۷۵۰۱۸۹
۸ نظر
۵۰۰۴
۸ نظر
۵۰۰۴
پ

خرم: فضای رابطه ایران و آمریکا آتشین شده است

سیدعلی خرم؛ سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد به واکاوی تنش لفظی اخیر بین روسای جمهور ایران و آمریکا پرداخته است.

سیدعلی خرم؛ سفیر سابق ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو با انتشار یادداشتی در روزنامه اعتماد به واکاوی تنش لفظی اخیر بین روسای جمهور ایران و آمریکا پرداخته است.

خرم: فضای رابطه ایران و آمریکا آتشین شده است

خرم نوشت: فضاي رابطه ايران و امريكا بيش از حد آتشين و خطرناك است و پتانسيل هر نوع درگيري فيزيكي بالا رفته است. مشكل اصلي اين است كه خيلي‌ها از بروز اين درگيري استقبال مي‌كنند. كره شمالي اين شانس را داشت كه كره جنوبي و ديگر كشورها مثل چين و امثال آن سعي داشتند آتش را خاموش كنند. در مورد ايران متاسفانه وضعيت برعكس است. چهل سال است كه عده‌اي براي درگيري اين دو كشور لحظه شماري مي‌كنند، منتظر هستند كه بلافاصه بنزين روي اين آتش بريزند.

اسراييل، عربستان و برخي ديگر منتظر اين فرصت هستند. شاهد بوديم به محض اينكه دونالد ترامپ جواب آقاي روحاني را داد، اينها در حمايت از امريكا موضع‌گيري كردند و شك نداريم كه هر كار از دست‌شان برآيد انجام مي‌دهند. مشكل ديگر اين است كه خود ما نيز جو سنجي نكرده و واقعيت‌هاي موجود جامعه خود را در نظر نمي‌گيريم. در چنين شرايطي با توجه به نارضايتي عمومي كه هر روز در گوشه و كنار كشور شاهد هستيم بايد حساب شده‌تر موضع‌گيري و اقدام كنيم.

با مشكلات داخلي گسترده‌اي از جمله متضرر شدن طلبكاران موسسات مالي، اختلاس و كلاهبرداري‌هاي گسترده، مشكلات محيط‌زيست، آب، برق و... مواجه هستيم و همه اينها‌ به امريكا اين اميد را مي‌دهد كه در وهله اول بتواند ما را بدون دخالت دست به فروپاشي از درون برساند اما همانطور كه پمپئو در سخنراني خود گفت ممكن است به طور غيرمنتظره حادثه‌اي رخ دهد و شاهد يك صحنه ديگر باشيم. به عبارتي در عين حال كه منتظر فروپاشي هستند و...

حلقه را تنگ‌تر مي‌كنند ابايي ندارند كه جرقه‌اي زده شود و درگيري فيزيكي نيز پيش‌ آيد. مي‌دانند كه دشمنان ما در منطقه با امريكا همراهي مي‌كنند. از آنجايي كه شرايط روابط بين دو كشور خيلي خطرناك و آتشين است هر آن ممكن است يك جرقه اعم از خودگاه يا ناخودآگاه به انبار كاه بيفتد، بنابراين بايد سنجيده‌تر عمل كنيم. افزون بر اين لازم است كه به تجربيات گذشته خود نيز توجه داشته باشيم. به عنوان مثال سال ٦٦ نيز بگو مگوهايي با رييس‌جمهور امريكا داشتيم.

در آخرين مرحله بعد از سخنراني رييس‌جمهور ما در سازمان ملل، امريكا تحريم‌هاي خود را مصوب و اجرايي كرد. در مرحله دوم نيز اول سكوي‌هاي نفتي و بعد ناوچه‌هاي ايران را از بين برد. كمتر از ٩ ماه كار به زدن ايرباس كشيد و نهايتا ما قطعنامه ٥٩٨ را پذيرفتيم. نكته‌اي كه نبايد فراموش كرد اين است كه رييس‌جمهور فعلي امريكا خيلي تندتر و نامعقول‌تر است. تيم اطراف او نيز همه ضد ايراني و دشمن قسم خورده ما هستند، در حالي كه سال ٦٦ اينطور نبود.

از اين جهت بايد گفت كه شرايط موجود به صورت بالقوه خطرناك است و بايد حساب برخي حرف‌هاي خود را داشته باشيم ولو اينكه حرف حق باشد. اينكه امريكا بد و ظالم است درست است اما بايد ديد كه آيا بيان آن در شرايط موجود چه مشكلي را حل مي‌كند؟ ايجاد حميت داخلي نبايد به قيمت ايجاد صحنه تقابل ميان ايران و امريكا باشد و بايد به سياست‌هاي انتخابي بيشتر فكر كرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کسانیکه جنگ دوست دارند اسامی خود را اعلام کنند مردم بشناسند و علتش را هم بیان کنند و نگاهی بهزندگی خود فرزندان خود و دیگران بکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسئول نااهل کاری از دست ناقابل ش بر نمیاد ملت ایران خودش دست به کار بشه .دشمن دانا به از نادان دوست.دشمن دانا بلندت میکند بر زمینت میزنه نادان دوست به خدا حقیقت این است

    • حمید

      این فضا از زمان مصدق آتشین بود. الکی خوش نباشید.

    • بی مخ

      نظر خوبی بود

    • بدون نام

      یه حرف حساب

    • سعید

      او خر بسه دیگه

    • صادقی

      چند نکته:
      جنگ و درگیری برای بعضی ها منفعت (دلار) دارد
      از سال ۵۷ تاکنون عبارت (شرایط حساس کنونی) مرتب القاء میشود.
      اراده جدی برای ایجاد ثبات اقتصادی و ارامش در بین مسئولین دیده نمیشود .
      سیاستهای اتخاذی نوعا سرکار گذاشتن مردم و مشغول کردن انهاست.
      و.........بخاطر بهترین جوانان این مملکت که شهید شدند
      بخاطر ایران عزیز

    • علی

      انصاف بدهیم این توهینها و کارهای دیگری که ما با امریکا کردیم اگر با یک کشور دیگر مثلا ترکیه می کردیم چه می شد ?ایا پوتین اجازه می دهد کسی با کشورش کاری کن که ما با امریکا کردیم ?

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج