۷۵۰۷۸۴
۵۰۰۲
۵۰۰۲
پ

۵ مربی برای اولین بار در لیگ برتر

هجدهمین دوره از رقابتهای لیگ برتر با برگزاری ۴ بازی آغاز می‌شود و چالش ۱۶ مربی با ۱۶ تیم در این مسابقات آغاز می‌شود.

خبرگزاری مهر: در حالی سوت آغاز هجدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر به صدا در می‌آید که ۵ مربی از ۱۶ مربی حاضر در این مسابقات برای اولین بار حضور در لیگ برتر با عنوان سرمربی را تجربه می کنند که در بین آنها ۳ ایرانی و دو خارجی وجود دارند. پائولو سرجیو از پرتغال و جان توشاک از ایرلند به همراه جواد نکونام، امید نمازی و داریوش یزدی ۵ مربی هستند که قرار است برای اولین بار در لیگ برتر کشورمان نقش سرمربی را ایفا نمایند.

* ۷ مربی از فصل گذشته

هفت تیم در حالی در مسابقات لیگ برتر شرکت می کنند که این مسابقات را با مربی آغاز می کنند که لیگ گذشته را با او به پایان رسانده بودند. پرسپولیس قهرمان دوره قبل مسابقات مثل فصل گذشته و مثل سه فصل گذشته همجنان با برانکو ایوانکوویچ راهی مسابقات شده است و سایپا هم دومین فصل پی در پی است که با علی دایی قدم به لیگ برتر می گذارد. فولاد نیز کپی تیم سایپا است و این تیم هم برای دومین سال پی در پی قرار است با سیروس پورموسوی راهی لیگ برتر شود.

پارس جنوبی جم گرچه دومین سال پی در پی است که در لیگ برتر با مهدی تارتار روزگار می گذراند، اما با احتساب یک سال حضور تارتار در این تیم مربوط به رقابتهای لیگ دسته اول که منجر به صعود آنهابه لیگ برتر شد، وی سومین فصلی است نقش سرمربی را در تیم پارس جنوبی ایفا می کند.

گسترش فولاد سابق که قرار است از این پس با نام ماشین سازی در مسابقات لیگ برتر حضور داشته باشد هم مثل فصل گذشته با فیروز کریمی در این مسابقات حضور می یابد. استقلال و پیکان هم دیگر تیم هایی هستند با استفاده از شفر و جلالی فصل را با مربی آغاز می کنند که با او به پایان رسانده بودند.

* ۶ مربی از لیگ برتر جدا شدند

از مجموع ۱۶ مربی که لیگ هجدهم را به اتمام رساندند، افرادی هستند که در لیگ هجدهم حضور ندارند. علی کریمی فصل قبل را با سپیدرود به اتمام رساند اما در این فصل هدایت هیچ تیمی را در لیگ برتر بر عهده ندارد. ارتور ساغلام مربی ترک تبار تراکتور سازان نیز از این تیم جدا شد و جایی روی نیمکت هیچ یک از ۱۵ تیم دیگر لیگ برتر ندارد.

همچنین رضا مهاجری سرمربی فصل گذشته پدیده نیز گرچه بعد از جدایی از این تیم به تراکتورسازی پیوست، اما او دیگر سرمربی نیست و نقش مدیر سازمان فوتبال این باشگاه را ایفا می کند.

فراز کمالوند چهارمین سرمربی صل گذشته است که در این فصل میهمان لیگ برتر نیست و حضور در لیگ دسته اول را بار دیگر بعد از سالها تجربه می کند.

البته داود مهابادی و هومن افاضلی هم دیگر مربیانی بودند که در فصل گذشته در مدت زمانی کم هدایت دو تیم سیاه جامگان و نفت تهران را بر عهده داشتند و سقوط این دو تیم هم با این دو نفر شکل گرفت. به این ترتیب از جمع مربیانی که در هفته پایانی لیگ هفدهم در این مسابقات حضور داشتند این ۶ مربی در فصل هجدهم حضور ندارند.

* نقل مکانی ها

تنها دو سرمربی در لیگ برتر حضور دارند که فصل قبل سرمربی تیم دیگری بودند و در این فصل هدایت تیمی دیگر در لیگ برتر را بر عهده دارند. امیر قلعه نویی فصل گذشته سرمربی ذوب آهن بود و در این فصل هدایت سپاهان را بر عهده دارد و عبدالله ویسی نیز فصل گذشته هدایت استقلال خوزستان را بر عهده داشت و در این فصل هدایت نفت مسجد سلیمان را عهده دار است. این دو تنها مربیانی هستند که فصل گذشته و این فصل در لیگ بترتر حضور دارند اما تیم شان را تغییر داده اند.

* پر افتخار ترین

پر افتخار ترین مربی حاضر در لیگ برتر امیر قلعه نویی سرمربی تیم سپاهان است. قلعه نویی با ۵ بار قهرمانی در ۱۷ دوره گذشته این مسابقات پر افتخار ترین مربی حاضر در این مسابقات است و بعد از او نیز برانکو ایوانکوویچ با ۲ بار قهرمانی بعد از قلعه نویی دیگر مربی پر افتخار این مسابقات است.

مجید جلالی، علی دایی و عبدالله ویسی دیگر مربیانی هستند با داشتن سابقه قهرمانی در لیگ در این مسابقات حضور دارند.

* مسن ترین مربیان لیگ برتر

جان توشاک سرمربی ایرلندی تیم تراکتورسازی با ۶۹ سال سن مسن ترین سرمربی حاضر در این مسابقات است و وینفرد شفر سرمربی آلمانی آبی پوشان با ۶۸ سال سن بعد از توشاک دومین سرمربی مسن حاضر در لیگ برتر است.

برانکو مربی ۶۴ ساله پرسپولیس و فیروز کریمی مربی ۶۲ ساله گسترش فولاد (ماشین سازی) دیگر مربیان مسن حاضر در لیگ برتر هستند و این ۴ مربی بعلوان مجید جلالی ۶۱ ساله جمع مربیانی را تشکیل می دهند که با سنی بالاتر از ۶۰ سال در این مسابقات حضور دارند.

* جوان ترین مربیان لیگ برتر

جواد نکونام با تنها ۳۷ سال سن با اختلاف جوان ترین مربی حاضر در هجدهمین دوره از مسابقات لیگ برتر می باشد. نکونام نه تنها جوان ترین مربی لیگ برتر بلکه تنها مربی زیر ۴۰ سال در این مسابقات است. بعد از وی نیز داریوش یزدی و مهدی تارتار هر کدام با ۴۵ سال سن دیگر سرمربیان جوان لیگ برتر هستند.

* با سابقه ترین مربیان

مجید جلالی با سابقه ۱۵ دوره حضور در لیگ برتر و در دست داشتن هدایت ۸ تیم پاس تهران، صباباتری، استقلال اهواز، فولاد خوزستان، تراکتورسازی، سایپا و پیکان و تجربه ۳۶۷ بازی با این تیم ها بعنوان سرمربی در این مسابقات، با سابقه ترین و تکراری ترین نام حاضر در لیگ برتر است.

جلالی در دوره اول و دوم مسابقات لیگ برتر حضور نداشته و در فصل ۸۶-۸۵ نیز نیم فصل در لیگ یک هدایت شهید قندی یزد را بر عهده داشته. به این ترتیب می توان گفت جلالی تنها دو و نیم فصل لیگ برتر را از دست داده است. جلالی با این همه تجربه حضور در لیگ برتر تنها یک قهرمانی آن هم با پاس تهران را در کارنامه اش دارد و این تنها افتخار حضور او در لیگ برتر بعنوان سرمربی می باشد.

امیر قلعه نویی رسیدن به لیگ برتر را زودتر از جلالی تجربه کرده اما مقدار حضور او، تعداد تیم هایی که هدایتش را بر عهده گرفته و تعداد دفعات مربیگری اش کمتر از جلالی است. در مقابل افتخاراتش از جلالی بسیار بیشتر است.

قلعه نویی در لیگ برتر روی نیمکت استقلال تهران، مس کرمان، سپاهان، تراکتورسازی، ذوب آهن و ملوان (تنها دو بازی) نشسته است. وی در این سالها ۲۹۲ بار بعنون سرمربی روی نیمکت این تیم ها نشسته که ۵ بار با دو تیم سپاهان و استقلال موفق به قهرمانی در این مسابقات شده است.

فیروز کریمی هم یکی دیگر از مربیان پر سابقه حاضر در این مسابقات می باشد. مربی ۶۲ ساله گسترش فولاد (ماشین سازی) سابقه نشستن روی نیمکت تیم های زیادی از لیگ برتر را دارد.

وی در ادوار گذشته لیگ برتر با پاس تهران، ابومسلم، راه آهن، استقلال اهواز، استقلال تهران، صبا، داماش، گسترش، شاهین بوشهر، پیکان، ذوب آهن، ملوان و صنعت نفت در این مسابقات حضور داشته تا با هدایت ۱۲ تیم در لیگ برتر رکورددار حضور در تیم های متعدد در این مسابقات باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج