جاباما
۷۴۹۶۹۶
۶ نظر
۵۰۰۹
۶ نظر
۵۰۰۹
پ

جمعیت شاغل و بیکار کشور چقدر است؟

نتایج طرح آمارگیری نیروی کار نشان می دهد که نرخ مشارکت در بهار امسال با نیم درصد رشد به ۴۱.۱ درصد و نرخ بیکاری نیز با کاهش نیم درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۲.۱ درصد رسید.

خبرگزاری مهر: مرکز آمار ایران نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار مربوط به بهار ١٣٩٧ را منتشر کرد؛ بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیش‌تر نشان می‌دهد که ۱۲.۱ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩۶ به میزان ٠.۵ درصد کاهش داشته است و جمعیت بیکار کشور با ۴۴۹۵۸ نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است.

در بهار ١٣٩٧، به میزان ۴١.١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.۵ درصد افزایش داشته است.

جمعیت شاغلین ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢۴ میلیون و ۶۵ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧۵۶ هزار نفر افزایش داشته است. بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، بخش خدمات با ۵٠.١ درصد بیش­‌ترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده است. در مراتب بعدی بخش‌های صنعت با ٣١.٢ درصد و کشاورزی با ١٨.٧ درصد قرار دارند.

نرخ بیکاری جوانان ١۵ تا ٢٩ ساله حاکی از آن است که ٢٥.٥ درصد از فعالان این گروه سنی در بهار ١٣٩٧ بیکار بوده‌اند. بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری این افراد نشان می‌دهد، این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩۶) ٠.٩ درصد کاهش یافته است.

همچنین بررسی سهم اشتغال ناقص نشان می‌دهد که در بهار ١٣٩٧، ١٠.٢ درصد جمعیت شاغل،‌ به دلایل اقتصادی (فصل غیرکاری، رکود کاری، پیدا نکردن کار با ساعت بیش‌تر و…) کم‌تر از ۴۴ ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این در حالی است که ۴٠.١ درصد از شاغلین ١٠ ساله و بیش‌تر، ۴٩ ساعت و بیش‌تر در هفته کار کرده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه راست میگید یک روز بیکاران را فراخوان کنید تو خیابون ها

    • بازنشسته بدبخت

      با اینکه سی سال بدون چشم داشت و صادقانه خدمت کردم حالا با حقوق بازنشستگی که سی و یکم تيرماه 97گرفتم پس از کسر کرایه خونه و فیش های آب و برق و گاز و تلفن خدا را شاهد میگیرم فقط هفتاد هزار تومانی برای خانواده چهار نفره با یک دانشجو مانده است حالا لعنت بر پدر و مادر کسانی که دست اندر کار این حقوق و مستمری هستند یکی از آنها به من بگه باید چکار کنم تا جوان بودم می توانستم دزدی نکردم حالا پیر و ناتوان کجا برم به کی بگم لعنت خدا بر روح مرده های دست اندرکاران که چنین گرفتار شده ام به کی بگم مسلمان هم نیست مسلمانی را از بین رفت که حد اقل گدایی کنم

    • محسن

      خیلی خیلی خیلی خیلی یعنی شماخبر ندارید

    • ms

      حتما شما دست فروشی شغلای این شکلی هم جز شاغلین حساب کردین وگرنه تو فامیل ما ی نگاه بندازیم ۷۰۰ تا بیکار هست خداییش چطوری حساب میکنین
      خسته نشدین از امار و ارقام دروغ

    • بدون نام

      خجالت نکشید اصلاً و ابداً با این اعداد وارقام تا کی دروغ و عوام فریبی.........

    • بدون نام

      افغانیابیشترازایرانیا شاغلن برعکس واین امارهاروتقسم ۱۰کردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج