جاباما
۷۴۸۲۶۳
۲ نظر
۵۰۰۳
۲ نظر
۵۰۰۳
پ

سوء مدیریت؛ نتیجه تنگ کردن عرصه به منتقدان

یک کارشناس ارشد اقتصادی تأکید کرد آشفتگی فعلی اقتصادی محصول برجام‌زدگی و نفوذ فکر مسموم «خود تنظیمی بازار» در دولت است.

دیپلماسی ایرانی: یک کارشناس ارشد اقتصادی تأکید کرد آشفتگی فعلی اقتصادی محصول برجام‌زدگی و نفوذ فکر مسموم «خود تنظیمی بازار» در دولت است.

دکتر ابراهیم رزاقی خاطرنشان کرد: یقیناً باید دولت را مقصر اصلی نابسامانی فعلی اقتصادی دانست. دولت با در اختیار داشتن بودجه و درآمد ناشی از فروش نفت و پتروشیمی سرمایه عظیمی را در اختیار دارد که به راحتی می‌تواند شرایط را کنترل و مدیریت کند. در این وضعیت که در فضای سیاست بین‌الملل هم وجود دارد لازم است که دولت جهادی و انقلابی تصمیم گرفته و عمل کند.

آیا اکنون چنین رفتاری در دولت مشاهده می‌شود؟ در این ۵ سال حضور روحانی، فکر مسمومی در فضای اقتصادی رشد پیدا کرده که اعتقاد دارد اگر آزادی عمل در بازار وجود داشته باشد خود بازار خواهد توانست به یک تعادل و ثبات در طول زمان برسد که مسئله شغل و درآمد را به صورت خودکار حل خواهدکرد. البته این فکر نه از دوره روحانی که یادگاری آقای هاشمی رفسنجانی است که دولت به دولت از خود آقای هاشمی با آن سیاست‌های تعدیل ساختاری سرمایه‌داری به دولت آقای خاتمی بعد احمدی‌نژاد و بعد هم روحانی منتقل شده است.

در سایه این سیاست‌های اقتصادی ما رقمی نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد دلار کالا و خدمات به کشور وارد کرده‌ایم، اما در آن سو تنها ۱۲ میلیون فرصت شغلی را ایجاد کرده‌ایم. در صورتی که این رقم باید عددی نزدیک به ۷۵ میلیون فرصت شغلی باشد. این اعداد به راحتی ماحصل نوع نگاه دولتمردان را نشان می‌دهد. اقتصادی که هیچ تلاشی برای مقاومت و ایستادگی در مقابل برخی زیاده‌خواهی‌های بیرونی و داخلی ندارد.

وی می‌افزاید: برجام مسکن نبود، بلکه کاتالیزور بحران بود. اگر در گذشته این اقتصاد توانسته بود کمی از سیاست‌های سرمایه سالارانه برخی اشخاص که منافات جدی هم با قانون اساسی دارد،‌فاصله بگیرد یقیناً امروز حال و روز اقتصاد و معیشت ایران این گونه نبود.

رزاقی تصریح کرد: به نظر من دولت و به خصوص تیم اقتصادیش با تمام نیرو در خط انهدام کشور حرکت می‌کند. پس باید کل دولت نه تیم اقتصادی عوض شود. اخیراً نمایندگان خواستند سه وزیر دولت را استیضاح کنند اما با مخالفت اکثریت مجلس روبه‌رو شد. پس دولت هم نفوذ خود را دارد. این وسط نیروهای انقلابی هستند که توان پیگیری مطالبات به حق و مطرح کردن دغدغه‌های خود را ندارند.

امروز فضایی شکل گرفته که همه آن منتقدین در تنگنا قرار دارند. همین آقای روحانی چگونه بر منتقدین خود تاخته است. مگر منتقدین چه گفتند و یا چه می‌گویند؟ چرا ثروت کشور باید به دست عده‌ای خاص برسد؟ عده‌ای خاص؛ آیا جمعیت آنها به ده‌هزار نفر می‌رسد؟ پس من معتقدم که بیش و پیش از تأثیر سیاست و فشار ترامپ بر اقتصاد، این مسئولین ما هستند که بحران داخلی را ایجاد کرده‌اند. دولت قانون را دور می‌زند. مجلس هم که نظارت خود را هم بر فعالیت دولت هم در امر قانون‌گذاری رها کرده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • غلامحسین قائدی

      جانا سخن اززبان ما میگویی.رقصی چنین میانه میدانم ارزوست.

    • بدون نام

      دولت بی کفایت ... توان سیر کردن مردم را هم ندارد ...در زمان احمدی نژاد ملعون عده ای از مواهب پول پاشی های او بهره مند بودند .این دولت جز برای خودی ها هیچ هزینه ای را نمی پذیرد و همین باعث می‌شود اعتماد عمومی سلب شده و مقدمات به زیر کشیدن دولت فراهم شود .اینها آنقدر احمق و حق به جانب هستند هنوز در توهم تورم تک رقمی سیر میکنند و چاه زیر پایشان را نمی بینند .این توهم و حق به جانب بودنشان به زودی کار دستشان میدهد و همین الانم دیره برای چاره کار وای به فردا

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج