۷۴۹۲۸۹
۴ نظر
۵۰۰۵
۴ نظر
۵۰۰۵
پ

شبکه‌ دو برای دیده شدن خیلی پیر است

پروسه تغییرات در سطح مدیران شبکه های رسانه ملی کلید خورده و گویا قرار است جوان ترها به میدان بیایند.

روزنامه جوان: پروسه تغییرات در سطح مدیران شبکه های رسانه ملی کلید خورده و گویا قرار است جوان ترها به میدان بیایند. قصه از شبکه ۴ شروع شد؛ رضا پورحسین رفت و مسعود معینی پور آمد؛ بعد نوبت به شبکه ۳ رسید، علی فروغی جانشین علی اصغر پورمحمدی شد؛ سپس گریبان شبکه یک را نیز گرفت؛ علیرضا برازش به وداع سلام کرد و مجید زین العابدین که از شبکه ۵ می آمد بر مسند مدیریت تکیه زد؛ جواد رمضان نژاد هم از شبکه افق به شبکه ۵ رفت تا مبادا جای خالی زین العابدین احساس شود. حالا نوبتی هم باشد نوبت شبکه ۲ سیما و مدیرش محمدرضا جعفری جلوه است.

شبکه‌ دو برای دیده شدن خیلی پیر است

فارغ از آن که این رویکرد تازه صداوسیما چقدر منطقی و کارشناسی شده است، نگاهی هر چند موجز و فهرست وار به عملکرد شبکه دو می‌تواند در تصمیم گیری نهایی در خصوص ایجاد تحول در سیاست‌های این شبکه تاثیر گذار باشد.

1- یکی از برنامه های شاخص که با وجود انتقادهای محتوایی به نوعی برند شبکه 2 و حتی تلویزیون به شمار می رود بی گمان «کلاه قرمزی» است. عروسکی محبوب که به همراه دوستانش بیش از دو دهه است که مخاطبانی از همه اقشار سنی و نه فقط کودکان را با خود همراه می کنند. در شبکه 2 اما روند ساخت و به روی آنتن رفتن این مجموعه به شدت دچار چالش ها و دست اندازهایی شد و یکی دوبار به طور کل در کما فرو رفت. البته پس از گذشت سال های متمادی، حالا همه از بهانه گیری ها و فزون طلبی هایی گروه سازنده کلاه قرمزی خبر دارند اما هنر مدیریت در رسانه آنجا نمود پیدا می کند که با برخورداری از کیاست و در پیش گرفتن سیاست، باب تعامل و مذاکره را به احترام افکار عمومی و تامین خواسته مخاطبانی که با آنها سر و کار دارد، بگشاید.

2- پرسش قابل طرح این که شبکه 2 تا به امروز جز معدود آثاری، به لحاظ کمی و کیفی چه عملکرد و راندمانی در ساخت برنامه های موثر با محور خانه و خانواده داشته است؟ اگر از یکی دو برنامه به نسبت پرمخاطب مثل «زنده باد زندگی» و «آینه خانه» که البته هر دو با کج سلیقگی مسوولان شبکه در بدترین ساعات ممکن روی آنتن می روند بگذریم، دیگر کدام آثار قابل اعتنا و دفاع توسط شبکه 2 تدارک دیده شده است؟

3- برنامه های شاخص و قدمت دار حکم نوعی سرمایه و اندوخته را برای هر شبکه تلویزیونی دارند. «ورزش از نگاه 2» پس از اوج و فرودهای فراوان و عوض شدن مکرر مجریانش، در اين چند ساله اخير نه تنها احیا نشد که کاملا به وادی فراموشی سپرده شد و به بایگانی رفت. حالا این برنامه ریشه دار و پرمخاطب برای دوستداران ورزش و به خصوص فوتبال یک خاطره است و بس.

4-روزی روزگاری شبکه 2 سیما خاستگاه مجموعه های نمایشی پرمخاطب بود. هنوز خاطره سریال هایی چون مزد ترس، آرایشگاه زیبا، پدرسالار، پهلوانان نمی میرند و ... در اذهان عمومی زنده است که در قسمت های پایانی خود کوچه و خیابان را از مردم خالی می کردند. شبکه 2 در چند سال گذشته حتی این سنت پسندیده را نیز نتوانست حفظ کند و برخی از سریال های این شبکه یکی از دیگری تکراری تر، تصنعی تر و ملال آورتر.

5- رویکرد و سیاست تعویض مدیران قدیمی سیما با جوانترها فی نفسه هیچ ایرادی ندارد و اتفاقا اگر به شکل اصولی و کارشناسی شده اجرایی شود چه بسا به نتایج مبارکی هم منتج شود. گوشزد یک نکته اما ضروری به نظر می رسد؛ جوان بودن، انگیزه داشتن و برخورداری از روحیه انقلابی لزوما تمام فاکتورهای لازم برای در اختیار گرفتن پست مدیریت شبکه های تلویزیونی نیست. تخصص، سواد، خلاقیت، ایده پردازی، تدبیر و ... را فراموش نکنید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تو ایران سیاستهای تصمیم گیری هیچ وقت عوض نمیشه فقط مهره ها عوض میشن

    • بدون نام

      هر کی دو روز روزی دو ساعت شبکه یک و دوساعت شبکه دو ببینه روز سوم خودکشی میکنه بس که برنامه های جذابی داره خخخخخ

    • محمد

      مگه تلویزیون هنوز فعاله، من خیلی وقته تلویزیون خونه رو روشن نکردم. الان تلویزیون دست کدام جناحه؟

    • هومن

      فرقی نمیکنه مهره هایی بدتر میارن جای قبلی ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج