۷۵۰۶۹۸
۱۴ نظر
۵۰۰۱
۱۴ نظر
۵۰۰۱
پ

توکلی: رفتار روحانی امیدوار‌کننده است

احمد توکلی سیاستمدار و اقتصاددان اصولگرا درباره اهمیت مبارزه با فساد گفت: باید اول کار را دست کاردان داد. نمی‌شود به هر کسی کار سپرد. این اولین قدم برای مبارزه با فساد است، برای اینکه فساد در توزیع قدرت است.

مثلث آنلاین: احمد توکلی سیاستمدار و اقتصاددان اصولگرا درباره اهمیت مبارزه با فساد گفت: باید اول کار را دست کاردان داد. نمی‌شود به هر کسی کار سپرد. این اولین قدم برای مبارزه با فساد است، برای اینکه فساد در توزیع قدرت است.

بخشی از گفتگوی توکلی را در ادامه بخوانید:

*یکی از نکاتی که سر‌آغاز این انحرافات شده است تغییر منش و روش زندگی سیاستمداران ماست. تغییر سبک زندگی آنها بسیار مهم بوده است. برخی از آنها دچار اشرافیت شدند.نکته دیگر حاکم‌شدن ساختار دولتی بر ‌امور کشور است. این ساختار دولتی رانت تولید کرده و باعث فساد شده است.

این دو مساله از نظر من مهم‌ترین دلایل انحرافات است. البته باید به این مساله هم اشاره کنم که تدریجا مماشات در رابطه با فساد هم صورت گرفت، یعنی نیامدند به فساد حمله کنند و به آن ضربه بزنند.

*همان اول که در مورد فساد هشدار می‌دادیم باید جلوی مفاسد را می‌گرفتند.

*وقتی سرآغاز مطلب این‌گونه شروع شد باید همان موقع با آن برخورد می‌شد که نشد، در نتیجه این مار تبدیل به اژدها شده و بزرگ و بزرگ‌تر شده و حالا به سختی می‌شود با آن مبارزه کرد، ولی معتقدم هنوز می‌شود مبارزه کرد.

*کشورهایی که خیلی وضع بدتری نسبت به ما داشتند مبارزه کردند و توانستند موفق شوند. دلیلی ندارد ما با این ظرفیت‌های انسانی‌ای که داریم و دین مترقی که داریم، موفق نشویم.

*رئیس‌جمهور مرد قدرتمند کشور است. وقتی یک موضع صحیحی می‌گیرد، روی کشور تاثیر می‌گذارد. همین نامه‌ای که اخیرا نوشته و به همکاران و نیروهای تحت‌ امر خودش دستور واضح و محکم داده و از قوه قضائیه درخواست کرده که خارج از نوبت در مورد مفاسد رسیدگی کنند، اینها همه ‌امیدوارکننده است.

*رئیس بانک مرکزی بانک‌ها را کنترل نمی‌کند و آنها هر کاری دل‌شان بخواهد، می‌کنند. گزارش آوردند که سال گذشته ۶۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات دادیم. من پرسیدم که چه میزان از این اعتبار تمدید اعتبار قبلی است؟

*فردی هزار میلیارد تومان بدهکاری دارد. به این بدهکار هزار میلیارد تومانی می‌گویند قسط خودت را بده، می‌گوید نمی‌توانم بدهم، نمی‌دهم. بعد می‌روند و با او توافق می‌کنند و می‌گویند ما ۱۲۰۰ میلیارد تومان وام می‌دهیم که ۲۰۰ میلیاردش سود است و می‌گیریم و هزار میلیارد تومانش هم وام می‌دهیم، وام به وام می‌کنیم، یعنی پول داده نمی‌شود، از حالت معوقه خارج می‌شود، در سیستم تسهیلات پرداختی می‌رود.

*از مسئولان بانک مرکزی که پرسیدم گفتند بله، این‌طوری هم هست. گفتم چقدر است؟‌ جلسه اول نگفتند، جلسه دوم من اصرار کردم، گفتند ۷۰ درصدش این‌طوری است. یعنی ۶۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات داده نشده؛ این حرف دروغ است. ۳۰ درصدش داده شده، وقتی اینها این کار را می‌کنند و اطلاعات غلط به مسئولان سیاسی می‌دهند، تصمیمات غلط می‌گیرند.

*۱۱۰ هزار میلیارد تومان معوقات، برای چند نفر است، یعنی هر کدام ‌۱۲-۱۰ هزار میلیارد تومان به‌طور متوسط معوقه دارند. آن وقت یک بدبخت مادرمرده‌ای که برای مغازه یا خانه کوچک خودش وام‌اندکی می‌خواهد، پدرش را درمی‌آورند

*اخیرا از سوای بانک مرکزی فعلی و قبلی شکایت کرده‌ایم و قوه‌قضائیه رسیدگی می‌کند.

*بنگاه‌های معمولی‌ امکان خلق پول ندارند‌ اما وقتی موسسات مالی و اعتباری خلق پول می‌کردند با وظایف بانک مرکزی اصطکاک ایجاد می‌شد. در همه جای دنیا بانک‌های ‌مرکزی مانند عقاب بالای سر این موسسات ایستاده‌اند و مراقب جریان خلق پول هستند. این بنگاه‌ها به دلیل دریافت تایید از سوی بانک مرکزی به چپاول‌ اموال مردم اقدام کردند که باید پاسخگو باشند.

*باید اول کار را دست کاردان داد. نمی‌شود به هر کسی کار سپرد. این اولین قدم برای مبارزه با فساد است، برای اینکه فساد در توزیع قدرت است. ما توزیع ثروت‌مان هم مثل توزیع قدرت‌مان است. ولی آنکه راحت‌تر است، اصلاح توزیع قدرت است‌.

*وقتی این سیاست‌ها جوری باشد که مردم احساس کنند این دولت خیرخواه ‌و دانا‌ و تواناست، آن‌وقت سیاست‌پذیر می‌شوند. سیاست‌گذاری درست، با مسئولان سالم و پاک، مردم را به سیاست‌پذیری می‌کشاند. وقتی مردم سیاست‌پذیر شدند و دولت سیاستمدار خوبی شد، کار درست می‌شود.

*بر این باورم که آقای رئیس‌جمهور باید چند نفر را عزل کند نه اینکه تغییر بدهد.

*امروز بسیاری از کشور‌های عاقل و منطقی با کارت‌های هوشمند توانسته‌اند به فقرا کمک کنند تا زیر بار فشار فقر بیچاره نشوند و ما هم هیچ اشکالی ندارد ‌امروز با دادن کوپن به برخی خانواده‌های نیازمند از فشار اقتصادی آنها کم کنیم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • mehdi...3424

      چندنفر میرن کنار چندنفر دیگه میان سرکار و روز از نو روزی از نو کجاش امیدوارکنندس

      پاسخ ها

      • علی جاده

        چقدر ساده هستی حتما قولی به توکلی داده.ضمنا توکلی اینکه مردم راضی هستن یا نه از مردم گزارش بگیرید بعد نظر بدید.

    • بدون نام

      برای شما یا برای مردم امیدوار کننده است؟

    • شکیبه

      اعمالشون چی ؟

    • حسین

      چرا اسامی افرادی که معوقات بانکی دارند واین معوقات وضعیت اقتصادی را به این روز رسانده اعلام نمی شود این افراد این وجوه را هر روز به سویی هدایت واقتصاد را فلج کرده اند چرا قوه قضاییه با این افراد برخورد جدی نمی کند مماشات تا کی تمام این مشگلات ناشی از ضعف دستگاه نظارتی چون مجلس است

    • قلی

      سر چشمه شاید گرفتن به بیل\\\چو پر گشت نتوان گرفتن به پیل

    • بدون نام

      شماکه لالایی بلدبودید دراین مدتی که درمجلس تشریف داشتید، حتماً خواب بودید یابفکر اندوخته ثروت بودید..

    • اسد

      امیدوار کننده کو؟؟؟؟؟ کجاست؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      درآمد خود این آقا شفاف نیست . تا خبرنگاری آزاد دوباره احیا نشود راست و دروغ و پاکی و ناپاکی کسی معلوم نمیشود .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دکی اوضاع مدرسه ملیاردی غیر انتفاعی خوب پیش میرود؟؟؟

    • بدون نام

      اعمالش نا امید کننده است

    • بدون نام

      اینچاشدافغانستان امثال شماخواب خرگوشین فردامیش فللسطین اشغالی بازم شماخوابین برین حالا بودجه ومنابع کشورشغلمون بدین به افغانیاباین بی ابی زیادفقروبیکاری نجومی وکم بودجگی حماقت تاکجا

    • بدون نام

      باید دید اینکار انجام میشه یا نه .اگه شد تازه میشه روش صحبت کرد که آیا تاثير داشته یا نه .فعلا چیز خاصی انجام نشده

    • بدون نام

      اقای توکلی شما دیگه بهتره نظر ندی چون سنت از بازنشستگی هم گذشته ولی من نمیدوم چی میخاین از جون مردم که ول کن هم نیستسن فکر میکنید انقلاب ارث یابا تون هستش

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج