جاباما
۷۴۹۷۹۲
۷ نظر
۵۰۱۱
۷ نظر
۵۰۱۱
پ

خوب و بد كاهش «ارزش ريال» در اقتصاد ایران

روزنامه اعتماد؛ در گزارشی به فراز و فرود «ارزش ریال» پرداخته است.

روزنامه اعتماد؛ فراز و فرود «ارزش ریال» در اقتصاد ایران برررسی کرده است که در ادامه بخشی هایی از این گزارش را می خوانید.

كاهش ارزش پول، هميشه عمدي نيست. عوامل بنيادي اقتصاد، نرخ‌هاي بهره، بي‌ثباتي سياسي، ريسك‌گريزي در ميان سرمايه‌گذاران و... همه مي‌توانند بر ارزش پول اثرگذار باشند. كشورهايي با شاخص‌هاي بنيادي ضعيف از قبيل نرخ بالاي تورم عمدتا پول‌هاي ضعيف يا در حال ضعف دارند. تفاوت كاهش ارزش براي سود بردن در تجارت با كاهش ناخواسته از سر ضعف آشكار است.

كاهش ارزش قابل توجه و ناگهاني پول امر ديگري است كه مي‌تواند سرمايه‌گذاران خارجي و حتي داخلي را بترساند. دليل اين ترس، احتمال كاهش بيشتر و بيشتر ارزش پول در چنين شرايطي است. خود اين ترس باعث خروج سرمايه از كشور مي‌شود و فشار بيشتري بر ارزش پول وارد مي‌كند.

سياست پولي تسهيلي كه عرضه پول را با كاهش نرخ‌هاي بهره افزايش مي‌دهد و همچنين تورم، دو دليل عمده كاهش ارزش پول هستند. تورم از يك مسير ديگر نيز ارزش پول را كاهش مي‌دهد. تورم هزينه صادرات را افزايش مي‌دهد و به اين ترتيب، قدرت رقابت صادرات كشور را كاهش مي‌دهد، امري كه منجر به كسري بودجه و در نهايت كاهش ارزش پول مي‌شود.

ريال ايران در سال‌هاي گذشته بخش قابل توجهي از ارزش خود را از دست داده است. اين كاهش، بالقوه مي‌تواند حامي صادرات، كاهنده قاچاق و در كل مانع خروج سرمايه دلاري از كشور باشد. با اين همه، آنچه كاهش ارزش ريال را متفاوت مي‌كند اين است كه ريال علاوه بر تغيير تدريجي نرخ‌هاي برابري توسط بانك مركزي، بارها تجربه‌گر افت‌هاي ناگهاني نيز بوده است.

آيا بهاي رسمي دلار كه از سوي بانك مركزي اعلام شده، با شاخص‌هاي بنيادين اقتصاد ايران همسو است؟با توجه به اثرات رواني و سياسي قيمت‌هاي غيررسمي بازار، بايد روشي اتخاذ شود كه حامي ثبات اقتصاد باشد. در شرايط فعلي نه تنها سودي از دلار ارزان نصيب مردم نمي‌شود، بلكه شاهد انباشته شدن پول امريكايي در صرافي‌ها و خانه‌ها هستيم.

از سوي ديگر، تلاش براي مديريت بازار ارز در روزهايي از سر گرفته شد كه نرخ سودهاي بانكي با كاهش قابل توجه به ١٥ درصد رسيده بود. كاهش نرخ‌هاي سود، بسياري را به سوي ذخيره دلار و طلا كشاند و بازار مسكن را هم در حد انتظار تحت تاثير قرار نداد.

با توجه به مواضع اتخاذشده رييس‌جمهور امريكا كه احتمالا روزهاي پرفراز و نشيبي را براي كشورمان ايجاد خواهد كرد، بايد به هر طريق ممكن- مديريت عرضه دلار به بازار آزاد، يكسان كردن همه قيمت‌ها، مبارزه با نوسان گيران و...- بازار را باثبات نگه داشت، به ويژه از آن رو كه همين حالا هم بيش از نيمي از درآمد دلاري صادرات نفت صرف خود صنعت نفت، مسافرت‌هاي خارجي و سفته بازي مي‌شود.

آنچه از سوي كارشناسان پيشنهاد شده شامل شفافيت در مديريت نظام تعيين نرخ، تعيين اولويت‌هاي واقعي اقتصاد، ميخكوب كردن بهاي ارز به سبدي از ارزهاي طرف‌هاي تجاري، ميخكوب كردن ارز به قيمت نفت، كاهش كسري مالي، افزايش ثبات بازارهاي گوناگون، استقلال كامل بانك مركزي، سياستگذاري واحد، حمايت سياست خارجي از اقتصاد و... مي‌شود. اگر به هر راهِ مورد تاييد نخبگان واقعي اقتصاد، روندهاي بازار ارز كنترل شود، آنگاه مي‌توان به تلاش براي بهره‌گيري تدريجي و برنامه‌ريزي شده از ريال ارزان فكر كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کاهش ارزش ریال برای ککشوری مثل ما که تا سوزن ته گردم وارد می کنیم ی سمه و فقط قدرت خرید مردم کم می کنه

    • رفیعی نسب

      بیارزش شدن پول ریال عمدی الکی ریسک کردین که ببینین چه میشه نتیجه رادیدیدن بعدا صادرات ضربه میخوره فعلا که همین تحریم واردات مواداولیه کفش باعث شده که چند نفربیکار بشن

    • بدون نام

      اینو دیگه همه میدونن نمیخواد زحمت بکشید واسه بدبخت بیچاره ها بده و برا سرمایه دارا خوبه. واسه اونی هم که با دلار خرید و فروش میکنه فرقی نداره.

    • بدون نام

      افزایش افسارگسیخته نرخ ارز می تونه عواقب بسیار خطرناکی برای قشر متوسط و ضعیف داشته باشه، امنیت غذایی و دارویی بخشی از مطالبات این قشر هست، از این جهت دولت نمی تونه نرخ های جدید را به رسمیت بشناسه و شروع کرده به دادن یارانه به ارز، متاسفانه این یارانه خودش عامل فساد و رانت شده چرا که دولت زیر ساخت های لازم را برای تخصیص صحیح به مصرف کننده واقعی نداره،
      اکنون در یک سردرگمی جدی دولت قرار داره، از یک سو اگر بخواد تقاضاهای واقعی را پاسخ بده حجم زیادی از دلار ها در جیب افراد ثروتمند میره چرا که نقدینگی دست اونهاست،
      اگر هم شروع کنه سهمیه های مختلف را حذف کنه مثل ارز مسافری رشد تقاضا باعث افزایش قیمت میشه،
      چیزی که اینجا مبهم هست اصرار دولت برای تک نرخی کردن هست، دلار باید زود تر از اینها دو نرخی میشد، ولی هنوز خبری از نرخ آزاد نیست،
      هرچند دلار دو نرخی زمانی چاره ساز هست که اختلاف قیمت اینقدر فاحش نباشد،
      چیزی که اکنون خطرناک خواهد شد تبدیل اجناس مشمول یارانه به ارز یا اصطلاحا قاچاق معکوس هست، اکنون که کارشناسان از کاهش قاچاق به داخل صحبت می کنند بایستی بداند اکنون بسیاری از کالاهای مشمول یارانه مثل بنزین و گندم و... توجیه اقتصادی بسیار خوبی به سمت قاچاق به خارج از کشور دارند،
      این کار بیش از پیش امنیت غذایی را به خطر انداخته و عواقب بدی در انتظار مردم کشور هست،

    • محمد

      باید خرید و فروش دلار رو برای مردم عادی ممنوع کنن برخی کالاهای اساسی رو که خود دولت وارد میکنه به دلار 4200 فعلا وارد کنه بقیه جنس ها هم هرکی خواست با نرخ دلار آزاد (10000 تومن) وارد کنه هرچه قدر هم میخاد گرون بشه (گوشی بشه 20 میلیون مهم نیست که) این کاری که الان میکنن فقط باعث رانت و ضرر بیشتر دولت و مردم میشه

    • بینام

      تو ایران فقط اون قسمت بده کاربرد داره

    • بدون نام

      شماهاکه‌به‌پول ایران‌آفتابه‌برداشتید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج