جاباما
۷۴۷۲۷۱
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

هرچند پایه مسابقات فوتبال، فعالیت ورزشکاران است، اما مجموعه گسترده‌ای از ابزار‌های مدرن روز در آن حضور فعال دارند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه.

وب سایت تکراتو - یاور قاسمی: هرچند پایه مسابقات فوتبال، فعالیت ورزشکاران است، اما مجموعه گسترده‌ای از ابزارهای مدرن روز در آن حضور فعال دارند. در این نوشته مروری خواهیم داشت بر تکنولوژی های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه.

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

شاید در نظر بسیاری از افراد با تفکر نادرست، ورزش و به خصوص فوتبال ارتباط مستقیمی با تکنولوژی نداشته باشد. اما در بیست و یکمین دوره این مسابقات که در ماه گذشته در کشور روسیه برگزار شد و تیم‌های فرانسه، کرواسی، بلژیک و انگلستان مقام های اول تا چهارم را به خود اختصاص دادند، انبوهی از امکانات و ابزارهای مدرن با جدیدترین تکنولوژی‌های روز به کمک بازیکنان، مربیان، داوران، تماشاگران، خبرگزاری‌ها و شبکه‌های تلویزیونی و حتی سازندگان استادیوم‌های این تورمنت آمدند تا توانایی‌های برتر خود را به نمایش گذارند.

استفاده از تکنولوژی در این ابعاد ایده‌ها و نوآوری‌های جدید فناوری را به نمایش گذاشته و با توجه به بودجه بالای برگزاری، به عنوان ویترینی برای عرضه محصولات آتی شرکت‌ها تلقی می‌گردد. در این نوشته قصد داریم تا با معرفی نمونه‌های مختصر از تکنولوژی های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ، شما را با این ابزار آشنا کنیم.

در نگاه اول، تنها ابزارهای مدرنی که در جام جهانی فوتبال روسیه استفاده شد، کمک داور ویدیویی و ورزشگاه‌های ساخته شده بود که در نوشته‌های "کمک داور ویدیویی چیست؟ هرآنچه که درباره VAR باید بدانیم" و "معرفی ورزشگاه‌ها و استادیوم های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه" به آن پرداختیم. اما علاوه بر این ۲ مورد، امکانات مدرن دیگری نیز وجود داشته که موجب برگزاری هرچه بهتر این جام شدند.

توپ رسمی مسابقات ساخت شرکت آدیداس مدل TELSTAR

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

شرکت آدیداس (Adidas) از سال ۱۹۷۰ میلادی ساخت توپ رسمی مسابقات جام جهانی را بر عهده دارد. برای این مسابقات آدیداس ۲ نمونه جدید و مقاوم و مدرن را نظر گرفته است.

مدل تلستار ۱۸ برای بازی‌های مرحله گروهی بوده که بر اساس اولین توپ رسمی این شرکت در سال ۱۹۷۰ ساخته شده و مدل Telstar Mechta نیز مخصوص بازی‌های مرحله حذفی است. هر دوی این توپ‌های ساخت آدیداس، مجهز به تراشه‌های NFC بوده که قابلیت برقراری ارتباط با گوشی‌های هوشمند را دارند. در مطلب "تکنولوژی توپ فوتبال جام جهانی ۲۰۱۸" به طور کامل درباره ماهواره‌ها تا ریزتراشه‌های تل‌استار ۱۸، توضیح داده شده است.

سیستم نمایش عملکرد بازیکنان (EPTS)

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

سیستم نمایش عملکرد بازیکنان یا EPTS سامانه‌ای است کامپیوتری برای تبلت‌ها که اطلاعات مربوط به عملکرد و نحوه حرکت بازیکنان را در اختیار مربیان و کادر فنی قرار می‌دهد.

این سیستم با استفاده از دوربین‌ها با کیفیت بالا و متعدد، اطلاعات مربوط به وضعیت و نحوه عملرد، مسافت پیموده شده، سرعت و … بازیکنان را در سه تبلت به مربیان، آنالیزورها و تیم پزشکی منتقل می‌کند.

ویدیوهای ۴K با کیفیت UHD

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

هرچند در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل نیز از این تصاویر باکیفیت بالا استفاده شد، اما این اولین بار است که ویدیوهایی با این کیفیت به صورت گسترده در اختیار بینندگان قرار می‌گیرد.

در این ویدیوها، تصاویر با بالاترین کیفیت و بیشترین سطح جزئیات پیش روی تماشاگران قرار گرفته و لذتی شبیه به حضور در ورزشگان را به همراه صدای سه بعدی و فراگیر برای آنها فراهم می‌کند.

تکنولوژی خط دروازه (GLT)

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

یکی دیگر از تکنولوژی های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه فناوری تشخیص عبور توپ از خط دروازه بود که برای اولین بار در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل مورد استفاده قرار گرفت.

۱۴ دوربین مختلف با سرعت نزدیک به ۵۰۰ فریم در ثانیه، از خط دروازه فیلمبرداری کرده و تصاویر را به سامانه GLT ارسال می‌کنند. این سیستم نیز با محاسبه و شبیه سازی موقعیت توپ و خط دروازه، در صورت تشخیص عبور تمامی توپ، این امر را با ارسال یک سیگنال به اطلاع داور مسابقه می‌رساند.

تکنولوژی پرداخت‌های بدون تماس

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

پرداخت بدون تماس یا Contact less Payment فناوری جدیدی در جهان به حساب نمی‌آید؛ اما با توجه به استفاده گسترده از آن در جام‌های جهانی و به خصوص روسیه ۲۰۱۸ می‌توان آن را در جمع تکنولوژی های جام جهانی ۲۰۱۸ قرار داد.

موسسه VISA نیز به عنوان شرکت رسمی فیفا در بخش پرداخت، عهده دار این سیستم بوده و بر اساس آمار منتشر شده در این تورنمنت، نزدیک به نیمی از مبادلات در روزهای ابتدایی جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به وسیله سیستم بدون تماس این شرکت انجام گرفته است.

کمک داور ویدیویی یا V.A.R

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

کمک داور ویدیویی را می‌توان به عنوان یکی از شاخص‌ترین تکنولوژی‌های جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه به حساب آورد که برای اولین بار در این تورنمنت به تصمیم گیری‌های حساس داوران کمک خواهد کرد.

۱ کمک داور ویدیویی و ۳ دستیار و ۴ متخصص بازبینی تصاویر، وظیفه مرور صحنه‌های حساس را بر عهده داشته و در صورت لزوم، با استفاده از نزدیک به ۴۰ دوربین مختلف، در صورت وقوع اتفاقی که در نتیجه بازی تاثیر مستقیم داشته باشد، آن را به اطلاع تیم داوری بازی خواهند رساند.

سایر تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی روسیه ۲۰۱۸

علاوه بر موارد ذکر شده، فهرست بلندبالایی از سایر تکنولوژی های موجود در این جام وجود داشته که به هرچه بیشتر جذاب شدن این تورنمت کمک شایانی کرند. نمونه‌هایی از این فناوری های مدرن و جدید عبارتند از:

نگاهی به تکنولوژی‌های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه

  • دوربین‌های فیلمبرداری با کیفیت بسیار بالای ساخت شرکت سونی
  • دوربین‌های عسکبرداری چندمنظوره و ضد آب ۳۰ و ۴۰ مگاپیکسلی Canon و Nikon
  • لنزهای واید و تله با عملکرد فوق العاده
  • تلویزیون‌های اولد (OLED) با کیفیت ۴K ساخت سونی، هایسنس و ال جی
  • تصاویر شبیه سازی شده و مجازی کامپیوتری هولوگرام
  • تکنولوزی‌های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR)
  • پوشش اینترنت ۵G برای استادیوم‌های مملو از تماشاگر
  • اپلیکیشن‌های مختلف اطلاع رسانی و شبیه سازی
  • بازی‌های مختلف کامپیوتری ورزشی و فوتبالی
  • پوشش کامل گوگل از مسابقات
  • انواع گجت‌های پوشیدنی و ساعت‌های هوشمند
  • عینک ها و هدست های مدرن
  • گوشی‌های هوشمند نسل جدید با قابلیت عکسبرداری و تصویربرداری با کیفیت بسیار بالا

سخن آخر

تکنولوژی های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه نمایی از رشد و نفوذ فناوری در عامه مردم بوده و شرکت ‌های مختلف از این تورنمت به عنوان ویترینی برای نمایش توانایی‌های خود استفاده می‌کنند. شرکت‌های خودروسازی مانند هیوندای (با تبلیغ گسترده نمونه‌های اسپرت جدید سری N) و هیوندای توسان و کیا استینگر و اسپورتیج، انواع نوشیدنی‌ها، تلویزیون‌های با کیفیت بسیار بالا و … نیز از این جامعه مخاطبین ۱ میلیارد نفری استفاده حداکثر نموده و جدیدترین محصولات خود را در معرض نمایش عموم قرار می‌دهند.

هرچند وضعیت کشور با بروز بحران‌هایی متعدد مانند خشکسالی، قطع برق و جدول زمانبندی خاموشی، فساد مالی در بالاترین سطوح مدیریت اقتصادی و نمونه‌هایی مشابه روبرو بوده و برخی سیاسیتمداران با طرح مسائلی مانند فیلترینگ اینستاگرام، خانواده تلگرام و… سعی در انحراف اذهان عمومی را دارند، اما نیم نگاهی به تکنولوژی های استفاده شده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه می‌تواند سرلوحه‌ای برای ایجاد حداقل امکانات برای تماشاگران لیگ‌های داخلی (که با وجود گسترش تکنولوژی‌های پرداخت بدون تماس مجبور به مراجعه به بانک برای خرید بلیط و در نهایت عدم ورود به ورزشگاه هستند) باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج