داشت؛ یعنی 9.2 درصد.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

3. سیستم ها

از مرحله یک هشتم نهایی، سیستم ۴.۵.۱ و مشتقات آن(۴.۱.۴.۱، ۴.۲.۳.۱ و...) بیشترین سیستم مورد استفاده برای تیم‌ها بود. به عبارتی در مرحله ناک اوت چون تیم ها با یک شکست کنار می‌رفتند، دست به ریسک نمی‌زدند و سعی در محکم کردن کمربند خط میانی داشتند و در خط حمله فقط به یک نفر متکی بودند.

پیش از جام جهانی گفته می شد سیستم غالب بر این جام، ۳.۵.۲ و ۵.۳.۲ باشد اما این دو سیستم تنها ۴ بار مورد استفاده قرار گرفتند! همچنین بلژیک تنها تیمی بود که از ۳ مدافع، ۴ هافبک و ۳ مهاجم استفاده می کرد.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

۴. ضد قهرمان و رقیب ساز

جا ماندن ایتالیا با 4 دوره قهرمانی جهان از قطار روسیه نشان می داد که این جام رابطه خوبی با قهرمان ها نخواهد داشت. این روند در ادامه نیز دیده شدبه طوری که 5 قهرمان از صعود به نیمه نهایی بازماندند. 5 قهرمان که روی هم 14 قهرمانی داشتند به اضافه پرتغال به عنوان قهرمان یورو.

آلمان در مرحله گروهی، اسپانیا و آرژانتین در یک هشتم نهایی و برزیل و اروگوئه در یک چهارم نهایی از جام کنار رفتند.

این جام علاوه بر اینکه برای تیم‌های قهرمان خوش یمن نبود، به فوق ستاره‌ها هم روی خوش نشان نداد. رونالدو، مسی و نیمار خیلی زود کنار رفتند تا مدعیانی جدید معرفی شوند: مودریچ، ام باپه، هازارد، دی بروین، گریژمان و... که هرکدام می توانند صاحب توپ طلای 2018 باشند.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

5. ایران بهترین نبود اما...

ایران بهترین تیم آسیایی نبود. این عنوانِ افتخاری باید با کمال احترام به ایران و کره جنوبی، به ژاپن برسد. ژاپنی ها خوش شانس بودند که در گروه آسان تری قرار گرفتند اما در طول مسابقات شایستگی شان را هم نشان دادند. توانایی ایجاد موقعیت، شوت زنی، عبور از بازیکن مقابل، گردش توپ در سطحی بالا، قدرت و سرعت انتقال توپ فوق العاده مشخصه های بارز ژاپنی ها در این جام بود.

ایران بهترین نبود اما بیشترین پیشرفت را نسبت به تیم های آسیایی به خود اختصاص داد. شاگردان کارلوس کی روش برای نخستین بار ۴ امتیاز در جام جهانی کسب کردند، دروازه شان را در یک بازی بسته نگه داشتند و البته مقابل قدرت های جهان ایستادگی کردند؛ هرچند که ضعف هایی جدی در نقاط مختلف زمین چه تاکتیکی و چه تکنیکی داشتند.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

۶. شگفتی نه، این طبیعت فوتبال است

این که اسپانیا 2 روز پیش از جام جهانی سرمربی را اخراج کند و هیه رو را روی نیمکت بنشاند و در یک هشتم نهایی حذف شود، شگفتی نیست. اگر خلاف این اتفاق می افتاد، نامش را می شد شگفتی گذاشت.

این که کرواسی با یک دوجین مهره با کیفیت استاندارد، میل به پیروزی فراوان و نمایش های سزاوارانه تا فینال پیش برود، شگفتی نیست. چرا که آن ها با ارائه چنین بازی هایی قطعا باید پیروز می شدند.

قهرمانی خروس ها، حذف برزیل مقابل بلژیک، صعود انگلستان و بازماندن تیم هایی نظیر هلند و ایتالیا از صعود به جام جهانی نیز باتوجه به کیفیت تیم ها و بی توجه به اسم و رسمشان، تنها عدالت فوتبال را نشان داد.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

7. شش هزار تماشاگر و 2 گل کمتر از برزیل

جام جهانی روسیه آنقدر هیجان انگیز و دیدنی بود که حالا بتوانیم آن را با ۲۰۱۴ برزیل مقایسه کنیم. جامی که به سبب میزبانی توسط سلسائو، نگاه های مثبت بیشتری را متوجه خود می‌دید. اما در روسیه نیز هیجان بسیار بالایی وجود داشت؛ میانگین ۴۷ هزار و ۳۷۱ تماشاگر به ازای هر مسابقه و ۲.۶۴ گل به ازای هر بازی نشان دهنده کیفیت بالا و جذابیت زیاد این دوره است. اما در برزیل میانگین تماشاگران ۶ هزار نفر بیشتر و در مجموع تعداد گل ها نیز ۲ تا بیشتر بودند.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

۸. ۲۰۲۶ در راه است

جام جهانی 2018 نیز تمام شد. حالا تنها یک دوره دیگربا تغییر فرمت این مسابقات فاصله داریم. اما از همین حالا می توان بوی جام جهانی 2026 را استشمام کرد. در این دوره تیم هایی نظیر ایران، روسیه، سوئد، کاستاریکا و... سعی داشتند تا با ایجاد استحکام در خط دفاع، در ابتدا از گل نخوردن پرهیز کنند و به تک موقعیت ها و اتفاقات دل ببندند.

این در حالی است که در جام جهانی 2026 تساوی وجود نخواهد داشت و در مرحله گروهی نیز هر بازی باید یک برنده داشته باشد. در چنین شرایطی بدون شک تیم های ضعیف تر بیش از این روی دفاع کار خواهند کرد تا در ضربات پنالتی پیروز شوند.

در زیر می توانید تصاویری را ببینید که از ابتدای جام برای چنین روزی گلچین شده اند.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال نسل طلایی بلژیک جام را با پیراهن طلایی به پایان رساند.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

پایان.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

در کتاب گینس ثبت کنید؛ انگلستان در پنالتی ها شکست نخورد، آب خوش از گلوی هندرسون پایین رفت.

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

بعد از حذف اسپانیا، همین الان یکهویی!

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

بهترین ژست با جامِ طلایی

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

مودریچ و یاران؛ شکست خورده اما خستگی ناپذیر

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

فریاد پیروزی؛ ۲۱۹ سال بعد از فریاد آزادی

از تأثیر پپ بر جام تا نمایش عدالت فوتبال

ناامیدی امیدِ برزیل

نویسنده: محمد همتی

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج