۷۴۷۶۳۶
۳۸ نظر
۵۰۱۲
۳۸ نظر
۵۰۱۲
پ

تمام گمانه‌ها درباره نتایج سفر ولایتی به روسیه

وقتی علی اکبر ولایتی به روسیه سفر کرد، میشد حدس زد که این استراتژیک ترین سفر یک مقام ایران در فاز منطقه ای است، سفری که از توافقات آن داده هایی کلی بیرون داده شده و همین کلی گویی های ایران و روسیه کارشناسان را به حدس و گمان سوق داده. اما واقعا در روسیه چه گذشت؟

برترین ها: حالا با حرف های روز گذشته واعظی که از هشت تماس ناکام ترامپ با روحانی گفته بود، بهتر درمی یابیم که نقش روسیه در ماه های آتی چقدر می تواند مهم تر از هر کشور دیگری در سرنوشت ایران باشد.

وقتی علی اکبر ولایتی به روسیه سفر کرد، میشد حدس زد که این استراتژیک ترین سفر یک مقام ایران در فاز منطقه ای است، سفری که از توافقات آن داده هایی کلی بیرون داده شده و همین کلی گویی های ایران و روسیه کارشناسان را به حدس و گمان سوق داده. اما واقعا در روسیه چه گذشت؟ شاید مرور اظهار نظرها ما را به نتیجه ای برساند.

سخنگوی وزارت خارجه (بهرام قاسمی) درباره این سفر به ایرنا گفته بود: آن گونه که گفته شده رایزنی ولایتی طیف گسترده‌ای از مسائل را در برمی‌گیرد، مسائلی همچون روابط دوجانبه در مسائل نفت و انرژی، تاسیس راکتورهایی برای تامین برق و آب شیرین در جنوب کشور، راه آهن، قراردادهای جدید نفت در برابر کالا، برجام، سوریه و مسائل دیگر منطقه‌ای.

تمام گمانه‌ها درباره نتایج سفر ولایتی به روسیه

اگر چه قاسمی از در همکاری به سفر ولایتی نگاه می کرد، اما انتشار جزئیاتی نظیر روابط نفتی 50 میلیاردی میان ایران و روسیه دوباره گمانه زنی ها را فعال کرد، ولایتی تایید کرده بود که قرار است روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف ۵۰ میلیارد دلار ادامه پیدا کند.

واکنش روسیه به اظهارات ولایتی درباره قرارداد نفتی

آن طرف وزیر انرژی روسیه هم اعلام کرد که کشورش قرارداد دریافت نفت در برابر کالا با ایران را بررسی می‌کند.

دمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هم در واکنش به اظهارات علی اکبر ولایتی، مبنی بر آمادگی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای سرمایه گذاری در ایران در زمینه انرژی با کلی گویی و ابهام پاسخ داد: نمی توانم این مساله را تایید کنم و نمی‌توانم به جزئیات بیشتری در این رابطه بپردازم.

پس از اظهارات پسکوف، ولایتی در گفتگو با «بخش خبری 21 شبکه اول سیما» درباره نتایج سفرش به مسکو گفت: خواب آشفته آمریکایی‌ها با مخالفت ایران و روسیه و سه کشور حوزه دریای خزر تعبیر نمی‌شود.

ولایتی: خواب آشفته آمریکایی‌ها تعبیر نمی‌شود

روزنامه شرق (به قلم نرسی قربان، تحلیلگر و کارشناس بازار انرژی) نوشت: سؤالات بي‌جواب زيادي دراين‌باره این توافق وجود دارد.

روزنامه جمهوری اسلامی هم مثل شرق با انتقاد از ابهام در موفقیت سفر ولایتی به روسیه نوشت: آقای ولایتی، از توافق با روسیه در مورد سرمایه‌گذاری 50 میلیارد دلاری روس‌ها در ایران خبر داد، خبری که موجب تعجب ناظران سیاسی و اقتصادی شد و نهایتا هم روس‌ها ضمن تکذیب چنین توافقی از برنامه نفت در برابر کالا سخن گفتند!

«ج.ا»: سفر اخیر ولایتی نشانه موفقیت بود؟

روزنامه کیهان اما پشت ولایتی درآمد و نوشت: سفر «فرستاده ویژه» رهبر معظم انقلاب اسلامی به مسکو بعد از شکست مذاکرات دوماهه ایران و اروپا بیانگر آن است که برخلاف تصور پیشین اروپایی‌ها، ایران نه تنها در بن‌بست قرار ندارد بلکه گزینه‌ای مهم‌تر از اروپا نیز در دسترس دارد.

محمدباقر نوبخت در موضعی شبیه به قاسمی نشست و در پاسخ به سوال خبرنگار «مهر» پیرامون این سفر گفت: روس ها آمادگی سرمایه گذاری عظیمی در طرح های زیربنایی ما دارند.

نمایندگان مجلس هم هر کدام بسته به گرایشات حزبی در این باره اظهار نظر کردند؛ فیروزآبادی (نائیب رئیس کمیسیون امنیت ملی) به «ایلنا» گفت: طرح موضوع نفت در برابر کالا یادآور وضعیت عراق در زمانی است که سال‌ها تحت فصل هفت منشور سازمان ملل بوده است اما ایران در وضعیت عراق قرار ندارد که بخواهیم بگویم نفت را در برابر غذا می‌دهیم.

یک نماینده: عراق نیستیم که جای نفت، غذا بگیریم

محمدرضا بادامچی، نماینده مردم تهران در مجلس هم در توییتر نوشت: آقای ولایتی در حالی با افتخار از توافق پنجاه میلیاردی با روسیه خبر می‌دهد که روس‌ها صراحتا اعلام می‌کنند در برابر خرید نفت، می‌توانند کالای روسی و غذا به ایران بدهند. تلخ‌تر از این اظهارات، بی‌اعتنایی دلواپسان به این توافق حیرت‌انگیز است.

مسعود پزشکیان در گفتگو با خبرگزاری «خانه ملت» گفت: تصور نمی کنم که ایران با روسیه درباره تبادل نفت در برابر غذا توافقی کرده و اقدامی انجام دهد.

تکذیب تبادل نفت در برابر غذا میان ایران و روسیه

حسن بیگی (عضو کمیسیون امنیت ملی) هم «مهر»گفت: بنا به درخواست آقای روحانی، رهبر انقلاب اجازه دادند که آقای ولایتی به کمک دولت بیاید. و در واقع اقای ولایتی ماموریتی از جانب رئیس جمهور را انجام داده است.

آن چه که از مجموع اظهار نظرها بر می آید شاید این باشد که هنوز به اندازه کافی درباره این سفر شفاف سازی نشده و همین فضای مبهم، شاید بازار برخی اظهار نظرهای تنش زا را فراهم کرده است، هر چه که باشد علی اکبر ولایتی مرد کارکشته دیپلماسی است و جامعه ی ایرانی او را کاربلد می داند و اما همین جامعه خیلی نگاه مثبتی به رفتارهای دیپلماتیک روسیه ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین

      دلواپسان که برجام با شش قدرت جهانی رو ترکمنچای میدونستن، نفت در برابر کالای مزخرف روسی رو عزت میدونن! دلواپسان آسوده بخوابید که به هدفتون رسیدید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سرزیمن ایران اونقدری غنی از هر چیزی هست که اگه کل دنیا قحطی بیاد ایران میتونه دنیا رو تامین کنه
        حالا اینا میخوان نفت بدن غذا بگیرن؟
        به والله که عقل ندارن راحتن

      • بدون نام

        22:09 پس چرا الان نمیتونه غذای مردمشو تامین کنه ؟ً!

    • Tohid75

      خواستیم سوریه نشیم ونزوئلا شدیم ....

    • بدون نام

      اخر ش معلوم میشه روسیه از زمان قاجار به ایران خیانت کرده ومیکند اینا همش وقت کشیه این روباه رو دست کم نگیریم

    • رضا ملکی

      به نظرم این کار که آقای ولایتی انجام دادند از وظایف صریح وزیر امور خارجه است و در انظار بین المللی که هر اقدامی معنی خاص خود را دارد تعبیر خوبی از این عمل حاصل نمیشود که کس دیگری وظایف وزیر امور خارجه را انجام دهد . جناب آقای ولایتی فقط سمت مشاور رهبری در امور بین الملل را دارند و بهتر است در سمت خود انجام وظیفه نماید .

    • حمید معصومی نژاد

      کل داستان اینه شکست کامل

    • بدون نام

      خدا کنه کلاه گشادتری سرمان نرود با این بی تدبیریهای مسئولین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدت کنه بره اتفاقا تا شاید این مردم یروز جرات پیدا کنن و به خودشون بیان

    • بدون نام

      روزنامه ها وتلویزیون بخاطر کوه سازی خودشون در راس ایجاد شایعه و خود توهمی شده اند.باتوجه به جو سازی قاضی آرژانتینی اصلا ولایتی نتونست جلسه داشته باشه و تا تهران برگشت و مصاحبه کرد سخنگوی کاخ روسیه گفت تائید نمیکنم....، دقیقا دکتر ۳۳دقیقه و ۲۰ ثانیه اونجاتویه محله شهرهای مرزی مسکو دیدار داشت و خداحافقظ.! چندبارهم پوتین گفت وات؟ دکتر گفت عجله دارم .کیهان و بقیه ازاینهم میخوان بهره برداری کنند ...

    • بدون نام

      روسیه بی شرف.نفت .و غذا. مملکت به فنا رفته.

    • م میر

      خداپدر روسیه را بیامرزه که نمیزاره از گشنگی بمیریم

    • فرهاد

      اوج حقارت ایران و ایرانی!مبادله ی کالا در برابر نفت !پوتین فاسد از سگ هم پست تره !هنوز یادمون نرفته روس ها چطوری اون همه ممالک و سرزمین رو تو دوره قاجار تصاحب کردن !!!.....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        گرگ

    • بدون نام

      هنوز تحريم ها شروع نشده كمبود انواع داروها مشهوده بعيد با كشتي شكسته روسيه بتوانيد خودتون و به ساحل نجات برسانيد ..!!!!

    • بدون نام

      تاریخو که بخونیم میدونیم چه کشورایی با ایران دوست بودن وچه کشورایی خیانت کردن...

    • بدون نام

      من که نفهمیدم نویسنده منظورش از این همه کلی گویی چی بود

    • بدون نام

      درود برولایتی همیشه قهرمان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه درودی ؟؟؟!!!!!!

    • بدون نام

      همش چرته

    • بدون نام

      چه لبخند ملیحی زده پوتین ...داره قند تو دلش اب میشه !!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

    • بدون نام

      کشور رو بدید یباری به روس ها دیگه

    • بدون نام

      ... روسیه نفت رو ارزون از ما میگیره بعد کالاهای تولیدی خودش رو که بخاطر تحریم های اروپا نمیتونه بفروشه به ما میندازه اقتصاد فلج خودش رو احیا میکنه مال ما رو فلج ....، مردم خودتون مهم ترن یا مردم روس و عراق و بحرین و سوریه و یمن و ... آخرش ما مردم ایران باید ازتون حمایت کنیما نه کشورهای دیگه

    • AA

      هیچی .فقط گفت که از سوریه ویمن و...خارج میشیم خواهشاجلوی تحریم رو بگیرید!!!

    • بدون نام

      نماینده پوتین در امور سوریه هم اومده تهران یعنی ایران عزیز از سوریه که خارج میشی هیچ تازه فقط در برابر نفتت کالا و غذا از من میگیری یعنی هر چند سال که تحریم آمریکا بمونیم نه باید توقع داشته باشیم که سرمایه گذاری خارجی وارد بشه نه تکنولوژی روز دنیا یعنی فاتحه عمران و صنعت رو باید خوند ، دقیقا میفهمید چه بلایی دارید سر مملکت میارید اصلا ما هیچی بچه های ما بیست سال دیگه فقط لعنتتون میکنن که ی کشور عقب افتاده تحویلشون دادید نکنید اینکارارو

    • بدون نام

      از چاله آمریکا بیایم بیوفتیم توی چاه روسیه

    • بدون نام

      لعنت برروسیه

    • ایرانی

      اکه جای ظریف بودم استعفا میدادم.دورش زدن

    • بدون نام

      نقش روسیه معلوم بوده همیشه شما ها برای بقا ایران که هیچ ناموس و شرف نداشتتون رو هم میدید بی وطن های تازی هرزه دزد

    • بدون نام

      آفرین به آقای توحید بله ونزئلا شدیم و از قدیم گفتند تا این ملک هست و این روزگار ویرانه بهت میدم بسیار بسیار ان شاءالله نباشند که بخواهند اینکار رو بکنند

    • بدون نام

      کل داستان اینه خفت و خواری در جهان بدلیل عدم تمایل بعضی ها به تعامل با آمریکا و بدلیل سرسپردگی به روسیه

    • بدون نام

      واقعا تاسف باره

    • فرهاد

      از بس دروغ گفتین به ملت اگه یه حرف راست هم بزنید هیچکی باور نمیکنه؟...

    • بدون نام

      بدترین قرارداد همینه روسیه بیچاره مون می کنه اگردوکلام با آمریکامذاکره می کردیم توی دهن گشاد روسیه نمیرفتیم درزمان مملکتمونه نصف کردحالاهم وارث نفت ومنابع نفتی مامیشه اخه کشوری که خودش تحریمه چطوری میخواد مارانجات بده شدیم گدا به گدا

    • بدون نام

      ای کاش میشد کل روسیه و انگلیس رو نابود کرد تا انقدر بدبختی نکشیم ...
      ۴۰ساله که روز به روز بدبختر میشیم

    • بدون نام

      رفت پاچخواری پوتین یه لطف بهش کرد که پوتین کلاه سر ملت ایران گذاشت

    • بدون نام

      چقدر بدبختیم, که هر روز بدبخت تر میشیم...ما نسل سوخته ایم ...

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج