۷۴۹۷۶۷
۷ نظر
۵۰۱۵
۷ نظر
۵۰۱۵
پ

رمزگشایی از پالس روحانی به عربستان

حسن روحانی در سخنرانی خود در جمع سفرای ایرانی که با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شد، پالس جدیدی را از تهران به سه پایتخت عربی ریاض، ابوظبی و منامه فرستاد که از نگاه رسانه‌ها تحول مهمی در بحبوحه بحران‌ها و تنش‌های موجود میان دو سوی ساحل خلیج‌فارس است.

روزنامه دنیای اقتصاد: درخصوص اظهارات رئیس‌جمهوری ایران و رمزگشایی از اهداف روحانی در دادن سیگنال به طرف سعودی می‌توان آن را در دو هدف اصلی تبیین کرد. اینکه آیا دولت روحانی به‌دنبال برقراری روابط مجدد با عربستان و ترمیم مناسبات میان دو کشور است یا هدف رئیس‌جمهوری ایران کاهش تنش و تخفیف دادن بحران فراگیر میان دو کشور است.

در این چارچوب باید گفت که به‌دلایل مختلف امکان وجود یک طرح و بسته مشخص برای بازسازی روابط با عربستان در شرایط موجود از سوی روحانی و تیم او وجود ندارد. شاید مهم‌ترین دلیل در تردید وجود چنین بسته‌ای به رویکرد عربستان در قبال ایران بر می‌گردد.

مقامات ارشد عربستان و در راس آنها محمد بن‌سلمان در شرایط کنونی هیچ‌گونه علامتی که مبتنی بر گرایش به مذاکره یا تخفیف دادن بحران با ایران باشد از خود نشان نداده‌اند و حتی به کرات شاهد افزایش اظهارات تند مقامات عربستان علیه ایران بوده و هستیم.

مقامات عربستان به چند دلیل خواهان مذاکره با تهران نیستند. دلیل اول؛ امیدواری به رویکرد فراگیر ترامپ مبتنی بر مهار و فشار بر تهران و سد کردن نفوذ ایران در منطقه است. هزینه‌های کلانی که عربستان برای راضی کردن ترامپ برای فشار بر تهران خرج کرده است، نشانی از گفت وگو در خود ندارد.

دلیل دوم؛ اعتقاد سعودی‌ها به بی‌فایده بودن مذاکره با تهران است. سعودی‌ها معتقدند در شرایط کنونی هرگونه مذاکره منجر به بقای ایران و برداشته شدن فشارها می‌شود و نباید در شرایط موجود که شاهد همگرایی میان آمریکا، اسرائیل، دولت‌های عربی بر وجود خطر ایران هستیم، مذاکره‌ای صورت بگیرد. درخصوص دلیل سوم عربستان برای تن ندادن به مذاکره با ایران می‌توان به فقدان برگ برنده در نزد سعودی‌ها در شرایط موجود اشاره کرد.

به‌زعم سعودی‌ها هرگونه مذاکره در شرایط موجود تاییدی بر نفوذ ایران در منطقه است، بنابراین باید ابتدا ایران را از وضعیت کنونی که دارای برتری نسبی است، عقب راند، آنگاه در شرایط ضعف با آن مذاکره کرد. این دلایل ما را به این پاسخ می‌رساند که هدف دولت روحانی بیشتر کاهش دادن آثار و دامنه‌های تنش موجود میان ایران و عربستان در منطقه است.

به‌خصوص که این تنش از سوی بازیگران غربی، عربی و عبری در یک وضعیت همگرا قرار گرفته است و بیم آن می‌رود که شاهد ائتلاف فراگیر علیه ایران باشیم. اگرچه مشخص نیست روحانی با چه مکانیزم‌های مشخص و عملی خواستار تخفیف دادن تنش و بحران با عربستان است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ح

      عربستان که بامادشمنی نداشت خدالعنت کنه اونایکه باعث اینکارشدن گروهای تندروی بی مخ وجنگ طلبان افراطی نابودکردن کشور راخدانابودشان کنه

    • بدون نام

      باید به حال ایران گریست کشور مقتدری که حرف اول را در منطقه می زد حال این بی تمدنها... برای ما طاقچه بالا میگذارن

    • بدون نام

      دولت روحانی به‌دنبال برقراری روابط مجدد با عربستان و ترمیم مناسبات میان دو کشور است .مقامات عربستان به چند دلیل خواهان مذاکره با تهران نیستند .اعتقاد سعودی‌ها به بی‌فایده بودن مذاکره با تهران است

    • بدون نام

      دست دراز کردن بسوی عربستان در حالی که بین دویست کشور تنها عربستان و اسراییل بر علیه ایران با امدریکا هستند بشوت به اقتدار و استقلال و هویت ملیت ایرانیان لطمه میرند چرا باید کار را به اینجا برسانند که عربستان در حد کشور تصمیم ساز ظهور کند

    • بدون نام

      روحانی اگربخواهدهرکاری بکندبایدهفت خان طی کند تابه اولش برسداگربه اندازه مسولبتش کارکندهمه چیزدرست میشوداکثرانمیخواهندونمیگذارندروجانی کارگندروزنامه کیهان که ازطرف روحانی وباپول ملت اداره مبشود شب گه میخوابندطرح ونقشه درمخالفت باکار راه وروش دولت دولت درذهن پرورش میدهندکه فردادران ورقهابنویسنداکثرابفکرخودوجناهشان هستندوجفظ خودراهم درمخالفت می بینند

    • بدون نام

      به جای پیام باید هشدار بدهد که این دفعه با جنگ تحمیلی و حمایت از صدام فرق میکند و ایران حتما این خیانت آنان در همراهی با آمریکا و اسرائیل را بی جواب نخواهد گذاشت

    • بهلول

      وقتی یکی میگفت درخت دوستی بنشان باید گوش میدادین تا حالا مجبور نباشین برا حاج ممد پالس بفرستین واقعا اگر سیاست ندارین خدا حافظی دعوا نداره مملکت داری سیاست میخواهد که شما ندارید تنها چیزی که شماها بلدید لج و لجبازی و خود بزرگ بینی متوهمانه است خدا بداد این ملت برسد با وجود شما

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج