۷۴۷۱۴۳
۴۶ نظر
۵۰۴۰
۴۶ نظر
۵۰۴۰
پ

ادعای نابودی ایران توسط حافظ و مولوی

ابراهیم فیاض در سخنانی عجیب، حافظ و مولوی را باعث نابودی و انحطاط ایران معرفی کرد.

خبرگزاری ایرنا: ابراهیم فیاض در سخنانی عجیب، حافظ و مولوی را باعث نابودی و انحطاط ایران معرفی کرد.

ابراهیم فیاض را با اظهارنظرهای جنجالی‌اش می‌شناسیم؛ یک روز درباره تأثیر روانشناسان بر طلاق و روز دیگر درباره بی‌ارزش خواندن کار مرحوم مریم میرزاخانی. حالا او در همایش «بازتولید حکمت فردوسی در فرایند فرهنگ ایرانی» که در حوزه هنری انقلاب اسلامی خراسان رضوی برگزار شد، حافظ و مولوی را عامل انحطاط ایران دانسته و فردوسی را سبب پیشرفت.

او در این همایش اضافه می‌کند: «در ایران همیشه بین عرفان و حکمت جنگ وجود داشته است. یکی از مشکلات ما وجود اندیشه‌های افرادی همچون مولوی و حافظ در برابر حکمت است. متأسفانه بعد از انقلاب، اشعار حافظ که هویت ملی در آن وجود ندارد رواج بیشتری یافت و شاهنامه که تاریخ این مملکت است، حذف شد. این امر سبب انحطاط آینده نیز می‌شود، در نتیجه مردم به غرب‌گرایی روی می‌آورند».

ادعای نابودی ایران توسط حافظ و مولوی

**کاکایی: مقابله با حافظ و مولوی شومن‌بازی است
عبدالجبار کاکایی در گفت‌وگویی بابیان اینکه مخالفت با حافظ و مولوی تازگی ندارد و پیش‌ازاین هم گفته‌شده، افزود: «اغلب متفکران مسلمان که با اندیشه‌های کسروی نزاع داشتند، کم‌کم خودشان به سمت اندیشه‌های کسروی حرکت کردند. بحث این است که از چه جهت به عرفان نگاه بکنیم. عرفان جنبه‌های سازنده و جنبه‌های مخرب اجتماعی هم دارد. هر اندیشه‌ای این‌چنین است. در اقوال صوفی مشایخ، به‌ویژه سخن مولانا و غزالی و حافظ و سعدی و دیگران به امر اخلاقی در ارتباطات جامعه و نظام قانون‌گذاری اجتماع خیلی تأکید می‌شود. برمبنای روایت‌هایی که از تذکرة‌الاولیا و سایر کتب عرفانی به ما رسیده، اغلب صوفیه با نظام قانون‌گذاری فقه دینی که فاقد پشتوانه قوی باشد مخالفت می‌کردند. »

نویسنده «تاوان کلمات» در ادامه افزود: «اگر ما خاستگاه فردوسی و حکمتش در خرد را اندیشه‌های کهن ایرانی بدانیم، دقیقا دعوت به عرفان، دعوت به خردگرایی و عمل کردن به یک امر اخلاقی است. در خود شاهنامه فردوسی هم مباحثی هست که جامعه امروز بشری نمی‌پذیرد. این گفتمان‌ها بیشتر جنجال‌آفرین است و به‌ویژه اگر از ناحیه کسانی صادر شود که موضع‌گیری‌هایشان درواقع خلاف رفتارهای سابقشان باشد؛ کسانی که زمانی خواندن شاهنامه را منع می‌کردند. اندیشه‌هایی که زمانی در مقابل خردگرایی می‌ایستادند، وقتی بیایند به نام خردگرایی بخواهند با مولانا و غزالی و حافظ و دیگران مقابله کنند، به نظر من چیزی جز شومن‌بازی نیست.»

کاکایی در پایان از قابل احترام بودن ایران با همه جنبه‌های فرهنگی‌اش می‌گوید و اضافه می‌کند: «تصوف و عرفان در ایران معجونی از عشق و خرد باهم است و ما با این اندیشه‌هاست که حافظ را می‌شناسیم. خود حافظ و فردوسی و مولانا اصلاً باهم مشکلی نداشتند. به نظر من طرح مباحثی درباره انحطاط ایران توسط حافظ و مولوی ارزش علمی ندارد.»

**غیبت وطن‌پرستی در ادبیات
دکتر محبوبه حیدری، استاد ادبیات فارسی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه بعد از فردوسی اندیشه وطن‌پرستی در ادبیات وجود ندارد افزود: «نگاه سعدی، حافظ و مولوی جهان‌وطنی است و اشاره مستقیمی به ایران و میهن در اشعار این سه وجود ندارد. از نگاه جامعه‌شناسی، عرفان مخرب بوده و حتی مثل مخدر عمل کرده است.»

نویسنده کتاب «ادبیات مکتبخانه‌ای ایران» نگاه افراطی به عرفان را رد می‌کند، اما معتقد است خردورزی و وطن‌پرستی بعد از فردوسی تا دوره مشروطه در ادبیات حضور نداشته است. حیدری اضافه می‌کند: «نگاه عرفان، فردمحور و نگاه فردوسی جامعه‌محور است. تمایل به عرفان باعث شده که عقلانیت در جامعه کمتر شود و حتی هنگام انتخاب هم کسانی که بین عقل و عشق، دومی را انتخاب می‌کنند صاحب ارزش هستند.»

** فیاض: حافظ و مولوی ضد دین هستند

ابراهیم فیاض در گفت‌وگو با «ایرنا» با تأیید حرف‌های روز گذشته‌اش درباره حافظ و مولوی می‌گوید: «عرفان یک دانش غیرانسانی، حیوانی و گیاهی است و فلسفه، دانش انسانی است. بحث وحدت وجود و اصالت وجود و این‌ها همه حیوان پرستی است. ما بعد از بوعلی سینا یک‌جور افلاطونی می‌شویم و دیگر چارچوب‌های اندیشه‌ای ما از بین می‌رود و محورمان می‌شود مطرح‌شدن خدا و طبیعت و تاریخ و این‌ها ازاین‌پس محو می‌شود.»

فیاض در ادامه می‌گوید: «مولوی و حافظ ضد دانش و حتی ضد راستی‌اند. این‌ها در شعرهایشان همه‌چیز را باطل کرده‌اند. ضد عقل و خردند. برای خودشان خرد عرفانی درست کرده‌اند. من حتی می‌خواهم بگویم دانش و راستی و درستی و دین و همه این‌ها که مبنای تکامل بشری‌اند، توسط حافظ و مولوی مورد هجوم واقع‌شده‌اند».

او در پاسخ به این سؤال که حافظ بر قرآن تسلط و اشراف کامل داشته و چگونه چنین فردی مخالف خرد می‌شود گفت: «بله، مولوی و حافظ مفسر قرآن هستند، اما چه تفسیری؟ تفسیر عرفانی هندی. یا تفسیر عرفانی یهودی و مسیحیت. تفسیر حافظ از قرآن بر اساس هندوئیسم واقع در شیراز بوده و این تفسیرها یا شرقی و هندی می‌شود و یا تفسیرهای غربی. قرآنی که آن‌همه روی تاریخ، مخصوصاً روی قصص بحث می‌کند، محو شده‌است و در شعر حافظ تنها یک غزل متأثر از قرآن است و دیگر داستانی نیست. حالا مولوی دیالکتیکی وارد داستان می‌شود، البته آن‌هم دیالکتیکی جدلی است. حتی اسلام‌گویی مولوی ضد اندیشه و ضد تفکر است».

*ضد زبان‌ها

فیاض در ادامه با تأکید بر اینکه مبنای تعقل زبان‌شناسی است، می‌گوید: «فردوسی این را خوب متوجه شده که عجم را زنده می‌کند بدین پارسی. سی سال هدف او همین بوده است. بحث این‌ است که زنده‌بودن یک ملت و یک فرهنگ به زبانش است، که فردوسی این را فهمیده بود. مولوی و حافظ ضد زبان‌اند. این‌ها می‌گویند اصل معناست و زبان مهم نیست. یعنی من حتی عرفان را ضد دین می‌دانم چون مقوله دین یعنی پذیرفتن مسئولیت؛ یعنی جزا؛ یعنی همان انذاری که در قرآن خیلی بحث شده است؛ سادیسم و مازوخیسم ریشه‌اش در عرفان است. یعنی جامعه شما که عرفانی است، دچار سادیسم و مازوخیسم است. تمام فیلم‌ها و رسانه‌هایتان همین است. اگر غیرازاین است به من بگویید».

**احمدی‌نژاد، حافظی بود

فیاض در پایان صحبت‌هایش سراغ دولت نهم و دهم می‌رود و آن‌ها را طرفدار تفکر حافظ می‌داند و اضافه می‌کند: «احمدی‌نژادی‌ها ابتدا از فردوسی گفتند، اما عملاً حافظی بودند. آن‌ها طرفدار فردوسی نبودند، چون فردوسی حماسه بود و آن‌ها در ابتدا می‌گفتند حماسه، اما در عمل حافظی بودند. می‌پذیرم که در ابتدای دولت نهم به‌طرف فردوسی رفتند اما آخر دولت نهم‌شان کم‌کم پیچیدند طرف حافظ. این‌ها الان انحطاط ما را شکل می‌دهند.»

**حافظ از دیدگاه رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی خود در آیین گشایش کنگره جهانی حافظ در آبان سال ۱۳۶۷ درباره حافظ این‌گونه فرموده‌اند: «منظور من از حافظ، آن شخصیتی است که از حافظ در تاریخ ماندگار است؛ یعنی آن بخش اصلی و عمده‌ی عمر حافظ که بخش پایانی عمر اوست. [...] حافظ در اقلاً ثلث آخر زندگی‌اش، یک انسان وارسته و والاست. اولاً یک عالم زمانه است؛ یعنی درس‌خوانده و تحصیل‌کرده و مدرسه‌رفته است. فقه و حدیث و کلام و تفسیر و ادب فارسی و ادب عربی را آموخته. حتی آن‌چنان‌که حدس زده می‌شود، از اصطلاحاتی که در نجوم و غیره به‌کاررفته، در این علوم هم‌دستی داشته و تحصیلی کرده، یک عالم است. این عالم، بساط علم‌فروشی و زهدفروشی و دین‌فروشی را هرگز نگسترده، که آن روز چنین بساط‌هایی رواج داشته. این عالم در بخش عمده‌ای از عمرش، راه سلوک و عرفان را هم پیموده. در اینکه وابسته‌ به فرقه‌ای از متصوفه هم نیست، شاید شکی نباشد. یعنی هیچ‌یک از فرق متصوفه، نمی‌توانند ادعا کنند که حافظ جزو سلسله‌ آن‌هاست، زیرا که برای او هیچ مرشدی، شیخی، قطبی بیان‌نشده».

ایشان در مرداد ۱۳۸۰ نیز پیرامون معارف بلندی که در شعر حافظ وجود دارد، اظهار داشتند: «این معارف هم فقط با هنرمند بودن به دست نمی‌آید، بلکه یک پشتوانه‌ فلسفی و فکری لازم دارد. باید متکا یا نقطه‌ عزیمت و خاستگاهی از اندیشه‌ والا، این درک هنری و سپس تبیین هنری را پشتیبانی کند».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی توازشهیدمطهری داناتری فیاض.

    • مهدی جهانیان نهاوند توانه

      سلام سوآل پرسشها عالی هستند ولی تبلیغ های زیادی آزار دهنده هستند

    • بدون نام

      من از ادبیات متنفرم و دوست داشتم به جای این چرندیات ماهم مثل غرب در علومی که مهم هستن در تاریخ تاثیرگذار می بودیم.
      وقت گذاشتن برای یاد گرفتن یک زبان خیلی به صرفه تر از اینه که بشینیم چرندیات بخونیم یا حفظ کنیم.
      جهان تغییر کرده،آمریکا آمریکا شد با بها دادن به علم نه چرندیات.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آدم ناآگاه فرصت کردی در مورد اشعار و رمانهایی که در غرب. نوشته شده است مطالعه کن در عین حال لطفا بدون اطلاع هم نظر نده
        مطمئن باش نمیگن لاله

      • روبی

        اوه !
        سال های سال مردم و حکومت ها دنبال بهترین کاغذ ها و جوهر ها بودن تا تاریخ و ادبیاتشونو حفظ کنن
        ای برداشت متحجرانه فقط از ی بیسواد بر میاد
        همه ی دنیا ادبیاتشو پاس می داره
        اروپا گوته و شکسپیر و هوگو
        مشرق شین و کنفوسیوس
        ایران حافظ و مولوی و فردوسی و خیام و رودکی
        انقدر درکش سخته هر چیزی جای خودش ؟

      • بدون نام

        عزیز نادان غرب اگر در ساینس پیشرفت کرد به خاطر جهش و پیشرفت علوم انسانی و خاصه فلسفه بود. پا به پای ساینس هم ادبیات و تمام شاخه های فرهنگشون اومد جلو. این همه فیلم و رسانه ها محصول ادبیاته و این یک روند عظیم فرهنگی و تاثیرگذاری بر سرتاسر فرهنگهای دیگه رو سبب شده. چی بگه ادم به شما

    • مردجنوبی

      هرکسی یک عقیده ای داره و قرار نیست همه مثل هم فکر کنیم ولی بعضی از حرف ها واقعا ناشی از ذهن بیمار و خراب افراد داره که این اظهارات هم نمونه ای از همون حرفاست واقعا خجالت بکش حافظ و مولوی افتخار ایران و ایرانی هستند، ضمنا من خودم متدین هستم و معتقدم که حرفای شما هیچ کمکی به جذب افراد به سوی تدین و معنویت نمیکنه

    • علی

      خراسان رضوی : مشخصه چه کسانی دور هم جمع شدن
      خدا به مردم اونجا بیشتر از بقیه ایران کمک کنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه کسانی چه ربطی نکنه میخوای ربط بدی به یه بنده خدایی نه اشتب میزنی اونا نبودن همفکرای تو جمع بودن

    • بدون نام

      من همون چند خط اول رو خوندم فقط
      به نظرم عقده ي توي ديد بودن رو داره، كارهاي مريم رياضي بي ارزشه اونوقت شر و وراي تو ارزشمنده؟

    • بدون نام

      مثل اینکه این اقا تنش میخاره که پا تو کفش حافظ و مولوی میکنه یا قصد جریان سازی داره ومیخواد چند روزی مطبوعات را اسیر خودش کنه و تیتر رسانه ها بشه .

    • علیرضا

      یه روز پشت به زین یه روز زین به پشت. هر چی دوست دارین بگشن

    • امير

      باعث نابودي ايران و ايراني فقط عقايد غلطه

    • بدون نام

      !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        حالا مطمعن شدم امثال شما مارو وارد ازخود بیگانگی کردین هم فطری هم تاریخی دارم غربزده میشیم

    • بدون نام

      ترا خدا یکی اینو جمش کنه. آبروی هرچه معلم را برد. بیشتر بهش میاد گور خواب باشه تا استاد دانشگاه. دنیا در برابر حافظ مبهوتند این برای خودش چرند میبافه. گوته با اون درجه مغزی و نبوغ در برابر حافط خود را الکن می‌داند این که معنی اشعار پیک دانش آموز را نمی فهمد شده نقاد حافظ

    • بدون نام

      یه مقدار این نگاه افراطیه. سعدی و حافظ و مولانا اگر چه ب ایران مسقیم اشاره نکردن اما همیشه اخلاق مداری رو ستودن و سفارش کردن. گرچه شاهنامه فردوسی سراسر آموزه های اخلاقیه که بارها هم ایران دوستی رو به آموزه هاش آمیخته.
      این حرفهای افراطی باعث جبهه گیری افراد جامعه نسبت ب فردوسی میشه. فردوسی بزرگ ک سی سال برای به تحریر درآوردن زبان فارسی و تاریخ ایران رنج کشید...

    • بدون نام

      من فیاض رو با اظهارنظرهای ضدّ زن اش شناختم حالا چی شده طرفدار خردگرایی شده؟!!!

    • پیری

      ابن اقای کیه عجب مگه میشه همچین چیزی موندم چی بگم

    • بدون نام

      کلا فروید پدر روانشناسی دنیا ثابت کرده عشق و شعر و یک مورد دیگه که بگم سانسور میشه حاصل عقده ادیپ هست که در کودکی شکل میگیره. پس شعر برایند عقده هست برین دنبال علم

    • بدون نام

      با نظر ابراهیم فیاض در مورد حافظ و مولوی کاملا موافقم خصوصا مولوی چون باعث تفسیر غلطی از دین اسلام شدند

    • بدون نام

      حرفش درسته،احسنت

      پاسخ ها

      • دریغا که ایران ویران شود

        یه جاهای از حرفاش درسته مثلا درمورد فردوسی که گفته زبان فارسی رو نجات داده وشاهنامه باعث زنده شدن زبان پارسی شده این حرفاش کاملا درسته که اگه فردوسی نبود شاید زبان فارسی وجود نداشت اما حافظ ومولانا از افتخارات وسندهای این سرزمین هستن یعنی ایران یعنی همین افراد حافظ ومولانا فردسی وسعدی وتمام پیشینیان پراوازه این دیار پس اقای فیاض نمیشه چون حافظ ومولانا بیشتر عرفانی بودن به دین مملکت از نظر تو خیانتی شده البته ما اخرش نفهمیدیم تو چه جور استادی هستی

    • بدون نام

      اینها دیگر از کجا پیدا کردین واین چرندیات چیست که اینها گفتند وبه خود اجازه میدهند که اینگونه در باره حافظ ومولوی حرف بزنند اصلا اینها کی هستند؟

    • بدون نام

      لطفا ازاین آ قا بپرسید چی مصرف میکند چه نوع مواد مخدری مصرف میکند که بعداز هفتصد سال به حافظ و مولوی گیر میدهد کل کره زمین مردم و کشور ایران را با این دو شاعر می شناسند اصلا این آقا خودش کیست و چقدر سواد دارد وبرای مملکت و مردم چکار کرده که اینقدر طلبکارانه حرف میزند ،،،،،،،،

    • بدون نام

      خدا شفات بده. حافظ و مولوی حکیم انسانیتند و افتخار ایرانیان

    • بهار

      بنابراین درود بر دکتر احمدی نژاد که دکتر واقعی ونحصیل کرده بود ولی فخر باسوادی نمی فروخت...زاهد بود اما زهد نمی فروخت ..مدیر بود ولی خودش را قطب نمی دانست(مثل برخی از روئسا)صادق بود ولی صداقتش برای توده مردم که صافند همواره منفعت داشت ولی برای رانت خوران دور قاب چین ها مورد تنفر بود و.... درود بر دکتر احمدی نژاد....بهار واقعی حافظی در راه است...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هر چی الان میکشیم از نفهمیها و بی سوادیهای احمدی هست خدا لعنتش کنه که هیچی از کشورداری و سیاست دنیا نمیدونست

    • MSD

      داداچ ..... نگو

    • بدون نام

      لطفا از این مدل تیتر های خبر نذارین و لطفا اخبار مربوط به احمق ها رو نشر ندید

    • رضا

      مولانا بعد آشنایی با شمس تبریزی آثاری برجای گذاشت که از عالی‌ترین نتایج اندیشهٔ بشری است. مولانا حال خود را چنین وصف می‌کند:
      هــر کســی از ظن خــود شــد یـار من از درون مـن نجســت اســـرار مــن
      ســـر مــن از نالـــه‌ی مـــن دور نیست لیـک چشم و گوش را آن نور نیست…

    • بدون نام

      اصلا کی به این شخص مجوز داده صحبت کنه ؟؟؟ هر کی از راه میرسه برای معروف شدن و خودنمایی به شعور و فهم ملت توهین می کنه . هنوز اون حرف های چرت و پرتت که هر پسر و دختری با هم ساندویچ بخورند محرم هستند از یادمون نرفته !!!!!

    • بدون نام

      فقط دهنت را ببند...

    • بدون نام

      دیگه حالا گیر دادید به شاعرا خاک تو سر احمقتون کنن

    • سپهر

      بپا موش نخوردت صاحب نظر ...اینها را میگی معروف شی سری توی سرها در بیاری..قبل از صفویه ..ایران کجا بود؟؟؟

    • کاوشگر فضایی

      اخه فیاض تو چی از هنر و تاریخ و ادبیات می دونی ؟

    • بدون نام

      حافظ ومولوی را بزرگ کرده اند وگرنه مثلا مولوی یک صوفی بیکار بیشتر نیست . شعرهاش چنگی به دل نمیزند حافظ هم شعرهاش خوب هم باشه همش در وصف معشوقه و همه غزلهاش تکراریه ....... چرا امام محمد غزالی را بزرگ نکردن شاید با خوندن کتابهای او الان وضع کشور این نبود ...چون از عقلانیت پیروی میکند نه از هوا وهوس

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا بهت شعور بده

      • بدون نام

        الکی برای خودت چرت بگو.. مشکوة الانوار غزالی را بخوان تا بفهمی داری چرت میگی

    • بدون نام

      هر دیوانه ای برای خود نظریه پرداز و کارشناس شده.

    • بدون نام

      واقعا که.

    • یاسوج

      ... به خدا اگر من جای یکی از مسولان این مملکت بودم به خاطر توهین به حضرت حلفظ وسعدی اعدامش می کردم

    • بدون نام

      آقای نه چندان محترم فیاض
      لطفا قبل از اینکه در مورد شخصی ( هر شخصیتی) نظر بدی‌، اول به حد و اندازه هاش برس‌، هر زمان در علوم زمان خودت مثل حافظ و مولوی و .ـ توی علوم زمان خودشون شدی، اونوقت در موردشون نظر بده
      تو حتی نصف نصف اونها هم نیستی آدم فرصت طلب عقده ای

    • عرشیا

      من به شخصه از ادبیات خوشم نمیاد ولی هیچوقت جرعت نمیکنم کار بزرگان سرزمینم رو زیر سوال ببرم.
      واقعا خیلی عجیبه که همچین فردی بهش حتی اهمیت این داده میشه که بهش تیتر اختصاص بدن.
      از همه بدتر در باره این شخص زیر سوال بردن مریم میرزاخانی هست که پرچمدار ما در علم در آمریکا و علم غرب هست.نه فقط ایشون بلکه دکتر فیروز نادری و پروفسور سمیعی و جمشید آرین و...
      امثال همین افراد هستن که باعث میشن توی این مملکت به نخبگان اهمیت داده نشه و اونا برن خارج از کشور مثل جریان آقای جمشید آرین.
      امیدوارم خداوند به اینگونه افراد شعور و قدرشناسی یاد بدهد.

    • رفیق

      سر ز حسرت به در میکده‌ها برکردم
      چون شناسای تو در صومعه یک پیر نبود
      (حافظ)

    • حافظ

      واعظان کین جلوه در محراب و منبر میکنند/ چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر میکنند
      مشکلی دارم ز دانشمند مجلس باز پرس/ توبه فرمایان چرا خود توبه کمتر میکنند
      گویا باور نمی‌دارند روز داوری/ کین همه ناز از غلام ترک و استر میکنند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج