جاباما
۷۴۶۹۹۸
۲ نظر
۵۰۵۰
۲ نظر
۵۰۵۰
پ

۱۱ موردی که مُسری هستند؛ از طلاق تا ترک سیگار

تنها بیماری ها و عوامل آن ها نیستند که می توانند از شخصی به شخصی دیگر سرایت کنند. حتما تجربه ی آن را داشته اید که با دیدن خمیازه ی دیگران شروع به خمیازه کشیدن کنید یا شاید شنیده باشید که خنده هم مسری است.

وبسایت روزیاتو: تنها بیماری ها و عوامل آن ها نیستند که می توانند از شخصی به شخصی دیگر سرایت کنند. حتما تجربه ی آن را داشته اید که با دیدن خمیازه ی دیگران شروع به خمیازه کشیدن کنید یا شاید شنیده باشید که خنده هم مسری است. اما این ها تنها مواردی نیستند که مسری هستند و چیزهای عجیب دیگری هم وجود دارد که از دیگران به ما سرایت می کند. بعضی از آن ها مزیت هایی دارند اما در مورد بعضی دیگر از آن ها باید مراقب مسری بودن شان باشیم. در ادامه به ۱۱ چیز عجیبی می پردازیم که مسری هستند.

۱- سفارش غذا در رستوران

طبق تحقیقات دانشگاه الینویز امریکا، وقتی به همراه دیگران برای خوردن غذا به رستوران می رویم و غذاهایی شبیه به هم سفارش می دهیم، احساس شادی بیشتری در کنار یکدیگر می کنیم. بنابراین اگر نگران وزن تان هستید، در رستوران زودتر از بقیه غذای خود را سفارش دهید تا تحت تأثیر هوس های غذایی همراهان تان قرار نگیرید.

۲- افکار منفی

۱۱ موردی که مُسری هستند؛ از طلاق تا ترک سیگار

در پژوهش دانشگاه نتردام امریکا مشاهده شد دانشجویان جدیدالورودی که به صورت تصادفی با کسانی هم اتاق شدند که اغلب در فکر و ناراحت بودند، بعد از گذشت سه ماه احتمال دچار شدن به شیوه ی تفکر منفی هم اتاقی هایشان در آن ها بیشتر بود. بنابراین دیگران می توانند واکنش های ما به مشکلات زندگی را تحت تأثیر خود قرار دهند.

۳- شادی

طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه های هاروارد، کالیفرنیا و سن دیگو در امریکا بر روی نزدیک به ۵ هزار نفر، احساسات مثبت هم از طریق دیگران به ما سرایت می کن. وقتی شما احساس شادی می کنید، احتمال آنکه دوست تان که کیلومترها دورتر از شما زندگی می کند هم احساس شادی کند ۲۵ درصد بیشتر است و این احتمال در همسایه های شما ۳۴ درصد است. همین گروه تحقیقاتی پی بردند شادی ناشی از افزایش حقوق حدود ۲ درصد است در حالی که ارتباط با دوست شاد یکی از دوستان تان (یک ارتباط درجه ۲) تا ۱۰ درصد احساس خوب به شما می بخشد.

۴- ترک سیگار

گروه تحقیقاتی فوق الذکر متوجه شدند وقتی فردی سیگار را ترک می کند، احتمال مصرف سیگار در دوستان نزدیک و اعضای خانواده ی او ۳۶ درصد کمتر می شود. به این حالت اثر موجی گفته می شود. احتمال مصرف سیگار حتی در آشناهای بسیار دور شخصی که سیگار را ترک کرده ۲۰ درصد کمتر می شود.

۵- اضطراب

۱۱ موردی که مُسری هستند؛ از طلاق تا ترک سیگار

مغز انسان از توانایی شناسایی اضطراب در دیگران مثل تشخیص افزایش میزان تنفس برخوردار است. این مسأله باعث فوران هورمون های اضطراب در بدن ما هم می شود. برای آنکه اضطراب دیگران به شما سرایت کند لازم نیست با آن ها در یک اتاق باشید. در واقع اضطراب حتی از طریق ایمیل، پیامک و شبکه های اجتماعی قابل انتقال است (برای مثال، دادن جواب های کوتاه می تواند این پیام را به طرف مقابل دهد که شخص تحت فشار یک ضرب العجل کاری قرار دارد.) وقتی دچار اضطراب هستید، به خودتان استراحت دهید و به اندازه ی کافی بخوابید. این کار نه تنها خودخواهی نیست بلکه برای اطرافیان شما هم مفید است.

۶- خارش

اگر تا به حال برایتان پیش آمده که با دیدن کسی که خود را می خاراند، خودتان هم احساس خارش کرده باشید، باید بدانید که شما تنها کسی نیستید که چنین تجربه ای داشته. طی تحقیق منتشر شده در نشریه ی Science مشاهده شد موش ها بعد از نگاه کردن به موش هایی که برای مدتی طولانی خود را می خاراندند، شروع به خاراندن خود می کردند. در حقیقت، موش های نرمال در نزدیکی موش هایی که به شدت خود را می خاراندند، ۲ برابر بیشتر از معمول دچار خارش می شدند.

۷- تمایل به چیزهای جدید

اینکه وقتی بعد از دیدن کیف جدید دوست تان ناگهان دل تان کیف جدیدی می خواهد، اتفاقی نیست. طی تحقیق منتشر شده در نشریه ی Neuroscience در سال ۲۰۱۲ مشاهده شد شرکت کنندگان پژوهش وقتی تصور می کردند دیگران خواستار چیزی هستند آن چیز را باارزش تر می دانستند. روانشناسان به این مسأله، سندرم حلقه ی ازدواج می گویند. برای مثال، مردان زمانی که کسی خواهان آن ها باشد جذاب تر به نظر می رسند، چون حتما آنقدر ارزش داشته اند که متعلق به کسی باشند. قدر داشته هایتان را بدانید تا بتوانید جلوی هوس هایتان را بگیرید.

۸- کاهش وزن

۱۱ موردی که مُسری هستند؛ از طلاق تا ترک سیگار

طی تحقیق منتشر شده در نشریه ی Obesity مشاهده شد وقتی داوطلبان شرکت در پژوهش، یک برنامه ی کاهش وزن را شروع کردند، شریک های زندگی/عاطفی آن ها هم تقریبا به همان میزان وزن کم کردند. بنابراین اگر به دنبال کم کردن وزن خود هستید، با ملحق کردن شریک زندگی/عاطفی خود به یک برنامه ی کاهش وزن، از مزایای اثر موجی استفاده کنید.

۹- تنهایی

شاید تصور کنید دور بودن از افراد تنها از سرایت کردن انزوای آن ها جلوگیری می کند اما عکس این قضیه درست است. طبق تحقیق منتشر شده در نشریه ی Personality and Social Psychology، بعد از آنکه احساس تنهایی در یک شخص شروع به شکل گیری می کند، دیگر افراد حاضر در گروه اجتماعی او هم به مرور احساس تنهایی بیشتری می کنند. این احساس شکلی مسری دارد و اینطور نیست که افرادِ تنها به یکدیگر جذب شوند. محققان معتقدند که در گروه ها به افراد تنها بی توجهی شده و همین مسأله باعث تداوم چرخه ی تنهایی می شود. با سر ردن به دوستانی که مدتی است از ان ها بی خبرید به این چرخه پایان دهید.

۱۰- طلاق

طی تحقیق منتشر شده در نشریه ی Social Forces در سال ۲۰۱۳ مشاهده شد احتمال طلاق در دوستان افراد مطلقه در مقایسه با دوستان افرادی که هنوز متأهل بودند، ۷۵ درصد بیشتر بود. وقتی دوست یک از دوستان آن ها طلاق می گرفت، احتمال طلاق در زوج های متأهل ۳۳ درصد بیشتر می شد. محققان این پژوهش معتقدند کمک به ترمیم روابط عاطفی دوستان خود باعث تقویت روابط عاطفی شما هم می شود. به علاوه، در این تحقیق معلوم شد زوج های متأهلی که بیشترین تعداد دوستان را داشتند، احتمال طلاق در آن ها به کمترین میزان بود. بنابراین علاوه بر آنکه باید به دوستان تان در مشکلات عاطفی شان کمک کنید، لازم است که روابط اجتماعی خود را هم گسترش دهید.

۱۱- تغییرات ناگهانی بدن

خمیازه کشیدن، خندیدن، خاراندن، سرفه کردن، استفراغ کردن و گریه کردن، همگی به از لحاظ اجتماعی مسری هستند. خمیازه بسیار مسری است، تا حدی که با دیدن، شنیدن و حتی خواندن درباره ی خمیازه کشیدن دیگران، شروع به خمیازه کشیدن می کنیم. بعضی روانشناسان معتقدند ما اغلب اوقات مانند حیوانات گله هستیم که کنترل آگاهانه ی رفتارهایمان را به طور کامل در دست نداریم.

طبق فرضیات دانشمندان، به اشتراک گذاشتن این تغییرات ناگهانی از نظر تکاملی مفید بوده است، برای مثال: خنده شیوه ای از برقراری ارتباط است، خاراندن محل خارش یک اقدام احتیاطی برای حفظ سلامتی است (احتمالا مغز ما تصور می کند که یک کک روی پوست ما است که می تواند ما را بیمار کند) و خمیازه می تواند شیوه ی اجداد غار نشین ما برای هماهنگ کردن برنامه ی خواب و بیداری شان باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • راننده تاکسی

      بیشترش واقعیت داره جالبه

    • بدون نام

      ن سيگارو ترك كردم و چهار نفر از دوستام بعد از من ترك كردن بدون اينكه حتي در اين رابطه بهشون چيزي بگم بعداز مدتي خودشون بهم گفتن كه تحت تاثير من بوده

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج