۷۵۰۶۹۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

وضعیت پرونده فعالان محیط زیست بازداشتی

محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی و طاهر قدیریان از فعالان محیط زیست بازداشتی درباره وضعیت موکلانش گفت: موکلان من بیش از ۶ ماه است که در بازداشت هستند و بازپرس پرونده در یازدهم تیر ماه، بازداشت موقت آنها را که مدت آن به پایان رسیده بود، ابقا کرد.

اعتمادآنلاین: محمد حسین آقاسی، وکیل مدافع سام رجبی و طاهر قدیریان از فعالان محیط زیست بازداشتی درباره وضعیت موکلانش گفت: موکلان من بیش از ۶ ماه است که در بازداشت هستند و بازپرس پرونده در یازدهم تیر ماه، بازداشت موقت آنها را که مدت آن به پایان رسیده بود، ابقا کرد.

وی افزود: خانواده بازداشتی‌ها نسبت به قرار موقت اعتراض کردند. پرونده بازداشتی‌های محیط زیست برای رسیدگی به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب رفت و به احتمال بسیار زیاد اعتراض آنان رد شود و مدتی دیگر در بازداشت موقت بمانند.

آقاسی با تاکید بر اینکه در قانون پیش‌بینی شده که قاضی در صورتی که تشخیص به لزوم ادامه تحقیقات ببیند، می‌تواند آن را تمدید کند، اظهار داشت: در مورد پرونده‌هایی که مجازات اعدام یا حبس ابد دارند، بازداشت موقت حداکثر تا ۲ سال می‌تواند ادامه داشته باشد. در سایر جرایم دو ماه بازداشت موقت وجود دارد که هر دو ماه باید تمدید شود اما نباید بیش از مدت حداقل حبسی که برای آن جرم مجازات تعیین شده، بازداشت موقت به طول بینجامد.

وکیل مدافع ۲ نفر از بازداشتی‌های محیط زیست در ادامه تصریح کرد: کسی اگر مرتکب عمل جاسوسی شود، برای آن، بین یک تا ۱۰ سال مجازات حبس در قانون اساسی تعیین شده است. بنابراین بازداشت موقت کسی که متهم به جاسوسی است، نباید بیش از یک سال طول بکشد و بعد از آن باید تبدیل به قرار وثیقه شود.

آقاسی با بیان اینکه بر اساس تبصره ذیل ماده ۴۸ آیین دادرسی کیفری کسانی می‌توانند در پرونده‌های امنیتی در دادسرای انقلاب مرحله تحقیقات مقدماتی وکالت کنند که مورد تایید رییس قوه قضاییه باشند، گفت: اخیرا ۲۰ نفر از ۱۹ هزار وکیل به عنوان وکلای مورد اعتماد رییس قوه قضاییه تعیین شد که آنها فقط می‌توانند وکالت پرونده‌های امنیتی را به عهده بگیرند.

وی افزود: هیچ یک از خانواده‌های بازداشتی‌های محیط زیستی قبول نکردند که از بین ۲۰ نفر وکیل کسی را انتخاب کنند. بنده که وکیل این خانواده‌ها هستم، وقتی به دادسرا می‌روم، می‌گویند که باید صبر کنیم تا پرونده به دادگاه برود و آن زمان وکالت را به عهده بگیرم. به این معنا در ۶ ماه گذشته این هفت بازداشتی بدون وکیل در بازداشت موقت به سر می‌برند.

این موضوع بر خلاف اصل ۳۵ قانون اساسی نیز هست که می‌گوید متهم حق داشتن وکیل دارد. وی با بیان اینکه بازداشتی‌های محیط زیست از داشتن وکیل محروم هستند، بیان کرد: ما فقط در دادگاه می‌توانیم از این افراد دفاع کنیم.

سام رجبی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، طاهر قدیریان، امیرحسین خالقی، نیلوفر بیانی و عبدالرضا کوهپایه ازجمله بازداشتی‌های محیط زیست هستند که حدود ۶ ماه گذشته در بازداشت موقت به سر برده‌اند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج