جاباما
۷۵۰۴۶۶
۱۷ نظر
۵۰۰۸
۱۷ نظر
۵۰۰۸
پ

مقایسه آماریِ مصرف برق ایرانی‌ها

درحالی که مسئولان صنعت برق همواره تاکید دارند سرانه مصرف برق در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است، چندی پیش آماری از سوی شورای جهانی انرژی در مورد سرانه مصرف برق در کشورهای مختلف منتشر شد که نشان می‌داد ایران جزو کشورهای کم مصرف برق در بین دیگر کشورها است.

خبرگزاری ایسنا: درحالی که مسئولان صنعت برق همواره تاکید دارند سرانه مصرف برق در کشور بالاتر از استانداردهای جهانی است، چندی پیش آماری از سوی شورای جهانی انرژی در مورد سرانه مصرف برق در کشورهای مختلف منتشر شد که نشان می‌داد ایران جزو کشورهای کم مصرف برق در بین دیگر کشورها است، اما بر اساس تعبیر جدیدی که سخنگوی صنعت برق از آمار دارد، انگشت اتهام هنوز به‌سوی مصرف‌کنندگان نشانه رفته است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای جهانی انرژی، میزان سرانه مصرف برق در ایران ۲.۹ مگاوات در ساعت برای هر نفر است و تنها کشورهایی مانند مصر (۱.۷) و عراق (۱.۲) کمتر از ایرانی‌ها برق مصرف می‌کنند؛ این درحالی است که میانگین سرانه مصرف برق در جهان ۳.۱ مگاوات ساعت به ازای هر نفر است و کشورهایی مانند قطر (۱۷)، کانادا (۱۵)، کویت (۱۴) و سوئد، آمریکا و عربستان (حدود ۱۳) به مراتب برق بیشتری از ایران مصرف می‌کنند.

اما در این میان، محمودرضا حقی‌فام، سخنگوی صنعت برق تعبیر جدیدی را درباره مصرف برق کشورها مطرح می‌کند. او در پاسخ به این سئوال که چرا باوجود مصرف نسبتا پایین برق در ایران که براساس آمارهای ذکر شده حتی از میانگین مصرف جهانی هم کمتر است، همواره مسئولان تاکید داشته‌اند که مصرف برق در ایران را بالا بخوانند؟

این استدلال را مطرح می‌کند که چون برخی از کشورهای بالایی این جدول از برق هم برای وسایل روزمره و هم برای گرمایش و پخت و پز استفاده می‌کنند و ایرانی‌ها برای این کار از گاز استفاده می‌کنند برای پیدا کردن مصرف واقعی برق در ایران باید مصرف گاز و برق را با یکدیگر تجمیع‌شده حساب کرد!

به نظر می‌رسد منظور سخنگوی صنعت برق مقایسه میزان مصرف مجموع انرژی ایران با کشورهای دیگر است که طبیعتا هم کارشناسان داخلی و هم کارشناسان خارجی به پرمصرفی ایرانی‌ها در حوزه انرژی تاکید دارند، اما اگر فقط مقایسه مصرف برق کشورها با یکدیگر مدنظر باشد، تجمیع مصرف برق و گاز با یکدیگر اساسا درستی اطلاعات مدیران صنعت برق را زیر سئوال می‌برد.

به گفته سخنگوی صنعت برق، کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی، کل انرژی خانگی خود را با استفاده از مصرف برق تامین می کنند در حالی که خانوارهای ایرانی از دو انرژی گاز و برق برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه در اروپا و آمریکا، وسایلی از جمله اجاق گاز و تجهیزات گرمایشی، برقی هستند اما در ایران این تجهیزات از سوخت گاز استفاده می کنند، گفت:به دنبال این تحلیل های اشتباه، ما مصرف گاز و برق هر خانوار ایرانی را تجمیع و با مصرف برق خانوارهای اروپایی و آمریکایی مقایسه کرده ایم که نتیجه این مقایسه نشان می دهد مصرف ما بسیار بیشتر است.

سخنگوی صنعت برق ادامه داد: طبق تحلیل صورت گرفته در سال ۱۳۸۶ میزان معادل گازی که به برق تبدیل می شود برابر با ۱۰ هزار کیلووات ساعت است که حدود سه برابر میزان برق مصرفی در کشور است و اگر این میزان را با حدود ۳ مگاوات ساعت مصرف برق سرانه جمع کنیم، مجموع ۱۲.۹ مگاوات ساعتی سرانه مصرف برق هر نفر، ایران را در رتبه‌های بالای مصرف سرانه برق در جهان جای می‌دهد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ای بابا هر روز که قطع می کنید دائم هم که میگید کم مصرف کنید. قبض برق هم که میاد دو سه باری سکته میزنیم. باشه بابا ما پرمصرفیم. لابد مصرف برق عراق و سوریه و .. هم با مال ما محاسبه می کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای بابا، برادر باید برای برادرش جون بده.حالا دوزار پول برقو آبو گازو ...میدی دیگه،چرا اینقده نقونوق می کنین. ها.

      • بدون نام

        به هر حال منابع خارجی هم تایید کردند مصرف مجموع انرژی ایرانی ها جزو بالاترین رده هاست. حالا یه عده ای اصرار دارند بلند که نه نیست که چی؟! که بیشتر مصرف کنید تا نابود شه همه چی. انصافاصراف کار احمقانه ای است. بالای 90درصد ایرانی ها اصلا بهینه سازی مصرف براشون مهم نیست اما استاد غرزدن و اظهار نظر هستند

    • تبریز

      اختلاسها و دزدیها را هم مقایسه کنید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی جاها دنیا اختلاس و رشوه به مراتب بالاتر از ایرانه و پلیس رسما از شما پول و حق و حساب میخواد. در حاشیه خلیج فارس هم که شما و دارایی تون متعلق به خلیفه هستید و آون به شما اجازه ی زندگی و استفاده از بخشی از دارایی تون رو مید

    • اسد

      مشکل وسایل گرمایشی وسرمایشی ماست که تکنولوژی قرن بوق است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        و برای هیچکس مهم نیست که کم مصرفش بهره حتی فروشنده ها میان پر مصرف ها بهترین و دیرتر خراب میشن. همین امروز فروشنده ی کولر گازی بهم گفت اینورتر دار نخر زود خراب میشه. وقتی بهای واقعی انرژی رو ندیدیم و به مفت خوری و اصراف عادت کردیم و فکرمیکنیم نابودی منابع و مصرف بی رویه حق ماست همین هم میشه

    • بدون نام

      عجب

    • رفیعی نسب

      یهبار دیگه حرفش زده بودین یادم حالا چرا دوباره این حرف پیش کشیدن خیلی مردم میلیاردرن هی شما مقایسه بکنید بگید تچمیع میشود بعدا انموقع ما دیگه هیچ قبضی نمیدیم من که مخالفم

    • هادی

      عجب آدم از این محاسبات محیرالعقول که حتی به ذهن خالق فیزیک کوانتوم چارلی چاپلین هم نمیرسه حیرت می کنه والله به خدا.

    • بدون نام

      الکی نگو

    • بدون نام

      ای کاش همه چیز را مقایسه میکردند !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسلما شما هموطنان عزیز هم با مردم اروپا خیلی فرق دارین!!! ولی به روی خودتان نمیارین

    • بدون نام

      چیزم نداره اشکنه.......م تغار میشکنه مرد حسابی هی چی رو با دنیا مقایسه نمکنید فقط مصرف رو چرا درجه راحتی درامدها رو با هم مقایسه نیکنید ای خدا اسمون

    • بدون نام

      لطفا مقایسه دزدی مسئولان و آقازاده های ایرانی و سایرکشورها را هم بنویسید.

    • بدون نام

      #ما که مخالفیم تجمیع قبض بشه جوک خب وقتی صادر میکنیدمالانها ارزان

    • بدون نام

      کلا این آمارهای مسئولین داخلی به درد سمیناهارهای خودشون می خوره و خودشون هم به خوبی می دونند که کسی بهش توجه نمی کنه، برای همین جدیدا سعی می کنند از دل آمارهای بین المللی اهداف مورد علاقه خود را پیدا کنند و ارائه دهند که البته آن هم مثمر ثمر نیست
      دم خروس مدت هاست که بیرون است

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج