۷۵۰۴۰۴
۱۰ نظر
۵۰۰۰
۱۰ نظر
۵۰۰۰
پ

کاهش ۵۰ درصدی تولید برق در کشور

وزیر نیرو گفت: توان تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست.

خبرگزاری مهر: وزیر نیرو گفت: توان تولید نیروگاه‌های برق‌ آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست.

رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه جلسه هیئت دولت و در جمع خبرنگاران گفت: توان تولید نیروگاه های برق‌آبی ما ۵۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کرده است که این به علت افت ذخایر آب در مخازن سدهاست و ما امکان تولید برق به میزانی که سال پیش تولید کردیم را از این طریق نداریم. به عنوان مثال سدهای بزرگ ما که برق تولید می کنند در سال گذشته در همین زمان ۴ میلیارد مترمکعب آب داشتند و امسال به ۲.۳ میلیارد مترمکعب کاهش پیدا کرده‌اند.

وی افزود: سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق از نیروگاه های آبی گرفتیم اما امسال حدود ۴ هزار و ۵۰۰ مگاوات بیشتر نمی‌توانیم از این طریق برق تولید کنیم. این مقدار آبی که پشت سدها است طبیعتا باید برای تأمین آب شرب مردم نگهداری شود تا به بارش‌های آبی سال آینده برسیم.

اردکانیان با بیان اینکه گرمای پایدار مسئله دیگری است که ما با آن روبرو هستیم، گفت: اینکه در سال چند روز گرم شود طبیعی است اما امسال وضعیت متفاوت است که خاص ایران و منطقه ما نیست. این موضوع تقریبا نقاط مختلف دنیا را درگیر خود کرده است.

وزیر نیرو گفت: این گرمای پایدار باعث شده توان تولید هم تحت تأثیر قرار گیرد. افزایش یک درجه ای گرما ۱۵۰۰ مگاوات مصرف برق را بالا می‌برد.

وزیر نیرو یادآور شد: به طور طبیعی در هوای گرم دستگاه های سرمایشی کار بیشتری می کنند و حدود ۲۱ هزار مگاوات از ۵۵ هزار مگاوات اوج مصرف ما به دلیل کارکرد همین دستگاه های سرمایشی است. امروز ۵۲ هزار مگاوات توان تولیدی ماست و پیش بینی ما هم این است که امسال اوج بار مصرف ما حدود ۵۸ هزار مگاوات باشد. امیدواریم این میزان کمبود از ۵۲ تا ۵۸ هزار مگاوات را با مدیریت مصرف و همکاری که همه مصرف کنندگان می‌کنند بتوانیم پر کنیم. یعنی اگر ۱۰ درصد بتوانیم مصرف را کاهش بدهیم می توانستیم بدون خاموشی، تابستان را بگذرانیم.

وی افزود: با صنایع بزرگ مذاکراتی را در ماه های پایانی سال گذشته شروع کردیم و قراردادهایی با آنها منعقد کردیم که در مواقع اوج مصرف، با هماهنگی خودشان و بدون اینکه لطمه ای به تولیدشان وارد شود از مدار مصرف خارج شود و در ساعت غیر اوج، برق ارزان‌تری را دریافت کنند. با کشاورزان به توافق رسیده ایم که در ساعات اوج مصرف موتورهای برق را خاموش کنند و در ساعات خارج از اوج مصرف، برق رایگان دریافت کنند.

اردکانیان خاطرنشان کرد: بخش دیگر درخواست ما متوجه مصرف کنندگان خانگی است. مردم می توانند در مصرف برق نقش چشمگیری داشته باشند و دمای کولرهای گازی و محیط را به حدود ۲۵ درصد برسانند که این مساله نقش بسیار موثری در کاهش برق مصرفی دارد. امیدواریم با گذر از روزهای گرم از این شرایط عبور کنیم تا توان تولیدی کشور جوابگوی نیازها باشد.

وزیر نیرو اظهار داشت: برنامه های ویژه‌ای را برای به مدار آوردن دو نیروگاه جدید داریم و امیداوریم دو نیروگاه جدید به مدار اضافه شود؛ یکی نیروگاه کاسپین در شمال کشور و دیگری نیروگاه پرند. این نیروگاهها کمک خواهد کرد سایر نیروگاه‌ها مطابق برنامه فعالیت خود را انجام دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اگه به جای این دزدی ها چهارتا نیروگاه خورشیدی میزدید الان کل خاورمیانه رو برق میدادید.
      چیزی که تو این مملکت داریم آفتابه

    • حسین میرزایی

      پس اون انرژی هسته‌ای که 40 سال دارید به مردم معرفی میکنید پس کو دائما میگید برق تولیدی اون مارو بی نیاز میکنه پس چی شد؟ ؟

    • بدون نام

      جناب وزیر محترم حرفاتون متین ولی ایرادی که است اینه در کل دنیا چهار پنج سال قبل پیش بینی میکنند در سالهای آینده گرم میشه آب سدهای کم میشه متعاقبش تولید برق هم کم میشه همون سال فکرشو کردن بحران رو مدیریت کردن به مشکل برنمیخورن مثل ما که نیست برق مون قطع شده این چاره رو باید قبلترش میکردی ن الان که برقا قطعه

    • بدون نام

      فقط شعار میدهند ....هنرشان خرابی مملکت و نابودی زیر سختهایش است در طول این چهل سال چه هنری در ارتقاء نیروگاهها و سیستم برق رسانی کرده اید البته در ایران نه در سوریه ولبنان

    • بدون نام

      والا تو این چند ساله به خصوص از 95 بارندگی ها نسبت به نیمه دوم دهه هشتاد خیلی عالی بوده
      دوم اینکه کمتر به کشور دوست و برادر همسایه برق مجانی بدین که به مردم خودمون برق برسه
      که نیاین بگین هوا امسال گرم بوده و ذخیره اب کم در صورتیکه هوا گرمتر از اینم بوده سالهای گذشته و بارندگی هم کمتر.

    • بدون نام

      علی برکت ا...

    • بدون نام

      استعفا بده . تو که شعور و سواد جمع کردن سیلاب هایی که تو زمستون راه میفته نداری، غلط میکنی تو صدر نشستی خدا تومن حقوقته. نیروگاه خورشیدی بزنید. البته هر وقت از یکی از آقاها و آقازاده ها اختلاص پس گرفتید شدنیه نیروگاه زدن. گوسفندی نه مسئول. باید بزرگترین آب شیرین کن دنیا تو جنوب کشور باشه با این همه آب دریا، عربستان واسه ما آدم شده. مسئله تون شده نخ موی زنها، صبر مردم حدی داره

    • کامبیز

      اینجوری ترکیه عراق ازبکستان افغانستان تاجیکستان قرقیزستان و.....که تواولویت هستند مردم حیران می شوند!؟

    • بدون نام

      شما هنوز منتظر آب هستین ؟ آبی که چهل ساله با این ملک قهر کرده ،بجای این همه فساد اگه نیروگاه های خورشیدی زده بودین الان منتظر آب نبودین ، متأسفانه گفتن این اخبار به مردم هم فایده نداره مثلا مردم چکار کنند؟

    • بدون نام

      خاک بر سر هر چی مسئول بی لیاقته .خدا از وسط نصفتون کنه که مردم رو بیچاره کردید یک مملکت کلنگی تحویل نسل آینده دادید.به شما هم میگن آدم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج