۷۴۹۷۷۱
۱۱ نظر
۵۰۱۲
۱۱ نظر
۵۰۱۲
پ

نظر روحانی درباره آزادسازی قیمت خودرو

در شرایطی که زنجیره خودروسازی کشور به‌دنبال متقاعد کردن دولت برای آزاد کردن قیمت خودرو است، گفته می‌شود حسن روحانی رئیس‌جمهوری، مخالف این موضوع بوده و آزادسازی را زمینه‌ساز افزایش شدید قیمت‌ها می‌داند.

دنیای اقتصاد: آن طور که یک منبع آگاه خبر داده است، موضوع آزادسازی قیمت خودرو با رئیس‌جمهوری در میان گذاشته شده، اما وی با این موضوع مخالفت کرده است. به گفته این منبع آگاه، دلیل مخالفت رئیس‌جمهوری با آزادسازی قیمت خودرو، بیم از افزایش بیش از حد قیمت‌ها و حذف بخشی از مشتریان از بازار، بوده است.

موضوع آزادسازی قیمت خودرو سال‌هاست از سوی فعالان صنعت خودرو و کارشناسان و حتی برخی مقامات گذشته و حال وزارت صنعت، معدن و تجارت، مطرح می‌شود، با این حال قیمت‌گذاری بخش عظیمی از خودروهای داخلی، هنوز هم از اختیار خودروسازان خارج است.

در حال حاضر، شورای رقابت به‌عنوان یک نهاد فراقوه‌ای، مرجع تعیین قیمت خودروهای داخلی به‌شمار می‌رود و سالی یکبار و با در نظر گرفتن نرخ تورم و افت و خیز کیفی، محدوده مجاز افزایش قیمت را اعلام می‌کند. این شورا البته مدت‌هاست از قیمت‌گذاری خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان کنار رفته و آن را به خودروسازان واگذار کرده است. با این حال چون خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان بخش اعظم تولید و بازار را به خود اختصاص داده‌اند، شرکت‌های خودروساز و همچنین قطعه‌سازان، خواستار آزادسازی کامل قیمت‌گذاری هستند.

به گفته آنها، تعیین دستوری قیمت خودرو، نه‌تنها سبب ایجاد حباب قیمتی در بازار و تشدید دلالی و واسطه‌گری شده، بلکه درآمد خودروسازان را نیز کاهش داده و این موضوع تبعاتی منفی از جمله ضعف در تحقیق و توسعه و بهبود کیفی و همچنین تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را به‌دنبال داشته است.

از آن سو اما مخالفان آزادسازی قیمت خودرو از جمله شورای رقابت نیز معتقدند چون رقابت محسوسی میان عرضه‌کنندگان خودرو در کشور وجود ندارد و حدود ۹۰ درصد بازار خودرو در اختیار دو شرکت اصلی است؛ بنابراین نمی‌توان تعیین قیمت را به خودروسازها واگذار کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • خدا

      مگه الان آزاد نیست؟

    • گلعلی

      عراق افعانستان تاجیکستان تمام همسایه های ایران خودرو ازقیمت کارخانه ارزانتر فروخته میشه
      فقط ما پس از وارد شدن خودرو پنج برابر قیمت واقعی میخریم نیسان جوک همسایه های ما سی میلیون میخرند تو ایران سیصد میلیونه مشکل گمرک چندگانه بر روی وارداته که بانی اصلی بی ارزش شدن ریال وسکه است

    • گلعلی

      عراق افعانستان تاجیکستان تمام همسایه های ایران خودرو ازقیمت کارخانه ارزانتر فروخته میشه
      فقط ما پس از وارد شدن خودرو پنج برابر قیمت واقعی میخریم نیسان جوک همسایه های ما سی میلیون میخرند تو ایران سیصد میلیونه مشکل گمرک چندگانه بر روی وارداته که بانی اصلی بی ارزش شدن ریال وسکه است

    • بدون نام

      قیمتها حالا که بالا رفته اشکال نداره بگذار همه چیز آزاد بشه به شرطی که واردات خودرو خارجی هم آزاد بشه اونوقت میشه گفت حمایت از مصرف کننده خود مصرف کننده باید تصمیم بگیره از کدام خودرو که سلامتی خانوادش را تضمین میکنه بخره

    • هااادی

      ملت الفاتحه

    • بدون نام

      مگه روحانی چه کاره است..

    • بدون نام

      مگه روحانی چه کاره است..

    • بدون نام

      خودروسازی داخلی نبایدباشه

    • بدون نام

      انحصار که باشه وضع همینه... چرا واردات خودروی خارجی رو جلوشو گرفتی...‌ این خودش باعث میشه قیمت ها بره بالا... کیفیت هم روز به روز بدتر .

    • بدون نام

      آنهایی که خواستار آزاد سازی قیمت خودرو هستند،باید قبول کنند که وارد کردن خودروهای خارجی هم باید آزاد شود، تا به حقوق مردم اجحاف نشود و مردم بتوانند خودروهای با کیفیت از خارج خریداری کنند.

    • محمدنژاد

      هر وقت واردات خودرو بدون تعرفه آزاد شد! امکان رقابتی شدن بازار بوجود میاد آنوقت قیمت خودرو را آزاد کنید تا ببینید خودروی شما چقدر می ارزد!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج