۷۵۱۳۲۷
۱۳ نظر
۵۰۰۸
۱۳ نظر
۵۰۰۸
پ

مذاکره؛ روزنه امید برای صادرات نفت ایران

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی در روزنامه جهان صنعت نوشت: پایان تعاملات ایران با دنیا به منزله ورود به شرایطی دشوار است، از همین رو امید می‌رود مذاکرات بین‌المللی و قدم نهادن در مسیر دیپلماسی کماکان ادامه داشته باشد.

مرتضی بهروزی‌فر، کارشناس حوزه انرژی در روزنامه جهان صنعت نوشت: پایان تعاملات ایران با دنیا به منزله ورود به شرایطی دشوار است، از همین رو امید می‌رود مذاکرات بین‌المللی و قدم نهادن در مسیر دیپلماسی کماکان ادامه داشته باشد.

از نشانه‌های ورود به شرایط دشوار بین‌المللی به طور قطع می‌توان به توقف تعامل قرار‌داد بیمه‌های نفتی با ایران اشاره کرد. امید است این موضوع محقق نشود هرچند نداشتن بیمه‌های معتبر بین‌المللی به معنی عدم حضور در آب‌های بین‌المللی است.

چنین شرایطی منجر به آن می‌شود که ایران توانایی جابه‌جایی نفتکش‌های خود را نداشته باشد و در نهایت کشور‌هایی مانند هند نیز از مبادله با ایران سر باز زنند.

در ادامه، اما اظهاراتی مبنی بر اینکه ایران مساله بیمه را حل خواهد کرد نیز قابل تامل است. باید گفت: هزینه بیمه نفتکش‌ها و عهده‌دار شدن مسایل بعد از آن موضوع کم‌هزینه‌ای نیست و شرکت‌های بیمه داخلی حتی با ادغام و همکاری با یکدیگر هم توانایی انجام این پروژه را نخواهند داشت.

درباره اظهارات اخیر در مورد بسته شدن تنگه هرمز و صادرات نفت ایران باید گفت: ایران در گروه اندک کشور‌هایی است که تا امروز به هیچ عنوان از نفت به عنوان سلاح استفاده نکرده است، البته همچنان امیدواریم تصمیم به چنین اقدامی نگیرد.

از همین رو امید آن می‌رود که ماجرای باب‌المندب از مشکلات همیشگی عربستان و یمن باشد و در کمترین زمان ممکن این تعلیق نیز به پایان رسد. حتی تصور این موضوع که ماجرای باب‌المندب ارتباطی با ایران دارد خطرآفرین و غیرقابل باور است.

باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که ایران در اوج جنگ تحمیلی نیز حتی یک روز اجازه بسته شدن تنگه هرمز را نداد و همچنان با حفظ امنیت این منطقه صدور نفت با اختلال مواجه نشد.

نکته مهم آن است که در صورت ایجاد هرگونه اختلال در این منطقه یا بسته شدن تنگه هرمز، ما در مخاصمه‌ای بزرگ، مقابل همه دنیا قرار می‌گیریم.

این ماجرا به هیچ عنوان به نفع ایران و اقتصاد کشور نیست. واقعیت این است که در چنین شرایطی و از آنجا که آمریکا کمترین میزان واردات نفت را از این منطقه دارد به طور قطع کمترین آسیب را خواهد دید.

بیشترین ضرر به دلیل خدشه‌دار شدن واردات، اما متوجه آسیای جنوب شرقی خواهد شد. از همین رو بهتر آن است جنگ لفظی‌ای که بین ایران و آمریکا در حال حاضر حاکم است، تنها یک خط و نشان سیاسی باشد. هر روندی خلاف این موضوع منفعتی مگر افزایش بهای نفت نخواهد داشت.

همچنین طرح این موضوع که آمریکا شرایطی را فراهم خواهد کرد تا ایران توان فروش و صادرات حتی یک قطره نفت را نیز نداشته باشد نیز می‌تواند یک بلوف سیاسی باشد. اما نباید واقعیت توانمندی‌های آمریکا در امور اقتصادی و دیگر وجوه توسعه را مورد توجه قرار نداد.

حجم مبادلات اقتصادی آمریکا بسیار قابل توجه است و کشور‌ها حاضر نیستند منافع ملی خود را به خطر انداخته و از دایره مبادله با آمریکا خارج و به ایران ملحق شوند. چین در طول سالیان گذشته به عنوان یکی از شرکای تجاری ایران بود، اما حتی این کشور به دلیل حجم مبادلات قابل توجهی که با آمریکا دارد در نهایت حاضر نیست مناسبات سیاسی خود را یکجانبه به سمت ایران تغییر دهد. در نهایت تصور از دست دادن بازار آمریکا برای کشور‌هایی همچون چین مانند کابوسی بزرگ است.

در ادامه این بررسی باید گفت: یکی از تحلیل‌های بسیار قوی درباره شکل‌گیری برجام آن بود که به طور واقعی توافق بین ایران و آمریکا بود و چهار کشور دیگر نیز آن را امضا کردند. در صورت ادامه این روند ایران تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازار‌های جهانی در منطقه می‌شد.

این موقعیت امکان ورود شرکت‌های سرمایه‌گذاری آمریکایی را به ایران میسر و فضایی را فراهم می‌کرد تا در نهایت تجهیزات توسعه‌یافته غربی جایگزین محصولات و تجهیزات کم‌کیفیت چینی شود که متاسفانه بهره‌وری از این امکان در نهایت میسر نشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      تحلیل منطقی بود

    • بدون نام

      برید اروپا التماس کنید بلکه نفت تون رو خریدن . زمان شاه ما برا اونا شرط می ذاشتیم الان اونا برای خرید نفت واسه ما شرط می ذارن

    • تنها

      عمو ترامپ ...اینقد مارو تحریم نکن
      احمق... اقتصاد ما شد چلاق

    • حمید

      نترس آقای نویسنده. چیزی نمیشه

    • بدون نام

      اگر ارتباط با اروپا قطع نشه خوبه .
      دعا کنیم نفت صادر و تحریم ها بر نگرده.

    • ایرانیه با عزت

      کشورهایی که بعد از جنگ جهانی داغون شدن سپس پیشرفته شدن أگه بُزدل بودن قطعأ الآن اینجا نبودن

      پاسخ ها

      • مسعود

        فرهنگ ما بافرهنگ اونا اززمین تاآسمون فرق داره! مانمیتونیک مثل اونا گشچرخودمونم بسازیم چون زمان کارمفیدهرایرانی فقط۲۸دقیقه درروز هستش.چون اکثرما ایرانیا ریاکاریم و منتظر فرصتیم تا کم کاری کنیم وبیشترین بهره رو ببریم.چون پارتی بازی و رانت خواری و اختلاس ودورزدن قانون تخصص ما ایرانیهاست.
        چون.......

    • ایرانیه با عزت

      کشورهایی که بعد از جنگ جهانی داغون شدن سپس پیشرفته شدن أگه بُزدل بودن قطعأ الآن اینجا نبودن

    • بی نام

      کشورهایی که بعدجنگ جهانی پیشرفت کردندهرگز دیگر چنین تجربه ای راتکرارنخواهندکردوسرمایه های مادی وانسانی خودراهدرنمی دهندانهاتوان خودرابرای بازسازی وپیشرفت خرج کردند

    • شهروند

      متاسفانه شاید ماتنها کشوری هستیم که اقتصادمون در خدمت توسعه سیاست خارجیمونه والا در تمام دنیا مبنای مراودات خارجی منافع اقتصادی حاصل از ارتباط با اون کشوره ما با کشورهایی مرواده سیاسی داریم که حتی براشون پول هم خرج می کنیم تا باهامون رابطه داشته باشن واین عمق بدبختی در سیاست خارجیه

    • بدون نام

      دیدی یکی که وضع مالی خوبی نداره میره با کسی که داره دوست میشه بلاخره از اون دوست پولدار یه خیری بهش میرسه قضیه دولتمردان ماست که میرن به جای اینکه با یه کشور قدرتمند رابطه برقرار کنن وضعیت کشور بهبود پیدا کنه میره خزانه کشور رو برا کشورهای خرج میکنه ناتوان ضعیفن واقعا من اگه ریس جمهور بودم با کشورهای قدرتمند طرح دوستی میریختم باید با امریکا کنا بیان انقدر غد بازی در نیارن

      پاسخ ها

      • فلاحی

        موافقم مگه ما چیمون از اروپا وچین بهتره که با امریکا کنار نمیایم اروپا باهمه پیشرفتش داره منت امریکو میکشه بعد ما داریم از گرسنگی میمیریم و ادعا مون هم میاد

    • بدون نام

      چراناراحتیدماصادرش نکنیم ازانطرف قطرودیگرعربهازحمتش رامیکشند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج