۷۴۹۸۷۹
۵۰۲۱
۵۰۲۱
پ

فناوری اطلاعات به کمک کشاورزی آمد

تفاهم‌نامه همکاری وزارت ارتباطات و وزارت جهاد کشاورزی با حضور وزرای این دو وزارتخانه به امضا رسید.

خبرگزاری ایسنا: صبح امروز(سه‌شنبه) تفاهم نامه سند اقدام مشترک بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی به امضا رسید.

بر اساس این گزارش، این سند با هدف افزایش بهره‌وری و هوشمندسازی بخش کشاورزی از طریق ارتقای سطح دانش، آگاهی و توانمندی کشاورزان، پیشتازی در اقتصاد کشاورزی دانش‌بنیان و توسعه فرصت‌های شغلی و ایجاد فضای کسب و کار در چارچوب سند برنامه اقدام مشترک، منعقد شد.

فناوری اطلاعات به کمک کشاورزی آمد

کسب 20 درصد از GDP بخش کشاورزی و جذب 500 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بخش کشاورزی الکترونیکی، افزایش 33 درصدی سهم فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی و استفاده بهینه از منابع پایه، تعدادی از مهمترین اهداف این تفاهم‌نامه است.

آزادسازی 80 درصد از داده‌های غیرحاکمیتی در وزارت جهاد کشاورزی، آموزش و توانمندسازی یک درصد از بهره‌برداران برای بهره‌گیری از کشاورزی الکترونیکی، افزایش 300 درصدی مشارکت بخش خصوصی در فعالیت‌های مرتبط با کشاورزی الکترونیکی و هوشمندسازی، از دیگر اهداف مهم این تفاهم نامه است.

استقرار ایستگاه‌های جمع آوری اطلاعات محیطی در 50 نقطه به ‌صورت نمونه و ارزیابی عملکرد و مدیریت هوشمند مزرعه در نقاط مورد مطالعه و تشخیص سطوح زیر کشت و پایش میزان تولید و سلامت آن با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای در 150 منطقه از سایر موارد مورد تفاهم است.

در این تفاهم نامه تعامل، همکاری، سرمایه گذاری و اجرای پروژه‌های مشترک در شش حوزه، تامین زیرساخت مورد نیاز بخش کشاورزی باهدف افزایش بهره‌وری از طریق هوشمندسازی، استفاده از فناوری فضایی و سنجش‌ از دور در توسعه و افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، افزایش بهره‌وری و استفاده بهینه از منابع پایه با استفاده از اینترنت اشیاء، توسعه و بهبود فضای کسب‌ و کار و بازار مبتنی بر فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی، توسعه آموزش، ترویج و توانمندسازی و توسعه بسترهای حاکمیتی و تسهیل فضای کسب و کار در حوزه کشاورزی، مورد تاکید دو طرف قرار گرفته است.

برای اولویت‌بندی و نظارت بر اجرای موفق این تفاهم نامه که به مدت چهار سال تنظیم شده است، نیز مقرر شد کمیته راهبری متشکل از نمایندگان دو وزارتخانه در سطوح معاونین وزرا تشکیل تا نسبت به تصمیم سازی لازم اقدام شود.

این تفاهم نامه با همکاری پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در چارچوب پیش نویس سند برنامه اقدام مشترک و به منظور افزایش بهره‌وری و هوشمندسازی بخش کشاورزی از طریق بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در قالب شش هدف کلان و 46 اقدام منعقد شده است.

در پیش‌نویس «سند توسعه اقتصاد دیجیتال در بخش کشاورزی با توجه ویژه به حل مشکلات بخش حاکمیتی»، ضمن بررسی زیست‌بوم بخش کشاورزی، بررسی اسناد بین‌المللی مرتبط و قوانین و اسناد بالادستی ملی و الزامات قانونی در حوزه‌های مختلف مربوط به کشاورزی، رفع مشکلات بخش حاکمیتی در دستور کار قرار گرفت که نتایج این بررسی‌ها به صورت مبسوط در پیوست‌های سند قابل مشاهده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با انعقاد این تفاهم نامه و همکاری مشترک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی می‌شود از این پس با استفاده از مزایای فناوری اطلاعات و اینترنت اشیاء شاهد بهره‌وری بیشتر بخش کشاورزی از منابع باشیم.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - در این باره در صفحه توییتر خود نوشت: در ادامه نقشه راه ⁧ تحول دیجیتال ⁩ در کشور، امروز به اتفاق جناب آقای مهندس حجتی، برنامه اقدام مشترک دو وزارتخانه برای توسعه کاربردهای فناوری اطلاعات در کشاورزی امضاء و تبادل شد. آزادسازی داده‌های بخش کشاورزی برای فعالیت کسب و کارهای نوپا بخش مهمی از این تفاهم است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج