۷۵۰۶۲۸
۴۷ نظر
۵۰۱۲
۴۷ نظر
۵۰۱۲
پ

بلومبرگ نوشت:

ایران ظرف ۴۸ ساعت می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

زمانی که مقامات ایران از بستن تنگه هرمز حرف می‌زنند جدی هستند؛ آنها ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌توانند تنگه هرمز را ببندند.

خبرگزاری ایلنا: به نقل از بلومبرگ، یک درگیری واقعی در تنگه هرمز از چیزی که فکر می‌کنید محتمل‌تر و نزدیک‌تر است.

«مارک گانگلوف»، سردبیر پایگاه خبری «فورچون» و دبیر بخش تجاری و فناوری روزنامه «هافینگتون پست» آمریکا در این یادداشت با بیان اینکه در تابستان ۱۹۸۷ در نیروی دریایی آمریکا و در خلیج فارس خدمت می‌کرده نوشت:

ماموریت ما با کد «ارنست ویل»، اسکورت کشتی‌های تجاری داخل و اطراف خلیج فارس بود و باید از این کشتی‌ها در برابر تهدید موشک‌های کروز ایرانی و حمله هوایی آنها حفاظت می‌کردیم. این سال‌ها در خلال جنگ ایران و عراق بود.

جنگی که هشت سال به طول انجامید و نیم میلیون نفر جانشان را از دست دادند. کار ما حفظ خطوط دریانوردی جهانی در زمانی بود که ایران به دنبال حفظ کنترل تنگه هرمز به عنوان آبراه عبور ۳۵ درصد از نفت جهان بود.

وی با بیان اینکه این شغل خطرناکی بود، نوشت: سال بعد، نیروی دریایی آمریکا به تلافی غرق شدن یکی از ناوچه‌های آمریکایی توسط یک مین ایرانی در عملیات «پریینگ مانتیس»، به نیروی دریایی ایران حمله کرد.

در نهایت عراق و ایران اختلافاتشان را حل کردند و صلح و آرامش نسبی بین آنها در آب‌های گرم و کم عمق خلیج‌فارس برای سه دهه برقرار شد.

بر اساس این یادداشت این صلح تا امروز که تنش‌ها بار دیگر در تنگه هرمز بالا گرفته، ادامه داشته است. تنش‌های امروز از سی سال پیش بیشتر است. روسای جمهور ایران و آمریکا در توییتر برای هم خط و نشان می‌کشند.

در سال ۱۹۸۷ توییت (صدای پرنده) چیزی بود که پرنده‌ها صبح‌های بهاری از خود ساطع می‌کردند. بازار نفت با چشمانی نگران به این تحولات می‌نگرد. اسرائیل اسنادی را منتشر کرده و مدعی است که این اسناد نشان می‌دهد ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش حقیقت را نگفته است.

نویسنده این گزارش مدعی شد: «درگیری اصلی در منطقه بر سر تنش‌های ژئوپلتیک رهبری عربستان و ایران است. این دو جریان دشمنی دیرینه و تاریخی با هم دارند. ایران به طور نظامی و دیپلماتیک به کشورهای منطقه از جمله عراق، سوریه، قطر، لبنان و یمن نفوذ دارد.»

«عربستان با رهبری "محمد بن سلمان" مصمم است که ایران را در جهان عرب متوقف کند. این دو کشور سهم زیادی از خلیج فارس دارند. جایی که چندین قرن است، در آن با هم اختلاف دارند. کلید ورود به این منطقه یک راه باریک به طول ۳۰ مایل به نام تنگه هرمز است.»

نویسنده این گزارش با بیان این ادعا که همه می‌دانند که ایران قرار است تنگه هرمز را ببندد، نوشت:

«آنها برای این منظور ابزارهای مختلفی از جمله مین‌گذاری وسیع، قایق‌های گشت‌زنی و فوق‌العاده پرسرعت، موشک‌های کروز مستقر در ساحل، هواپیماهای مجهز و زیردریایی‌های دیزلی دارند. آن سوی تنگه نیز ناوهای آمریکایی و متحدانش مستقر شده‌اند.»

«این اقدامات که از نظر قوانین بین‌المللی غیرقانونی است، بر قیمت نفت و توانایی کشورهای عربی و آمریکا تاثیر خواهد گذاشت و ایران همچنان قادر است از طریق سواحل جنوبی با دور زدن تنگه هرمز نفت خود را صادر کند و در نتیجه اقتصاد آنها احتمالا آسیب کمتری خواهد خورد.»

نویسنده این گزارش تاکید کرده زمانی که مقامات ایران از بستن تنگه هرمز حرف می‌زنند جدی هستند و نوشت: آنها ظرف ۴۸ تا ۷۲ ساعت می‌توانند تنگه هرمز را ببندند. در واکنش به این اقدام، آمریکا و شرکایش واکنش نشان خواهند داد.

وی مدعی شد: «نیروی دریایی آمریکا به کشتی‌های ایرانی که سعی در مین‌گذاری دارند و سایت‌های موشک‌های کروز در تنگه حمله کرده و زیردریایی‌های دیزلی ایران را غرق خواهند کرد و احتمالا اهدافی را در داخل ایران برای انتقام‌جویی مورد حمله قرار می‌دهد.

پاسخ اولیه احتمالا حمله به سلاح‌ها و سامانه‌هایی است که در تنگه قرار است، مورد استفاده قرار بگیرند.»

«به عبارت دیگر به محض اینکه ایران جزییات طرح بستن تنگه هرمز را مشخص کند، آمریکا نیز برنامه احتمالی بازگشایی تنگه را رو خواهد کرد. این فرآیند از چیزی که مردم فکر می‌کنند طولانی‌تر است به ویژه اگر ایران نیازمند فرصتی برای مین‌گذاری در آب‌ها باشد.

خنثی کردن مین‌ها نیز یک روند وقت گیر و سخت است و اگر یک یا دوماه طول نکشد دست کم چند هفته به طول خواهد انجامید.»

نویسنده این گزارش به اجرای استراتژی آمریکا در قبال کره شمالی بر ایران اشاره کرده و نوشت: زمانی که صحبت از تحریم‌های بیشتر شد ایران اعلام کرد که تنگه هرمز را خواهد بست. در این زمان ترامپ شرط بست که تهران مانند کره شمالی مسیر دیپلماتیک را به جای جنگ انتخاب خواهد کرد.

«این در حالی است که ایرانی‌ها به مراتب ایدئولوژیک‌تر از«کیم جونگ اون» هستند. «کیم جونگ اون» یک رهبر کانگستر است که به انگیزه‌های مالی جواب مثبت می‌دهد.

این در حالی است که بسیاری از ایرانی‌ها ترجیح می‌دهند در راه دفاع از ایده‌های خود در برابر شیطان بزرگ بمیرند. استراتژی بهتر برای آمریکا به جایی توییت‌های خشمگین، اتخاذ یک راهبرد تهاجمی جامع است.

اجزای کلیدی این استراتژی باید شامل نظارت و جمع‌آوری اطلاعات به‌ویژه با همکاری با اسرائیل، دفاع موشکی قوی برای پایگاه‌های آمریکا در منطقه به ویژه در بحرین و قطر، تشویق کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و اسرائیل برای همکاری اطلاعاتی بیشتر و دفاع موشکی، استفاده بیشتر از گزینه حمله سایبری برای پیشگیری از اقدامات ایران، استفاده از نیروهای دریایی بیشتر در منطقه و جلب همکاری کشورهای اروپایی برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است.

نویسنده مدعی شد: آمریکا سال‌هاست که برای باز نگه داشتن و حفظ تنگه هرمز و جریان اقتصاد جهانی در این منطقه حضور داشته اما این بار نیازمند ترکیبی از قدرت نرم و سخت و استراتژی جامع برای مقابله با تهدید ایران هستیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      امریکا میزنه

      پاسخ ها

      • دانیال

        اگه حتی یه ساعت هم این تنگه بسته شه آمریکا ، آمریکا نیست

    • بهروز

      نه هنوز مردم ایران رو نشناختی,,,اسراییل موشک باران,,,پایگاهای امریگا موشک باران,,وقتی پای جنگ پیش بیاد شما کم میارید چون شما مرزی ندارید پس ما روی زمین شما رو ابین زیر پای ما سفت تره شکمامون هم خالی پس امام ما فرموده از جوانمرد گرسنه بترسید چون سر خم نمیکنه

      پاسخ ها

      • irani

        اشتباه می کنی...واقعاً ملت نمیجنگن مگر با پول افغانی ها و پاکستانی ها رو بیارین...که با این اوضاع اونام نمیان شما ها هم باید برین تو لونه تون بقیه رو تحریک کنید...

    • بدون نام

      اما اگر جنگی رخ دهد مردم نخواهند جنگید دل به مردم نبندید .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا... اون ممه رو دگ لولو خورد!!

    • منوچهرشمسی

      متوجه نشدم :؛؛ تنگه هر مز را دور بزند؟؟؟؟ چطوری ؟؟؟

    • س

      اونوقت اگه تنگه هرمزرو ببندیم کشتیهای خودمون از کجا آمد ورفت کنن. ما که همه صادرات ووارداتمون از اونجا باید عبور کنه. فکر اینو کردین ؟!

    • ناشناس

      کم خالی ببندید.توانش رو ندارید.فقط شعار توخالیه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والاااه بخدا...

    • ایرانی

      به نظر بنده ایران نمی تواند یک دقیقه هم تنگه هرمز را ببندد همش تهدید تو خالی مسئولین برای فریب افکار داخلی است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هم عقیده ام باهات منم... توانش رو نداره ، حتی 10% .

    • بدون نام

      آمربکاهم ظرف ۱ساعت بازمیکنه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        والاااه...

      • ناصر

        تو در زمان جنگ یا نبودی یا بچه بودی یا غیرت نداری یقول سردار

        ما منظر سربازان پوشک پوش امریکایی هستیم

    • بدون نام

      جوک ننویسید لطفا

    • بدون نام

      وای چ خشن خخخ

    • بدون نام

      هنر کردی بعدش چ کار میکنی خخخ

    • بدون نام

      انگار بازی پلی استیشن و داره تحلیل میکنه

    • ایرانی

      زمانی ما با دست خالی این تنگه را بستیم الان هم همان مردان با دستانی پر اگر بخواهند تنگه را خواهند بست که هفته و ماه ها و سال ها نتوانند مین ها را خنثی کنند صحبت از مین دیگر نیست مین مال آن زمان بود که موشک ما از ایران از فراز عراق عبور کرده و در سوریه به لانه داعش با دقت بسیار بالایی رسیده.
      شما دیگر نمی توانید مدلهای جنگ نوین تان با بازی ریس جمهور و رسانه به ایرانیها منتقل کنید باید عزت و احترام به ایرانی ها را بیشتر بلد باشید و گرنه اگر جنگی که احتمالش ضعیف است رخ دهد در دنیا بی ابرو می کنند که دیگر با این بدهکاریهایی که به بار اورده اید و کشورهای اروپایی سالهاست غلام حلقه بگوش شما هستند رهایی پیدا می کنند و چین و روسیه چنان شما را به فنا ببرند که دیگر حیثیتی برایتان باقی نماند

    • بدون نام

      اگه همچین زرنگ هستین ظرف ۴۸ ساعت مشکلات اقتصادی رو هم درست کنید

    • حسام

      ایران هیچ کاری نمیتونه بکنه فقط ۴۰ سال شعار دادیم ولی غرب هر چی گفته تقریبا عمل کرده ی نگاه به اتفاقات این دوره براتون کافیه که ثابت بشه فقط مسولان ما دروغ میگن

    • مهدی

      طبق قوانین حقوق دریاها .. مابقی کشور ها هم در هرمز دارای سهم و اعمال قدرت هستند درصورت بستن آن توسط ما ازسوی مابقی کشور های منطقه هم به نقض حریم دریایی آنان نیز متهم شده و درگیری مضاعفی ایجاد میشود

    • خلیلی قوشچی

      اینا دوست دارن ایران تجزیه بشه ولی کاش فقط بعضیها عوض بشن

    • بدون نام

      ان شاءالله که بزودی تمام آمریکایی‌ها را از خلیج فارس بیرون میکنیم با توکل بر الله و تمامی مدیران نالایق که اقتصاد ملت مسلمان و شیعه ایران‌را خراب کردند نیز دار میزنیم

    • سعید

      جنگ،جنگ تا پیروزی...

    • بدون نام

      شاید ببندد اما ظرف یکساعت چنان ضربه ای میخورد که مجبور به پس دادن تنگه هرمز میشود..

    • بدون نام

      و آمریکا ظرف ۲۴ ساعت میتواند تنگه را باز کند

    • بدون نام

      صدام هم ظرف ۴۸ ساعت کویت وگرفت ...

    • بدون نام

      عااااااالی چو ایران نباشد تن من مباد

    • بدون نام

      بعد از چهل و هشت ساعت میخواد چی کار کنه،؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بعدش چی

    • بدون نام

      شما عرضه ندارین جلو دوتا خودروسازداخلیو بگیرید بعد از گرفتن تنگه هرمز میگید؟الکی رو مردم حساب وانکنید این انقلاب دیگه مردمی نیست٫اقازاده هاتونو ببرین جنگ کنن واستون.

    • بدون نام

      فکنم قبلا گفته بودن یک ساعته؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بابا اینا چرت میگن ایران ۴۰ساله میگه تنگه هرمز را میبندیم اما هرگز جرات نکرد. چرا وقتی عمل نمی کنید حرف تو خالی میزنید؟؟؟

    • لیلی

      ایران میدونه اگر تنگه هرمز ببنده ظرف ۲۴ساعت جنگ تو منطقه کلید خورده بنابراین هرگز بسته نمیشه

    • بدون نام

      نمیدونم چرا ایران با یه ابر قدرتی مث آمریکا که تمام غرب زیر سلطه اش هست میخواد ادای جنگ افروزی در بیاره؟؟؟

    • بدون نام

      پس چرا همش حرف خوب اجرا کنید... ببندید دیگه...

    • amin

      وجود دارین ببندین

    • بدون نام

      مگه تنگه هرمز ارث بابای روحانیه که بخواد ببنده. تنگه هرمز آبراه بین المللیه و بستن اون یعنی اعلام جنگ رسمی به تمام کشورهای دنیا

    • امیر

      با چی ببندید ؟؟؟؟؟با قایق های ماهیگیری که روشون دوشکا سوار کردین .؟؟؟لابد پشتیبان هوایی هم از میگ های زمان دیقیانوس و اف فورتین های زمان شاه که تعداد موثرشون زیر سی تاس. اینا دلتون رو قرص کرده که تنگه ببندید.خنده دار ه به خدا

    • بدون نام

      اولاخداکنه که هیچ جنگی شروع نشه که جزویرانی وکشت وکشتارازطرفین هیچ اثر دیگری ندارد ثانیا اگرخدای نکرده جنگی شروع بشه این جنگ مثل چهل سال پیش وجنگ ایران وعراق نیست مطمین باشید دامنه این جنگ بسیاری از کشورهارادرگیر وممکن است به جنگ جهانی سوم ختم پیدا کند که عواقب وحشتناکی رادربرخواهد داشت امیدواریم دولتمردان ماهمانطوریکه بارها خودشان کشورهای دیگررابه مذاکره وگفتگو دعوت کرده اند راهی برای دوری ازبرخوردنظامی پیدکنند

    • بدون نام

      مامی جنگیم تاآخرین نفس ماکه زنده متحرک هستم

    • بدون نام

      عربستان و آمریکا از خداشونه که ایرانیا تنگه هرمز را ببندن آنوقت اجماع جهانی شکل میگیره و مطمئن باشید که ما الان هم از آلمان زمان جنگ جهانی دوم هم ضعیفتریم . یه تانک نمیتونیم بسازیم. آنوقت دیگه فاتحه.

    • آریا ایراندوست

      امیدوارم ک ایران و مسئولین همچین اقدامی نکنند چون واضح است ک بازنده و ضرر کرده ی این عمل ایران و طبق معمول مردم بیچاره اس...
      بهتره ک منطقی برخورد و قبول کنیم ک آمریکا ازنظر نظامی بسیار از کشور عزیزمون ایران قوی تر هست. و خصوصا در نیروی دریایی و هوایی...
      ب امید روزهای خوب و دارای آرامش و رفاه در ایران عزیزمون...

    • بدون نام

      بریدبخوابیدبهتره دیگه داریدهزیون میگید،

    • بدون نام

      آقا ما اگه جنگ بخواهیم باید چه کسی را ببینیم شما ها با این نوشته‌های ضد جنگ تان ببینید می‌تونید کیف ما را کور کنید والا سرگرم میشیم بده مگه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج