۷۴۶۷۱۱
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

شمارش معکوس برای خداحافظی با «لوور»

گزارش روزنامه «اعتماد» از آخرین روز‌های نمایشگاه «لوور در تهران» را می‌خوانید.

گزارش روزنامه «اعتماد» از آخرين روزهاي نمايشگاه «لوور در تهران» را می خوانید.

روزهاي آخري است كه «ابوالهول» با آن هيبت و عظمت در ميان تالار اصلي نمايشگاه تكيه بر بازوهايش زده و با جديت تمام انگار هنوز هم حواسش به نظم جهان است و «فرشته نگهبان آرامگاه قلب» سرش به كتيبه‌اش گرم است و «دومنيك قديس» با شاخه‌هاي زنبق در دست بازديد‌كنندگان را زيرنظر دارد.

شمارش معکوس برای خداحافظی با «لوور»

بالغ بر چهار ماه گذشت از روزي كه لووري‌ها از پاريس راهي تهران شدند، آمدند تا در نمايشگاهي ماجراي شكل‌گيري بزرگ‌ترين موزه جهان را مرور كنند و حالا كم كم بايد آماده شوند براي بازگشت، براي پرواز تهران- پاريس.

٢٤٣ هزار بازديد‌كننده در ٥ ماه

تشكيل صفي طويل از بازديدكنندگان در مقابل موزه ملي ايران، اتفاقي نادر براي موزه‌هاي كشور بود كه در روز اول فروردين باعث شگفتي بسياري از فعالان فرهنگي شد. اين اتفاق در روزهاي ديگر نوروز هم تكرار شد، در دو ماه نخست برگزاري نمايشگاه بالغ بر ١٧٠ هزار نفر از اين نمايشگاه بازديد كردند كه بخش اعظمي از آنها در تعطيلات نوروز به اين نمايشگاه رفتند.

روزهاي پاياني نمايشگاه لوور در تهران در حالي سپري مي‌شود كه همچنان بازديد‌كنندگاني از شهرهاي مختلف ايران به بازديد آن مي‌آيند.

نوكنده رييس موزه ملي ايران معتقد است: «اين نمايشگاه استقبال كم‌نظيري داشت. براي نخستين‌بار بود كه شواهد باستان‌شناسي از فرهنگ‌هاي كهن جهان در يك‌جا به نمايش درمي‌آمد و استقبال بازديد‌كنندگان ايراني از اين رويداد، پيام روشني دارد. اين بازديد‌كنندگان از برگزاري نمايشگاه بين موزه‌اي ساير كشورها حمايت مي‌كنند و علاقه‌مند هستند كه ساير فرهنگ‌ها را بشناسند.» نمايشگاه حتي در روزهاي اول هفته، لحظه‌اي خالي از بازديد‌كننده نيست. طبق اعلام مدير موزه ملي ايران بالغ بر ٢٤٣ هزار نفر در طول برگزاري اين نمايشگاه از آن بازديد كرده‌اند.

ميزان بازديد از موزه ملي ايران هم در طول برگزاري اين نمايشگاه افزايش چشمگيري داشته و به گفته مدير اين موزه، ركورد بازديد از اين موزه در ماه‌هاي گذشته شكسته است. هر چند استقبال مردم از يك نمايشگاه باعث خوشحالي بود، اما در عين حال موجب ايجاد نگراني‌هايي هم براي موزه ملي ايران و آثار موجود در نمايشگاه لوور شد.

«لوور در تهران» قرار بود تا نيمه خرداد در موزه ملي بماند و سپس سفري به موزه بزرگ خراسان داشته باشد، اما با تصميم مديران ميراث فرهنگي در تهران ماندگار و تاريخ برپايي‌اش تا ٨ مرداد تمديد شد.

نمايشگاه لوور در تهران در شرايطي افتتاح شد كه روابط ايران و فرانسه به دلايلي با چالش‌هايي روبه‌رو بود. تاكيد بر ديپلماسي فرهنگي در جهاني كه هر روز از گوشه‌اي از آن نداي جنگ بلند است، مي‌تواند زمينه‌ساز صلحي پايدار باشد.

زبان مشترك فرهنگ پاي «ژان ايو لو دِريان» وزير امور خارجه اين كشور را به موزه ملي ايران باز كرد تا در نخستين سفرش به ايران در سخنراني افتتاحيه‌اش بگويد: «تبادلات سياسي بين كشورها نيازمند داشتن ديالوگ و گفت‌وگو است. براي كشور ما و ايران اين مساله از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. قطعا در روابط بين‌المللي ديپلماسي فرهنگي نقش قدرتمندي داشته و يكي از روش‌ها براي توسعه روابط بين كشورهاست.»

رسانه‌هاي سياسي دنيا اين رويداد فرهنگي را زمينه‌اي براي بهبود روابط سياسي ميان دو كشور دانستند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج