جاباما
۷۵۱۱۶۲
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

نحوه خواندن نماز آیات برای طولانی‌ترین خسوف

نماز آیات طبق احکام شرعی در هنگام کسوف، خسوف، زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس انسان می‌شود، واجب است.

باشگاه خبرنگاران جوان: موارد وجوب نماز آیات بر اساس احکام شرعی عبارت است از: کسوف، خسوف، زلزله و هر حادثه غیرعادى که باعث ترس بیشتر مردم شود؛ مانند بادهاى سیاه یا سرخ و یا زرد که غیرعادى باشند، تاریکى شدید، فرو رفتن زمین و ریختن کوه، صیحه آسمانى و آتشى که گاهى در آسمان ظاهر مى‌‏شود.

طبق اخبار، جمعه پنجم مرداد ۹۷ طولانی‌ترین خسوف قرن ۲۱ رخ می‌دهد. این ماه‌گرفتگی با چشم غیرمسلح هم قابل رویت است و از ساعت ۲۱:۴۴ آغاز می‌شود و سحرگاه شنبه در ساعت ۳:۵۹ دقیقه به پایان می‌رسد.

این خسوف شش ساعت و ۱۳ دقیقه و ۴۸ ثانیه طول خواهد کشید.

زمان نماز آیات در موقع خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی از ساعتی است که شروع به گرفتن کرده و تازمانى که کاملًا باز نشده ادامه دارد، ولى احتیاط مستحب آن است که قبل از شروع به باز شدن، مکلف نماز را بخواند.

به همین بهانه، گزارشی از چگونگی خواندن نماز آیات را برایتان آماده کردیم.

نماز آیات را به چند شکل می‌توان خواند:

اول؛

نماز آیات دو رکعت است و در هر رکعت پنج رکوع دارد. دستور آن به این صورت است که نمازگزار بعد از نیت، تکبیر بگوید و یک حمد و یک سوره تمام بخواند و به رکوع رود و سر از رکوع بردارد. دوباره یک حمد و یک سوره بخواند، باز به رکوع رود تا پنج مرتبه. بعد از بلند شدن از رکوع پنجم دو سجده به جا آورد و برخیزد و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول انجام بدهد و تشهد بخواند و سلام دهد.

دوم؛

در نماز آیات نمازگزار می‌تواند، بعد از نیت و تکبیر و خواندن حمد، آیه‌های یک سوره را پنج قسمت کند و یک آیه یا بیشتر از آن را بخواند و به رکوع رود و سر بردارد و بدون این که حمد بخواند، قسمت دوم همان سوره را بخواند و به رکوع رود و همین طور تا پیش از رکوع پنجم سوره را تمام کند.

مثلا به قصد سوره «قل هو الله احد» بسم الله الرحمن الرحیم بگوید و به رکوع رود، بعد بایستد و بگوید: «قل هو الله احد» دوباره به رکوع رود و بعد از رکوع بایستد و بگوید: «الله الصمد» باز به رکوع رود و بایستد و بگوید: «لم یلد و لم یولد» و به رکوع برود، باز هم سر بردارد و بگوید: «و لم یکن له کفواً احد» و بعد از آن به رکوع پنجم رود و بعد از سر برداشتن، دو سجده کند و رکعت دوم را هم مثل رکعت اول بجا آورد. بعد از سجده دوم، تشهد بخواند و نماز را سلام دهد.

سوم؛

اگر هم نمازگزار، در یک رکعت از نماز آیات پنج مرتبه حمد و سوره بخواند و در رکعت دیگر یک حمد بخواند و سوره را پنج قسمت کند، مانعی ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیگه کار ما از خسوف گذشته

    • مهدی

      تا آنجایی که من در مورد دلیل خواندن نماز آیات خوانده‌ام ، همانطوریکه از نام آن « آیات» بمعنی نشنه‌ها معلوم است، دلیل خواندن نماز آیات فقط بدلیل ترس نیت، بلکه شٱن نماز آیات به جهت وقوع اتفاقاتی چون کسف،خسوف،زلزله، و....است که همیشه و برای همه ایجاد ترس نمیکند، بلکه اینها تمام نشانه های قدرت خداون است که فرد مسلمان بایستی نماز آیات بخواند، بهتر است برای روشن شدن اذهان کسانیکه احیاناً در این مورد اطلاعات کافی ندارند، توضیحاتی کاملتر ارائه شود، در غیر اینصورت برای بسیاری از مردم میتواند ذهنیت اشتباهی ایجاد کند.

    • بدون نام

      یا ابلفضل. ..

    • bsaa

      ‏علم گند زد به همه چیز
      اگه علم خسوف رو اینقدر ریز تشریح نکرده بود الان داشتیم چند تا قربانی رو به قربانگاه میبردیم تا خدایان خشمشون رو پایان بدن و ماه رو ازاد کنن

    • بدون نام

      نماز بر روی بازار گران وبدبختی مردم بخونید نه پدیدهای جغرافیایی که پیش بینی هم میشه و دیگه ترسی نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج