۷۴۸۸۲
۵۲۰۰
۵۲۰۰
پ

۷ عکس فضایی ماندگار

ناسا به تازگی مجموعه‌ای از عکس‌های آرشیو تلسکوپ فضایی چاندرا را منتشر کرده که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند. این تصاویر مربوط به رویدادهای عظیم پرتوی ایکس در عالم است.

خبرآنلاین: ناسا به تازگی مجموعه‌ای از عکس‌های آرشیو تلسکوپ فضایی چاندرا را منتشر کرده که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند. این تصاویر مربوط به رویدادهای عظیم پرتوی ایکس در عالم است.

علاقه‌مندان اخترشناسی سعی کنید آرامش خودتان را حفظ کنید. ناسا به تازگی تصاویری از آرشیو خود را منتشر کرده است که پیش از این هرگز دیده نشده‌اند. این پرتره‌های خیره کننده از جهان با استفاده از تلسکوپ فضایی پرتو ایکس چاندرا تهیه شده‌اند؛ تلسکوپی که در سال ۱۹۹۹ / ۱۳۷۸ به فضا پرتاب شده است.

به گزارش پاپ‌ساینس، ناسا در توضیح تلسکوپ خود می‌گوید: «رصدخانه پرتو ایکس چاندرا تلسکوپی است که به طور خاص برای شناسایی پرتوهای ایکس نواحی بسیار داغ کیهان؛ مانند ستارگان در حال انفجار، خوشه‌های کهکشانی و ماده اطراف سیاه‌چاله‌ها طراحی شده است.» این گفته بدان معنی است که چاندرا ثبت کننده برخی از مهیج‌ترین رخدادهای تاریخ بوده است.

بووووم!

7 عکس فضایی ماندگار

پدیده بنفش‌رنگی که در این عکس مشاهده می‌شود، موج ضربه‌ای حاصل از انفجار ستاره‌ای عظیم در کهکشان راه شیری است. در پس‌زمینه، ستارگان عکس‌برداری شده توسط پروژه نقشه‌برداری دیجیتال آسمان (DSS) مشاهده می‌شود. موج ضربه‌ای این عکس حدود ۲۴۰۰ سال نوری پهنا دارد.

فیس!

7 عکس فضایی ماندگار

در مرکز این عکس، کهکشانی با سیاه‌چاله‌ای فوق پر جرم قرار دارد و تمام فضای اطراف آن توسط ستون‌های عظیمی از تشعشع پر شده است. هر کدام از این ستون‌ها ۵۹۰ هزار سال نوری درازا دارند.

در این عکس ترکیبی دو دسته متفاوت داده وجود دارد. رنگ نارنجی نشان دهنده داده‌های رادیویی به دست آمده از تلسکوپ زمینی VLA است، و رنگ بنفش پرتوهای ایکس دریافت شده توسط تلسکوپ فضایی چاندرا را نشان می‌دهد. اخترشناسان تخمین می‌زنند که اجرام این عکس ۴۱۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند.

کمان‌دار

7 عکس فضایی ماندگار

پدیده‌ای که در عکس بالا می‌بینید، بازوی کمان‌دار (قوس) کهکشان راه شیری است. بخش اعظم این اطلاعات، داده‌های نور مرئی هستند که توسط رصدخانه جنوبی اروپا تهیه شده است. داده‌های تلسکوپ چاندرا که به رنگ آبی نشان داده شده، به احتمال فراوان بادهای خورشیدی ناشی از ستارگان جوان هستند.

قلب سیاه

7 عکس فضایی ماندگار

تلسکوپ فضایی چاندرا در مرکز کهکشان NGC ۴۹۴۵ موفق به کشف سیاه‌چاله‌ای فوق پر جرم شده است؛ کهکشانی که حدود ۱۲ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

یک چیز گرد

7 عکس فضایی ماندگار

پدیده‌ای که در عکس می‌بینید، ابر نواختری در ابر ماژلانی کوچک است. ابر نواختر توسط داده‌های تلسکوپ چاندرا شناسایی شده است، و سایر اجرام اطراف این انفجار ستاره‌ای با استفاده از داده‌های فروسرخ به تصویر کشیده شده‌اند.

یک چیز جعبه‌ای

7 عکس فضایی ماندگار

داده‌های تلسکوپ فضایی چاندرا که به رنگ بنفش به تصویر کشیده شده است، بقایای داغ انفجاری ستاره‌ای را نشان می‌دهد. در اطراف بقایای این انفجار ابر نواختری، می‌توان اجرام دیگری را مشاهده کرد که با استفاده از داده‌های فروسرخ (رنگ زرد) و داده‌های نوری (رنگ‌های آبی، سبز و قرمز) شناسایی شده‌اند.

نمایش واقعی

7 عکس فضایی ماندگار

طی ۱۰۰ سال گذشته، اخترشناسان ۸ ابر نواختر را در بازوهای مارپیچی کهکشان NGC ۶۹۴۶ مشاهده کرده‌اند. به همین دلیل نام مستعار «کهکشان آتش‌بازی» را برای آن انتخاب کرده‌اند. داده‌های تلسکوپ چاندار به شناسایی ۳ مورد از این ابر نواخترها کمک کرده است. در عکس بالا داده‌های تلسکوپ چاندرا به رنگ بنفش، و داده‌های نور مرئی با رنگ‌های دیگر نشان داده شده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج